Колко безопасни са електромобилите: Мъж се разтопи в колата при температура от 2760 градуса

3 Юли, 2025 11:03 23 345 43

  • tesla-
  • инцидент-
  • пожар-
  • безопасност

Инцидентът повдига сериозни въпроси относно безопасността на електрическите превозни средства и реакцията на батериите при тежки сблъсъци

Колко безопасни са електромобилите: Мъж се разтопи в колата при температура от 2760 градуса - 1

Семейството на 47-годишния Майкъл Шийън от Тексас е прекарало десет месеца в безплодни опити за преговори с Tesla относно обезщетение за смъртта му, преди да се обърне към съда. Трагичният инцидент се е случил миналата година, когато Шийън не е успял да се измъкне от своя Cybertruck, след като автомобилът се подхлъзнал в канавка и катастрофирал. Смъртта му е била описана като ужасяваща и изключително болезнена – батерията на електрическия пикап е експлодирала при температура от 2760°C, достатъчна да причини "термична фрактура" на костите. Адвокатът на семейството, Скот Уест, бивш инженер по индустриален дизайн, споделя пред "Индипендънт" покъртителни подробности за агонията на жертвата.

"Той беше с 20 см по-нисък, отколкото беше преди да бъде изгорен. Това е термична фрактура", обяснява Уест. "Това е най-болезненото и продължително мъчение от всички смърти. Независимо дали е пара, огън или електричество, нервите буквално са изложени на него. Ужасяващо е. Ако някога сте били в отделение за изгаряния в болница, бихте могли да чуете пациенти да молят лекарите да ги оставят да умрат, защото болката е толкова силна." Тези думи подчертават жестокостта на преживяването и повдигат въпроси относно адекватните мерки за безопасност в подобни ситуации.

Съдебният иск твърди, че на 25 април 2024 г. Шийън е закупил чисто нов Cybertruck от дилърство на Tesla в предградието на Хюстън, Сайпръс, Тексас. Едва 102 дни по-късно, докато се е прибирал към дома си, колата е излязла от пътя и се е блъснала в голяма бетонна тръба. Според иска, това е довело до преминаване на "хиперлетливата" батерия на автомобила в режим на "термична експлозия" – неконтролируема верижна реакция от къси съединения, която в крайна сметка е предизвикала неконтролируемо покачване на температурата. Адвокатите твърдят, че при нормални условия подобен сблъсък би бил оцелял, но "дефектно проектираният" Cybertruck е заклещил водача вътре.

След сблъсъка и прекъсването на тока, Шийън не е успял да отвори електрическите врати на Cybertruck по нормалния начин. Външните дръжки на вратите също не са функционирали, а дръжките за аварийно ръчно отваряне са били "необосновано трудни за намиране в спешна ситуация", се посочва в иска. Според адвокат Уест, "естетиката очевидно е имала предимство пред функционалността при проектирането на модела". Той отбелязва: "Не само че се возите на 1325 кг батерии, но и дизайнът на този „космически кораб“ е нож с две остриета."

Искът също така посочва, че Tesla е можела да използва по-безопасни и по-бавно разсейващи се батерийни клетки, които са лесно достъпни и биха дали на пътниците повече време за реакция след катастрофа. Твърди се, че това не би повлияло на полезността на превозното средство, а алтернативните дизайнерски решения "биха били както икономически, така и технологично осъществими". Освен това, Cybertruck е описан като "уязвим при катастрофа" поради близостта на двигателите до батерийните модули, неправилните енергопоглъщащи структури в близост до батериите и "неотчитането на движението на компонентите по време на [катастрофа]". Tesla също така е обвинена, че не предоставя "недостатъчни предупреждения или обучение на пътниците относно процедурите за безопасно излизане след катастрофа".

Макар искът да признава, че Майкъл Шийън е имал "известно количество алкохол" в кръвта си, ищците категорично заявяват, че този факт не би довел до фатални последици. Според тях, смъртта е пряк резултат от небрежност в дизайна на Tesla. Адвокат Уест припомня собствения си опит с Tesla, когато се е "чувствал като идиот", не успявайки да запали колата и да излезе от паркомясто за девет минути. Той подчертава, че човешката грешка винаги е фактор и инженерите трябва да осигурят поне допълнително обучение на водачите, ако не могат да опростят дизайна. "Наистина бих искал да ме извадят от бизнеса с Tesla Cybertruck. Ето моето предизвикателство към Илон. Да ме извадят от бизнеса. Направете тези превозни средства толкова безопасни, че да не се налага да правя това повече", категоричен е Уест.

Този случай не е единственият, повдигащ въпроси относно безопасността на Cybertruck. Три месеца след смъртта на Майкъл Шийън, трима студенти в Пиемонт, Калифорния, също загинаха, когато техният Cybertruck излезе от пътя и се блъсна в дърво. Въпреки че един пътник оцеля, пламъците са били толкова силни, че спасителите не са успели да достигнат до останалите. През април младият баскетболист Алия Аренас, син на бившата звезда от НБА Гилбърт Аренас, беше поставен в изкуствена кома поради вдишване на дим, след като Cybertruck-ът му катастрофира в Лос Анджелис. Семейството на Шийън иска неопределени парични обезщетения, които ще бъдат определени от съдебни заседатели. Тези трагични инциденти подчертават нарастващата загриженост относно безопасността на електрическите превозни средства, особено когато става въпрос за тяхната батерийна система и възможността за изход при авария.


Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 44 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Трол

    61 15 Отговор
    Разтопил се е от кеф, че кара такава чудесна кола.
  • 2 "Браво господине"

    32 9 Отговор
    Хубаво ли ти е,а дано ти мине.
    Изяде ли теслата?
  • 3 4444

    66 8 Отговор
    Нали са големи гъзари тесларите. До това води покупката на псевдо автомобили...
  • 4 омъскаряване

    44 5 Отговор
    Жертвената клада на "свети" Илон-Шегобиец!
    Не е смешно!
  • 5 Георги

    56 7 Отговор
    след спирането на USAID от Мъск - "Факти отвръща на удара"
  • 6 Линда

    28 55 Отговор
    Биле пиян , изплющял се в бетонна стена с огромна скорост , обаче видиш ли от тесла са виновни за смъртта му . А защо се пишат тези статии ??? Защото е тесла а в този същия ден , колко ли хора са умряли в БМВ. Мерцедес да не говоря за лади и москвичи

    Коментиран от #30

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 всеки руzoфил

    15 32 Отговор
    с електричка

    Коментиран от #11, #28

  • 9 Струва Ми

    45 4 Отговор
    се че в случая няма място за подигравки а за размисъл! И В колите с ДВГ вече се монтират така наречените автоматични врати които при произшествие често блокират! Нещо прекалено много взехме да залагаме на автоматиката за наше "улеснение" или мързел! Друг е въпроса за експлозиите на акомулаторите! Струва Ми се че все още не са направени достатъчно малки но мощни и безопасни акомулатори които да се поставят на безопасно разстояние от пътниците!
  • 10 смъртоносна надпревара е с коли с такава

    12 6 Отговор
    форма . 60 те и 70 те на пистите на формула 1 загинаха над 200 пилоти и шампиони . опасността в машините е голяма . подпалване на над тон батерии или 300 литра бензин А 98 създава температури на които неможе да се оживее . то катапулт няма . котков и гунди по същия начин умряха . в огъня . инцидент . в холивуд са измислили на филмите мъже дето ходят горящи . за зрелище . терминатор, подпалвачката , и много още . на практика и пожарникарите изгарят , когато са в огъня . няма как да се оцелее . много от космонавтите и те .
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 имаш пари

    37 2 Отговор
    угаждаш си, му казваме по нашите географски ширини, ама благодаря за тоя кеф да изгоря жив като Джордано Бруно на кладата на безумните идеи да си най големия с някакъв ръбат и недодялан пикап, които е в буквалния смисъл ковчег с удар над 30км в час,по принцип винаги съм знаел, че американците са много зле на горния етаж, но сега се убедих в тази истина, като това вече се вижда и по нашите географски ширини със забогатяването на все повече хора неграмотни в една или друга област, или по скора неинформирани за последиците от една такава покупка, и господин Майкъл Шийън от Тексас го е разбрал, но вече е било твърде късно.
  • 13 рузняче

    2 14 Отговор

    До коментар #11 от "не по@@@м@@яр":

    много лопа буталото в цилиндара ти.и хаспухати разбит

    Коментиран от #15

  • 14 Посетител

    36 4 Отговор
    Не е само до теслата, всички електрички са опасни.
  • 15 за това пате еб@@н@@О

    2 7 Отговор

    До коментар #13 от "рузняче":

    разбрах какво си яла като го извадих от теб имаше люспа от домат и зърно от царевица демек пица маргарита
  • 16 гост

    9 27 Отговор
    А при бензинова кола каква възможност ще имат да изялзат, ако горивото избухне? Според последните проучвания тази година съотношението е 60 пъти по-малко запалвания при електричките на 100х.коли. Така че карай си бензинката, имаш 60 пъти голям шанс да се запалиш, а батериите в повечето случаи се разпалват бавно, гасят се много трудно, но се разпалват леко-полеко, а не експлоадират като 50л. бензин, което са 150квч батерия примерно. Дори и да стане фал, в повечето слуаи хората имат минути, за да напуснат колата преди да се разпали силно пожар.

    Коментиран от #18

  • 17 Тесльо=идиот

    7 27 Отговор
    Електромобилите се палят в пъти по-малко от автомобилите.Статистически е доказано.

    Коментиран от #33

  • 18 НЕ ЧЕТЕШ ЛИ .

    27 3 Отговор

    До коментар #16 от "гост":

    СПИРА ТОКА И СИ ЗАКЛЮЧЕН ПРИ 3000 ГРАДУСА...ПРИ ДВГ. ТВА МЯМА ЙЪК ДА СТАНЕ .И ВРАТАТА ЩЕ ТИ СЕ ОТВОРИ И БЕНЗИНА ГОРИ С ДЕСЕТ ПЪТИ ПО МАЛКА ТЕМПЕРАТУРА...

    Коментиран от #20

  • 19 Гост

    24 5 Отговор
    Крематориум на колела.
  • 20 АНОНИМЕН

    21 4 Отговор

    До коментар #18 от "НЕ ЧЕТЕШ ЛИ .":

    Няма вещество което да вдигне температура при горене 3 000 градуса "целзиеви"...Сигурно има грешка в превода. Обикновено стоманата има точка на топене 1370°C.

    Коментиран от #24

  • 21 Ивелин Михайлов

    20 6 Отговор
    Идва краят на електричките
  • 22 СПРАВЕДЛИВ

    4 11 Отговор
    Всички превозни средства при катастрофа са опасни, затова не трябва да се допускат катастрофи, а електромобилите са все още нови и несъвършенствани, но при всеки случай, в тях е бъдещето, а кампанията срещу тях, както наблюдаваме в последно време, не е случайна и е именно затова, защото конкурират другите превозни средства, които замърсяват природата и идва времето им да отстъпят на световния пазар.

    Коментиран от #31

  • 23 Трътлю

    11 1 Отговор
    Всяка седалка на Тесла да има катапулт! Лошото е че и тези могат да се задействат погрешка.
  • 24 Физически ограничения?

    8 8 Отговор

    До коментар #20 от "АНОНИМЕН":

    За тези които мразят електромобилите няма такова понятие. Стоманата може да се топи на 1370 градуса, но щом е написано, че пияният човек който се е самоубил е оцелял при 2700 градуса и само се скъсил с 20 см, няма как тази новина да не е истина и всеки който се качи в електромобил да не последва неговата съдба.

    Нали това е идеята на статията да предпази умните хора да се качват в електромобили. Само глупавите да изгорят живи и да се скъсят с 20 см при по-висока температура отколкото се топи волфрама, който има най-висока точка на топене и затова от него се правят нажеждаемите жички в крушките.

    Ти сега с някакви физични ограничения няма да им попречиш да повярват на статията.

    Коментиран от #25, #32

  • 25 Гост

    8 2 Отговор

    До коментар #24 от "Физически ограничения?":

    Теслю митичен не различава температура на топене и температура на горене.Както стомана се произвежда от желязна руда с високо съдържание на въглерод.

    Коментиран от #36

  • 26 Винаги

    5 4 Отговор
    се намират опитни мишки за тестване на нови технологии, социални и финансови експерименти. В маркетинга са познати като "early adopters" (ранни потребители) щ. Ранните потребители са водени от желанието да бъдат първите, които ще изпробват нов продукт или идея. Това желание да бъдат първи и съответно забелязани надделява над фактори като риск, безопасност, целесъобразност, цена и т.н. Което ги прави идеални опитни мишки всъщност.
    EV технологиите са все още много млади.
  • 27 Джони

    20 5 Отговор
    Консервиран.Това се е получило.Консервиран в собствен сос.Тази лудост с тези коли трябва да спре.Тези батерии кой и на каква стойност ще ги рециклира?Ще напълним дерета,реки и планини с батерии.Това ще стане.
  • 28 ганю

    5 5 Отговор

    До коментар #8 от "всеки руzoфил":

    лада Нива гораздо лучше
    если вьi меня поняли
  • 29 Пилотът Гошу

    6 2 Отговор
    Нищо ново, всеки, който не е кон с капаци, е видял точно тези опасности в тея курници. Жалко за човека...
  • 30 Пилотът Гошу

    7 2 Отговор

    До коментар #6 от "Линда":

    Тихо бе гений. Проблемът с глупавите врати на теслите и аварийното отваряне не е от днес и е реален. Трай от коневръза, като не си в час...
  • 31 Пилотът Гошу

    7 1 Отговор

    До коментар #22 от "СПРАВЕДЛИВ":

    Конкурират баба ти... Затова ли се чудят как да ги пробутват? Субсидии за електрокарите, забрани за ДВГ... Това понеже са толкова добри, че когато няма субсидии и хората спират да ги купуват... А бе, шапшал, кой будала няма да купи по-хубавото, ако наистина е по-хубаво? Ще чака забрани за ДВГ, субсидии за ЕА и ще се набутва зорлем, само и само да не купи "хубавото"??? Големи сте умници... 😂😂😂😂
  • 32 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 33 Пилотът Гошу

    5 1 Отговор

    До коментар #17 от "Тесльо=идиот":

    Тц, това е от рекламата менте на Мъск преди години. Като сметнеш запалените електрици спрямо общата бройка излиза 1:55 в полза на ДВГ.
  • 34 МЪСК

    0 5 Отговор
    Не се правят сензации със загуба на живот. Всяко нещо с 1000 коня под капака може да го отнеме за секунди.
    Пластмасовите резервоари под задните седалки със силно запалима течност отнемат многократно повече животи от който и да е електромобил.
    Това не го казваме ние. Това го казват застрахователите:
    Брой пожари на 100 хил. ДВГ: 3474
    Брой пожари на 100 хил. ЕА: 25

    За който не е разбрал. На 100 хил. коли на ток, случаите на пожари са 25.
    На 100 хил. петролни коли, изгарят 3474

    Къде отиваш ти, може би?

  • 35 Физически ограничения?

    2 5 Отговор
    За тези които мразят електромобилите няма такова понятие. Стоманата може да се топи на 1370 градуса, но щом е написано, че пияният човек който се е самоубил е оцелял при 2700 градуса и само се скъсил с 20 см, няма как тази новина да не е истина и всеки който се качи в електромобил да не последва неговата съдба.

    Нали това е идеята на статията да предпази умните хора да се качват в електромобили. Само глупавите да изгорят живи и да се скъсят с 20 см при по-висока температура отколкото се топи волфрама, който има най-висока точка на топене и затова от него се правят нажеждаемите жички в крушките.

    Ти сега с някакви физични ограничения няма да им попречиш да повярват на статията.
  • 36 Чети, не боли!

    4 4 Отговор

    До коментар #25 от "Гост":

    "батерията на електрическия пикап е експлодирала при температура от 2760°C, достатъчна да причини "термична фрактура" на костите. ...

    "Той беше с 20 см по-нисък, отколкото беше преди да бъде изгорен. Това е термична фрактура", обяснява Уест. "Това е най-болезненото и продължително мъчение от всички смърти."


    Не стига че е бил изложен на 2760 градуса, оми е било за дълго и през цялото време е бил жив и се е мъчил!

    Е как да не повярва човек? Как да посмее да се качи в електромобил?
  • 37 Тъп Глупънсбъркър

    1 0 Отговор
    Нервната система на човека има праг на търпимост на болка. Над този праг сетивността се изключва или речено на обикновен език човекът припада и не усеща нищо. Ако не знаете това обстоятелство е причината за появата на "Макаров" изключително неточно оръжие от личен опит знам, но с къс , тъп оловен куршум с риза и независимо къде те удари се сплесква и причинява такава силна болка, че удареният не е в състояние да продължава да води бой.
  • 38 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 39 Дейвид

    3 1 Отговор
    От всички коментари по-горе може да се извади извода, че т.нар. "четене с разбиране" не е сред силната страна на въпросните коментиращи, поне повечето (с 2 изключения).
    Затова да обобщим и поясним. За тези, които са разбрали, че човекът е оцелял - не е и съвсем ясно го пише още във вторият ред на първият абзац на статията.
    Сега малко медицински и технически пояснения: Започвам с медицинските. При високи температури с човешкото тяло се случват следнита промени: меките тъкани се изпаряват, сухожилията контрахират (свиват се), а костите се минерализират и натрошават. Точно това се случва при кремацията на починалите. А, забравих да спомена, че в хода на прежде споменатите процеси, очните ябълки изхвръкват от орбитите и се пръскат.
    Сега да преминем на техническите, по-точно физико-химичните процеси. Най-гадният пожар е т.нар. "химически пожар". Той се предизвиква при смесване на вещества, които при влизане в химическа реакция отделя огромно количество енергия, случая топлинна такава. Батерията е устройство точно с такова предназначение - да извършва химични реакции и да отделя енергия. Когато се прецака, както често се случва, започва да отделя не електрическа, а топлинна енергия. Обикновено при повечето химически пожари, горенето е без открит пламък, но се отделя огромно количество топлина. Затова температура от 2700 градуса по Целзий съвсем не е необичайна за такъв пожар. И тук идва най-неприятната част: Механизмът на гасене на обикновените пожари е чрез
  • 40 Дейвид

    4 1 Отговор
    И тук идва най-неприятната част: Механизмът на гасене на обикновените пожари е чрез прекъсване на достъпа на кислород, който както всички знаем (или не съвсем всички), е основният катализатор на горивният процес. Това прекъсване води до прекъсване на въпросният процес. При химическият пожар, обикновено катализатора на горенето се съдържа във взаимодействащите вещества и няма как да бъде прекъснато подаването му - той си се отделя в процеса на реакцията и я поддържа. Затова химическият пожар практически не се гаси. Предприемат се мерки за ограничаването му и изолирането му и се чака сам да изгасне след изчерпване на изходните вещества, влезли в реакция.
  • 41 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 42 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 43 Ами

    0 0 Отговор
    мъчителната му смърт е била заслужена, старите модели от 2000-2005 са най-добри