QatarEnergy преустанови изпращането на танкери в Червено море, съобщи Reuters и News.bg.
Производството продължава, заяви информационната агенция, като основна причина се посочват непрекъснатите атаки от страна на хутите в региона. Важно е да се отбележи, че този маршрут представлява 12% от глобалния корабен трафик.
Отплаването на поне четири танкера, използвани за превоз на катарски втечнен природен газ, е било задържано през уикенда, след като САЩ и Великобритания отговориха, възпроизвеждайки множество атаки, както по въздух, така и по море.
Танкерите Al Ghariya, Al Huwaila и Al Nuaman, натоварени в Катар, са били насочени към Суецкия канал. Те обаче били спрени край бреговете на Оман на 14 януари. А Al Rekayyat, който плаваше обратно към Катар, е спрян по маршрута си на 13 януари в Червено море.
Алтернативният маршрут до Европа около нос Добра надежда би забавил с около 9 дни 18-дневното пътуване от Катар, каза анализаторът на ICIS LNG Алекс Фроли.
По този начин горивото ще се оскъпи с около 1-1.30 евро за мегаватчас (MWh) към цената на товара, въпреки че ще бъде частично компенсирано от неплащането на таксите за Суецкия канал.
Данни на LSEG сочат, че Катар е изнесъл повече от 75 милиона метрични тона (MMt) втечнен газ през 2023 г., включително 14 MMt за купувачи в Европа и 56.4 MMt за Азия.
S&P оценява катарските товари на природен газ, превозвани през Суецкия канал, на 14.8 милиона тона годишно, американските - на 8.8 млн. тона, и руските на 3.7 млн. т.
Цените на европейския референтен газ за януари на нидерландския газов хъб TTF са се понижили с 1.20 евро до 30.40 евро за мегаватчас (MWh).
Спот цените на LNG в Азия паднаха до седеммесечно дъно от $10.10 за милион британски топлинни единици (mmBtu) в петък, подкрепени от стабилните запаси в хранилищата нива в Европа и Североизточна Азия.