„Дизелгейт“ се завръща!

15 Октомври, 2025 15:55 10 206 15

  • дизелгейт-
  • великобритания

1.6 милиона британски собственици съдят Stellantis, Ford и още три гиганта

„Дизелгейт“ се завръща! - 1

Десетилетие след като скандалът "Дизелгейт" на Volkswagen разтърси автомобилната индустрия, ехото на измамата с емисиите отново отекна във Великобритания. В понеделник, 13 октомври, Висшият съд в Лондон се превърна в арена на нова мащабна правна битка, която насочва прожекторите към пет от най-големите автомобилни производители в света.

Около 1,6 милиона собственици на дизелови автомобили във Великобритания предприемат колективни съдебни действия срещу Mercedes-Benz, Ford, Renault, Nissan и алианса Stellantis (който включва Peugeot и Citroën). Ищците твърдят, че тези компании са инсталирали "коригиращо-измервателни устройства" в автомобилите си, за да мамят официалните тестове за емисии на азотни оксиди (NOx).

Милиарди висят на косъм

Това мащабно групово действие се очертава като едно от най-големите в историята на английското правораздаване. Ключовото обвинение е, че при реални условия на шофиране, въпросните дизелови автомобили отделят значително по-високи нива на NOx, отколкото са показали при лабораторните тестове.

На карта е поставена не само репутацията на засегнатите производители, но и потенциално обезщетение в размер на милиарди паунда. Ищците твърдят, че компаниите съзнателно са дали приоритет на "удобството на клиентите" (разбирай: обема на продажбите) пред съответствието с екологичните нормативи и чистия въздух.

Ефектът на доминото

Въпреки че съдът ще разглежда делата само на тези пет водещи производители, окончателното решение ще има много по-широк отзвук. Според информация на The Guardian, изходът от процеса може да засегне и редица други марки, сред които BMW, Jaguar Land Rover (JLR), Suzuki, Toyota, Mazda и Hyundai-Kia. Този подход е избран, за да се спести време и средства в съдебния процес.

Подобно на оригиналния "Дизелгейт", когато Volkswagen призна за инсталирането на измамен софтуер в милиони превозни средства, и сега фокусът пада върху манипулацията на тестовите режими.

Защитата: "Научна неграмотност"

Обвиняемите автомобилни производители категорично отхвърлят идеята, че техните действия могат да бъдат сравнени с тези на Volkswagen. Те твърдят, че случаят срещу тях е неоснователен. Адвокатите на Ford, например, определиха обвиненията като "научно неграмотни", осмивайки липсата на разбиране от страна на прокуратурата относно дизеловите двигатели и сложните системи за контрол на емисиите.

Съдебният процес първоначално ще се фокусира върху това дали предполагаемите "коригиращо-измервателни устройства" изобщо са били налични. Едва след това ще започне дебатът за размера на обезщетенията, на които има право всеки собственик.

Очаква се предварителното изслушване да приключи преди края на годината, а същинските аргументи ще започнат през март 2026 г. Окончателното решение по този мащабен спор се очаква до следващото лято. Макар че продажбите на дизелови двигатели драстично намаляха през последните години, подобни съдебни битки ясно показват, че главата "Дизелгейт" в историята на автомобилизма все още не е затворена.


Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 14 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Тези с дизелите спасяват нефтената

    16 8 Отговор
    Промишленост защото ако нямаше дизел двигател фракцията дизел от дестилационните кули в рафинериите нямаше какво да се прави

    Коментиран от #6, #8, #12

  • 2 главната джамия и центъра

    0 5 Отговор
    вси4ко е наред и там срещу атлантика

  • 3 Как се живее,

    33 0 Отговор
    Как се работи, как се намират съпруги в свят, където само те дебнат, за да те осъдят за нещо, без значение за какво, важното е да вземат пари от теб! Дали ще изкараме дълго така?
  • 4 Тоз

    13 5 Отговор
    Сега карам от гъста кафяво-черна мъгла в друга такава. Да видят в БГ какво бълват тракторите и не само те.
  • 5 Посетител

    34 10 Отговор
    Самият "Дизелгейт" беше гейт, т.е. измама! Трябваше да бъдат ударени дизеловите автомобили и да се премине към зелените безумия! Погледнете специализираните автомобилни издания, при направени тестове между дизелови и бензинови двигатели, кой е по-добър, установява се че дизеловите двигатели са по-устойчиви на течове на масло и работата на двигателя изобщо...

    Коментиран от #11

  • 6 име

    15 5 Отговор

    До коментар #1 от "Тези с дизелите спасяват нефтената":

    Ама "спасяването" не е безплатно. Първо, в ЕССР дълги години имаше субсидии за дизелаци, второ производителите цакаха с по-високи от обикновено цени на дизеловите автомобили както заради субсидиите, така и заради по-ниския разход. И трето, петролните рафинерии цакаха и продължават да цакат с по-висока цена за дизела щото виждаш ли, горят по-малко и така ще си я избием. Още 1996 има субсидиране на производители и петролопрерабтватели за развитие на дизеловите двигатели с цел намаляване на вредните емисии. Е, знаем колко ги намалиха.
  • 7 Гост

    27 4 Отговор
    Електрогейт още не е започнал, тепърва предстои.

    Коментиран от #10

  • 8 Хеми значи бензин

    7 6 Отговор

    До коментар #1 от "Тези с дизелите спасяват нефтената":

    Щеше да се ректифицира до бензин
  • 9 СБОГОМ ДИЗЕЛ💨

    4 8 Отговор
    1. Volkswagen Dieselgate (2015) - 11 милиона дизелаци от 2009-2015
    Глоби: $14.7 милиарда + €5.63 милиарда.
    За останалите им коли Историята мълчи..

    2. Daimler (Mercedes-Benz) Diesel Scandal (2016-2020) - софтуер за манипулиране на емисии на "определени дизелови модели" като 220 CDI.
    Глоби: $2.2 милиарда + €870 млн.
    1 млн. изтеглени коли

    3. FCA (Fiat Chrysler Automobiles) Diesel Emissions Case (2017) - 104 хил. манипулирани дизелаци Jeep Grand Cherokee и Ram 1500 3.0
    Глоби: $1.2 милиарда

    4. Mitsubishi Fuel Economy Scandal (2016) - фалшифицирани данни за разход на 625000 коли.
    Глоби: 130 милиарда

    5. General Motors (GM) Diesel Allegations (2017) - 705 хил. дизелаци с Duramax двигател, изпускащи азотен оксид 2.5 до 5 пъти над нормите в реални условия.
    Близо 6 млн. дизели, изпускащи азотен оксид над 10% повече от обявеното.
    Глоби: $135 млн.

    6. PSA Group (Peugeot, Citroën) Diesel Probe (2017) - измами с емисиите на 1.9 милиона дизелаци от 2009 до 2015 с манипулиращ софтуер като при Фауве.
    Сервизна акция на 363 хил. коли.
    Никой не поема отговорност за щетите върху общественото здраве.

    7. BMW Diesel Emissions Investigation (2018) - манипулации в 11400 дизелаци 5 и 7-ма серия. Участие в картел с Фолксваген и Даймлер за ограничаване на разработките за нискоемисионни технологии (win-win: вие се тровите, ние пестим).
    Глоби: €8.5 млн. за "неглижиран контрол върху емисиите"
    Общо €875 млн. глоби за картелно споразумение, наложени на B

  • 10 Настояще и бъдеще

    4 17 Отговор

    До коментар #7 от "Гост":

    ⚡Към момента мощностите за чист ВЕИ ток в България са близо 7500 мегавата, което са 7 атомни реактора от големите ВВЕР-1000
    ⚡Септември в Ловеч заработи най-голямата батерия за съхранение на ВЕИ ток в ЕС и пета по големина в Света!
    ⚡10 октомври тръгнаха поточните линии на Гигафабриката за батерии в Челопечене, която произвежда 15% от всички батерии за коли и съхранение на ВЕИ ток в Европа

    Пътят е ясен: 100% чист БГ ток 🇧🇬⚡, 100% коли на ток

    Коментиран от #13, #15

  • 11 Ьнаещия

    6 4 Отговор

    До коментар #5 от "Посетител":

    Тук става въпрос за замърсяване не за устойчиваст , махай пушещия си таралясник. Няма да ни обгъзяваш
  • 12 Коментиращ

    7 5 Отговор

    До коментар #1 от "Тези с дизелите спасяват нефтената":

    Точно обратното е!
    Дизела движи световната икономика, а бензина само егото на нискоинтелигентните!
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Грешиш

    3 1 Отговор

    До коментар #10 от "Настояще и бъдеще":

    Бъдещето не е унищожаване на плодородни земи за да се сложат фотоволтаици с ефективност на производството 15-18% внасящи огромен дебаланс в енергийната система. Напротив, скоро, много скоро "засадените" погрешно фотоволтаици ще се изкоренят. На тяхно място отново ще се отглеждат земеделски култури за изхранване на населението. А енергетиката ще се върне към най-ефективното производство - ядреното. А в малко по-далечно бъдеще и реакторите с плазмен синтез.