Преди година и половина, когато заводът за автомобили край Ловеч отвори врати, ви запознахме с началните стадии на производство. Сега отново посетихме фабриката в село Баховица, за да видим как протича производството на коли в България. В момента модерното съоръжение работи все още като асемблираща фабрика, но идеята на Litex Motors е в бъдеще там да бъдат изградени пресовъчен и бояджийски цехове и направата на един автомобил да започва от нулата. В момента фабриката продължава да работи с доста прилични темпове. Сега от конвейера слиза един от най-продаваните модели на Great Wall - пикап с моделно обозначение Steed 5. Ето как се прави този високопроходим автомобил.
Заводът, който е построен на площ от 500 000 квадратни метра, разполага с огромно и отлично оборудвано хале, в което са монтирани поточните линии. Купетата пристигат там разглобени и боядисани, като до цялостния си вид автомобилите преминават през седем основни линии. Първите две - интериор 1 и интериор 2 служат за оборудване на "голото" купе с ел. инсталация, седалки, тапицерия, арматурно табло, стъкла и т.н., след което тази поточна линия се засича с конвейера за ходова част.
На този конвейер се оборудва шасито. Монтират се преден и заден мост, главини, спирачни апарати, гуми и джанти и готовото шаси поема своя път, за да "легне" под вече екипираната каросерия. След тези етапи на производство идва ред и на още една поточна линия - двигателната. Двигателите идват в сравнително готов вид, но тук се куплират със скоростните кутии, напълват се с течности и се "насаждат" на предварително подготвеното шаси. Двигателите са с "набити" регистрационни номера, и съобразно с тях се гравира VIN номера на рамата.
Следва лентата, която се нарича "Финално сглобяване", където всички възли и агрегати се донапасват, монтират се външните допълнителни детайли и колата се привежда в действие. След като бъде запалена и тествана на място тя се отправя към последната лента, наречена тестова линия. Там се проверява работата на спирачките и окачването, измерва се сходимостта на гумите, регулират се светлините и въобще се проверяват всички работни дейности на автомобила. Последният тест е воден, където купето се подлага на водна струя с налягане от 1.5 бара.
Когато всичко е готово, колата излиза от халето за първия си пътен тест. Той се прави в реални условия и ако не бъде открита някаква неточност се позиционира в специалния паркинг за експорт. Ако случайно бъде отрит пропуск автомобилът се връща в т.нар. сервизно отделение, където евентуалната повреда се отстранява или пък ако това е невъзможно се разглобява изцяло. Според мениджърите в завода, по-малко от 10% от продукцията стига до сервизно отделение, което е един отличен показател за качеството на колите, сглобявани у нас.
Като цяло автомобилите преминават през общо 84 работни станции, като 6 от тях са за прецизен качествен контрол. Капацитетът на завода при две работни смени е 50 000 автомобила годишно. Поточните линии са способни да изкарват готов автомобил на всеки 5 минути. Сега темповете са по-бавни, защото са съобразени с търсенето и поръчките. В момента готов автомобил излиза на всеки 20 минути. Линиите са многофункционални и на тях могат едновременно да се сглобяват по няколко модела.
На този етап поточните линии в завода край Ловеч могат да произвеждат моделите Voleex (C10, C20, C30 и C50), Steed 5, Hover (H5 и H6). До този момент Litex Motors прави малолитражката Voleex C10, в момента пикапа Steed 5. От края на месец септември тази година предстои серийното производство на изцяло новия кросоувър Hover H6. Сега тече предварителна подготовка за новия модел. Екипът ни направи и обстоен тест драйв на Hover H6, отзивите, от който очаквайте съвсем скоро.
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 skier
Коментиран от #2
11:10 01.08.2013
2 Shmeker
До коментар #1 от "skier":
Съвременен завод, какво си очаквал?За сега е само асембли лайн обаче. Пресите и бояджийския цех биха променили нещата ;)
11:40 01.08.2013
3 Николай Попов
В същия дух напред и нагоре
12:10 01.08.2013
4 ДАН ДАН
12:24 01.08.2013
5 Бай Иван
12:34 01.08.2013
6 Dimitar Dinchev
А марката изобщо не са я сбъркали. Great Wall са на ПЪРВО място в света по генерирана печалба на единица продукция и вървят по стъпките на японците и корейците - с огромни темпове напредват с качество и технологии. Както едно време хората се смяха, че Hyundai са трошливи боклуци, така след време ще предпочитат GW пред ред други заради цена и качество.
Коментиран от #10, #17, #20
12:47 01.08.2013
7 Владислав Димитров
12:49 01.08.2013
8 Rci Studiou
Коментиран от #11
12:52 01.08.2013
9 ImfromtheinterwebZ
12:57 01.08.2013
10 ДАН ДАН
До коментар #6 от "Dimitar Dinchev":
изи не плюя но ако си запозанат с гамата двигатели ти е ясно че са доста стара концепцияКоментиран от #13
13:16 01.08.2013
11 ДАН ДАН
До коментар #8 от "Rci Studiou":
гриша ганчев не е мажоритарен собственик на завода а една банка близка до един бивш управляващ.13:18 01.08.2013
12 Пирамид Хлътков
Коментиран от #14
13:43 01.08.2013
13 skier
До коментар #10 от "ДАН ДАН":
не са стара концепция. Миналата година изкараха нов дизелов и бензинов мотор, които са тяхна разработка с БОШ компоненти и не са никак лоши13:45 01.08.2013
14 Славчо Димитров
До коментар #12 от "Пирамид Хлътков":
Ти луд ли си бе. Имаш ли представа, че в подобни заводи не дават и снимка отвън да се направи.Коментиран от #23
13:49 01.08.2013
15 Martin Dobrev
Коментиран от #22, #26
14:49 01.08.2013
16 EMSKI
18:07 01.08.2013
17 жеко
До коментар #6 от "Dimitar Dinchev":
Има има нарича се сумирано работно време. Чрез него те цакат както си искат.18:31 01.08.2013
18 ДАН ДАН
22:49 01.08.2013
19 бургазлията
Коментиран от #21
02:48 02.08.2013
20 Бай Иван
До коментар #6 от "Dimitar Dinchev":
Абе то официално 7 дневна работна седмица никъде няма, но в повечето фирми ако не отидеш на работа и в неделя в понеделник си търсиш нова работа.А аз много добре знам каква експлоатация става по големите фирми и как карат работника да се чувства значим и за едни и същи пари да върши работата на трима души.Проста психология.07:29 02.08.2013
21 skier
До коментар #19 от "бургазлията":
Вие от Бургас не четете ли, или само знаете да пишете глупости. Цитирам ти част от материала, защото явно ти е много дълъг за да го прочетеш - " В момента модерното съоръжение работи все още като асемблираща фабрика, но идеята на Litex Motors е в бъдеще там да бъдат изградени пресовъчен и бояджийски цехове и направата на един автомобил да започва от нулата."12:54 02.08.2013
22 Ярослав Станчев
До коментар #15 от "Martin Dobrev":
Аха,а после имало експлоатация и гърча бил нетърпим. Бара си меча,пича и цъка на мобифона,а накрая и пари иска да му дават,ейййййй,българска работа,няма да се оправим,скоро.13:56 02.08.2013
23 Пирамид Хлътков
До коментар #14 от "Славчо Димитров":
Славчо малко си поизостанал с материала не се изказвай неподготвен, че се излагаш.14:18 02.08.2013
24 Dino Makarinov
14:32 02.08.2013
25 димитър пенчев
15:23 02.08.2013
26 ВИП АМГ
До коментар #15 от "Martin Dobrev":
vse pak e BG22:48 02.08.2013
27 петко
Коментиран от #28
23:05 02.08.2013
28 Бай Иван
До коментар #27 от "петко":
Петко, тези заводи ги строят за такива като теб .Да влизаш сутрин вътре след което заключват вратата и те пускат чак като се стъмни.И да си щастлив ,че имаш работа.Работата мъжки не е само да работиш а да печелиш и пари,но тези неща се учат в по горните класове.07:17 03.08.2013
29 Крум Янкулов
12:38 03.08.2013
30 Крум Янкулов
12:38 03.08.2013
31 горския
14:27 03.08.2013
32 Бай Иван
20:17 03.08.2013
33 Цецо Христов
22:16 03.08.2013
34 ДАН ДАН
04:07 04.08.2013
35 Здравко Атанасов
Коментиран от #36
09:49 04.08.2013
36 alex xela
До коментар #35 от "Здравко Атанасов":
Нямямам излишни 60г. да чакам да се направи добра КИТАЙСКА кола в България. По добре да си купя мицо 2000г. със същия двигател за 1/10 от тоя китайски боклук.13:09 05.08.2013
37 Andrey Tavradzhiev
Коментиран от #38
16:50 06.08.2013
38 Симеон Тасев
До коментар #37 от "Andrey Tavradzhiev":
НЕМОЖЕ ДА СЕ ОПИШЕ КОЛКО Е СКАПАНО Е НОВО НАЛИ10:48 07.08.2013