Last news in Fakti

7 Юни, 2003 16:05 2 951 1

Мършояд

  • zagato-
  • zagato hyena

Обикновено Zagato се споненава на един дъх с останалите легенди на дизайна от Италия Pininfarina, Betrone и ItalDesign. Компанията, която Уго Дзагато основава през 1919 г., обаче винаги е следвала свой собствен път. Преди Втората световна война ателието Zagato се прочува с изящните си каросерии за модели на Alfa Romeo. През трийсетте започва и сътрудничество с FIAT, което продължава до ден-днешен. За тези години се раждат шедьоври като FIAT V8, някои от най-стилните и шикозни купета на Abarth, Alfa Romeo Guilietta SV, SZ, TZ и незабравимите Lancia Flamina и Fulvia Coupe. Мнозина познавачи на класическите автомобили обаче свързват името Zagato най-вече с уникалните разработки по поръчка на Aston Martin, които са смятани за едни от най-красивите автомобили, правени някога. Уго Дзагато и синовете му Елио и Джани, наследили предриятието след смъртта му през 1968 г., са сред малкото италианци, разчупили костеливите разбирания на британците за дизайна.

Макар да продължава да работи с марки от ранга на Ferrari, Lamborghini, Jaguar и Maserati, през 70-те миланската фирма постепенно губи скорост и започва да изостава от прочутите си апенински конкуренти. Следващото десетилетие минава под знака на постоянни финансови катаклизми, а единствената по-известна разработка си остава спорният като външност Aston Martin Zagato (1986). Неговият брутален дизайн фокусира най-ясно стиловите разбирания на специалистите на студиото от онези години и дава хляб за доста обвинения в липса на вкус. Повечето прототипи на Zagato от края на 80-те действително са грозни и недодялани, макар да намират прием сред малка, но ярко обособена клиентела.

Кулминацията в поредицата дизайнерските упражнения, които миланската компания налага като свой запазен стил, се появява през януари 1992 г. Тогава на автосалона в Брюксел е показано двуместното купе Hyena, което трябва да възвърне някогашната слава на Zagato. Дизайнът на екстравагантната бегачка е дело на Марко Педрачини. Подобно на много други спортни автомобили, Hyena също има своя вдъхновител от света на хищниците. В типичен за фирмата стил обаче Zagato се спират на хиената, което надали би хрумнало на напълно нормален и трезвен човек. Педрачини е на друго мнение. Според него прочутият с противната си физика мършояд представлява отпимален прототип на идеалната спортна кола - хиената е бърза, лека, хитра и почти винаги отнася мръвката под носа на големите, красиви и благородни котки.

Zagato Hyena наистина притежава повечето от тези качества и има всички шансове да оцелее в света на много по-силните хищници. Автомобилът е построен на базата на Lancia Delta Integrale HF, която властва безапелационно в Световния ралишампионат. Купето е изработено от алуминий, а за броните, праговете и вратите е използван кевлар. По този начин според Zagato теглото е намалено с близо 210 кг в сравнение с конструкцията с традиционни материали. По каросерията отсъстват каквито и да било изпъкнали елементи с цел да се намали коефициентът на въздушно съпротивление. Въпреки това предницата е обилно оребрена, за да дишат турбокомпресорът и междинният охладител на двигателя.

За изненада на всички посетителите на салона в белгийската столица и специализирана преса посрещат възторжено италианския дебютант. Всички се надпреварват да хвалят уникелната външност на Hyena, съчетана с превъзходна механика и новаторски инженеринг. Това дава смелост на Zagato, които не след дълго обявяват намерението си да изработват спортното купе сами, вместо да го продават на някой утвърден производител, визирайки очевидно Lancia, чиято Delta използват за донор. Първоначалните планове са от Hyena да се продават 60, 70, а защо не и 90 бройки годишно, при положение, че се използват не чак толкова екзотични материали. През лятото на 1992 г. производството на Hyena действитнелно започва, но в Lancia бързо усещат накъде духа вятърът и доставките на части са прекратени в момента, в който е сглобен едва 26-ият екземпляр. Проектът замира тихомълком, а направените поръчки са отказани. В крайна сметка хиената се оказва безсилна пред големите хищници.

Димитър Димитров
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 rosen

    2 4 Отговор
    obi4am italianski ekzotiki imam si 2-4ki ;)