Last news in Fakti

18 Май, 2002 00:00 957 0

Грозни като смъртта

  • black shadow-
  • egli-kawazaki-
  • egli-kawazaki mrd1-
  • кawazaki

Преди година-две касовата холивудска продукция с подобно заглавие разтърси до основи редовните посетители на киносалоните. По-голяма част от мъжката аудитория пък, подвеждайки се по многозначителното звучене на филма, с гордост реши да изкара “половинките” си на бял свят, за да видят останалите, че на фона на дамите с метли от далечен Холивуд техните “завоевания” направо стават за показване пред хора. Предполагам, че тази част от аудиторията веднага е получила горчив вкус в устата при появата на две дузини изпънати фитнес-девойки, които заемаха централно място в сюжета на действието.

За съжаление преди повече от три десетилетия аналогична реакция се наблюдава, когато талантливият конструктор Фриц Егли основава в Швейцария своя фирма за тунинговане на мотоциклети. И тъй като на английски език името на амбициозния швейцарец звучи почти като “ugli” (грозен), конкуренцията не пропуска да отбележи този факт, а двуколесните на майстора от Страната на шоколадовите удоволствия се превръщат едва ли не в грозните патета сред останалите съ­вър­шенства на две колела. Само за няколко години обаче, с упорство и много труд младият Егли доказва, че всякакви фонетични възприятия отстъп­ват пред реалността.

Началото на триумфа е през края на 60-те

Тогава швейцарецът се заема с преработването на мотоциклет Vincent (фирмата-производител е основана от английският мотосъстезател Филип Винсент през 1934 и съществува само две десетилетия). Егли избира наточената версия Black Shadow, чийто първи екземпляр слиза от конвейерите през 1948 г. Шампионът е с доста приличните за онова време 55 конски сили и осигурява максимална скорост от 200 км/ч. Рамката на Black Shadow, създадена от самия Фил Винсент, се славела като една от най-прогресивните за своето време. Единственият недостатък идвал от специфичното разположение на двигателя, който е буквално “увесен” на рамката, превръщайки се в част от нея. Това пък в известна степен нарушавало устойчивостта на британския атлет. Швейцарският инженер обаче вече имал готово лекарство за болестта на своя любимец от мъгливия остров. Егли модифицира рамката, като за целта използва прави тръбни профили от неръждаема стомана, като монтира допълнителна опора за двигателя. Резултатът от операцията по подмладяване на Vincent Black Shadow е значителното нарастване на неговата устойчивост и динамика при каране. Този и последвалите няколко грандиозни успеха по различни престижни изложения убеждават швейцареца (а и противниците му), че е на правилния път и Егли бързо се захваща с тунинговането на почти всякакви мотоциклети.

Egli-Kawazaki става един от най-популярните тунинги през 70-те

Още в началото на 70-те Егли обръща поглед към Далечния изток и там открива значителен потенциал. Той се захваща сериозно с туниговането на мотоциклети с марката Кawazaki, като през 1979 г. постига наистина зашеметяващ успех. От двигателя на модела 900 Z1 швейцарецът успява да изстиска 180 расови коня, след като е раздул обема до 1016 кубически сантиметра. Скоростта, която развива двуколесната хала би могла да спре дъха ви и днес, а какво остава за “бедните” почитатели в края на седемдесетте. Egli-Kawazaki MRD1, каквото е обозначението на швейцарското чудо, развива 301 км/ч.

През 1986 година пък изненадата на две колела е “облечена в броня” от известния дизайнер Луиджи Колани, което позволява мини-капсулата да се катапултира до зашеметяващите 330 км/ч.

Днес във фирмата на Егли работят не повече от 15 души, като за съжаление легендарната през 70-те и 80-те години на миналия век компания днес е позагубила доста от своя колорит, превръщайки се по-скоро в една от многото тунинг-фирми по света...

Станислав Гавазов
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА