Предвид ситуацията подобни анализи ще стават все по-полезни както за собствениците на електрически автомобили, така и за собствениците на автомобили с двигатели с вътрешно горене. В края на краищата, през лятото много хора в Европа мислеха за (и купиха) електрическа кола, докато сега, напротив, мислят за осъществимостта на закупуването и/или използването на коли с ДВГ, защото електричеството в Европа става все по-оскъдно.
Възможно ли е да се спестят пари, когато се кара електрическа кола и какво да се прави с нея като цяло, когато няма ток - ето конкретен пример. А именно изчисления на разходите за гориво при зареждане на електрически автомобил BYD E2 (най-евтиният електрически автомобил на пазара с пробег от 400 км) от генератор. Доскоро подобна идея изглеждаше абсурдна, но не и днес.
Взимаме за пример един експеримент, направен с най-достъпния електромобил с пробег от 400 км - BYD E2 - между другото, тази електрическа кола в момента струва $19 000 - чисто нова без пробег! И така, експериментът включва 7-киловатов бензинов генератор, който средно консумира 2.45 литра бензин на час непрекъсната работа. Нека да бъдат 2.5 л/ч.
BYD E2 е оборудван с батерия с капацитет 43.2 kWh. Тоест, зареждането му от генератора ще отнеме около 7.5 - 8 часа и около 20 литра гориво (в лева - приблизително 60). Като вземем предвид автономното разстояние, което колата може да измине с едно зареждане и която е на ниво от 400 км, получаваме следното:
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Летописец
Коментиран от #6, #9
09:33 02.12.2022
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Пропуснали сте най-важното
Добавете и ниското КПД на бензиновите двигатели, което в случая е предимство. От 8 kw електрическа мощност, генератор отделя над 15 kw топлинна енергия с която може да се отоплява жилището.
Тоест за 20 лв газ зареждаш електромобила за 400 км с 40 киловатчаса и топлиш жилището с 80 киловатчаса - 2 в 1
Със същото количество газ само изминаваш 200 км с автомобил с ДВГ и отделно си плащаш за отопление в къщи.
Ето това е предимството на електромобилите че могат да работят с най-евтиното гориво и да го използват пълноценно.
Коментиран от #16, #91
09:40 02.12.2022
4 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
Генератора явно НЯМА да замърсява въздуха , той изхвърля ВОДНИ ПАРИ 😀
09:41 02.12.2022
5 Пловдивчанин
Коментиран от #15
09:42 02.12.2022
6 Я пак я пак
До коментар #1 от "Летописец":
А защо тогава Франция ще разчита през зимата на ток от Германия, след като възобновяемите източници на които германия разчита за над 50% от произведената електрическа енергия не са ефективни, а Франция разчита за над 70% от производството на енергия на сигурните атомни централи? Не трябваше ли да е обратното?09:43 02.12.2022
7 Хасковски каунь
Коментиран от #23
09:46 02.12.2022
8 Механик
Сметките са на ниво 4-ти клас. Не корепондират с реалното изобщо.
Всяка една трансформация на енергия от един в друг вид, има загуби и то не малко. Това е така, защото я трансформираме чрез някакво устройство/машина. Всяко такова устройство има КПД, което не е равно на единица. Винаги е много под единицата.
Повечето хора, нищо не разбират от това което съм написал, нали ? А тия които разбират, не им е необходимо да четат горното, защото знаят за какво говоря.
Първите, сега ще нашляпат яки минуси. А на вторите ще им кажат, че са "антиелектрици".
Толкова по повод интелекта на стадото.
Коментиран от #85
09:47 02.12.2022
9 Коментар
До коментар #1 от "Летописец":
Ако АЕЦ-а беше решението на постоянно нарастващия глад за енергия, отдавна щяха да са нацвъкани масово по няколко в държава!!!Истината е, че ядрената енергетика също използва изкопаеми горива (които не са безкрайни), изключително нестабилна и опасна е (при войни, земетресения, наводнения и др.) и не на последно място идва проблемът с отработеното гориво, което трябва да се съхранява за гигантски период от време на специални места, които ако се провалят, съответния регион го чака замърсяване с период около няколко стотин години!!!
Определено този тип ядрена енергетика не е решението на липсата на енергия!
09:48 02.12.2022
10 УСА боклук
09:53 02.12.2022
11 Пич
09:56 02.12.2022
12 Механик
Те и електричките в този си вид не са това, което се разправя. По-скоро са скъпи играчки за разглезените НОВИ.
Ако, а те и ще бъдат наложени със сила тия електрички, тогава повечето хора трябва да кажат сбогом на личният си автомобил и свободата си на придвижване. Последното от своя страна, рязко влиза в разрез с основните идеи на ЕС по повод свободата на придвижване. Но аз знам, че тия идеи в същност са сиренцето в капана.
Как не рабирате, че искат да ви ограничат във всичко? До кога на очевадни вече неща ще казвате конспиративна теория?
Аз не съм против екологията. Ама истинската екология, а не оная, дето е направена за да може едни хора да стават още по-богати.
Не съм и против електричките. Електромоторите са много по подходящи за задвижването на превозни средства. Виж обаче с батериите, такива каквито са сега, тук не съм съгласен.
Трябва да се работи в тая област, а не насилствено да се принуждават хората към отказ от автомобил.
От което следва, че целта е друга.
Коментиран от #19
09:58 02.12.2022
13 Бенз е истината
10:00 02.12.2022
14 Трън
Коментиран от #18, #77
10:05 02.12.2022
15 Теория на конспирацията
До коментар #5 от "Пловдивчанин":
Значи твърдиш че си абсолютно сигурен че ще ти продадат за 100 000 евро онази китайска електрическа, която там струва 4000 долара?Вярно си влязъл във филми! Поне статията прочете ли? За 100 000 евро ще си купиш пет електрички като тази от статията и ще ти останат пари за 70 хиляди киловатчаса електрическа енергия, което са 1600 зареждания за по 400 км. Пиши ги 300 км, за да компенсираме зимата и пак са почти половин милион километра.
Коментиран от #28
10:06 02.12.2022
16 Коментар
До коментар #3 от "Пропуснали сте най-важното":
По принцип може, дефакто реалността е малко по-различна!Скоро повдигал ли си газова бутилка от тия в автомобилите??? Сега си представи да го правиш ежедневно (че и по няколко пъти)!
Колко често трябва да ходиш да я зареждаш???
Колко пъти трябва да изключваш т.нар. отопление за да слагаш генераторът тип франкенщайн на електричката???
Ще имаш ли място за тоя генератор, плюс бутилката и газовата с-ма в електричката, или трябва да купуваш и ремарке???
А сметките с КПД-то прави ли ги с допълнително ремарке към електричката???
А помисли ли за по-дълго пътуване от обхвата на 8часов заряд с отопление за дома???
Само с детски фантазии няма да мине номера!
Изисква се по-сериозно размърдване на сивото вещество!
Коментиран от #20
10:10 02.12.2022
17 Един минус от мен
Даже не те разбрах какво точно твърдиш и къде е грешката? Тези 5 литра еквивалент че не са вярни не са, но как мислиш повече ли ще са или по-малко?
Електромобила повече ли ще гори от бензинов автомобил или по-малко ако се зарежда с бензинов генератор? Тези 20 l за 400 км малко ли ти се виждат или много като говориш за КПД?
10:12 02.12.2022
18 Пак нищо не си разбрал
До коментар #14 от "Трън":
Никой не ти предлага да си зареждаш постоянно електричката с бензинов генератор. Но въпросът е че имаш избор, ако токът стане по-скъп от бензина или пък въобще няма ток по някаква причина или бензина вземе, че стане по левче за литър.Към момента зареждане с генератор 60 лв, зареждане на бърза зарядна станция 40лв, зареждане от контакта 6 лв.
Кой е луд да зарежда от бензинов генератор?
Коментиран от #46
10:18 02.12.2022
19 Коментар
До коментар #12 от "Механик":
Макар да няма директна реплика към моя коментар, виждам, че си цитирал част от него, та ето и моя отговор:В същност аз съм съгласен с Вас за ограниченията, които световния елит (трилионерите зад корпорациите) ще наложат в следващите 5-10г!
Аз също смятам, че думата "конспирация" се употребява от слугите на същите тия, които искат населението да бъде добитък и да няма собствени логически разсъждения!
Всичко до тук от т.нар. "Греат Ресет" се сбъдва!
Първо уж нямаше да ограничават неинжектираните, а но го направиха! После нямаше да се месят в икономиката на Европа, но взривиха тръбите на северен поток!
Сега искат да премахнат средната класа (няма да притежаваме нищо и ще сме щастливи), като следващата стъпка е да се премахнат хартиените пари! Всеки ще бъде следен какви ги върши, и при най-малките съмнения, че не "слушка" му се запорират сметките!
Основното, което сатанистите искат да направят е да премахнат свободната воля и да накарат масите да им се подчиняват безусловно навеки!
Но виждаме, че дори в Китай това няма как да стане!
Глобалистите ще получават все по-голям отпор, докато не бъдат съдени за геноцид!!!
10:21 02.12.2022
20 Малко размърдване на сивото вещество
До коментар #16 от "Коментар":
Ако имаше поне малко количество от него щеше да се сетиш, че генератора си стои стационарно в гаража и водното му охлаждане е свързано директно към отоплителната система на домакинството, а електромобила се зарежда всяка вечер колкото е необходимо.Аз също така щеше да се сетиш че не всеки ден се минават 400 км и зареждането ще е веднъж седмично или всеки ден по малко, за да се оползотвори по-пълноценно отпадната топлинна енергия.
Пък и леко съм пропуснал, че говорят за 20 л гориво което има почти 200 киловатчаса енергия в него и ако до автомобила стигат 45, то има 150 киловатчаса топлинна енергия за усвояване.
Коментиран от #26, #33, #86
10:26 02.12.2022
21 карчи
Ко стана😂
Коментиран от #25, #75
10:37 02.12.2022
22 Салкъм Дъбов
Коментиран от #24
10:38 02.12.2022
23 Кауна си е каун
До коментар #7 от "Хасковски каунь":
Какво значение има, ако през зимата пробега му падне на 200 км? Тогава просто изминаването на 100 км ще му се вдигне двойно от лев и 50 на 3 лв.На тебе тези 200 км на ден не ти ли стигат? Това са 70 000 км на година ако всеки ден от годината температурите са минусови и караш с парно на макс.
Ти по повече километри на година ли минаваш?
Защо винаги става така че тези които карат по 30 км на ден се обясняват как 300 км пробег не им стига?
Как същите тези които зареждат за 20 лв гориво, през ден, обясняват как нямат време за зареждане? Като с тези 20 лв минават стотина километра, което е по-малко и от пробега на електромобил?
Повечето газови бутилки също имат по-малък пробег от на електромобил, но никой не мрънка.
Коментиран от #30, #32
10:42 02.12.2022
24 Друга е логиката
До коментар #22 от "Салкъм Дъбов":
Купуваш си електрически автомобил и можеш да го зареждаш с каквото където и когато искаш.Кеф ти бензин, кеф ти пропан бутан, кеф ти метан директно от газопреносната мрежа, кеф ти дизел, кеф ти слънце кеф ти вятър, че и на дърва можеш да го подкараш!
А като си купиш дизел, дори и бензин не можеш да му сипеш.
Коментиран от #59
10:45 02.12.2022
25 Какво стана ли?
До коментар #21 от "карчи":
Ами могат да влачат генератор, ама могат и да не влачат, а ти задължително трябва да идеш до колонката и да се наведеш.Те поне имат избор дали да дадат 60 лв за бензин за дизелов генератор или просто да включат зарядното в контакта и да заредят за 6 лв, ама ти нямаш този избор.
Коментиран от #27
10:47 02.12.2022
26 Коментар
До коментар #20 от "Малко размърдване на сивото вещество":
Хаха, професоре пак не ти излизат сметките!В случай, че ти се наложи да ги изминеш тия 400км (обадят ти се близки идвай бързо до родното си място), кво прайш тогава???
И сигурен ли си, че ще са колкото ти казва производителя, щото както знаем обичат да послъгват почти запвсичко?!
Ами ако ти се наложи да заредиш по пътя, кво прайш тогава???
Ами ако е през зимата тоя пример, та тая електричка трябва и да я отоплиш (поне за да се изсушат прозорците), сигурен ли си, че ще изминеш и 50% от това дето си мислиш, че ще успееш???
А тая бутилка дето трябва да зареждаш редовно с газ, включи ли я в тоя пробег???
Коментиран от #29
10:48 02.12.2022
27 Лапсус
До коментар #25 от "Какво стана ли?":
Така става като пиша мненията с няколко прекъсвания, докато правя нещо друго, а после бързам да натисна бутона публикувай, преди да съм си прочел лапсусите."Те поне имат избор дали да дадат 60 лв за БЕНЗИН за ДИЗЕЛОВ генератор или просто да включат зарядното в контакта и да заредят за 6 лв, ама ти нямаш този избор."
Тази комбинация очевидно няма да сработи! И ще трябва да се смени или горивото или генератора.
10:51 02.12.2022
28 Гост
До коментар #15 от "Теория на конспирацията":
Тази китайска електричка струва 4000 долара в Китай.В Европа е съмнително дали ще отговаря на изискванията и цената няма да тази като в Китай.Коментиран от #31
10:53 02.12.2022
29 А ти обърна ли внимание
До коментар #26 от "Коментар":
Че зареждането на бърза зарядна станция на този автомобил струва 45 лв ако си отишъл с 0% батерия? Каква точно според тебе е драмата да заредиш по пътя?А пробегът се изчислява за всеки маршрут поотделно и обикновено навигацията ти казва с точно колко процента батерия ще стигнеш до крайната точка и къде трябва да зареждаш, като освен парното спрямо температурите по маршрута, в изчисленията включва и какви наклони трябва да преодоляваш по маршрута, трафикът в момента а най-добрите смятат дори посоката на вятъра като дори ти дава съвети да намалиш скоростта, ако ще стигнеш с малък заряд на батерията до следващата зарядна станция и няма опция за зареждане преди това. Тези неща ги знаеш още преди да тръгнеш.
Коментиран от #35
10:57 02.12.2022
30 Гост
До коментар #23 от "Кауна си е каун":
Опорките ти се основават на твоите нужди,за 2 до 3 километра на ден по работа.Купи си колело, електрическа тротинетка или ходи пеша.За такива разстояния не си струва да поддържаш автомобил.Има много хора,които работата им налага да пътуват ежедневно,офисът им е в колата.С електричка са за никъде.
Коментиран от #34
10:58 02.12.2022
31 На кои изисквания
До коментар #28 от "Гост":
Няма да покрива еконормите на евро 7 ли? Защото обикновено това име е проблемът.А иначе си има всички системи за сигурност включително еърбег и abs, а преминава успешно и краш тестовете.
За цената си прав, но това е от алчност и лакомия, а не заради себестойността на самия автомобил. Тесла защо направи завод в Берлин? Точно заради етикета произведено в Европа.
След като си задоволят местните пазари, на които вече електрическите превозни средства имат 35% пазарен дял, защо смяташ че китайците няма да започнат да произвеждат електромобили те си в Европа, за да си спестят транспорта, таксите и митата?
Само въпрос на време е. Даже като гледам няма да им се налага да строят заводи, а ще купуват готови.
11:01 02.12.2022
32 Коментар
До коментар #23 от "Кауна си е каун":
Само, че тия електрички не са като автомобилите с двг отпреди 10-20г, които се разработваха след 5-10г и траеха по още 20г!!!Електричките умират след 5-10г, просто щото технологията на тия батерии е точно такава (справка всеки един съвременен смартфон)!!!
С други думи, като е нова през лятото имаш 350-400км, а през зимата към 200км, но със сигурност тия стойности няма да са същите след 2-4-6-8г!!!
А цената на нова батерия е баснословна!!!
И как ще процедираш при евентуална ситуация на гигантско задръстване през зимата (поради инцидет, затрупан път или др), ще викнеш някой да те дръпне ли, или ще си викнеш генератор на повикване???
Наистина кауна си е каун!
Коментиран от #36, #87
11:02 02.12.2022
33 Забележки
До коментар #20 от "Малко размърдване на сивото вещество":
Идеята е интересна, но горенето не природен газ пак отделя CO2. Лятото какво ще я правите тази топлина ? В градовете доста хора нямат гаражи и паркират колите си където им падне. Дори да имат гараж в блок би било най-вероятно в повечето случаи практически невъзможно да се прокара от гаража до апартамента тръби за пренос на топлината и т.н.Коментиран от #38
11:06 02.12.2022
34 Точно обратното е
До коментар #30 от "Гост":
Електричките при тези цени са точно за хора които минават по много километри на година.А моята работа не е да се разхождам по два километра, а да отида до склада да взема нещо, което ми е спешно необходимо изникнало в процеса на работа и да се върна по възможно най-бързия начин. Или да ида да получа или изпратя нещо на куриер. На ден ми се налага да го правя и по десетина пъти. Ако ходя пеш, означава целия ми работен ден да премине в разходки, а работния процес да спре напълно. Да не говорим, че някой от нещата не стават за носене пеш.
Ти обаче разсъждаваш от твоя гледна точка. Защо смяташ че за някой са по-важни 15-те минути които да изгуби за зареждане, отколкото 100-те лв които ще спести от това зареждане и предпочита да не си губи 15-те минути и да изгуби 100 лв всеки божий ден, защото е баровец като тебе?
И защо смяташ че толкова много хора минават по над 300 км всеки ден, за да им се налага въобще да си губят тези 15 минути за да минават повече от 600-700 км всеки божи ден ?
Коментиран от #43
11:09 02.12.2022
35 Коментар
До коментар #29 от "А ти обърна ли внимание":
Ква зарядна станция кви 5 лв те гонят бе пич???Прочете ли темата на статията, или влезе отново в глобалистическия филм???
Очаква се токът да поскъпне толкова много, че и GSM-ще ти е трудно да си заредиш, а ти ми разправяш за бързите станции???
Наясно ли си дори в момента (макар да имаме АЕЦ и тецове) колко е цената на тока за бизнеса???
Хората (които не могат да си позволят фотоволтаични централи) фалират и закриват бизнесите си!!!
Мой приятел само за климатик за малък офис бе платил няколко стотин лв (5-6 пъти повече от преди, когато продажните тикви не бяха променили тока за бизнеса да е на свободния пазар)!
Коментиран от #37
11:10 02.12.2022
36 Кауна си е каун
До коментар #32 от "Коментар":
Ти ако така разсъждаваш за задръстванията значи ще закъсаш и за бензин! Защото батерията изкарва на отопление много повече отколкото един резервоар с гориво, а както самият ти твърдиш, пълниш до горе веднъж в месеца и като свърши пак пълниш, защото можеш да заредиш по всяко време за две минути, а всеки собственик на електромобил никога не тръгва на дълъг път без напълно заредена батерия.Тоест за собственик на електромобил е много по-малко вероятно да му свърши батерията в такава ситуация и да остане на студено. В задръстванията в щатите в миналата година това беше доказано и на практика - прибираха децата на закъсалите с бензинови автомобили в електрическите автомобили да се стоплят.
Коментиран от #39
11:13 02.12.2022
37 Аз знам
До коментар #35 от "Коментар":
А ти знаеш ли каква е цената на тока на борсата в българия за днешния ден? Хайде докажи че я знаеш и кажи колко ще струва зареждането в някой от часовете?Ще кажеш ама друг път. И идея си нямаш дори къде да провериш, но приказваш глупости с тонове.
Коментиран от #41
11:14 02.12.2022
38 Пак питам?
До коментар #33 от "Забележки":
Каква е идеята да дам 60 лв за зареждане ако мога да заредя за 6 лева от контакта?Но пък мога да ти задам същия въпрос. Защо трябва да изгорим същото това гориво дори през лятото в дизелов или бензинов автомобил, като дори работи на място за да му работи климатика за да прави хлад?
Ето това е цялата идея на статията. Електромобилите са по-ефективни дори ако ги зареждаш неефективно с китайски генератор с 20% кпд, като след това и в самия електромобил има още загуби. Смятай колко е кпд на автомобил с двг!
11:18 02.12.2022
39 Коментар
До коментар #36 от "Кауна си е каун":
Първо не можеш да съдиш по себе си за навиците на зареждане на останалите! Лично аз зареждам почти винаги до горе!Второ, не ми давай за пример консуматорите във фащ, с минимален обем на ДВГ над 3.5л (повечето от които все още на карбуратор)!
И трето забравяш, че при рафинирането на петрола, се получават много фракции, част от които е и дизелът, който пък е доста по-икономичен от бензина!
Нека направим една лесна сметка:
При резервоар с дизел от 60л и разход на място от около 0.7л/час, времето за престой излиза около 85 часа, или 3 дни и половина! Половин резервоар да имат, пак престоя ще бъде около ден и половина!
И този пример е само на двг (без да включваме само подгряваща печка, каквато много съвременни автомобили имат)!
Както знаем препоръката на производителя на електрички е да не се зареждат на 100% щото така се пазела батерията, та предполагаме ти още като тръгнеш ще си вече на 80-89%!
При отопление на лека кола печките ги правят по 5kW отдавана мощност, т.е. при електричките ще губиш поне около 3кW на час! Та примера от статията е 43,2 kW/h (38.88 при 90%) делено на 3кW за отопление на час, прави едва около 13 часа, и то ако капацитетът на батерията не е намалял допълнително заради студа!!!
Да предположим, че някак си успееш да изкараш времето на задръстването, когато ти остане 1% батерия, до къде ще успееш да идеш??? Репатрак ли ще викаш или комшията с генератора???!!!
Та я пак, колко изкарвала батерията???!!!
Коментиран от #40
11:34 02.12.2022
40 Я пак
До коментар #39 от "Коментар":
Сметни ама с един киловат за термопомпа при минусови температури.Коментиран от #42
11:41 02.12.2022
41 Коментар
До коментар #37 от "Аз знам":
Към днешна дата в часовете от 11-12 е 833.46 лв/MWh!Нещо друго интересува ли те професоре?!
Или мисловната ти дейност, стил снасяща гълбица, не позволява повече?!
Коментиран от #45
11:44 02.12.2022
42 Коментар
До коментар #40 от "Я пак":
Тая помпа не е панацея!Използва фреон както при климатиците, но нека не забравяме, че тяхната ефективност пада драстично при външни температури под -5 градуса, а в България е имало доста дълги периоди от по -15 -20 градуса!
Та май май 1 кв термопомпа нема ти стигне до никъде?!
11:49 02.12.2022
43 Гост
До коментар #34 от "Точно обратното е":
Точно обратното.Електричките са изгодни само за пробег до 400 км в двете посоки при температура 20градуса, през зимата 200 км,ако си зареждаш батерията на нощна тарифа в гаража.За по дълъг път ще загубиш време по зарядните,в Европа на бърза зарядна ще платиш по евро на киловатчас.За дълъг път само дизел или пропан бутан.Коментиран от #47
11:50 02.12.2022
44 еКарс
До коментар #2 от "Коментар":
След 4 години, 100 хил. км и над 400 монтажа в цяла България с Рено Зое без DC, ние хората с реален опит в електрическата мобилност заявяваме: няма по-сигурно и надеждно превозно средство за всеки сезон от електрическия автомобил.Зарядната мрежа също е налична навсякъде в страната.
Коментиран от #50
11:53 02.12.2022
45 Интересува ме
До коментар #41 от "Коментар":
Ако имаше електромобил, гараж или място за зареждане и вече беше на борсата с електромер за почасово зареждане, в колко часа щеше да ИЗБЕРЕШ ДА заредиш през това денонощие и на каква цена.Колко процента щеше да е разликата в цената на зареждане в сравнение със сега в момента?
Ако можеше да връщаш в мрежата, каквото опция има за договор всеки който е на свободния пазар, на каква цена щеше да върнеш заредения ток, ако не смяташ да пътуваш?
Виждаш ли колко опции имаш както да зареждаш евтино до безплатно, така и в същото време да помагаш както за балансирането на потреблението на мрежата и намаляването на натоварването и, така и за сваляне на цената на тока за абсолютно всички?
Можеш ли да направиш същото с избора на време за зареждане на бензин/дизел?
Осъзнаваш ли каква власт е това и защо не искат да я дадат на хората, като им промиват мозъците, че от тях нищо не зависи?
Нали си фен на теориите на конспирациите? Замисли се и на тази тема.
Коментиран от #48
11:58 02.12.2022
46 Коментар
До коментар #18 от "Пак нищо не си разбрал":
Кой луд ще си купи електричка и генератор, за времена ако станело по-скъпо да зареждат на ток, а няма да си вземат директно мн по-евтин автомобил с двг, подходящ директно за тия времена???Някои хора като пишат, или не влагат грам мозъчна дейност в тоя процес, или прибират кинти за тия драсканици, щото логиката с две ръце крещи, че съвременните електрички са нито еко, нито икономични, нито надеждни!!!
Коментиран от #49
12:01 02.12.2022
47 Колко време и пари
До коментар #43 от "Гост":
Ще изгубиш на някоя от 200 киловатовите зарядни из България, ако тръгнеш със заредена на 100% и загрята батерия с тесла модел 3. Зареждането за първите около 400 км ще ти струва 12-13 лв.Смятай като си ербап?
Сметни го и с дизелов автомобил от подобен клас.
12:02 02.12.2022
48 Коментар
До коментар #45 от "Интересува ме":
Хахааххаххахахахаа, ква власт, кво връщане в мрежата, кви 5 лв бе пич????Това дето го писа осмисли ли поне част от него, или го сънува след репортаж по бтв за гига еко съвременните таблети на колела, та изведнъж ти светна черепната кутия, че това грам нема как да не е така??????
Кой бизнес купува батерии за да зарежда нощна тарифа???
Кой собственик на електричка отдава в петък вечерта в мрежата, надявайки се да не му се наложи да ходи никъде???
А колко хора в България имат собствени гаражи??????
Абе електричарите, ясно е за вас, че често нямате връзка с кораба майка, но поне ни направете услуга ш ни спестете глупостите си!!!
Коментиран от #51
12:07 02.12.2022
49 Кой е скаран с логиката?
До коментар #46 от "Коментар":
По каквато и да е логика цената на тока не може да се задържи висока, защото високата цена е предпоставка за огромни печалби на всеки който реши да произвежда електрическа енергия а всеки може.Докато както виждаш цената на горивата зависи от това с какво настроение се е събудил някой диктатор.
Наясно ли си че към момента има огромен недостиг на дизел и се очаква цените му да изхвърчат нагоре и да е с ограничени количества?
Средният пробег в Европа е 13 000 км, като в тях са включени поне едно дълго пътуване 1000 км, като остават по 1000 км на месец. Тоест 250 километра на седмица за средния европеец - може да избере на каква цена да си зареди автомобила веднъж седмично, когато е най-евтино или може да си произведе тока сам. Например само в германия има над 2 милиона домакинства с фотоволтаични покриви. А дали не са ги направили точно защото цената на тока в Германия винаги е била висока, въпреки че същите фотоволтаици в африка ще произвеждат над два пъти повече ток годишно?
Коментиран от #57
12:10 02.12.2022
50 Коментар
До коментар #44 от "еКарс":
Вие интересчиите от тоя бизнес, може да си заявявате каквото си щете, аз обаче гледам реалните примери!!!Масово електрички бяха изоставени от бягащите от войната в Украйна!
Сега ще кажете, ама това щото нямало зарядни станции!
И да имаше, кат няма централа да ги захрани все тая!
Друг е въпросът колко време ще престоят докато ги заредят!
Е в Китай имаше пример и на изоставени стотици чисто нови ел автомобили, вероятно щото са твърде "желани"???!!!
Хората ви обясняват, че човечеството изпитва глобален недостиг на електроенергия (не случайно въглищата са основен източник на ел енергия и към днешна дата), вие за вашите електрички ни разправяте???!!!
Карайте си ги и не ни занимавайте повече с глупостите си!!!
Само един въпрос:
Посочете ми колко електричи втора употреба бяха продадени за последното тримесечие в България???
Коментиран от #52
12:20 02.12.2022
51 Ами четем, образоваме се
До коментар #48 от "Коментар":
Как е по света. Не си мислим че сме научили всичко в училище и няма нужда да търсим нова информация до края на живота си и всичко ще е така както сме го учили в училище.Някой хора имаме както гаражи, така и фирмени халета с трифазен ток, както и офиси с излаз на улица, на която може да се паркира електромобил който да се зарежда и имаме много опции за зареждане както на работното място така и вкъщи.
А в чужбина дори по уличните лампи са наслагали зарядни станции из целия град, като при оторизация с карта пуска тока по зарядната станция и го начислява към домашната ти сметка за ток, дори да си в друг град.
А дори към момента можеш да подпишеш договор с който да връщаш ток както от батерии така и от фотоволтаици по цени за момента на връщане/ползване.
Не ми отговори каква е разликата между най-високата и най-ниската цена за денонощието и дали си заслужава да направиш един цикъл заряд разряд на батерията или ще я съсипеш залудо?
Според тебе колко цикъла живот има една батерия?
Коментиран от #53
12:20 02.12.2022
52 Я дефинирай втора употреба?
До коментар #50 от "Коментар":
Ако питаш за електромобили втора употреба с средна за втора употреба възраст за българия 20 години, няма нито една продадена електричка на такава възраст. Просто преди 20 години нямаше електрички.А 200 kw зарядни са си напълно реални в България и на тях тези 40 киловатчаса от статията се зареждат за по-малко от 15 минути. А зареждането струва 45 лв.
Наистина ли смяташ това за невъзможно, да отделиш чак толкова много време за зареждане и то веднъж два пъти в годината като ходиш на море?
Коментиран от #54, #68
12:25 02.12.2022
53 Коментар
До коментар #51 от "Ами четем, образоваме се":
Хахааххаххахахахаа, имали гаражи и фирмени халета с трифазен ток?!Ама тоя ток с кофите ли го пълните?!
Не съм ти отговорил на изключителения по капацитет въпрос, щото както вече споменахме цената на пазара се формира ежедневно!
Сега цената е такава, но утре може да е съвсем друга!
Днес може да връщаш, а утре да лапаш мухи на автобусната спирка!
Сега разбра ли, или изискваш и схематично обяснение?!
Четяли и се образовали, пхахахах???!!!
Не мога да повярвам колко е забавно тук?!
В същност е жалко, щото държавата ни умира от доста години, именно заради такива гига капацитети като тия!
Коментиран от #56
12:29 02.12.2022
54 Коментар
До коментар #52 от "Я дефинирай втора употреба?":
Да дефинирам втора употреба???Наистина ли???
Добре, втора употреба е когато прекараш тоалетната хартия през дъното си, а после я предложиш на друг!
Между другото Тесла модел S е от 2008 година!!!
Колко втора ръка с оригинална батерия има в БГ???
12:33 02.12.2022
55 Хааа
Това че нямаме възможност да си позволим ел. Автомобили, не значи че трябва да ги плюем 🙃 .
Както винаги всичко е 🙃
тук 🤣
12:33 02.12.2022
56 Даже не ти проверих глупостите
До коментар #53 от "Коментар":
Не бях погледнал колко е тока днес и вероятно цената която си казал е изсмукана от пръстите. Хванахте по глупостта че цената се определяла ден за ден. Ами не, определя се час за час и то за 24 часа напред.Да купуваш и да продаваш ток в такъв случай е като да играеш на тото, като със сигурност знаеш печелившите числа.
Ето ти данните за днес. Ако ги знаеш кога ще заредиш и кога ще върнеш и заслужава ли си?
Енергийната борса в рамките на търговията в сегмент „пазар ден напред“ затвори при цена за базова енергия (1 – 24 часа) от 760.11 лв. за MWh с ден за доставка 2 декември 2022 г. и обем от 78 806.60 MWh, сочат данните от търговията. Това е ръст от 17.8% спрямо стойността при затваряне на предишната търговия.
Най-ниската стойност е отчетена за 03-04 часа – 350.84 – 350.86 лв. за MWh (3353.7 – 3359.9 MWh).
Най-високата цена на електроенергията, търгувана в сегмента „пазар ден напред“ е постигната за 17 часа – 1179.99 лв. за MWh при количество от 3584.2 MWh.
Коментиран от #58, #84
12:35 02.12.2022
57 Коментар
До коментар #49 от "Кой е скаран с логиката?":
И от где бе мамин сине дойде огромния недостиг на дизел???Пак ли тоя диктатор ви е виновен, или виновникът е оня автора на експерименталните течности за зелен сегрегат???!!!
По каквато и да е логика цената на тока не можела да се задържи висока????
Това къде го прочете??? От смс, или ко видя от репортаж с Урсула???
При положение, че ядреното ни гориво е от Русия, а въглищните ни централи искат да ги затварят, как стигна бе капацитетино до тая логика???
Спирам да се занимавам с вас електричарите (интересчии и промити мозъци), вие сами ще усетите резултатите, и то достатъчно скоро!
Коментиран от #60
12:41 02.12.2022
58 Този коментар е премахнат от модератор.
59 Салкъм Дъбов
До коментар #24 от "Друга е логиката":
Ех, дизела можеш да го караш с разтопена свинска мас!Коментиран от #61
12:45 02.12.2022
60 Сигурно не си чул
До коментар #57 от "Коментар":
Че само в българия има заявки за изграждане на 28 гигавата мощности от възобновяема енергия предим на фотоволтаични централи.Дали пък не е свързано с високата цена на тока и факта че инвестицията се връща за по-малко от две години при тези цени на тока? А дали когато се изградят много такива централи цените на тока ще се запазят високи през часовете на интензивно слънчево греене? Дали няма да има изключително ниски до отрицателни цени на тока по това време
И все още не си ми отговорил дали смяташ че батериите са решенията или проблема на недостига на ток?
Защото очевидно че наричаш тези които инвестират милиони в такива батерии глупаци, а ти се смяташ за по-умен от тях. И не убивай вестоносеца. Аз нямам такава батерия, но за разлика от тебе не отричам нито съществуването и нито смисъла от нейното ползване.
Докато ти по стар български обичай обясняваш че такова животно нема и е невъзможно да има, стоейки в зоопарка пред клетката на жирафа.
И също като щрауса който заравя главата в пясъка и си мисли че опасността е изчезнала, вместо да провериш дали пък не съм прав за дефицита на дизелово гориво. И пак започна с опорните точки за този или онзи политик, при положение че става въпрос за бизнес интереси, а те дърпат конците на политиците. Доста наивно ще е да смяташ че е обратното.
Коментиран от #62
12:51 02.12.2022
61 Можеше
До коментар #59 от "Салкъм Дъбов":
Но за съжаление вече не може. Ставаше със старите дизели които нямаха толкова датчици и филтри, които да се задръстват.12:53 02.12.2022
62 Коментар
До коментар #60 от "Сигурно не си чул":
Чух! И не съм впечатлен!!!В Германия процента на ВЕИ е в пъти повече от тая гигаглупост, дето ми цитираш, а Германия е най-богатата икономика в ЕС!!!
Въпреки това дървата за огрев и въглищата се изкупуват от ГЕРМАНЦИТЕ като топъл хляб!
Един лесен въпрос за капацитети от вашия калибър:
Какво ще правим с гига де.илнята, когато през зимата слънчевите часове намалеят значително????
Ето пример буквално от тези дни:
Над южна България валя в продължение на почти седмица!!!
Та какво правим с гига глупостта ти при такива ситуации???
Батериите сами по себе си са единствено енергоносител, също като изкопаемите горива, с тая разлика, че горивата са с доста по-висока енергийна плътност!
Отговорът е, че съвременната енергетика изобщо не е дозряла да се отърве от изкопаемите горива, а съвременните батерии (от GSM-и) са всичко друго но еко, ненадеждни са и недостатъчно ефективни! Все пак електрички има още отпреди ДВГ! Само пропагандатори е нямало тогава толкова, че вероятно щяха да ги пуснат с ремарке с тор отзад!!!
Коментиран от #65
13:00 02.12.2022
63 Е какво се правиш на луд тогава
До коментар #58 от "Коментар":
Много добре си видял че в рамките на деня цената на тока се променя с почти лев и един електромобил спокойно днес може да изкара 50 лв ей така както си стои, като продадеш токът на 1,1 без ддс, а ако случайно ти се наложи да пътуваш, да отидеш на бързата зарядна и да си го заредиш на 80 стотинки без ддс, или просто да си го заредиш на другата сутрин за без пари и даже да ти останат.На практика ще са ти дали пари за да си заредиш. Голяма работа че по вестниците пише че токът бил лев и половина довечера в 18 часа.
Както виждаш високите цени на тока са възможности, а не недостатък.
Коментиран от #64
13:01 02.12.2022
64 Коментар
До коментар #63 от "Е какво се правиш на луд тогава":
Кво се правя на луд бе бонго?!Ти ме обвиняваш, че лъжа, пък сега съм се правел на луд????
Хахаххаах, никой не ще убедите в доводите си, щото имат крещяща липса на мозъчна активност!!!
13:04 02.12.2022
65 Вече съм ти отговорил
До коментар #62 от "Коментар":
Цяла седмица вали, но въпреки това тази нощ тока е бил на изключително ниска цена. Зареждаш в батерията и ползваш когато е скъп. Елементарно е.За всеки с малко мозъчни гънки е ясно че батериите са решенията, а не проблема!
Коментиран от #66
13:05 02.12.2022
66 Коментар
До коментар #65 от "Вече съм ти отговорил":
Сигурно щото гига глупостта ти я направиха вече и е тера ефективна, допринасяйки за почти безплатен ток на населението?!Как може да даваш първо пример за разни гигашетни, а сега да даваш пример с тока към днешна дата, който се произвежда главно от тецовете и АЕЦ-а???
Как може да разправяш навред, че съвременните батерии от мобилни телефони са решение, след като те умират буквално за 2-3 години???
Край, наистина спирам с коментарите под тая статия!
Вие "капацитетите" живеете във ваш си свят!
Продължавайте в същия дух и вижте до къде ще ви докара това!
Коментиран от #67
13:21 02.12.2022
67 Ти да видиш!Ти да видиш
До коментар #66 от "Коментар":
Ама ти наистина ли си помисли че ти говоря за решение за тази година за кризата?Всъщност ти говоря за поне две десетилетия процес. Дълъг и мъчителен. С много върхове и спадове на всякакви технологии. С някакъв микс между политика търговия и пазарни принципи.
Единственото което ти казвам е че батериите са бъдещето на енергетиката.
Как мога да ти говоря за днес, като към момента почти няма електромобили които да връщат в мрежата, а единствените които предлагат свестни батерии - Тесла, въобще не предлагат такава опция за връщане в мрежата?
Към момента обаче стотици хиляди домакинства в германия са си инсталирали домашни батерии за съхранение още преди кризата именно заради високите цени на тока и голямата флуктуация на цените.
Също така от няколко години тесла има софтуер Autobidder, който следи цените на борсата и сам взима решения кога да зарежда батерията и кога да връща в мрежата спрямо индивидуалното потребление на енергия в домакинството или фирмата, като при очакване на бури или лошо време, зарежда батерията напълно и не ползва енергията от нея докато не отмине събитието, за да може да осигури енергия при спиране на тока
Единствените които имаха ток в Тексас миналата зима при кризата бяха тези които имат батерии, в 99% от случаите на tesla, като дори в онзи студ с минусови температури непривични за тексас, фотоволтаиците на покрива успяваха да зареждат батериите през деня.
14:12 02.12.2022
68 Турбо
До коментар #52 от "Я дефинирай втора употреба?":
Да ти напомня за колегата с електрическата баничарка с цена от близо 80 х.лв.Кара я месец и след като се отчая от малкия пробег с едно зареждане се опита да я върне в СФА.Като чу за обезценката сам се отказа.Това ти е за опорката, обезценяването на електромобилите било малко.След това се опита сам да я продаде с обява в мобиле бг.Никой не му се обади.Това ти е за опорката продажби на електромобил втора употреба. Преглътна загубата и сега разнася стока в рамките на града с екологична електрическа баничарка.Коментиран от #69, #70
14:14 02.12.2022
69 Даже не ти дочетох мнението
До коментар #68 от "Турбо":
Казах ти тази глупост въобще да не ми я споменаваш като пример. Такова нещо може да си купи само абсолютен неграмотник, който купува котка в чувал и даже не знае какво да очаква от нея.От километри личи че това е профила на твоя колега.
Той пък въобще не е съобразил профила на ползването на баничарката с профила на предлагания модел. Като ме знаеш какъв съм защитник на електромобилите и как ще ти изкарам от 9 кладенеца вода, за да ги изкарам жизнеспособно решение, да съм ти дал поне едно единствено логично приложение на това недоразумение?
Колко стотин и хиляди пъти трябва да ви обясня че електромобил за къси разстояния и рентабилност са оксиморони и никога не трябва да се употребяват в едно изречение?
А след като ме пита за баничарка, дори да съм ти споменал нещо за електричество? Е как да ти спомена, като подходяща баничарка към момента за твоя профил на потребление няма, а дори и за концепт не съм чул да има, камо ли прототип.
Електромобилите към момента отговорят на не повече от 10-20% от нуждите и възможностите на клиентите.
А колкото повече падат цените (или се увеличават тези на двг) на толкова по-голям процент на възможностите ще отговарят, но при тебе става въпрос за нужди.
Коментиран от #72
14:54 02.12.2022
70 Падащи цени близки до подарък
До коментар #68 от "Турбо":
Ех от кога те карам да ми намериш една тесла модел три за 20-30 000 лв за да се мъча с нея. Или някоя за 5-10 000 лв с умряла батерия, пък аз ще си я ремонтирам за 2-3-5000 лв или ще си?Давай де? Няма ли отчаяни продавачи които с години да ги продават и накрая да искат да се отърват от тях?
Не мислиш ли че е нормално колегата ти да не може да продаде нещо, от което по принцип всеки един ваш колега трябва да бяга надалеч дори като ново?
Между другото за колко време най-бързо се зарежда това нещо? Предполагам, че с тази малка батерия, няма да може да поддържа дори 50 kw зарядни?
Коментиран от #73
14:58 02.12.2022
71 А когато сняг забръска, що ще чиниш...
Сега погледнах данните за Германия и се оказа, че месецът с най-голям дял на ВЕИ 60,2 от производството и 64, 4% от потреблението всъщност е точно през зимата - февруари месец.
Други въпроси имаш ли?
15:36 02.12.2022
72 Турбо
До коментар #69 от "Даже не ти дочетох мнението":
Всички електромобили с малка батерия е само за къси разстояния.Електрическата баничарка може да зарежда с до 50 квт мощност.Със 100 квтч батерия може би ще е по добре,но цената ще е над 100 х.лева.Дизела е за моят профил на ползване,само да не изпусна момента за покупката на нова баничарка.
17:21 02.12.2022
73 Турбо
До коментар #70 от "Падащи цени близки до подарък":
Рано е още,ще има да почакаш.Когато електромобилите станат по масови след 2035,ще има достатъчно втора употреба на тая цена.Аз електрически автомобил втора употреба не бих си купил.Това си класически пример за котка в чувал,котката(батерията) може да се окаже умряла.17:26 02.12.2022
74 МЪСК
00:37 03.12.2022
75 Генератор и туби с гориво за него.
До коментар #21 от "карчи":
Електричка с генератор и туби с гориво в багажника. Абсолютна олигофрения.01:34 03.12.2022
76 Бръм
Значи, в момента най-изгодно е употребяван автомобил за 5-10-15 000 лв, бензинов на газ!
8-9-10лв/100км. Ниско ниво на обезценяване, рентабилност и широка достъпност до гориво.
А разликата в цената спрямо нов ел-мобил е само бонус.
Може да закривате темата.
16:57 03.12.2022
77 Име
До коментар #14 от "Трън":
Важното е "бизнесът" на електричарките да върви. Не ме разбирайте погрешно, електричарките ме кефят заради ускорението си, но зареждане и пробег е зел-дал. За екологичност дори не искам да коментирам.17:47 03.12.2022
78 Диамантената ръка
03:00 04.12.2022
79 Панелките на покрива
Та всеки според нуждите си. Ако не живеех в къща няма как да се получи.
На село ги наслагах панелките ниско долу от южната стана на оградата. Да не дупча покрива. За сега експериментално но всичко си работи.
Мой съсед си купи електричка за такси. Кара вечер през деня зарежда от соларките. Много е доволен.
Коментиран от #83
20:41 09.12.2022
80 Най-голямата грешка е
след варенето на
пастата
18:24 12.12.2022
81 ТОВА НЕ Е ВЯРНО , СЪЧИНЕНО Е ОТ НЕСВЕДУЩ
00:06 13.12.2022
82 Този коментар е премахнат от модератор.
83 Знайко
До коментар #79 от "Панелките на покрива":
Глупости! Наслагал ги бил! То си има градуси на наклона за лятото и зимата за да се реализира максималното кпд! По-добре стани писател-фантаст!11:25 13.12.2022
84 Знайко
До коментар #56 от "Даже не ти проверих глупостите":
колега, сметките са сметки, но живота си е живот. Питам какво ще се случи ако всички си купим електрички и почнем да продаваме когато е най-скъпо и да зареждаме, когато е най-евтино? Не ми отговаряй- пише го в уебниците по микроикономикс! Искам да кажа ,че ако това е решение за теб, не е решение за всички и няма как това да е МАСОВОТО бъдеще!11:35 13.12.2022
85 Знайко
До коментар #8 от "Механик":
Тоооччно! При конверсията на енергия винаги има загуби , и то не по-малко от 15-20 %. Но за да го знаеш, трябва да си чел нещо пповече от изкривени новини! Ето ти един +! Да! Антиелектрик съм! Защо- просто гледам кво се слува с цените на тока, които следват цените на горивата, които ще се вдигат поради логистини проблеми или политически причини. Продължавайте да се правите на математици. Няма кой да се върже ,освен бизнесмени имащи пари, защото крадат труда на работниците си!11:40 13.12.2022
86 Знайко
До коментар #20 от "Малко размърдване на сивото вещество":
Уаууууу.....охлаждането на генератора ще топли къщата!!! ИЕЕЕ! Ти сигурно си някакъв гений! Давам ти плюс, въпреки ,че заслужаваш минус, задето ме разсмя!11:45 13.12.2022
87 Знайко
До коментар #32 от "Коментар":
....най-вероятно ще помоли някой тесла-трък да му налее една туба ток и ще продължи да смята:))))))))11:52 13.12.2022
88 Ами
11:25 19.01.2023
89 Анонимен
10:22 21.01.2023
90 Знайко
12:37 09.03.2023
91 Знайко
До коментар #3 от "Пропуснали сте най-важното":
Не съм знаел ,че страната ни е толкова богата на технически гении , мислещи с телефона си ,чрез ютуб! Поздравления за фантазията, вземи напиши някоя книга!12:39 09.03.2023
92 Колоездач на въглища
Някой няма ли да пробва с динамо и манивела? Поне е безплатно.
Или пък от картофени батерии...
20:41 19.09.2023
93 Баничар
Примерно до Бургас в двете посоки - 150 лв. (смятам дизела по 3 лв, от мен да мине).
До тук, да кажем, добре.
Горивото не е единствен разход, не може да се отрече.
- Смяна на масло (обаче често добавят ремъци, ролки и т.н. към сметката)
- Разходи за паркиране сини / зелени зони...
- Разлики в КПД-то на двигателите (демек с единица енергия изминаваш по-малко или повече)...
- Ремонти / подръжка (демек колкото повече механика, толкова повече се чупи). Тук трябва да се отчетат и "почтнните" ни сервизи ...
До тук - още по-добре, мъча се да сложа чертата под тоталната сума.
Взех да се оглеждам за електическа баничарка. Гледам някакви по 50 kW.
Искам да питам хората, редовно използващи електромобили:
- Какви са горе-долу реалните ОБЩИ месечни разходи за електромобил?
- Има ли големи разлики в пробег по описание и реален пробег?
- С времето усеща ли се деградация в капацитета на батериите?
20:43 19.09.2023