17 Февруари, 2001 00:00 7 770 0

Завръщане в бъдещето с DeLorean

  • delorean dms-12-
  • dms-12

Гледали ли сте филма “Завръщане в бъдещето”? Там главните герои пътуваха във времето с един странен автомобил за който ще ви разкажа сега - DeLorean DMS-12.

Историята на компанията произвела този невероятен автомобил е доста кратка. Фирмата съществува само четири години, от 1978 до 1982. Това време, обаче е достатъчно на малката автомобилна фабрика да остане в историята със своя модел DMS-12. Създателят на маниашката кола са казва Джон де Лориан - обикновен човек от обикновено семейство. Той, обаче осъществява “американската мечта”, като тръгва от нулата и стига до почетно място в световните автомобилни анали. Кариерата си Джон започва във фирмата Chrysler, като инженер. Там се занимава с хитови модели на компанията. Скоро е забелязан от шефовете на General Motors Corpo­ra­tions и е назначен на длъжността конструктор на Pa­cкard. Амбициозният Джон про­дъл­жава да работи и да се усъвършенства. Само година по-късно е повишен, като новато му амплоа е главен конструктор на подразделението на GM - Pontiac. Под неговото ръководство е създаден един от най-добрите модели на фирмата - GTO. Шефовете на гиганта оценяват качествата му и на 47-годишна възраст Джон де Лориан става вицепрезидент на гиганта GM. Две години по-късно ръководството на концерна е сменено. Новите шефове явно не се разбират с де Лориан и той е принуден да подаде оставка. Силно огорчен от факта през 1973 година Джон написва книгата “Дженерал Мотърс в истинската си светлина”. Впоследствие амбициозният конструктор решава да се заеме с разработката на собствен автомобил, който да е конкурентен на продукцията на GM. През 1974 година Джон започва с реализацията на идеята си. Първо основава фирма на свое име и възлага проекта на младия инженер Бил Колинс. С разработката на купето е натоварено известното италианско дизайнерско студио Ital Design. Първите опитни образци са готови през 1978 година и де Лориан започва да търси място за строеж на новата си фабрика. Първоначалният му замисъл е да се останови в Пуерто Рико, но по-късно решава да построи завода си в Северна Ирландия. След като мястото е избрано започва строежът простиращ се на 47 000 кв. метра. Това става и с финансовата помощ на британското правителство и северноирландското министерство на търговията. Строежът започва през 1979, а две години по-късно от конвейера на новия завод слиза първият автомобил с марка DeLo­rean. Малко след това започва производството на версия с две врати. Моделният є номер е DMS-12.

Двигателят на този прекрасен спортен автомобил е съвместна разработка на Peugeot, Renault и Volvo. Агрегатът е V-образен, шестцилиндров с работен обем 2 848 см3. Мощността на “спортиста” е 132 к.с, а диаметърът на цилиндъра и хода на буталото са съответно 91/73 мм. Скоростната кутия е петстепенна, механична, но като екстра се предлага и тристепенна, автоматична. Окачването на автомобила е независимо отпред и отзад, а спирачките са дискови и на четирите колела. Каросерията е стоманена, самоносеща конструкция. Най-интересното е, че панелите на купето не се боядисват. Те са алуминиеви и се полират до блясък. Така комплектовано двуместното спортно купе развива скорост 198 км/ч. От 0 до 100 км/ч. DeLo­rean Sport Car ускорява за по-малко от 10 секунди.

Колата добива невиждана популярност, но бившите шефове на де Лориан решават да му отмъстят за “предателството”. През 1982 година Джон е арестуван по скалъпено обвинение за търговия с наркотици. Автомобилният завод е затворен и с това е сложен край на автомобилната марка DeLorean. Три месеца по-късно Джон е оправдан, но така и не успява да възобнови дейността на компанията си.
Въпреки краткия си живот DeLorean Sport Car остава в историята като единствения автомобил, имащ способността да преминава през времето.

Радослав Славчев
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА