25 Октомври, 2003 00:00 759 0

Lea-Francis

  • lea-francis-
  • lea-francis hyper-
  • ace of spades

Макар често да е смятана от мнозина въплъщение на най-добрите традиции в британското състезателно автомобилостроене, марката Lea-Francis никога не е имала много общо с моторните спортове. Успехите на компанията от Ковънтри на пистите са по-скоро резултат на случайност и са плод на планирана моделна политика точно толкова, колкото и провалите. Всъщност цялата история на Lea-Francis представлява хаотична поредица от преследване на внезапно родили се идеи, някои от които добри, а други - граничещи с лудост.Създателите на фирмата Р. Х. Лий и Г. Дж. Франсис навлизат в света на моторите през 1895 г., когато започват да произвеждат мотоциклети. Lea-Francis продължава да произвежда двуколесни дори и след Първата световна война, но през 1903 г. двамата англичани вземат решение да се ориентират към друга основна дейност - автомобилите. За жалост първият им опит е толкова отчайващ, че за две години успяват да продадат колосалното количество от... две бройки.

Lea-Francis се завръща на автомобилния пазар чак след Войната. През 1922 г. Лий и Франсис конструират новия компактен модел LFS 14/40, който, въпреки хладния прием от страна на купувачите, все пак се задържа в производство. За това помагат добрите връзки с утвърдената тогава марка Vulcan, с която е установено споразумение за доставки на доста мощния двигател Meadows. Благодарение на него смахнатата и малко тромава конструкция намира клиенти. Добили известна увереност, Лий и Франсис решават да започнат монтирането на 1 500-кубиковия двигател в още по-компактния модел Ten, чието изключително леко шаси се превръща в истински звяр на пътя и превъзхожда по динамика почти всички съперници от началото на 20-те. През 1924 г. по време на шестдневно състезание за малки коли, организирано в Уелс от Кралския автомобилен клуб, Lea-Francis 10 помита конкуренцията и слага началото на легендата за спортните амбиции на компанията.

Двигателят Meadows се оказва с огромен ресурс за доработка и форсиране, от който конструкторите на фирмата се възползват охотно. С него започват да се екипират дори новите пътнически седани на Lea-Francis, но малките пъргави возила остават приоритет в моделната гама. В конструкцията им започват да се появяват новаторски решения като джантите с централна гайка, спирачки на предните колела и най-вече турбокомпресор, който преобразява напълно представата за мощност и скорост. Оборуданият с нагнетател Lea-Francis Hyper се превръща в един от най-търсените спортни автомобили през 20-те години и печели множество състезания из цяла Европа. Двубоите му с тогавашните 1.5-литрови модели на Alfa Romeo печелят огромна слава на британската марка.

Оспорваната конкуренция между италианци и англичани обаче не продължава дълго, след като в Alfa разработват шестцилиндров 2.0-литров мотор. Lea-Francis отговарят на предизвикателството и започват проектирането на аналогичен агрегат. Нужни са обаче няколко години преди в Ковънтри да създадат наистина добър шестак. Така нареченият Ace of Spades жъне първите си успехи чак в средата на 30-те, когато упоритите опити на Lea-Francis да навлезе в сегмента на луксозните лимузини са завъртели спиралата на финансовия крах с пълна сила. През 1935 г. Lea-Francis е обявена за продан, въпреки че на спортните трасета марката има малко достойни съперници. Две години по-късно - вече с ново ръководство - марката се завръща на пазара само за да се сблъска с огромните трудности, с които наближаващата Втора световна война погребва индустрията. Липсата на материали, тежките данъци и липсата на клиенти довеждат Lea-Francis до повторен фалит.

През 1953 г. марката вече отсъства от каталозите, а през 1958 г. остатъците от компанията изчезват напълно. Затворен е дори единственият функциониращ сервиз на Lea-Francis. През 1960 г. фирмата прави отчаян опит да се завърне на пазара с авангардния Lynx, екипиран с двигател от Ford, от който са произведени едва 5 бройки. След още няколко агонизиращи начинания като проект за микроавтомобилче, подобно на BMW Isetta, и дори селскостопанска техника, името Lea-Francis е забравено от всички. През 80-те марката за пореден път бе възродена за кратко след лансирането на ултраскъпа неокласика, носеща легендарното име Ace of Spades, а преди някалко години започна приемането на поръчки за напълно нов спортен автомобил, който има доста добри шансове в морето от гаражни производители от Острова.


Димитъръ ДИМИТРОВЪ
AvtoMitakъ@avto.bg


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА