След като докладите за конвергенция излязоха от тях стана ясно, макар и очаквано, че България не отговаря на критериите за влизане в еврозоната. Заради нестабилната политическа картинка в страната, България не успя да покаже нужното желание за изпълняване на инфлационния критерии. Това се явява като ярко отражение на конкурентоспособността на страната.
Това коментира Руслан Стефанов – програмен директор и главен икономист в Центъра за изследване на демокрацията, в предаването „В развитие“, с водеща Вероника Денизова.
„България ще има реални шансове да се присъедини към еврозоната, когато българското правителство, в лицето на Министерство на финансите и БНБ заявят ясно желание и подкрепа.“
През 2009 година страната ни се намира на 38-мо място в класацията на IMD, но след това конкурентоспособността се влошава рязко. Руслан Стефанов коментира, че тези показатели на относителни. Възможно е едновременно да има ръст на доходите, и в същото време да изоставаме по конкурентоспособност.
„Липсата на целенасочена, национална, осъзната политика за конкурентоспособност, за иновации, наука и технология е отчайваща.“
Последните смели политики за конкурентоспособността в държавата ни са направени преди 20 години, каза Руслан Стефанов. България миналата година влезе и в сивия списък на Международна организация, която следи изпирането на пари. Мрежите и законите в страната са стари и неактуални.
Бизнесът е голямата ни надежда. Реформата на предишното ни правителство за вдигане на дохода оказва своето влияние. А според програмния директор е възможни някой ден да задминем и Гърция, поради липсата на такива големи дългове от наша страна.
Европа притежава доста несъвършенства като стане дума за прилагане на законите. Затова България трябва да защитава своите политически интереси, а според специалисти тези интереси трябва да бъдат еврозоната и влизането изцяло в нея. Така разходите за правене на бизнес ще намалеят.
„България е отдавна готова. Като страна- валутен съвет ние носим всички позитиви и негативи в това да сме част от еврозоната“