Мечтата на всеки закорявал морски вълк е да покори водната стихия. Едва ли обаче е в рамките на човешките възможности да се наложи волята на хората над безкрайния океан. Единственият шанс да се превърнете във властелин на моретата е да “обяздите” самия Повелител на стихиите. Божеството носи звучното наименование Spirit of Norway и представлява перфектната симбиоза между сила, желание за успех и неподозирани възможности.
Spirit of Norway е една от лодките, участващи в Class One
Преведено на по-достъпен език това означава, че хищникът е един от повелителите, участващи във водния вариант на земната Формула 1. Преди да си изберете професията на господар на подобно превозно средство обаче трябва да знаете, че едва ли това е най-спокойното занимание на земята. При положение, че големите дози адреналин ви разхлопват сърцето, а животът на ръба не ви привлича, значи Spirit of Norway просто не е за вас. Потвърждение на този факт са множеството произшествия, които съпътстват развитиети на Class One от момента на неговото създаване през 1956 година. Трагичен епилог на сагата се слага през 1990 година, когато през месец октомври в Средиземноморието смъртта си намира съпругът на принцесата на Монако - Стефано Казираги. Със скорост от 240 км/ч състезателят се оказва на гребена на огромна вълна. От налягането предпазният колан, задържащ благородника към седалката се къса и Казираги се сблъсква с водната повърхност. При скорост от 200 км/ч ударът във водата е по-опасен от сблъсък с бетонна стена...
След този инцидент организаторите на Class One вземат сериозни мерки за безопасност на пилотите, като предявяват определени изисквания за здравина и качество на супермощните лодки, вземащи участия в надпреварите. Според създателите на Spirit of Norway пък тяхната любимка е обезопасена в максимална степен, а мощността е... впечатляваща.
Суперлодката е оборудвана с два двигателя Lamborghini
Италианските “професори” в конструирането на подобни маниашки технологии вече са натрупали достатъчно солиден опит. От 1983 година в Lamborghini е създаден специален отдел за разработването именно на двигатели за подобни лодки. Spirit of Norway пък е оборудван с последно поколение агрегат LE 804 V4, който е класически представител на чистата раса на спортните двигатели от Class One. V-образното дванадесетцилиндрово чудовище с ъгъл между цилиндрите от 60 градуса е с работен обем 8171 куб. см. и осигурява завидната мощност от 960 конски сили при 8200 об./мин. Пиковата си стойност от 960 Нм въртящият момент достига при 6500 оборота в минута. Блокът и повечето от детайлите по двете сърца на халата са изработени от олекотени сплави. Специална помпа осигурява приток на морска вода, която охлажда маслото, двигателя и ауспуха. Четири разпределителни вала координират дейността на общо 48-те клапана. В крайна сметка наличието на два подобни звяра при Spirit of Norway му гарантират мобилизирането на 1920 конски сили и тяга, на която би завидял и американски самолетоносач. Скоростта, която развива чудовището е 270 км/ч.
Суперлодката е дълга 14.0 и широка 4.0 метра. Теглото й е 4750 килограма, което е минималното допустимо тегло, зададено в правилника на Class One. Външната конструкция на състезателя е изработена от въглеродни нишки и кевлар, което гарантира изключителна здравина и устойчивост. Местата, където се намират пилотът и навигаторът му, е обособено в отделна капсула, представляваща точно копие на кабината на американския изтребител F-16 Fighterjet. Вътре са монтирани и три GPS-монитора, които дават в основни линии ориентация на тима, къде точно се намират, като служат и за постоянна връзка със сушата. Повечето от детайлите също са изработени от въглеродни нишки. Предпазните колани са кевларени и според създателите на практика нищо не би могло да ги направи опасни.
Стойността на почти всяка лодка, участваща в надпреварите на Class One струва по правило не по-малко от 100 000 евро. Но пък цената няма никакво значение, когато целта е покоряването на моретата...
Станислав Гавазов
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА