24 Януари, 2004 13:28 863 0

Swiss Porsch

  • beutler porsche-
  • beutler porsche 356a

В Европа концепцията "автомобил с каросерия по поръчка" винаги се е радвала на почит. За разлика от Америка, където масовата продукция бързо изпива кръвта на известните преди Втората световна война щатски ателиета, на Стария континент традициите на рафинираната ръчна изработка се тачат и до днес. Безспорни титани в областта на каросерийната висша мода са италианците, които - особено през 50-те, 60-те и 70-те години работят с шасита на всякакви марки. Малко встрани от интереса им остават само германските производители, чиято стилова независимост остава запазена марка и сега. Mercedes-Benz, BMW и Porsche открай време разчитат на собствен дизайн и най-прочутите им модели са сътворени от немци.

В трудните години след Втората световна война обаче германската автомобилна индустрия е напълно съсипана. Към небитието се отправят много знаменити марки, раждат се нови играчи... Една от изгряващите звезди в края на 40-те и началото на 50-те е именно Porsche, чиято продукция, откровено ориентирана към заможна клиентела, трудно си пробива път заради чисто производствени трудности. В първите три години от кериерата си например легендарният 356 се сглобява от модифицирани части на Volkswagen, монтирани върху шасита, които се доставят от най-различни дребни фирми. Каросериите от своя страна се изработват от общо 6 ателиета. Несъмнено най-интересното от тях е швейцарското (!) Beutler Carrosserie, чиито взаимоотношения с Porsche приключват след едва няколко произведени автомобила, но затова пък какви...

Братята Ернст и Фриц Бойтлер основават фирмата си малко след края на войната, когато започват преработка на Бръмбара на Volkswagen-и под най-различна форма (включително пикап!). Съвсем скоро се свързват и с Фердинанд Порше - по онова време пребиваващ в Австрия, който се съгласява да им доставя оборудвани шасита. Братята имат идея да продават на малцината, които могат да си го позволят, поръчкови автомобили с изработена на ръка каросерия. Така по същото време, когато в Гмюнд, Австрия, се ражда легендата Porsche, в съседна Швейцария започва елитарната бутикова кариера на марката. Beutler обаче има съвсем различна концепция за бъдещия мит. След като изработват пет кабриолета на базата на 356, братята стават прекалено своеволни за д-р Порше и изявяват желание да започнат производство на купета с техен собствен дизайн.

Когато Porsche се връща към корените си в Щутгарт, лъвският пай от доставките на каросерии се пада на Reutter Karrossrerie. Минава известно време, докато в Швейцария започват да пристигат първите обещани шасита 356А. Моделът вече си е спечелил популярност и се харчи изключително добре зад Океана. Точно тогава братята Бойтлер хвърлят всички в оркестъра с интерпретацията си по темата 356. Техният Beutler Porsche е... четириместен седан с две врати, радиаторна решетка в предницата (бутафорна) и дори зачатъци на крила върху задните калници. По поръчка на графа на Вюртемберг е произведен даже и кабриолет. Фери Порше е леко изненадан от творението, но определено харесва четириместната концепция. По онова време вече става ясно, че много платежоспособни купувачи избягват миниатурния германски спортист заради ниската практичност на тясното купе. По-късно някои елементи от външността на Beutler Porsche ще бъдат използвани в модели на компанията - особено в Type 695 от 1963 г., първият завършен прототип на наследник на 356 и бъдещ 911.

Д-р Порше обаче остава най-впечатлен не толкова от стилните линии на уникалния автомобил, колкото от бижутерската прецизност, с която е изработен. За разлика от купетата на ранните 356-ици и широко прилаганата от дизайнерските ателиета технология на щамповане на алуминиевите панели с преси, цялата каросерия на Beutler Porsche се изработва на ръка. Листовете авиационен метал се изчукват върху дървени подложки като в средновековна ковачница с невероятен педантизъм. Само едно противоречие хвърля сянка върху добрите отношения между Porsche и Beutler. Като независимо ателие, швейцарците смятат за свое право да продават автомобилите си самостоятелно, докато Порше гледа на тях по-скоро като на подизпълнители и настоява да разпространява продукцията им чрез дилърската си мрежа. Двете компании така и не стигат до съгласие по проблема и в крайна сметка Porsche прекратява доставките на шасита. Братята Бойтлер се насочват към други проекти и реставрация.

Технически характеристики
Beutler Porsche 356A (1958)

Производител: Beutler Carroserrie, Thun, Switzerland

Двигател:  четирицилиндров, боксер, OHV, два клапана на цилиндър, въздушно охлаждане, производител Porsche

Диаметър на цилиндъра/ход на буталото: 82.50/74.00 мм

Работен обем: 1 582 см3

Обем на цилиндъра: 395.5 см3

Степен на сгъстя ване: 9.00:1

Горивна система: 2 карбуратора Solex

Максимална мощност: 66.0 kW/90 к.с. при 5 500 об./мин.

Специфична мощност: 56.90 к.с./л

База:  2 100 мм

Предна/задна колея: 1 289/1 270 мм

Трансмисия: четиристепенна, механична, задвижване на задните колела

Спирачки, отпред/отзад:  барабанни/барабанни

Амортисьори: Koni

Маса: 950 кг

Специфична маса: 94.73 к.с./тон

Максимална скорост: 179 км/ч

Ускорение: от 0 до 100 км/ч - 11.5 сек.


Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА