Симулация на сблъсък между два кораба и на реакция при нефтен разлив в река Дунав беше разиграна в рамките на съвместното учение "Дунав 2024".
В него се включиха представители на повече от десет институции. Акцията се организира под ръководството на областния управител Драгомир Драганов в акваторията на пристанищен терминал "Русе-Запад".
По време на учението се състоя и симулация на евакуация на пострадал с оказване на медицинска помощ. "Имайки предвид военните действия в Украйна, голяма част от горивата се транспортират по река Дунав.
Правим учението, за да предотвратим евентуални бъдещи инциденти и да имаме опита, да се поучим и от грешките, които могат да се допуснат, за да ограничим замърсяване на реката. Ангажирали сме всички институции, включително и фирми от Варна, които са специализирани в тези операции и могат да окажат съдействие", каза Драганов.
Капитан Камен Иванов - началник на отдел "Аварийно-спасителна дейност - река Дунав" към Главна дирекция "Аварийно-спасителна дейност", обясни, че симулацията е на сериозен разлив, който, за щастие, в реката все още не се е случвал.
"Това не означава, че не трябва бъдем проактивни и да симулираме такъв тип инциденти", коментира той. "При по-малки инциденти, които се случват да не кажа често, но например на два-три месеца веднъж, става дума за сблъскване на кораби, но не и за разливи, институциите реагират веднага", каза още капитан Иванов.
Той обясни, че в РИС центъра в Русе има дежурни денонощно, като при настъпване на какъвто и да е инцидент с кораб, когато капитанът подаде сигнал, дежурните го приемат и в рамките на между три и пет минути институциите, като "Речен надзор-Русе" към Агенция "Морска администрация" и Главна дирекция "Аварийно-спасителна дейност" са запознати със случая, анализират го и предприемат съответните адекватни действия.
Капитан Иванов посочи още, че последният инцидент между кораби в българската част на река Дунав е бил в нощта срещу 8 март тази година. "На същото място, където днес правим симулацията, тогава се сблъскаха два кораба в тъмната част на денонощието.
За щастие, разлив нямаше. Единият кораб пренасяше тор, а другият - нафта. Не се получи разлив, тъй като и корабите са защитени - имат двойни бордове, двойни дъна. По закон не може всеки кораб да пренася гориво", поясни капитанът.
По думите му при инцидента се е получила пробойна в един от корабите и нахлуване на вода. В рамките на минути информацията за ситуацията е била разпространена към компетентните органи.
Екипи са достигнали до кораба, като са били предприети необходимите мерки плавателният съд да не потъне. Капитан Иванов каза още, че разследването на инцидента продължава.