След влаковата катастрофа край София, при която загинаха двама души, а други шестима пострадаха - извънредна среща беше свикана в Министерството на транспорта. Новият министър Гроздан Караджов извика шефовете на БДЖ, както и Борда за разследване на инциденти в транспорта. На нея се обсъждат мерки за подобряване на безопасността в жп транспорта, съобщи БНТ.
След тежката жп катастрофа в сряда, при която загинаха двама души, двама все още се борят за живота си, последваха и три оставки. В Министерството на транспорта тече извънредна среща между новоназначения министър на транспорта Гроздан Караджов, шефът на БДЖ, шефът на НКЖИ, както и част от разследващите. На тази среща трябва да бъдат набелязани мерки, за да не се стига до подобни инциденти, като този, на който станахме свидетели миналата седмица.
Две паралелни разследвания се водят по случая - едното е на Борда за разследване на тежки инциденти в транспорта, а другото е на прокуратурата. При влаковата катастрофа диспечерът е научил, че две от товарните композиции са се насочили една срещу друга и е наредил спиране на електрозахранването в контактната мрежа. Това е станало, но се е случило в грешното междугарие, така че токът по време на инцидента не е бил спрян.
"Намирам също за логично да се направи ревизия не само по времето на служебния министър, а трябва да се разгледа изобщо дейността на НКЖИ и двете БДЖ, защото зачестилите инциденти и катастрофи показват, че нещо в системата за сигурност куца и че трябва да се сложи край на това нещо", заяви Гроздан Караджов, вицепремиер и министър на транспорта.
След срещата министър Караджов каза, че задачата, която поставя е да няма нито една катастрофа повече в жп транспорта.
"Разисквахме къде да пробивите в системата. Обявяваме нулева търпимост към всякакви нарушения в дисциплината, правилата и нормите за жп транспорт. Нито един служител и ръководител няма да бъде толериран, ако такива нарушения доведат до произшествия или не дай си Боже катастрофа. Има зачестили излизания на червен светофар от машинисти. Голям проблем са и т. нар. развързани гари, които не са в системата за сигурност. Там има възможност да излизане на влакове от необозначени коловози. Толерирането на такива малки неща води до големи катастрофи. Изводите са, че трябва да мислим за система за вторичен контрол там, където има възможност от човешка грешка", поясни Караджов.
На срещата са били набелязани два вида мерки: спешни, които ще бъдат инсталирани веднага и дългосрочни, за които ще е необходимо време и финанси. Сроковете са до петък за спешните мерки и месец за провеждането им в действие, уточни транспортният министър.