Как торпедата повлияха на производството на въздушните възглавници

Публикувана: 27 Октомври, 2016 13:03
3 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 42610

Днес всички нови автомобили са оборудвани с поне една въздушна възглавница. Т.нар. еърбегове от доста време са стандарт в автомобилите, но като всяка иновация, първоначално са приемани с недоверие. Знаете ли обаче, че появата им датира от 50-те години на миналия век, когато тази новост е била доста скъпа и недостатъчно надеждна? Именно поради тези причини автомобилните производители не проявяват интерес към въздушните възглавници. По онова време еърбегът не се е смятал за моден атрибут и водачите не желаят подобни системи във возилата си.

Шофьор на име Джон Хетрик, който попада в сериозна катастрофа и оживява по чудо, обаче осъзнава, че всеки автомобил се нуждае от еърбегове. Той започва да мисли сериозно по своята идея, но така и не намира начин да я реализира. По време на Втората световна война Хетрик отбива военната си служба в работилница, обслужваща торпеда (подводни оръжия с пурообразна форма със собствено задвижване и взривен заряд, който се активира при контакт или в близост до целта).

Веднъж едно от торпедата в работилницата се активира и задейства само. Това става пред погледа на Хетрик, а видяното му служи за основа на следващото му откритие. Въздухът под налягане, който привежда оръжието в действие, рязко надува платнището, с което е покрито дефектното торпедо. Платнището се издува мигновено, а за щастие торпедото не наранява никого. Така Джон Хетрик прави своето откритие, превърнало се впоследствие в познатата ни въздушна възглавница.

Докато това се случи обаче минава доста време. През 1953 година Хетрик пише до големите автомобилни производители и застрахователни компании, като иска неговото откритие да бъде внедрено в автомобилите. Никой не му обръща сериозно внимание. Палачинката се обръща чак през 1965-а, когато Ралф Найдер пише книгата "Опасен при всякаква скорост" (Unsafe at Any Speed). В нея той обръща сериозно внимание на безопасността при автомобилите и постепенно конструкторите започват да се занимават нея.

Първоначално предпазните колани се превръщат в стандарт, но въздушните възглавници започват да се появяват в по-скъпите автомобили чак през 70-те години. Изобретението на Джон Хетрик е сериозно модернизирано, но все още е далеч от съвършенството. Първоначално еърбеговете са разчетени за възрастни пасажери, в резултат на което стават причина за смъртта на деца и хора с по-нисък ръст. Този проблем остава нерешен няколко десетилетия.

През 90-те години на миналия век 175 човека загиват от въздушни възглавници, като 100 от тях са деца. Ужасни цифри, но 6 400 спасени от еърбеговете живота карат автомобилните производители да продължат с изследването и модернизирането на еърбеговете. Днес е доказано, че съвременните въздушни възглавници предотвратяват около 30% от смъртните случаи, което не е много, но дори и само един спасен човешки живот е причина те да бъдат използвани.

Драмата с въздушните възглавници обаче продължава. Съвсем наскоро спонтанно взривяващите се пиропатрони на еърбеговете Takata също доведоха до смъртни случаи. Усъвършенстването им продължава и докато станат идеални има още доста път, ако някоя друга иновация не ги замени. Какво ще се случи, ще покаже само времето. Към момента, предпазните колани и въздушните възглавници са едни от най-добрите средства за пасивна безопасност.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

АПИ: актуална пътна обстановка