20 Януари, 2001 00:00 1 334 0

Истинските американски прелести

  • chrysler crossfire-
  • jeep cherokee-
  • dodge super8 hemi,dodge powerboxx-
  • bmw x coupe-
  • vw microbus-
  • toyota matrix-
  • nissan z concept

Първото авто­мобил­но изложение през ново­то хилядолетие бе в Детройт. Акцент бе постaвен върху дизайна на моделите. За съжале­ние липсваха радикални технически ново­въведе­ния. Вероятно основни­те насоки за бъдещето ще бъдат демонстри­ра­ни в Же­не­ва и Франк­фурт.

Детройтският автосалон е сред най-авторитетните в света. 85-то му издание, което затваря врати утре, се явява първото голямо изложение на новото хилядолетие.

Този факт като че ли допълнително завиши очакванията на публиката. За съжаление обаче едва ли има посетител, изпитал пълно удовлетворение от показаното.

На някои от експонатите в огромното хале не липсваха истинските американски прелести - огромни размери, поне дванайсет цилиндъра, работен обем, равняващ се на брутния вътрешен продукт на Македония.
Такива автомобили обаче не бяха много. Още по-малко бяха прототипите, демонстриращи сензационни технически нововъведения.

Явно само дизайнерите се бяха подготвили сериозно за Детройт ‘2001. Американските, европейските и японските концепции наистина успяха да привлекат погледите за повече от две минути.

Впечатляващите форми със сигурност са правилната стратегия, поне когато става дума за Голямата тройка. Напоследък двигателят на американската автомобилна индустрия работи едва на шест от осемте си цилиндъра. Именно фантазията на дизайнерите успя да разсее мрачното настроение, предизвикано от непрекъснато падащите продажби.

Най-красноречив пример за несбъдната американска мечта в последно време е концернът Daim­lerChrysler. Големите загуби на Chrysler се отразяват фатално на финансовия резултат на цялата корпорация. Разбира се, това е крайно неприемливо за германските “партньори”, които мечтаеха за блицкриг на най-големия световен пазар. Затварянето на американските фабрики едва ли ще реши проблема.

Не много по-добра е ситуацията и при другите две американски компании. Ge­ne­ral Motors планира да съкрати 15 000 работни места през следващите осемнайсет месеца. Целта е да се свалят производствените разходи. В по-друга насока работи идеята до 2004 г. палитрата от продукти с марката GM да бъде намалена с около 20%. Ford планират свиване на производството също с 20%.

Chrysler Crossfire

Сигурно е обаче, че Chrysler няма да потъне ако реализира подобни проекти. По традиция в Дет­ройт фирмата представя изненадващи и атрактивни концепции. Най-впечатляващ този път е суперспортистът Cross­fire. Автомобилът успешно ком­бинира европейски пропорции на каросерията и път­но поведение с американска мощ и индивидуалност.

Качествата на модела могат да се предскажат от пръв поглед. Каросерията представлява монокок, изграден от въглеродни нишки и разположен върху алуминиева рама. Видът й недвусмислено показва колко ниско е центърът на тежестта и каква стабилност има колата на пътя. Междуосието е 2.60 метра, а следата 1.49 м отпред и 1.52 м отзад. Също толкова внушителен е и размерът на гумите. Отпред те са 255/40 R 19, а отзад 295/35 R 21.Няма как на такова купе да отива двигател с по-малко от шест цилиндъра. Компресорният V6-мотор е с работен обем 2.7 литра. Развива мощност 275 к. с. и 366 Нм. Предаването, разбира се, е задно. Ускорението до 100 км/ч трае 5.8 секунди. Максималната скорост достига 236 км/ч.

Естествено, местата за пасажерите са само две. Спортните седалки се регулират електрически. Най-убедителният за спортното предназначение на автомобила белег обаче е интегрираната в багажника поставка за две каски.

Jeep Cherokee

Крайно време беше един от най-популярните всъдеходи в света да бъде по-смело обновен. Напоследък неуспехът му се дължи главно на доскучалия дизайн. Всъщ­ност, не е много сигурно дали прекалено изнеженият нов външен вид ще се хареса достатъчно на традиционната клиентела на Liberty, както моделът се нарича в САЩ.

Световната му премиера в Детройт ще бъде последвана от поява на пазара по-късно тази година. Дизай­нът на джипа е базиран главно на концептите Dakar (представен през 1997 г.) и Jeepster (1998 г.). От Dakar е взет основно интериорът, докато външните форми са инспирирани почти напълно от Jeepster.

Сред по-забележителните новости в Cherokee е резервното колело, което вече не отнема полезно пространство в багажника, а е разположено на задната врата. Тя пък се отличава с патентована система на отваряне с отделно подвижно стъкло. Изцяло ново е предното окачване на Cherokee.

Dodge Super8 Hemi

Най-интересните модели, създадени от подразделенията на Chrysler, бяха изложени на щанда на Dodge. Девизът, под който е проектирана лимузината Super8 He­mi, гласи: пасажерът е цар. Дизайнът представлява модерен микс с елементи от миниван и SUV. Високата позиция на седалките допринася за по-добра визуализация на пътната обстановка, както и за безпрепятствен достъп до местата. Междуосието на автомобила е над три метра, осигурявайки американско пространство отзад.

Двигателят е V-образен осмак с работен обем 5.7 литра. Мощността достига 353 к. с., а въртящият момент - 536 Нм. Ускорението до 100 км/ч отнема по-малко от шест секунди, максималната скорост е ограничена на 250 км/ч. Предаването е задно.

Dodge PowerBoxx

Другата интересна концепция на Dodge е компактният SUV PowerBoxx. Според производителя автомоби­лът достига мощностните характеристики на V8-двигател, но използва горивото с 60% по-ефективно. При това с почти нулева емисия на вредните газове. Чудото става възможно благодарение на комбинация от 2.7-литров V6-мотор, задвижващ задните колела и електромотор на Siemens за предните. Когато двигателят с вътрешно горене използва природен газ, мощността достига 250 к. с. При необходимост електрическата машина добавя 70 к. с. Максималното изминато разстояние без зареждане е 560 км. Ускорението до 100 км/ч става за около 7 секунди.

Каросерията на PowerBoxx е от много лека и рециклираща се пластмаса. Задният капак се отваря или изцяло нагоре, или само долната му половина слиза надолу. Интересно хрумване, осигуряващо комфорт на пасажерите, е възможността каросерията да се свали със седем сантиметра надолу, когато лос­тът на скоростната кутия бъде поставен в положение P.

BMW X coupe

Много силно присъствие в Детройт имаха европейските производители, които в последната година отбелязаха рекордни продажби в САЩ. Най-интересните концептуални предложения от нашия континент безспорно са на германските BMW и VW.

Световна премиера отбеляза баварският модел. Основната задачата на X coupe е да разчупи някои табута в автомобилостроенето. Автомобилът представлява спортно купе, което може (и трябва) да се кара и извън асфалтираните пътища. Оттам идва и името X cou­pe.

Дизайнът е подобаващо предизвикателен. Изпълнен е в стил Flame surfacing, с което всъщност се има предвид илюзията за изменящи се форми при наблюдение под различен ъгъл. Така се слага край на разбирането, че дизайнът на автомобила тряб­ва да е симетричен. В X coupe липсва задната опорна колонка от страната на пасажера например. Разбира се, не липсват традиционните белези на едно BMW - сдвоена радиаторна решетка от надупчен алуминий и двойни фарове, познати от Z3.

Под капака на X coupe се намира познатият трилитров дизел с шест цилиндъра и мощност 184 к. с. Максималната скорост надхвърля 200 км/ч.

VW Microbus

Специално за американския пазар, калифорнийското дизайнерско студио на VW разработи модела Microbus. Автомобилът е римейк на култовия в САЩ The Micro­bus от 1950 г. Дължината на новата машина надхвърля 4.70 метра, а височината и ширината съответно 1.90 м.
3.2-литров шестак с мощност 231 к. с. задвижва красивия микробус. Специално за него са разработени 20-цолови гуми (245/45 R 20).

В купето са разположени три реда седалки, като средните се въртят на 180 градуса. Салонът на Microbus може да бъде превърнат в подвижно кино. Филмът се предава на 7-инчов дисплей в средната конзола, на четирите монитора в облегалките на седалките и на прибиращи се екрани между последните два реда места. Друг 7-инчов монитор, поставен на мястото на огледалото за обратно виждане, показва пътната обстановка отзад.

Toyota Matrix

Представените японски автомобили може би не са толкова колоритни, но определено заслужават внимание. Новият модел на Toyota, носещ името на един от най-нашумелите филми напоследък, е създаден на платформата на бъдещата Coro­lla. Моделът успешно комбинира качествата на всъдеход и практично комби. С него се атакува младата клиентела, търсеща функционален модел от престижна марка. Най-голямото предимство на Matrix щяла да бъде цената. Засега обаче не е ясно колко ще струва и кога ще се появи на пазара.

Nissan Z Concept

Най-спортният японец на изложението е възроденият Nissan Z. Автомобилът предлага всичко, което може да се иска от една спортна кола - шест скорости, независимо окачване на четирите колела, задно предаване.
Динамиката се гарантира от 3.5-литров V6 с мощност 260 к. с. Ускорение до 100 км/ч не надхвърля 6 секунди.
Очаквана поява на пазара в САЩ: средата на 2002 г.

Петър Иванов
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА