Оливер Ципсе остро критикува забраната за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г., която не дава друга алтернатива освен 100% електрически автомобили. Главният изпълнителен директор на BMW открито заявява, че "сегашната система е катастрофа" и смята, че тя застрашава европейската автомобилна индустрия, като унищожава всяка възможност за инвестиции.
Ципсе е уверен, че ще има промяна през 2028 годна и че настоящите разпоредби на ЕС за емисиите на CO2 няма да останат в сила. Според него, двигателят с вътрешно горене ще има по-дълъг живот, отколкото ЕС е обещал. BMW остава ангажирана с целта си да бъде CO2 неутрална до 2050 г., но Ципсе подчертава, че това може да бъде постигнато по-ефективно по други начини.
Е-горивата, водородът и енергийната мрежа
Ръководителят на BMW засегна и теми като устойчивите горива, които за Европейския съюз не са валиден инструмент за декарбонизация. Ципсе посочва, че Европа не бива да забравя, че употребяваните автомобили с двигатели с вътрешно горене ще останат на пътя много след 2035 г.
BMW залага на електрическите автомобили, но не като единствения път за бъдещето. Марката продължава да инвестира във водорода, аргументирайки се, че той би позволил освобождаване от зависимостта от Китай за доставките на батерии, които се добавят към тези на полупроводници и суровини. "Изключването на водорода от играта би било грешка", посочи той, припомняйки на Европа, че затварянето на вратата за мултиенергийния подход само засилва тази зависимост от външни за Стария континент доставчици и производители.
Ципсе също така подчертава ангажимента към технологична неутралност, което очевидно се отнася и за водорода като алтернатива на горивото или за CO2 неутралните горива. Също така е погрешно да се фокусираме само върху това, което излиза от отработените газове. Според Ципсе е много по-важно да се вземе предвид целият жизнен цикъл на автомобила на бъдещето.
Главният изпълнителен директор на BMW завърши размишленията си, отбелязвайки, че продажбите на електрически автомобили отслабват в световен мащаб, и особено на германския частен пазар, където липсват достъпни модели. Според Ципсе, "не можеш просто да зададеш регулаторна цел и да вярваш, че ще се случи", тъй като потребителите дават приоритет на цената и поддръжката. Освен това той предупреди, че с настоящата електрическа мрежа може да бъде електрифицирана само половината от автомобилния парк, а пълният електрически преход ще отнеме не по-малко от три до четири десетилетия.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 механик
Коментиран от #4, #15
11:01 17.07.2025
2 морски
Коментиран от #3, #10, #16
11:03 17.07.2025
3 Хеми значи бензин
До коментар #2 от "морски":
Големите кораби минават на газови трубиниКоментиран от #5, #6, #8
11:06 17.07.2025
4 Тъп Глупънсбъркър
До коментар #1 от "механик":
Как бре? В Каменната ера ток не имало!11:09 17.07.2025
5 минаваш ти на газ
До коментар #3 от "Хеми значи бензин":
“За всички неделни еколози!! Прочетете внимателно какво следва! Това е батерия за Tesla Model Y. Заема цялото пространство под купето на автомобила. Под седалките. За да ги направите, имате нужда от: ---12 тона скала за литий (може да се извлече и от морска вода) -- 5 тона кобалтови минерали (повечето кобалт се произвежда като страничен продукт от обработката на мед и никел). Това е най-трудният и скъп материал за получаване на батерия). -- 3 тона никел. -- 12 тона медна руда. Трябва да преместите 250 тона почва, за да произведете следното: -- 26,5 фунта литий -- 30 фунта никел -- 48,5 фунта манган -- 15 фунта кобалт. За да произведете батериите, имате нужда и от следното: -- 441 паунда алуминий, стомана и/или пластмаса -- 112 паунда графит Гигантският Caterpillar 994A се използва за преместване на земята за извличане на минералите, необходими за тази батерия. Caterpillar изразходва 30 литра дизел за 1 час. Повечето от минералите, използвани за производството на батерии, идват от Китай или Африка. Голяма част от работата в Африка се извършва от деца или хора, експлоатирани почти като роби. Само една от тези OEM батерии за Tesla Model Y, 2021 (най-евтината батерия на Tesla) в момента се продава онлайн за $4999 без доставка и монтаж. Батерията тежи 1000 паунда (можете да си представите цената за доставка). Той има две. Цената на батерията на Tesla е: Модел 3: $14 000+ (GRP за автомобили $38 990) Модел Y: $5 000-$5 500 (GRP за автомобили $47 740) Модел S: $1Коментиран от #23, #24
11:10 17.07.2025
6 а машините който добиват руда и всичко
До коментар #3 от "Хеми значи бензин":
друго и те на газ нали хахах и след 10 год когато замине батерията на ел таралясника пак нова .остави че са супер вредни ел кошниците има стотици клипове за електромагнито поле .11:13 17.07.2025
7 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
11:13 17.07.2025
8 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #3 от "Хеми значи бензин":
А танковете на той или с АГУ ще са 🤔❓❗11:15 17.07.2025
9 Крайно
11:19 17.07.2025
10 Урсула
До коментар #2 от "морски":
Нещо повече : Европа вече толкова изостава , че евроатлантическите ценности изискват параходи и автомобили на въглища . Но пък с капачките , дето не се късат и ти бъркат в носа сме преди всички !11:19 17.07.2025
11 идиоти вън
Коментиран от #12
11:47 17.07.2025
12 Ами
До коментар #11 от "идиоти вън":
Същите като в трамвая и метрото, дето се возиш всеки ден за работа.Коментиран от #13, #14
12:04 17.07.2025
13 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #12 от "Ами":
Познанията ти по Електротехника явно са като на фризьорка , ама дали не обиждам Фризьорката❗12:49 17.07.2025
14 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #12 от "Ами":
Абе ти да не си от тези дето ПРЕСКАЧАТ ТРАМВАЙНИТЕ РЕЛСИ 🤔❓Коментиран от #17
12:50 17.07.2025
15 Ами не е така
До коментар #1 от "механик":
Отаваме си в "бъдещето", но ставаме "съвременни роби" в така наречения "15 минутен град". Това е целта на управляващите, които и да са те. Контрол и налагане на ограничения, това ни очаква.12:51 17.07.2025
16 Горски
До коментар #2 от "морски":
Спокойно, всичко е измислено. Слънчевите панели по корабите ще зареждат батериите в хубаво време. При буря и вълнение ще се използва електроенергията от тях. Батерийте като най-тежки съоръжения ще се позиционитрат на дъното на кораба. Така ще помогнат за по-голямата стабилност при бурно вълнение.пъхахахааааа
Незнам само колко товар ще може да носи такъв кораб.
12:54 17.07.2025
17 Ами
До коментар #14 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Прескачам ги, ти под тях ли михаваш?Коментиран от #18
13:06 17.07.2025
18 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #17 от "Ами":
Ами личи ти ❗Що не покажеш как се минава ПОД релсите на трамвая или метрото🤔Коментиран от #19
13:17 17.07.2025
19 Ами,
До коментар #18 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
въпроса ти, от коя страна на релсите минавам, предполага повече от един начин. Аз ги прескачам отгоре, за теб не знам, може пък да ги заобикаляш, знам ли. Хах!Коментиран от #20
13:44 17.07.2025
20 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #19 от "Ами,":
Въпросът ми е ТОЧНО ЗА ТВОЕТО НИВО:"Абе ти да не си от тези дето
ПРЕСКАЧАТ
ТРАМВАЙНИТЕ РЕЛСИ 🤔❓"
Никъде НЕ пише "от коя страна" ,
Личи си , че си плосък, ама ти се оказа чак
ВДЛЪБНАТ ‼️
15:32 17.07.2025
21 Ще произвеждат и танкове
16:04 17.07.2025
22 аха
17:01 17.07.2025
23 Газ до дупка
До коментар #5 от "минаваш ти на газ":
🚗 1. За живота на един бензинов автомобил (250 000 км):✅ Изгаря 243 барела петрол.
🛢️ При конвенционален добив (Саудитска Арабия, Ирак и др.):
→ 0.1–0.2 тона почва на барел → общо 24–50 тона земна маса.
🛢️ При нефтени пясъци (Канада, Венецуела):
→ 2 тона земна маса на барел → общо 486 тона почва.
(само за да добием петрола – не броим рафиниране и транспорт!)
---
🔋 2. LFP батерия (60 kWh) – достатъчна за същия пробег:
→ 3.5–5 тона премествана земна маса (литий, желязо, фосфор, графит)
✅ Без кобалт и никел
✅ Без рисковани региони
✅ Добив само веднъж, не всеки ден
✅ Рециклируема
✅ Част от лития може да се добива от солници – без копаене
11:11 18.07.2025
24 Газ до дупка
До коментар #5 от "минаваш ти на газ":
Сравнение:Земна маса за 250 000 км
Конвенц. петрол 24–50 тона
Нефтени пясъци 486 тона
LFP батерия 3.5–5 тона (еднократно)
🔥 Истинският въпрос:
Кое е по-устойчиво – гориво, което гориш всеки ден и изчезва, или батерия, която зареждаш и ползваш хиляди пъти, а след това можеш да рециклираш без да копаеш отново?
Изборът не е идеален – но е очевиден
11:19 18.07.2025
25 Айзомби
10:30 19.07.2025
26 Отец Дионисий
17:25 12.11.2025