В дните след изборите социалните мрежи бяха залети от постове за трите "В"-та - "Воля", "Възраждане" и "Величие", които Варна дава на България. Как само за няколко години няколко популистки и проруски политически проекта успяха да стигнат до парламентарно представителство. Какъв е генезисът на този феномен и защо е успешен? Това анализира БНТ.
Там, където има тъмнина, винаги дреме чудо, казва разказвачът във "Времеубежище". Популистките формации следват един модел на проникване в обществото - улавят разочарованията и недоволствата, възпитават тъга по миналото и сочат към възможното славно бъдеще. Влизат в ролята на чудотворци на политическата сцена.
"Хората непрекъснато търсят нещо ново, някой друг, който най-накрая да ги избави от това нещо. Тази рецепта е експлозивна - дава много материал на подобни партии да се формират", посочи доц. Николай Маринов - Департамент по политически науки в Университета в Гьотеборг.
"Това, което се случва е, че когато се износи една партия, вие се опитвате да ползвате този електорат в следващия проект", коментира Тихомир Безлов - Център за изследване на демокрацията.
"Те са, от гледна точка на политолог, много интересен обект, защото смесват някаква такава фашистка реторика, образи, по много уникален начин. Например - млади мъже бягат полуголи, ние създаваме нова порода хора. Това послание за някаква генетика, да сме хубави, силни, учим хората да стрелят, надявай се на себе си, една такава изолация - това са послания много извън там, където отиват основните партии. Това са едни послания за начин на живот, за силни хора, големи лидери, за славно минало. Ако видите в Русия как се трактоват нещата, са едно към едно", смята доц. Николай Маринов.
И все пак - защо Варна?
"Тук влязоха руски пари, започнаха да се формират групировки, които овладяха голяма част от икономиката и тези групировки с времето се развиват и стават икономически фактор", коментира доц. Маринов.
"Основният подход, по който Русия работи в Европа, е чрез агентура за влияние - намира хора, които са проруски настроени или просто влиятелни в медиите хора и отделя бюджети за тях", каза Тихомир Безлов - Център за изследване на демокрацията.
"Извън очевидната шега с трите "В"-та, които идват от Варна, аз виждам силно сходство в моделите за мрежов маркетинг, с които през 90-те бяха създадени финансовите пирамиди отново тук. Те изкопираха това "ноухау" от руската пирамида. То разчита на силно чувство на общност, на принадлежност на хората", посочи Димитър Дачев - фотограф от Варна.
Възникването на популистките партии всъщност е симптом на разделеното общество. Общество в нужда да бъде чуто.