Пред пущинаците на Афганистан могат да оцелеят малцина. Още по-малко са автомобилите, които са способни да издържат зверските натоварвания и пълната липса на пътища. Когато пък от тези возила се изисква да участват в бойни действия, кръгът се стеснява съвсем. Навремето муджахидините, по-известни днес като талибани, направили блестящо откритие. Те не само започнали да пердашат руснаците, а го правели със собствените им камъни. Оказало се, че единственият автомобил, способен да понесе изстрелването на ракета от каросерията си, е съветската военна икона УАЗ. Задният мост на джипката бил толкова здрав, че позволявал на мястото на задната седалка да се монтира установка, а и двигателят вървял с всичко различно от вода.УАЗ-ката отдавна се е превърнала в култов всъдеход. Освен че никой не може да се пресметне с абсолютна точност колко десетилетия вече продължава производството й, интерес към военната джипка напоследък се появява дори в... Щатите. При това УАЗ-ки си поръчват не фермери, а... рапзвезди, които удрят конкуренцията в земята с избора си. Засиленото търсене поддържа такива темпове на продажби, че моделът се сглобява по лиценз в поне дузина държави на пет континента.
Усетили с каква златна мина разполагат, руснаците също влязоха в час и взеха да предлагат все по-смели идеи за бъдещето на всъдехода. Самият УАЗ предлага поне 20 разновидности, като гамата расте непрекъснато. По-любопитни обаче са разработките на независими малки фирмички, които се нароиха в бившия СССР след падането на комунистическия режим. Преди пет години една от тези компании - Драгон, представи може би най-смелата интерпретация на тема УАЗ. Нейният Астеро взе акъла на посетителите на Московския автосалон през 1999 г. не само с извънземния си дизайн, а и с цената от $8 000. Интересът към всъдехода бе толкова голям, че прототипът в крайна сметка започна да се произвежда в дребни серии в Бурятия.
Поръчки изглежда не липсват, защото малко по-късно Драгон Моторс представиха още по-смел проект, който също влезе в серийна продукция. Jump! развива идеята за свърхлеко купе от композитни материали, монтирано на модернизирано шаси от УАЗ-ка. Подобно на Астеро, трансмисията и вътрешните габарити позволяват екипирането с най-различни двигатели като се започне със серийния ЗМЗ-4062 и се стигне до V-образен осмак по избора на клиента.
Jump! се вмества трудно в която и да било категория. За всъдеходните качества на автомобила е безпредметно да се говори - технологичната база казва достатъчно. Легендарното шаси обаче се обзавежда с каросерия тип роудстър, чиито панели се демонтират за броени минути. Интериорът пък съперничи на луксозна лимузина с дървените си декорации и кожената тапицерия. Дизайнът откровено копира Isuzu VehiCross, но това не омаловажава естетическата му стойност. Създателят на автомобила Генадий Хаинов, чиито опити да пробие желязната бюрократична съветска машина със свежите си идеи датират още от началото на 80-те, нарича Jump! "offroadster".
Петербургското чудо може да си поръча всеки, който разполага с $9 700. За сравнение нов УАЗ-3160 с двигател ЗМЗ-4062 струва не по-малко от $10 000. Разбира се, базовата цена не включва нищо повече от хидравлика на волана, лети джанти, теглич и газови амортисьори. Срещу допълнително заплащане обаче се предлага "от пиле мляко" - боя металик, пълен ел. пакет, аудиосистема, кожен салон, лебедка, климатик и т.н. Не е зле за автомобил, от чието шаси могат да се изстрелват ракети, а?
Технически характеристики |
Двигател:
Работен обем: Максимална мощност: Максимален въртящ момент:
Габарити, дължина/височина/широчина: База: Предна/задна колея: Клиренс: Маса: Трансмисия: Максимална скорост: Базова цена: |
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА