Семейството на 47-годишния Майкъл Шийън от Тексас е прекарало десет месеца в безплодни опити за преговори с Tesla относно обезщетение за смъртта му, преди да се обърне към съда. Трагичният инцидент се е случил миналата година, когато Шийън не е успял да се измъкне от своя Cybertruck, след като автомобилът се подхлъзнал в канавка и катастрофирал. Смъртта му е била описана като ужасяваща и изключително болезнена – батерията на електрическия пикап е експлодирала при температура от 2760°C, достатъчна да причини "термична фрактура" на костите. Адвокатът на семейството, Скот Уест, бивш инженер по индустриален дизайн, споделя пред "Индипендънт" покъртителни подробности за агонията на жертвата.
"Той беше с 20 см по-нисък, отколкото беше преди да бъде изгорен. Това е термична фрактура", обяснява Уест. "Това е най-болезненото и продължително мъчение от всички смърти. Независимо дали е пара, огън или електричество, нервите буквално са изложени на него. Ужасяващо е. Ако някога сте били в отделение за изгаряния в болница, бихте могли да чуете пациенти да молят лекарите да ги оставят да умрат, защото болката е толкова силна." Тези думи подчертават жестокостта на преживяването и повдигат въпроси относно адекватните мерки за безопасност в подобни ситуации.
Съдебният иск твърди, че на 25 април 2024 г. Шийън е закупил чисто нов Cybertruck от дилърство на Tesla в предградието на Хюстън, Сайпръс, Тексас. Едва 102 дни по-късно, докато се е прибирал към дома си, колата е излязла от пътя и се е блъснала в голяма бетонна тръба. Според иска, това е довело до преминаване на "хиперлетливата" батерия на автомобила в режим на "термична експлозия" – неконтролируема верижна реакция от къси съединения, която в крайна сметка е предизвикала неконтролируемо покачване на температурата. Адвокатите твърдят, че при нормални условия подобен сблъсък би бил оцелял, но "дефектно проектираният" Cybertruck е заклещил водача вътре.
След сблъсъка и прекъсването на тока, Шийън не е успял да отвори електрическите врати на Cybertruck по нормалния начин. Външните дръжки на вратите също не са функционирали, а дръжките за аварийно ръчно отваряне са били "необосновано трудни за намиране в спешна ситуация", се посочва в иска. Според адвокат Уест, "естетиката очевидно е имала предимство пред функционалността при проектирането на модела". Той отбелязва: "Не само че се возите на 1325 кг батерии, но и дизайнът на този „космически кораб“ е нож с две остриета."
Искът също така посочва, че Tesla е можела да използва по-безопасни и по-бавно разсейващи се батерийни клетки, които са лесно достъпни и биха дали на пътниците повече време за реакция след катастрофа. Твърди се, че това не би повлияло на полезността на превозното средство, а алтернативните дизайнерски решения "биха били както икономически, така и технологично осъществими". Освен това, Cybertruck е описан като "уязвим при катастрофа" поради близостта на двигателите до батерийните модули, неправилните енергопоглъщащи структури в близост до батериите и "неотчитането на движението на компонентите по време на [катастрофа]". Tesla също така е обвинена, че не предоставя "недостатъчни предупреждения или обучение на пътниците относно процедурите за безопасно излизане след катастрофа".
Макар искът да признава, че Майкъл Шийън е имал "известно количество алкохол" в кръвта си, ищците категорично заявяват, че този факт не би довел до фатални последици. Според тях, смъртта е пряк резултат от небрежност в дизайна на Tesla. Адвокат Уест припомня собствения си опит с Tesla, когато се е "чувствал като идиот", не успявайки да запали колата и да излезе от паркомясто за девет минути. Той подчертава, че човешката грешка винаги е фактор и инженерите трябва да осигурят поне допълнително обучение на водачите, ако не могат да опростят дизайна. "Наистина бих искал да ме извадят от бизнеса с Tesla Cybertruck. Ето моето предизвикателство към Илон. Да ме извадят от бизнеса. Направете тези превозни средства толкова безопасни, че да не се налага да правя това повече", категоричен е Уест.
Този случай не е единственият, повдигащ въпроси относно безопасността на Cybertruck. Три месеца след смъртта на Майкъл Шийън, трима студенти в Пиемонт, Калифорния, също загинаха, когато техният Cybertruck излезе от пътя и се блъсна в дърво. Въпреки че един пътник оцеля, пламъците са били толкова силни, че спасителите не са успели да достигнат до останалите. През април младият баскетболист Алия Аренас, син на бившата звезда от НБА Гилбърт Аренас, беше поставен в изкуствена кома поради вдишване на дим, след като Cybertruck-ът му катастрофира в Лос Анджелис. Семейството на Шийън иска неопределени парични обезщетения, които ще бъдат определени от съдебни заседатели. Тези трагични инциденти подчертават нарастващата загриженост относно безопасността на електрическите превозни средства, особено когато става въпрос за тяхната батерийна система и възможността за изход при авария.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Трол
11:08 03.07.2025
2 "Браво господине"
Изяде ли теслата?
11:09 03.07.2025
3 4444
11:10 03.07.2025
4 омъскаряване
Не е смешно!
11:11 03.07.2025
5 Георги
11:15 03.07.2025
6 Линда
Коментиран от #30
11:20 03.07.2025
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 всеки руzoфил
Коментиран от #11, #28
11:22 03.07.2025
9 Струва Ми
11:26 03.07.2025
10 смъртоносна надпревара е с коли с такава
11:27 03.07.2025
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 имаш пари
11:29 03.07.2025
13 рузняче
До коментар #11 от "не по@@@м@@яр":
много лопа буталото в цилиндара ти.и хаспухати разбитКоментиран от #15
11:49 03.07.2025
14 Посетител
12:07 03.07.2025
15 за това пате еб@@н@@О
До коментар #13 от "рузняче":
разбрах какво си яла като го извадих от теб имаше люспа от домат и зърно от царевица демек пица маргарита12:22 03.07.2025
16 гост
Коментиран от #18
12:22 03.07.2025
17 Тесльо=идиот
Коментиран от #33
13:03 03.07.2025
18 НЕ ЧЕТЕШ ЛИ .
До коментар #16 от "гост":
СПИРА ТОКА И СИ ЗАКЛЮЧЕН ПРИ 3000 ГРАДУСА...ПРИ ДВГ. ТВА МЯМА ЙЪК ДА СТАНЕ .И ВРАТАТА ЩЕ ТИ СЕ ОТВОРИ И БЕНЗИНА ГОРИ С ДЕСЕТ ПЪТИ ПО МАЛКА ТЕМПЕРАТУРА...Коментиран от #20
13:44 03.07.2025
19 Гост
14:04 03.07.2025
20 АНОНИМЕН
До коментар #18 от "НЕ ЧЕТЕШ ЛИ .":
Няма вещество което да вдигне температура при горене 3 000 градуса "целзиеви"...Сигурно има грешка в превода. Обикновено стоманата има точка на топене 1370°C.Коментиран от #24
16:09 03.07.2025
21 Ивелин Михайлов
18:27 03.07.2025
22 СПРАВЕДЛИВ
Коментиран от #31
18:33 03.07.2025
23 Трътлю
18:34 03.07.2025
24 Физически ограничения?
До коментар #20 от "АНОНИМЕН":
За тези които мразят електромобилите няма такова понятие. Стоманата може да се топи на 1370 градуса, но щом е написано, че пияният човек който се е самоубил е оцелял при 2700 градуса и само се скъсил с 20 см, няма как тази новина да не е истина и всеки който се качи в електромобил да не последва неговата съдба.Нали това е идеята на статията да предпази умните хора да се качват в електромобили. Само глупавите да изгорят живи и да се скъсят с 20 см при по-висока температура отколкото се топи волфрама, който има най-висока точка на топене и затова от него се правят нажеждаемите жички в крушките.
Ти сега с някакви физични ограничения няма да им попречиш да повярват на статията.
Коментиран от #25, #32
18:45 03.07.2025
25 Гост
До коментар #24 от "Физически ограничения?":
Теслю митичен не различава температура на топене и температура на горене.Както стомана се произвежда от желязна руда с високо съдържание на въглерод.Коментиран от #36
19:18 03.07.2025
26 Винаги
EV технологиите са все още много млади.
19:30 03.07.2025
27 Джони
20:13 03.07.2025
28 ганю
До коментар #8 от "всеки руzoфил":
лада Нива гораздо лучшеесли вьi меня поняли
21:31 03.07.2025
29 Пилотът Гошу
00:25 04.07.2025
30 Пилотът Гошу
До коментар #6 от "Линда":
Тихо бе гений. Проблемът с глупавите врати на теслите и аварийното отваряне не е от днес и е реален. Трай от коневръза, като не си в час...00:27 04.07.2025
31 Пилотът Гошу
До коментар #22 от "СПРАВЕДЛИВ":
Конкурират баба ти... Затова ли се чудят как да ги пробутват? Субсидии за електрокарите, забрани за ДВГ... Това понеже са толкова добри, че когато няма субсидии и хората спират да ги купуват... А бе, шапшал, кой будала няма да купи по-хубавото, ако наистина е по-хубаво? Ще чака забрани за ДВГ, субсидии за ЕА и ще се набутва зорлем, само и само да не купи "хубавото"??? Големи сте умници... 😂😂😂😂00:32 04.07.2025
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Пилотът Гошу
До коментар #17 от "Тесльо=идиот":
Тц, това е от рекламата менте на Мъск преди години. Като сметнеш запалените електрици спрямо общата бройка излиза 1:55 в полза на ДВГ.00:43 04.07.2025
34 МЪСК
Пластмасовите резервоари под задните седалки със силно запалима течност отнемат многократно повече животи от който и да е електромобил.
Това не го казваме ние. Това го казват застрахователите:
Брой пожари на 100 хил. ДВГ: 3474
Брой пожари на 100 хил. ЕА: 25
За който не е разбрал. На 100 хил. коли на ток, случаите на пожари са 25.
На 100 хил. петролни коли, изгарят 3474
Къде отиваш ти, може би?
00:44 04.07.2025
35 Физически ограничения?
Нали това е идеята на статията да предпази умните хора да се качват в електромобили. Само глупавите да изгорят живи и да се скъсят с 20 см при по-висока температура отколкото се топи волфрама, който има най-висока точка на топене и затова от него се правят нажеждаемите жички в крушките.
Ти сега с някакви физични ограничения няма да им попречиш да повярват на статията.
00:52 04.07.2025
36 Чети, не боли!
До коментар #25 от "Гост":
"батерията на електрическия пикап е експлодирала при температура от 2760°C, достатъчна да причини "термична фрактура" на костите. ..."Той беше с 20 см по-нисък, отколкото беше преди да бъде изгорен. Това е термична фрактура", обяснява Уест. "Това е най-болезненото и продължително мъчение от всички смърти."
Не стига че е бил изложен на 2760 градуса, оми е било за дълго и през цялото време е бил жив и се е мъчил!
Е как да не повярва човек? Как да посмее да се качи в електромобил?
01:00 04.07.2025
37 Тъп Глупънсбъркър
10:09 04.07.2025
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Дейвид
Затова да обобщим и поясним. За тези, които са разбрали, че човекът е оцелял - не е и съвсем ясно го пише още във вторият ред на първият абзац на статията.
Сега малко медицински и технически пояснения: Започвам с медицинските. При високи температури с човешкото тяло се случват следнита промени: меките тъкани се изпаряват, сухожилията контрахират (свиват се), а костите се минерализират и натрошават. Точно това се случва при кремацията на починалите. А, забравих да спомена, че в хода на прежде споменатите процеси, очните ябълки изхвръкват от орбитите и се пръскат.
Сега да преминем на техническите, по-точно физико-химичните процеси. Най-гадният пожар е т.нар. "химически пожар". Той се предизвиква при смесване на вещества, които при влизане в химическа реакция отделя огромно количество енергия, случая топлинна такава. Батерията е устройство точно с такова предназначение - да извършва химични реакции и да отделя енергия. Когато се прецака, както често се случва, започва да отделя не електрическа, а топлинна енергия. Обикновено при повечето химически пожари, горенето е без открит пламък, но се отделя огромно количество топлина. Затова температура от 2700 градуса по Целзий съвсем не е необичайна за такъв пожар. И тук идва най-неприятната част: Механизмът на гасене на обикновените пожари е чрез
10:48 04.07.2025
40 Дейвид
10:49 04.07.2025
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Ами
12:29 04.08.2025