Last news in Fakti

12 Март, 2005 15:21 577 0

Stearns

  • stearns

Да се учиш от другите макар сам да разполагаш с достатъчен потенциал винаги е бил работещ принцип в автомобилостроенето. Навремето японците го използваха и всички видяха до какво доведе това. По-късно ги последваха корейците. Използването на опита на най-добрите обаче се оказва жизненоважен компонент на успеха десетилетия преди тях, още в зората на автомобила. От него се възползва един млад американец, който сам създава първата си моторна кола още през 1896 г. За нея не се помни почти нищо, освен че е двутактова и развива мощност от около 6 к.с. За сметка на това всички онемяват, когато чуят възрастта на конструктора й. Когато подкарва творението си по улиците на Кливланд, Охайо, Франк Б. Стърнс е едва 17-годишен. Впечатлен от блестящите постижения на сина си, Стърнс-старши се съгласява да му заеме $1 000, с които да отвори работилница за автомобили. Само две години по-късно Франк вече произвежда собствени коли, а към края на века продава по 50 от тях. Така започва историята на една от най-изисканите амеркански марки Stearns Motor Co., която за жалост не завършва така триумфално.

Още от самото начало автомобилите на Франк Стърнс са не само огромни и скъпи, а и изключително качествени и бързи. Въпреки размерите си превъзхождат по максимална скорост и "катерачески" способности почти всичко, произвеждано в Щатите в началото на 20 в. и дори регистрират световни рекорди. Подобни резултати постигат обикновени модели, обикновено в ръцете на собствениците им, без каквито и да било допълнителни подобрения, което скоро им печели прозвището "Най-добрите серийни автомобили в света".

Успехът на Франк Стърнс се основава не само на великолепните му инженерни умения, а и това, че не се страхува и свени да използва най-доброто от конкуренцията. Легендата гласи, че веднага щом на пазара се появял нов модел, той тутакси го купувал и го предоставял на механиците си за разучаване. Точно по същата причина през 1909 г. главният инженер на Stearns Motor Co. Джеймс Стърлинг се озовава в Англия. Задачата му е да разузнае нещо повече за новия двигател на Daimler. По същото време местният Кралски автомобилен клуб тества прочутия мото Knight в Ковънтри и Брукландс.

Когато се уверява във великолепните качества на новия британски агрегат, Стърлиг се завръща и година по-късно Stearns представя първия американски автомобил, екипиран с двигател Knight. Продажбите на четирицилиндровия SK-4 започват през 1912 г., а малко по-късно е представен и шестцилиндровият SK-6.

За успеха на новите модели свидетелства дивидентът, който получават акционерите на Stearns Motor Co. през 1913-а. Невероятната печалба на компанията от 81% бързо привлича нови инвестиции, поизводството се разширява и наред с луксозните автомобили скоро започва сглобяването на камиони с товароносимост до 5 тона. Първата световна война слага край на това направление в бизнеса на Франк Стърнс. Причина за това става изборът на Rolls-Royce, които имат нужда от мощности за производството на авиационни двигатели. Прочутата с качеството и инженерната рафиираност на продуктите си американска компания веднага печели доверието на британците, а нуждата от свободни мощности налага оттеглянето от пазара на камиони.Stearns Motor Co. си изгражда впечатляваща репутация на всички фронтове и въпреки това мнозина са изненадани, когато марката представя изключителния си V-образен осемцилиндров двигател през 1915 г., в разгара на войната. Следва нов пазарен удар с ново поколение суперлуксозни лимузини и изглежда нищо не може да спре фирмата. През 1917 г. обаче Франк Стърнс се разболява тежко и напуска собствената си компания. Продава дяловете си на банкера Джордж Буукър и се оттегля от индустрията едва 35-годишен.

С неговото напускане Stearns Motor Co. тръгва надолу, макар че много от последвалите модели на марката са приети добре сред заможните купувачи. С напускането на Джеймс Стърлинг, който отвежда със себе си по-голямата част от иженерите и най-способните технолози, за да създаде собствена марка, за Stearns се оказва най-добре да свие платната и да се задоволи с доста по-скромни автомобили от преди. Производството спада от 3 849 коли през 1920-а до 693 през 1922-ра.Името Stearns се съживява за кратко през 1925 г., когато 150 000 от акциите на фирмата са закупени от Willys-Overland. Производството на шест- и осемцилиндрови модели е възобновено, но само за да закрепи компанията до 1929 г., когато настъпва Голямата депресия и нестабилната фирма да се сгромоляса за дни.

Франк Б. Стърнс умира много години по-късно, които посвещава на дизеловите двигатели.

Димитър Димитров
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА