За повечето от нас, които живеем извън пределите на Обединеното кралство, Brexit дойде и си замина и днес почти никой не говори за него. Британците обаче ще помнят още дълго време юнския референдум, в който самите те гласуваха напускането на страната от Европейския съюз.
Сега обаче няма да си говорим за страшните политически последствия, които ще произлязат от въпросното гласуване. Ще стане дума за автомобили и по-конкретно за не съвсем цветущата автомобилна промишленост във Великобритания, на която Brexit ще окаже още по-лошо влияние.
Както навярно знаете, великите британски автомобилни гиганти отдавна са мъртви или представляват бледо копие на онова, което бяха. Повечето от тях са погълнати от чуждестранни автомобилни производители, като към момента британски са само имената им.
И докато всички са наясно с положението на Jaguar и Land Rover, които са собственост на индийската Tata, някои от вас ще попитат за McLaren, Aston Martin, Morgan и Caterham. И те не са британски. Така например холдингова компания от Бахрейн владее 57% от акциите на Mclaren, а италианският фонд Investindustrial с частен акционерен капитал притежава контролния пакет от акциите на Aston Martin.
Тони Фернандес, който е известен малайзийски предприемач, владее Caterham, а Morgan продават толкова малко коли, че не могат да окажат никаква съществена роля в глобалната картина. С други думи,
към днешна дата не съществува нито един сериозен британски автопроизводител, който да е 100% британски
Това обаче съвсем не е най-големият проблем за островитяните. Убедените националисти, които ненавиждат мигрантите и искат да купуват само собствени стоки, са принудени да купуват автомобили, собственост на чуждестранни компании, но до този момент всичката тази продукция се произвеждаше на Острова.
С други думи, това не бе е толкова лошо, защото компаниите даваха работна ръка и произвеждаха автомобили с английски имена. След напускането на страната от Европейския съюз обаче нещата ще се променят коренно, при това в доста негативна за британците насока.
Само преди няколко седмици от
Nissan заявиха, че ще прекратят инвестициите си в Англия,
ако правителството не компенсира японския автомобилен производител заради проблемите, които ще настъпят с излизането на страната от ЕС и данъците и митата, които ще започнат да се налагат.
Чувайки за това, изпълнителният директор на Jaguar Land Rover заяви официално, че неговата компания също ще преосмисли политиката си за инвестиции на Острова, защото не може само един производител да бъде компенсиран, при това японски, а емблематични имена като Jaguar и Land Rover да берат негативите от Brexit.
"Ние сме единственият британски автомобилен производител, извършващ всичките си изследвания, дизайнерски разработки, инженерни и други работи непосредствено във Великобритания. Във връзка с това искаме справедливо отношение и равни шансове с другите компании" - заяви шефът на JLR.
Това обаче е малко вероятно да се случи и дъщерното предприятие на Tata Motors фактически може да се окаже един от най-големите губещи от Brexit. За да оправи положението, правителството на Великобритания ще трябва да плати компенсации не само на JLR, а и на десетките малки и големи компании на Острова, за да могат да се борят с налозите за импорт в ЕС.
Ситуацията с Jaguar Land Rover не изглежда никак оптимистична. От друга страна, когато става въпрос за продажби, въпреки "звездните" си имена, нито Jaguar, нито Land Rover са ключови играчи в автомобилния свят. Най-добрата им година бе 2015-а, когато съвместно успяха да продадат 487 065 автомобила.
За сравнение за същия период румънската Dacia продаде 550 090 коли, при това румънците имат само пет модела. Освен това, въпреки че англичаните все още смятат Jaguar и Land Rover за техни марки, даже и на Острова тези два бранда отстъпват по продажби на преки конкуренти като Mercedes-Benz, например.
Отчитайки негативните прогнози от Brexit в дългосрочна перспектива, мнозина специалисти са на мнение, че
JLR може да напусне Острова
и да организира производството някъде отвъд Ламанша. Естествено, за това ще са необходими огромни инвестиции, но всеобщото мнение е, че независимо от това те са оправдани предвид грозящите вреди.
Представяте ли си какъв образ ще си изградят Jaguar и Land Rover, като се знае, че вече са собственост на индийци и започнат да се произвеждат в някоя бивша соц. страна, например, а не в британския Солихъл. Някои помним, че хардкор феновете на марката доста трудно приеха факта, че през 2011-а продукцията на JLR започна да се произвежда и в индийски град Пуне.
Единствената утеха е, че научноизследователските отдели и щаб квартирата могат да останат на Острова, опитвайки се да съхранят чувството за патриотизъм, но това едва ли ще е достатъчно за запазване на имиджа на тези марки. Infiniti, например, е японска компания, поризвеждаща коли предимно за САЩ, но с щаб квартира в Хонконг. Нещо подобно може да се случи и с JLR.
Капак на всичко казано до тук е все още непотвърдената официално информация от последните няколко дни, че JLR сериозно обмисля преместването на производствени мощности в Словакия. Именно там се планира през 2018 година JLR да има производство от 150 000 автомобила годишно. А това ще е само началото.
Немската автомобилна индустрия също предупреждава британците
Германците също отчитат, че британският автомобилен бранш е пред трудни времена ако Обединеното кралство загуби достъпа си към европейския вътрешен пазар. Прогнозите на немците са същите, че производителите ще се преместят на места с по-малки разходи, например в Източна Европа. Тази оценка направи президентът на германския Съюз на автомобилната индустрия (ЖДА) Матиас Висман пред в. „Файненшъл таймс“.
Колкото по-дълъг е периода на неизвестността, толкова по-дълго хората ще се въздържат от инвестиции. Неговият извод: „Обединеното кралство е важен пазар за нас, но европейският пазар е още по-важен“. Матиас Висман казва още, че „ако Обединеното кралство не иска да бъде сполетяно от същата съдба като италианския автомобилен бранш, трябва да запази пълния си достъп до вътрешния пазар“.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Митьо
11:22 17.10.2016
2 Д-р Менгеле
11:57 17.10.2016
3 boost
Коментиран от #4
12:52 17.10.2016
4 Караиванов
До коментар #3 от "boost":
Капацитетът, написал статията е един от най-добрите автомобилни журналисти у нас. Мнението му е миродавно, както за мен, така и за всички фенове на мобиле, а те не са никак малко. А ти кой си бе пиле шарено.Коментиран от #7
13:16 17.10.2016
5 Мартин Милков
13:53 17.10.2016
6 Тошибиян
14:10 17.10.2016
7 ТнД
До коментар #4 от "Караиванов":
Той и папата да е, boost е прав че сравнение между Dacia и JLR не може да се прави.Още повече да кажеш JLR, Aston Martin са само английски имена значи че не си наясно как седят нещата. Собствеността на един автомобилен производител не определя националността му. Факта че цялата им развойна дейност се прави в UК, както и важна част от развойната дейност на някои прехвалени немски и италиански марки индикира че и след брекзита англичаните ще бъдат лидери в автомобилната индустрия. Трябва да се вземе предвид че развойната дейност е най-скъпата инвестиция в направата на един автомобил, а преместването и в страни от източна Европа няма как да стане към този момент ( за жалост ).
Кефи ме статията иначе, но някои гледни точки са прекалено опростени.
16:26 17.10.2016
8 Методи
P.S. И защо да не се сравняват JLR и Dacia, направеното сравнение е по брой продажби, а не по това кой е премиум и кой не е. Само адмирации за статията.
Коментиран от #9
17:18 17.10.2016
9 ТнД
До коментар #8 от "Методи":
Едната компания произвежда коли с технологии от преди 10-15 години, а другата инвестира в развиване на нови технологии. Ако имаше само Дачии щяхме да си седим на едно място.ПС: нищо против Дачия, имам пикапче Логан, просто за различни неща става дума.
17:48 17.10.2016
10 Гост
Като гледам какви застъпници има тук на толерастията и мекрелизацията, направо се питам, тролове ли са или са наистина малоумници?!
Пък сравнението между Дачия и Jaguar беше върха на ентропичната безмозъчност!
Този, който пита защо да не се сравнявали двете марки по продажби, може спокойно да се върне във втори клас! Там ще го научат да сметне каква ще е печалбата на марка продала 440 000 автомобила за по 100 000 евро всяка и каква ще е печалбата за марка продала 550 000 автомобила за по 10 000 евро за всяка.
10 пъти разлика малко показателно ли е???
Коментиран от #12
18:19 17.10.2016
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 KYP
До коментар #10 от "Гост":
точно така понеже качеството на Дачия и Ягуар е едно и също Ягуара се продава с 10-пъти по-голяма печалба, или нещо бъркам и просто ти си пълен неграмотник по отношение на икономиката щото ако качеството на Дачията и на Ягуара не е еднакво обикновено по-скъпия продукт се продава с по-ниска норма на печалбаКоментиран от #13
22:30 17.10.2016
13 Гост
До коментар #12 от "KYP":
Точно ти да ме наричаш неграмотник е супер комплимент за мен! От ника и граматиката ти става ясно колко ти е багажченцето и по математика! Ако смяташ, че на продаден автомобил печалбата е една и съща от такъв за 10 000 и такъв за 100 000 €, то тогава си просто самороден глупчо!08:44 18.10.2016