Отидете към основна версия

1 424 35

Възможна такса за корабоплаване в Балтийско море с цел защита на подводните кабели

  • такса-
  • балтийско море-
  • кораби-
  • кабели

Спедиторските фирми може да бъдат задължени да плащат такса за използване на Балтийско море

Снимка: БГНЕС

Спедиторските фирми може да бъдат задължени да плащат такса за използване на Балтийско море – един от най-натоварените морски маршрути в света. Това заяви министърът на отбраната на Естония Хано Певкур, цитиран от "Ройтерс" и News.bg.

Целта е да се покрият високите разходи за защита на подводните кабели, след като в последните години зачестиха аварии, свързани с повреди по телекомуникационните и енергийни връзки.

Миналата седмица НАТО обяви, че ще разположи фрегати, патрулни самолети и дронове в Балтийско море след поредица от инциденти, при които кораби са повредили комуникационни и електрозахранващи кабели, често при предполагаеми саботажи.

Освен засиленото военно присъствие, министър Певкур заяви, че страните обсъждат допълнителни мерки за защита на кабелите, като инсталиране на сензори за откриване на котви, влачени по морското дъно, или изграждане на обвивки около тях.

Финансирането на тези мерки обаче поражда въпроса кой ще поеме разходите. Според Певкур потребителите могат в крайна сметка да се окажат натоварени с допълнителни данъци или увеличени сметки за комунални услуги. Друга опция е въвеждането на такса за преминаване през Балтийско море, подобно на летищните такси, която компаниите да заплащат като „застрахователна такса“ срещу потенциални щети върху кабелите.

По данни на Международния комитет за защита на кабелите, ежегодно в световен мащаб се повреждат около 150 подводни кабела. В плиткото Балтийско море комуникационните и електрически линии са особено уязвими заради интензивния трафик, като според някои оценки там ежедневно плават около 4000 кораба.

Напрежението по темата нарасна, след като в понеделник шведските власти задържаха българския кораб "Вежен", плаващ под малтийски флаг, във връзка с повреда на кабел между Латвия и Швеция – един от четирите подобни инцидента за малко повече от година. Засегнати бяха също електропроводи и телекомуникационни линии между Естония и Финландия.

Певкур подчерта, че макар официалните разследвания да продължават, има подозрения за координирани действия на кораби, свързани с така наречения "сенчест флот" на Русия.

„Когато виждаме, че всички тези кораби принадлежат към сенчестия флот на Русия, въпреки че плават под различни флагове, няма как да не свържем фактите“, коментира той.

Москва от своя страна обвини западните държави в неоснователни твърдения и отрече всякаква намеса в подобни инциденти.

Поставете оценка:
Оценка 2.4 от 12 гласа.

Свързани новини

Новини по държави: