Last news in Fakti

21 Септември, 2002 00:00 968 0

Морският бог

  • spirit of norway-
  • class one

Мечтата на всеки закорявал морски вълк е да покори водната стихия. Едва ли обаче е в рамките на човешките възможности да се наложи волята на хората над безкрайния океан. Единственият шанс да се превърнете във властелин на моретата е да “обяздите” самия Повелител на стихиите. Божеството носи звучното наименование Spirit of Norway и представлява перфектната сим­биоза между сила, желание за успех и неподозирани възможности.

Spirit of Norway е една от лодките, участващи в Class One

Преведено на по-достъпен език това означава, че хищникът е един от повелителите, участващи във водния вариант на земната Формула 1. Преди да си изберете професията на господар на подобно превозно средство обаче трябва да знаете, че едва ли това е най-спокойното занимание на земята. При положение, че големите дози адреналин ви разхлопват сърцето, а животът на ръба не ви привлича, значи Spirit of Norway просто не е за вас. Потвърждение на този факт са множеството произшествия, които съ­път­с­тват развитиети на Class One от мо­мента на неговото създаване през 1956 година. Трагичен епилог на сагата се слага през 1990 година, когато през месец октомври в Средиземноморието смъртта си намира съпругът на принцесата на Монако - Стефано Казираги. Със скорост от 240 км/ч състезателят се оказва на гребена на огромна вълна. От налягането предпазният колан, задържащ благородника към седалката се къса и Казираги се сблъсква с водната повърхност. При скорост от 200 км/ч ударът във водата е по-опасен от сблъсък с бетонна стена...

След този инцидент организаторите на Class One вземат сериозни мерки за безопасност на пилотите, като предявяват определени изисквания за здравина и качество на супермощните лодки, вземащи участия в надпреварите. Според създателите на Spirit of Norway пък тяхната любимка е обезопасена в максимална степен, а мощността е... впечатляваща.

Суперлодката е оборудвана с два двигателя Lamborghini

Италианските “професори” в конструирането на подобни маниашки технологии вече са натрупали достатъчно солиден опит. От 1983 година в Lam­bor­ghini е създаден специален отдел за разработването именно на двигатели за подобни лодки. Spirit of Nor­way пък е оборудван с последно поколение агрегат LE 804 V4, който е класически пред­ставител на чистата раса на спортните двигатели от Class One. V-образното дванадесетцилиндрово чудовище с ъгъл между цилиндрите от 60 градуса е с работен обем 8171 куб. см. и осигурява завидната мощност от 960 конски сили при 8200 об./мин. Пиковата си стойност от 960 Нм въртящият момент достига при 6500 оборота в минута. Блокът и повечето от детайлите по двете сърца на халата са изработени от олекотени сплави. Специална помпа оси­гурява приток на морска вода, която охлажда маслото, двигателя и ауспуха. Четири разпределителни вала координират дейността на общо 48-те клапана. В край­на сметка наличието на два подобни звяра при Spirit of Norway му гарантират мобилизирането на 1920 конски сили и тяга, на която би завидял и американски самолетоносач. Скоростта, която развива чудовището е 270 км/ч.

Суперлодката е дълга 14.0 и широка 4.0 метра. Теглото й е 4750 килограма, което е минималното допустимо тегло, зададено в правилника на Class One. Външната конструкция на състезателя е изработена от въглеродни нишки и кевлар, което гарантира изключителна здравина и устойчивост. Местата, къ­дето се намират пилотът и навигаторът му, е обособено в отделна капсула, представляваща точно копие на кабината на американския изтребител F-16 Fighterjet. Вътре са монтирани и три GPS-монитора, които дават в основни линии ориентация на тима, къде точно се намират, като служат и за постоянна връзка със сушата. Повечето от детайлите съ­що са изработени от въглеродни нишки. Предпазните колани са кевларени и според създателите на практика нищо не би могло да ги направи опасни.
Стойността на почти всяка лодка, участваща в надпреварите на Class One струва по правило не по-малко от 100 000 евро. Но пък цената няма никакво значение, когато целта е покоряването на моретата...

Станислав Гавазов
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА