Въпреки че чистите електромобили (BEV) отдавна са обявени за неизбежното бъдеще, пътят към пълната електрификация е осеян с предизвикателства. Ето защо вниманието на автомобилната индустрия се обърна към една стара, но преоткрита технология: EREV (Extended Range Electric Vehicle) – електрически автомобил с удължен пробег. Тази концепция, която постигна огромен успех в Китай, сега се позиционира като прагматичен мост към напълно електрическото бъдеще, особено за по-големите превозни средства.
Но какво прави EREV различен от обикновения хибрид?
EREV не е просто поредната абревиатура, а уникална хибридна архитектура. Докато стандартните Plug-in хибриди (PHEV) имат механична връзка между двигателя с вътрешно горене (ДВГ) и колелата, при EREV задвижването винаги е електрическо. Принципът е следният:
Първичен режим: Колата се движи като чист електромобил, захранван от сравнително голяма батерия (често по-голяма от тази на PHEV).
Генераторен режим: Когато зарядът на батерията падне до определено ниво, ДВГ се включва, но действа единствено като генератор. Той презарежда батерията, за да може електрическият мотор да продължи да задвижва колелата.
С други думи, ДВГ е просто мобилно зарядно устройство. Това позволява на колата да запази тихото и плавно изживяване на електрическото шофиране, като същевременно елиминира „тревожността от пробега“ (range anxiety).
Кой залага на EREV?
След като модели като Chevrolet Volt и BMW i3 REx бяха спрени от производство, технологията преживя своя ренесанс в Азия. Днес обаче водещи световни производители я преоткриват:
Американски амбиции: Марки като Scout Motors (подкрепена от Volkswagen) планират да пуснат EREV SUV и пикапи до 2027 година. Ram също ще предложи EREV модел с пикапа Ramcharger.
Световен интерес: Volvo, Hyundai, Nissan и Ford активно разработват свои EREV системи. Nissan, например, позиционира своята E-Power система като „най-доброто решение в момента“ за масово навлизане на електрификацията.
EREV се оказва особено привлекателен за големи и тежки превозни средства, където инсталирането на огромни батерии за постигане на приличен пробег би направило цената и теглото твърде високи.
Критичният въпрос обаче е: Временен преход или дългосрочно решение?
Въпреки ентусиазма, "еревът" не е без критици. Някои експерти, както и проучвания на организации като T&E, го определят като „задънена улица“. Основният им аргумент е, че ако потребителите не зареждат батерията редовно и разчитат твърде много на бензиновия генератор, екологичният ефект се губи. Освен това, добавянето на ДВГ, генератор и по-голяма батерия увеличава сложността и цената на превозното средство.
Производителите обаче отвръщат, че EREV е мъдро и практично решение за потребителите, които не могат да разчитат на развита зарядна инфраструктура или често предприемат дълги пътувания. То дава електрическо изживяване за ежедневно шофиране, без да изисква радикална промяна в навиците. В крайна сметка, докато батериите станат по-леки, по-евтини и с по-голям пробег, "еревът" остава един разумен компромис между чистата електрическа мобилност и удобството на традиционното зареждане с гориво.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ои8уйхътгрф
Вкратце- изобщо НЯМА ПРОБЛЕМ с технологията, а с потребителите...
Карам почти такъв тип хибрид (леко се различава), с батерия за 150км. на ток и съм го купил само защото имам къде да го зареждам- вечер вкъщи или в офиса през деня... Разход бензин градско- 0л./100км., разход бензин на дълъг път- до 7л./100км....
Ако нямате условия да зареждате вкъщи или на работа си взимайте гнусен Приус и се радвайте на 4/100 разход в града- плъг-ин хибридите са за хора които могат да ги зареждат у дома...
13:27 06.11.2025
2 Антиелектрика
Коментиран от #5
13:29 06.11.2025
3 хаха
13:51 06.11.2025
4 Фарфуй
13:53 06.11.2025
5 Ако двигателят
До коментар #2 от "Антиелектрика":
е ванкелов(лек и с по-висока мощност на килограм), с дълъг живот защото ще работи на оптимални обороти какъв е проблема? Може системата ДВГ-генератор да се направи така, че лесно да се демонтира като отделен блок когато се използва ограничено за ходене до работа и пазаруване. Това може да става в гараж за по-сръчните или в сервиз.13:54 06.11.2025
6 Гост
13:55 06.11.2025
7 Опорка
Коментиран от #8
14:04 06.11.2025
8 ои8уйхътгрф
До коментар #7 от "Опорка":
Смисълът ще ти се изясни до 5 години- това е периода в който ЩЕ ЗАБРАНЯТ движението на двг-та у града... Не у центъро и само за зимата- у целия град и винаги... Искаш да караш кола в града- ОК, но ще се движиш САМО НА ТОК...Другият смисъл- не цапаш в града... Вредните емисии не изчезват, но се отделят там където теб и децата ти ви няма...
Трети смисъл- по-евтино е, вервай ми... Вече 90 000+км. карам хибрид и средният разход на бензин е 2,7л./100км. ОБЩО, за целият пробег... И не карам някой смешен Приус, а голяма джипка с близо 500 коня мощност... Преди хибрида карах друга джипка с такива размери- разход под 12/100 не съм виждал никога...
Коментиран от #9
14:33 06.11.2025
9 Пнсзнпзснп
До коментар #8 от "ои8уйхътгрф":
Абе то така навремето една разбирачка е разправяла на бедните да ходят да ядат пастхляби щом нямат пари за хляб, ама по-после същите тези бедни са ѝ излекували мигрената завинаги. Та, затова по-полека със заканите и прогнозите кой, къде и какво щял да може и да не може да кара и купува.14:44 06.11.2025
10 От чужбина
18:35 06.11.2025