Last news in Fakti

17 Април, 2004 11:03 1 653 0

Morris 1800

  • morris 1 800

Уилиям Морис започва своята дейност като търговец на велосипеди. През 1913 г. той създава първия си автомобил, който е изцяло негово производство. Возилото е наречено Oxford и представлява малка двуместна кола с обем 1 017 см3. Постепенно фирмата му набира скорост и се утвърждава на английския пазар. След края на Втората световна война компанията изпада в тежка финансова криза и се стига до обединението й с Austin. Двете фирми основават концерна British Motor Corporation (BMC). В резултат на това сливане моделите им се унифицират, но продължават да се продават под различни марки. През 1968 година Leyland купува концерна BMC, като веднага след това името на компанията е променено на на British Leyland. Новото ръководство започва серийно производство на модела Morris 1 800, който е модифицирана версия на Austin от 1964 година. По същото време тази кола под марка Austin става автомобил на годината на Острова. Въпросният Morris се произвежда до 1975 година, като от него са направени само 95 271 бройки. Тази цифра го превръща в сравнително рядък екземпляр. Днес подобни возила са рядкост, но хубавото е, че в България има един модел 1 800.

Историята му е меко казано странна. Той е внесен у нас през 1971 г. Експлоатиран е до 1984-та, след което е спрян от движение. Настоящият му собственик го намира съвсем случайно, при това изхвърлен на вторични суровини. Интересното е, че колата, която е предадена за отпадъци, е изцяло комплектована и в движение. Предстои й лек козметичен ремонт, за да се превърне в един от малкото "български" шедьоври. Хубавото е, че основните възли и агрегати са абсолютно оригинални и доста запазени.Morris 1 800 е оборудван с редови четирицилиндров агрегат с обем 1 798 см3. Именно от там произлиза и моделният му номер. Мощността на двигателя, който е с долен разпределителен вал, е 83 к.с. при 5 200 об./мин. Скоростната кутия е механична четиристепенна, напълно синхронизирана. Странно решение е куплирането в общ блок на трансмисията, съединителя, диференциала и мотора. По този начин те се мажат от общо масло. Някои специалисти твърдят, че тази схема е измислена от Peugeot през 1965 г., но въпросът е спорен. Вече споменахме, че същият британски автомобил, но продаван под марката Austin, става кола на годината през 1964-та.

Още едно интересно решение е окачването на автомобила. Там липсват познатите ни пружини и амортисьори. Няма и ресори. Каросерията "лежи" на шасито посредством система, наречена Hidrolastik. С други думи окачването е хидравлично, но липсва помпа, както е при Citroen, например. Налягането в сферите е постоянно, като колелата са свързани на принципа на скачени съдове – предно дясно със задно дясно и предно ляво със задно ляво.

Автомобилът е слязъл от конвейера през далечната 1968 година и в момента му предстои да заживее втори живот. След предстоящата реставрация и предвид амбициозния собственик, може да се очаква да се получи возило, достойно за определението "истинска ретро класика".

Технически характеристики
Morris 1 800 (1970 г.)
Двигател
редови четирицилиндров
Работен обем
1 798 см3
Мощност
83 к.с. при
5 250 об./мин.
Скоростна кутия
механична
четиристепенна
Окачване
хидравлично
Спирачки отпред/отзад
дискови/барабанни
Максимална скорост
145 км/ч.


Радославъ СЛАВЧЕВЪ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА