Повече пътници в градския транспорт, увеличен контрол и нарастващи приходи от паркирането отчитат управляващите Столична община през 2024 г.
Пътниците са с 19 милиона повече, което означава, че всеки ден, около 90 000 нови пътувания са били извършени в София. Според кмета Васил Терзиев това е показател, че транспортната политика на общината постига целта си - да направи придвижването с градски транспорт в столицата по-атрактивно.
„Приходите от билети се увеличават с почти 3 млн. лв. спрямо първоначално заложените разчети в бюджета, които също бяха амбициозни.", обяви той.
Въпреки добрата новина, Столичната община изтъква, че ръстът на пътниците означава, че за първите девет месеца държавата дължи около 28 млн. лв. за компенсациите за карти за преференциално пътуване. „Ако държавата не спази ангажиментите си и не предвиди повече средства за вече издадените преференциални карти, изкуствено ще се създаде дупка в общинския бюджет не само на Столична, а на всички общини в страната", заяви зам.-кметът по транспорт инж. Илиян Павлов. Припомняме, че в края на 2023 г. Министерският съвет взе решение, че всички деца до 14 години имат право на безплатно пътуване в градския транспорт. Въпреки това, в държавния бюджет не са заложени необходимите средства за тази политика, която държавата задължи общините в цяла България да прилагат.
Положителна новина е и, че децата, които ползват карти за безплатен транспорт, са 4 пъти повече спрямо миналата година - от 11 762 те са нараснали до почти 47 000. „Успяхме и значително да подобрим контрола в града - издадени са с 51% повече глоби за паркиране по тротоари и в зелени площи, а приходите от зоните за паркиране са с 1 млн. лв. над прогнозата", отбеляза инж. Палов.
Според управляващите тези положителни данни от работата на Столичната община не трябва да са мотив държавата да забави или да не изпълни поетите ангажименти. „Държавата ни е вменила тази дейност - задължени сме да осигуряваме безплатни пътувания, а тя на свой ред е длъжна да ни компенсира за тях. Призоваваме правителството спешно да актуализира средствата за тази дейност и с това да помогне не само на София, но и на всички други общини." - категоричен е кметът на София, Васил Терзиев.
Управляващите изтъкнаха, че въпреки доброто изпълнение на икономическата рамка на градския транспорт от страна на Общината, финансовото му състояние все още е далеч от добро. "Осигурихме безвъзмездна помощ на общинския автобусен оператор за покриване на задължения, натрупани през изминали години, но кризата с недостига на водачи пречи на плановете ни значително да подобрим градския транспорт за софиянци. Новото ръководство трябва да предприеме спешни мерки за ремонт на автобусите и привличане на нови водачи защото средствата за тези дейности са осигурени от Общината." - заяви зам.-председателят на комисията по транспорт Андрей Зографски.