28 Януари, 2006 20:18 1 203 0

"Откраднатата" гордост на Франция

  • gardner-serpolet-
  • maybach zeppelin

Националният автомобилен музей във френския град Мюлуз е един от най-големите в света. Малцина обаче знаят, че неговата поява е свързана с грандиозен скандал. Работата е там, че основната колекция на музея е неправомерно отнета от братята Ханс и Фриц Шлумпф, като “заслугата” за тази национализация е дело не на друг, а на френското правителство. Цялата история започва така...

През далечната 1904 година се ражда Ханс Шлумпф. Две години по-късно на бял свят се появява и неговият брат Фриц. Бащата на двамата братя е швейцарец, а майката – французойка. Малчуганите се раждат в Италия, но получават швейцарско гражданство. Няколко години по-късно семейството се установява във Франция и по-точно в град Мюлуз, известен със своята текстилна промишленост. Завършвайки своето образование, Фриц се заема с текстилен бизнес, а Ханс става банкер. През 1935 година те обединяват усилията си и основават предприятието Societe Anonime pour l’ industrie Lainiere (SAIL). То има разнородна дейност, но като цяло бизнесът става доста печеливш.

Братята много тежко преживяват смъртта на майка си. Като повечето ексцентрични и богати хора, една безумна идея кара Фриц да реши, че в нейна памет трябва да направи колекция от ретро автомобили. И понеже има финансова възможност идеята започва да се реализира с пълна сила. Болшинството от редките возила братята купуват от колекционери. Друга част реставрират сами във фабриката си, но първите ценни екземпляри купуват директно от фирмата Bugatti. Това става през 1963, когато автомобилната компания е пред банкрут и разпродава голяма част от ценните си екземпляри. Братята Шлумпф успяват да се сдобият с 23 автомобила, сред които и уникалния модел Napoleon, каран лично от Еторе Бугати. Само година по-късно щатски милионер продава на Ханс култовото Bugatti Royal. Постепенно колекцията се разраства, а за нейното съхранение са отделени 20 000 квадратни метра от общата площ на предприятието. В сбирката се появяват уникални автомобили, сред които се открояват Gardner-Serpolet и знаменитият Maybach Zeppelin 1934 година. Освен тях са купени и няколко изключително ценни возила, производство на английската компания Daimler, един от които навремето е принадлежал на кралското семейство.Всичко е много хубаво, но проблемът е в това, че братята не допускат никой до тяхното автомобилно богатство. Сбирката е закрита от чужди очи. Този факт определено дразни хора от висшите среди. Освен това братята не са особено обичани във Франция заради чуждестранния си произход и заради факта, че забогатяват на гърба на сравнително бедното население в града. И така в един удобен момент, в който настъпилата в текстилната промишленст криза е в разгара си, синдикатите завеждат дело за неправомерно уволнение на служители на компанията. Нервите на Фриц не издържат и той обявява, че закрива цялото предприятие и занапред ще се занимава само с автомобилния музей. Определени групи от френското правителство това и чакат.

Съдебното дело стига до върховните инстанции, които в крайна сметка отнемат на братята правата върху собствеността на цялото предприятие SAIL, в това число и ценните автомобили. Те са взети от държавата за сметка на компенсациите, които тя изплаща на засегнатите работници.Единствено швейцарското поданство спасява Ханс и Фриц от затвора. Те заминават за Швейцария, а по същото време се основава Националният автомобилен музей в град Мюлуз. Първоначално екземплярите са 583, 561 от които са бивша собственост на семейство Шлумпф.

След смъртта на братята известният аукцион Кристис оценява сбирката на сумата от 325 млн. франка, която е в пъти повече от предишните задължения на Фриц и Ханс към държавата. Така след много време те са оправдани посмъртно и днес под надписа “Национален автомобилен музей” стои друг, който гласи: “Колекцията на Шлумпф”.

Радослав СЛАВЧЕВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА