Last news in Fakti

7 Февруари, 2004 18:33 4 914 0

Разум и чувства

  • mazda-
  • mazda 3-
  • mazda 3 1.6i te

Разум и чувства - категории, за съжаление, прекалено често противопоставяни една на друга. Но вече е време всички да започнат да приемат факта, че едното е невъзможно без другото. Както единият магнитен полюс не може да съществува самостоятелно без другия, така и разумът не може без чувствата и обратно.

Автомобилът, който екипът ни тества тази седмица, е конкретен пример за въплъщението на разум и чувства в едно цяло. Новата Mazda 3 е наследник на вече поостарелия модел 323, изградена е по съвсем нова концепция и според специалистите сериозно ще се намеси в пазарния сегмент на един от най-популярните класове - компактния. Практичността, функционалността и големите габарити са все показатели за разум, а “злобната” осанка на агресивната “муцуна” и спортният стил в интериора подсказват за чувства - при това доста силни.

Оптималният вариант от предлаганите модификации, според нас е версията 1.6 ТЕ и именно на нея ще акцентираме сега.

Екстериор

Силуетът на новия японски хечбек може да се нарече едновременно класически и революционен. Автомобилът изглежда уравновесен, но много от чертите му подсказват за динамиката, която се крие в него. Издълженият и леко скосен преден капак се слива с доволно големите фарове, а уголемената и ефектно оребрена радиаторна решетка завършва подчертано спортната “муцуна” на автомобила. Тези основни черти по екстериора на “японеца” са заимствани от модела 6, като по този начин обуславят една типична осанка, присъща само на автомобилите с марка Mazda. Нещо нехарактерно обаче са задните светлини, които са изцяло червени, а кръглите им сектори наподобяват малко тези при моделите на Lexus. Екстериорът по традиция е завършен със стилните алуминиеви джанти, обути в нископрофилни гуми. Интерес представлява и колонката, разделяща страничните от задното стъкло. Тя е със странна триъгълна форма, която обаче идеално пасва на общия външен вид на хечбека. Останалите детайли от екстериора не впечатляват с някаква екстравагантност. Ако трябва да обобщим външното излъчване на Mazda 6, то това е типичен класически и динамично изглеждащ хечбек със стилна и същевременно модерна осанка.

Интериор

Първото нещо, което прави впечатление в салона са подчертано спортните елементи. Седалките се характеризират със силно изразена странична поддръжка, удобни са, но в никакъв случай не могат да се нарекат меки. Въпреки това не изморяват дори и при дълги пътувания. Шофьорската седалка може да се движи в посока напред-назад в диапазон от 260 мм. За сравнение ще ви кажа, че при алтернативата Audi A3 например този диапазон е по-малък от 240 мм. Багажният обем е 300 литра, а хубавото е, че задната седалка е делима в съотношение 60:40, като при свалянето на една от двете части не е необходимо да се демонтира подглавникът. По този начин обемът може да нарасне до абсолютно достатъчните 635 литра.

Арматурното табло е съчетание от функционалност и екстравагантност. Основните прибори са аналогови и са интегрирани в дълбоки цилиндри точно пред погледа на водача. Дисплеят, отчитащ среден разход на гориво, настройки на аудио системата и температура, е разположен в горната част на средната конзола. Символите не са дребни и се забелязват лесно, като това не отвлича вниманието на водача от пътната обстановка. Един от малкото недостатъци на Mazda 3 е недобрата видимост в централното огледало. Тя обаче се компенсира от големите странични огледала за задно виждане. Отзад салонът е просторен, разстоянието за краката на пасажерите е предостатъчно. Обяснението на този факт се крие в значително по-големите габарити на автомобила в сравнение с преките му алтернативи.

Двигател

Mazda 3 се предлага на българския пазар с три бензинови мотора, които са с обем 1.4-, 1.6- и 2.0-литра. Вече стана дума, че темата на материала засяга средния по обем бензинов агрегат, който е с мощност 105 к.с. Двигателят предлага доста прилична динамика. Интересното е, че дори и при по-високи обороти е изключително безшумен, което се среща сравнително рядко при автомобили от този клас. Моторът се “развърта” постепенно, което значи, че кривата на въртящия момент е почти права линия. Проблемът, който може да изникне при скоростно шофиране, е свързан с сервоусилителя на волана. При скорост над 100 км/ч воланът остава доста лек и управлението става малко несигурно. Возията е отлична, но това се отнася за сравнително равни пътища. По разбити улици, каквито в нашата страна не са рядкост, окачването не блести с енергоемкост. Това обаче едва ли е причина за безпокойство. Трябва да знаете, че най-важното, свързано с активната безопасност е на ниво. За нея се грижат системите ABS, EBD и EBA, които са почти съвършени и правят автомобила изключително надежден. Екипът ни има възможността да тества автомобила в зимни условия и определено заслужи суперлативите по негов адрес. На сняг колата се държи като автомобил с висока проходимост. Повечето поднасяния се овладяват от стабилизиращите системи, а спирачките са безотказни, независимо от настилката (с изключение на лед, разбира се).

Цена

Има и по-евтини коли, но ако не искате да правите компромис със сигурността на автомобила си трябва да знаете, че Mazda 3 е един отличен вариант. Автомобилът ще се хареса и на “уличните състезатели” най-вече заради спортните си форми и определено подчертаната динамика. С други думи както всяко единство на две противоположности, разумът и чувствата имат и трети аспект - равновесната точка между тях, а тя в случая се нарича Mazda 3.

Mazda 3 1.6i TE
Плюсове
1. Перфектно съчетание между функционалност, динамика и спорт.
2. Спирачната система превъзхожда много от конкурентите.
3. Двигателят се характеризира с нисък шум и отлична динамика.
4. Габаритите на Mazda 3 са по-големи от тези на конкурентите.
Минуси
1. Централното огледало не е достатъчно информативно.
2. Все още моделът 3 не се предлага с дизелов агрегат.

 

Технически характеристики
Двигател
четирицилиндров, редови
четири клапана на цилиндър
Работен обем
1 598 куб. см.
Максимална мощност
77 Kw/105 к.с. при 6 000 об./мин.
Максимален въртящ момент
145 Нм при 4 000 об/мин.
Скоростна кутия
механична, петстепенна
Степен на сгъстяване
10.0: 1
Маса на единица мощност
12.0 кг/к.с. (16.4 кг/Kw)
Габарити:
дължина, мм
широчина, мм
височина, мм

4 420
1 755
1 465
Междуосие
2 640
Маса, кг
1 260
Допустимо натоварване, кг
435
Обем на багажника,л.
300-635
Вместимост на резервоара, л
55

Разход на гориво:
градско
извънграско
комбиниран


9.3 л/100км
6.0 л/100км
7 .2 л/100км
Ускорение:
от 0 до 100 км/ч, сек
11.0
Максимална скорост
182 км/ч.
Гуми
195/65R15
Спирачки:
отпред
отзад

дискови вентилирани
дискови

 

Цена на автомобила
Цена/лв. 33 700

 

Базово оборудване
ABS+EBD - електронно преразпределяне на спирачното усилие, предни и странични въздушни възглавници, електронна асистенция за спирачно усилие на педала - EBA, електронен имобилайзер, тонирани стъкла, халогенни фарове, нагревател на задното стъкло, предни и задна чистачки с променлив интервал, трета стоп светлина, ел. отопляеми огледала в цвета на автомобила, сензор за външна температура, дигитален часовник, оборотомер, ел. предни и задни стъкла, регулируема по височина седалка на водача, климатроник, осветление в багажния отсек, кожен волан с възможност за управление на аусио системата от него, поленов филтър, сигнал за забравени светлини, заключваща се жабка с осветление, делима задна седалка в съотношение 60:40, сервоусилител на волана, централно заключване с дистанционно управление, антена на покрива, четири високоговорителя и др.
Допълнително оборудване
Касетофон 385
CD модул 545
MP3 модул 965
CD чейнджър 1 115
Мини диск модул 1 195
боя металик 500
Гаранция
3 години или 100 000 километра пробег
3 години на лаковото покритие
12 години срещу корозия
Лизинг
5-годишен, с първоначална вноска 10%
Цените са за България с включени мита, такси и ДДС


Радослав Славчев
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА