В разследването на катастрофата с малайзийския самолет край украинския град Донецк се появиха нови подробности. Холандският външен министър Франс Тимерманс заяви пред журналисти, че един от загиналите при крушението на „Боинг“-а е бил окрит с кислородна маска на лицето, съобщава в. De Volkskrant.
Информацията е потвърдена от прокуратурата на страната, откъдето уточняват, че маската се е намирала на врата на жертвата – гражданин на Австралия. Криминалисти са я проверили за наличието на слюнка, пръстови отпечатъци и ДНК, но тези изследвания не са довели до нищо, ето защо остава неясно как маската се е озовала на врата на пътника. От прокуратурата подчертават, че никой от останалите загинали не е имал кислородна маска на лицето.
“Разбираме, че във връзка с това у близките на загиналите ще възникнат въпроси защо тази информация не е била огласена по-рано. Причината е, че прокуратурата продължава разследването на този факт и досега не е стигнала до извода как маската се е озовала на шията на жертвата“, заявяват от ведомството, цитирани от ТАСС.
Намирането на маската може да се окаже доста важно за определяне на причините за трагедията. В частност, версията за мигновената смърт на 298-те на борда, към която се придържат експертите, ще се окаже под съмнение, ако някой от тях е имал време да си сложи кислородна маска.
Окончателните изводи на комисията, разследваща трагедията, трябва да бъдат публикувани не по-късно от лятото на 2015 г.
Според руския летец изпитател Магомед Толбоев, пътникът е могъл да сложи маска, ако се е намирал в противоположната част на салона от мястото, където е попаднал снарядът, твърди той пред Slon.ru. “Маските се освобождават автоматично точно пред лицата на пътниците при падане на налягането в салона и някой би могъл да успее да си я постави преди да изгуби съзнание. Просто един е смогнал, а другите – не“, твърди Толбоев. Може да изминат 2 секунди преди самолетът напълно да се разруши и тези секунди да са достатъчни някой да грабне маската и да я сложи – това е инстинкт, обяснява той.
Друг руски летец изпитател, Вадим Базикин, не изключва взривът да се е развил на няколко етапа и човекът да е имал 1,5-2 секунди да надене кислородната маска, която се подава автоматично при разхерметизиране на самолета. Това говори, че хората са разбирали какво се случва, смята той.