Конкуренцията с Китай може да доведе до затварянето на 8 автомобилни завода в ЕС

13 Октомври, 2025 14:53 5 699 23

  • автомобили-
  • завод-
  • европа-
  • китай-
  • закриване-
  • цена

Затварянето на голям завод с 10 000 служители струва 1,5 млрд. EUR и отнема до 3 години

Конкуренцията с Китай може да доведе до затварянето на 8 автомобилни завода в ЕС - 1
Снимка: ЕРА/БГНЕС

Европейските автомобилни производители може да бъдат принудени да затворят до 8 завода поради намаляващото търсене и нарастващата конкуренция от китайски компании като BYD, съобщава аг. Bloomberg.

Средното използване на капацитета на континента е само 55%, като заводите, работещи на по-малко от 75%, стават нерентабилни. Stellantis е в най-лошо положение, като европейските му заводи, включително тези, произвеждащи автомобили Alfa Romeo, работят само на 45%. Според експерти, китайските марки ще завладеят приблизително 5% от европейския пазар тази година, а тази цифра може да достигне 10% до 2030 г.

„През следващите години европейските автомобилни производители ще загубят от 1 до два 2 превозни средства (в бройки продажби)“, каза Фабиан Пятек, управляващ директор на консултантската фирма AlixPartners.

Отбелязва се, че процесът на затваряне на заводи в Европа е изключително сложен и свързан с високи разходи. AlixPartners изчислява, че затварянето на голям завод с 10 000 служители струва 1,5 млрд. EUR и отнема до 3 години поради необходимостта от преговори със синдикатите.

Европейските производители са принудени да съкратят хиляди работни места и да намалят обемите на производство, тъй като търсенето не се е върнало до нивата отпреди COVID-19. Volkswagen и Stellantis вече спряха дейността си в няколко завода на фона на ниски продажби, които едва нараснаха в Европа миналата година.

През май френският вестник Le Monde съобщи, че китайската автомобилна индустрия е заела водеща позиция в световен мащаб благодарение на развитието на електрически и хибридни превозни средства. Според вестника през 2009 г. Китай се превърна в най-големия автомобилен пазар в света, а през 2024 г. броят на продадените китайски автомобили достигна 31 милиона, надхвърляйки комбинираните обеми на САЩ и ЕС. Докато преди китайските автомобили се произвеждаха само за местното население, през 2023 г. Китай стана най-големият износител на автомобили в света, изпреварвайки Германия и Япония.


Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 29 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Зевс

    68 13 Отговор
    Проблема в ЕС е, че се отказахме от евтините руски ресурси и сега САЩ ни цакат на тройна цена, но важното да сме евроатлантици и да помагаме на Украйна, нали?

    Коментиран от #6

  • 2 Скоро само споменът за

    53 5 Отговор
    Опел фолксваген ситроен и други ще остане
    Както споменът за трабант варбург чавдар ифа
    Хахаха
  • 3 факуса

    53 0 Отговор
    ха ха намалено търсене,ами с тез цени какво търсене бе идиоти,требе да печелиш от тото за да си купиш тез петилетки и после пак
  • 4 Дио

    47 6 Отговор
    Къде сте евроатлантици.Кога ви се разправя че ЕС ще се разпада значи ще се разпада.
  • 5 Долу ЕС

    42 9 Отговор
    до 8 г няма да има еврипейска автоиндустрия или ще е чужда собственост. По ми е интересно акционерите как го допускат това като оставиха ЕК да ги затрие чрез санкции, и отказ от търговия с Русия...... като с мигрантите. Първо ги викат после не могат да ги изгонят. Изобщо еврипееца вече е едно мнооого проззто същество, само мизерията ще го отрезви
  • 6 Долу ЕС

    27 6 Отговор

    До коментар #1 от "Зевс":

    в тази връзка не е проблема в отказа, отказването не стана по поръчка на Бог, а на ЕК И САЩ. скапния ес ще си изтлее като църковна свещ. интака трябва , каквото посееш ще жънеш същото, вече не можел да жънеш колониите извън европа...
  • 7 ООрана държава

    11 3 Отговор
    Дачия отекоха

    Коментиран от #9

  • 8 Нищо ново

    29 2 Отговор
    Едно време, аз все още карам такава кола, производителите продаваха коли, които и да бяха скъпи не се налагаше на третата година да я ремонтираш, после печелеха от части защото колите бяха здрави и позволяваха ремонт. Днес същите тези производители продават едноденвки, които в най-добрият случай издържат до 3 години и обикновенно не подлежат на ремонт. Няма как да продава скъпа еднодневка и да искаш търсене. Тези заводи може и да не се затварят, ама трябва индустрията да се промени от вътре. Не става да кажеш съкращавам 10000 човека, а борда на директорите да си раздав милиони бонус.
  • 9 име

    27 1 Отговор

    До коментар #7 от "ООрана държава":

    Дачия са сравнително евтини, мисля че ще оцелеят. Като им огладнее зaдника на европейските производители, ще проумеят че има пазар за надеждни коли с конвенционално задвижване.
  • 10 ЕВОЛЮЦИЯ

    25 5 Отговор
    КИТАЙ ЩЕ ЗАВЛАДЕЕ СВЕТА ДО 10 Г. НЕ С АГРЕСИЯ КАТО РУСИЯ И САЩ, НИТО С ГЛУПОСТИТЕ НА ЕС. ПЪРВО БЯХА ТЕЛЕВИЗОРИТЕ, ПОСЛЕ СМАРТФОНИТЕ, СЕГА И АВТОМОБИЛИТЕ, ПОСЛЕ САМОЛЕТИТЕ, ВЛАКОВЕТЕ, НАКРАЯ ЩЕ СМЕ С ДРЪПНАТИ ОЧИ.
  • 11 Да,бе

    32 1 Отговор
    Единственият начин да се съсипе Китай е да му пратят евролидерите за две години...Ама няма как да стане,че тия китайци нещо умни ми се видят...
  • 12 Сами си го направиха

    32 1 Отговор
    Големите акули в автомобилостроенето от алчност и жажда за евтина работна ръка изнесоха сами производство в Китай, само че китайците не спят и натрупаха ноухау и сега с годините придобит опит разказват играта на цяла Европа!
  • 13 Евроатлантик

    20 4 Отговор
    Дано всички заводи да затворят,не само 8
  • 14 Kaлпазанин

    17 1 Отговор
    Оооо ,то да са само заводи ,ами тези които произвеждат частите стоманата то всичко върви в пакет един повлича друг ,давайте още санкции вдигайте данъци и пл@@@@ срещу вятъра и ше се оправим
  • 15 Фалит

    11 3 Отговор
    За Г...йропа СИЛНО ГО ЖЕЛАЯ ВЪПРЕКИ,ЧЕ ЖИВЕЯ В ЕВРОПА МРАЗЯ НЕНОРМАЛНИЦИТЕ,КОИТО Я УПРАВЛЯВАТ!!!ОРЕШНИЦИ БРЮКСЕЛ ДА ИЗПЕПЕЛИ ДАНОООО!!!
  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Охотник

    14 3 Отговор
    Европейският пудел губи всяка секунда. От сляпото подчинения, към краварските си собственик. Но краят на неонацисткият режим идва. Поради много причини.
  • 18 Др.Тодор Живков 🇧🇬

    11 3 Отговор
    Санкциите работят успешно.

    ЕвроТКЗС -то у киреча.
  • 19 Ако на някой

    8 0 Отговор
    европеец 80те някой му беше обяснил само след 25 години колко и какви неща щеше да купува от Китай - нямаше да повярва за нищо. Ако пак на някой европеец около 2010-2013 някой му покажеше какви коли щяха да правят китайците, с какви екстри, екстериор, интериор, и най-вече колко по-евтини - пак нямаше да повярва. Луксозните немски премиум марки сигурно ще изкарат повече, те са символ на лукса на няколко континента, ще отнеме малко повече време, ама Алфа, Фиат, Опел, Пежо, Сеат - приключват до няколко сезона. Евентуално се спасяват, ама като Волво - с китайски собственици и минимум Волво. Но надали всички ще имат този късмет. Има и друг вариант, ама той минава през война с Китай, приключване на търговията, и тогава европейците първо ще мислят как да правят клечки за зъби, прибори за хранене и други подобни вносни неща, колко ще струва произведеното и чак тогава ще стане като в соца - вземаш Жигулката на 30, ако вашите са се записали и си имал късмет, и я караш следващите поне 20 години, ако изобщо движи. Че парите вече не се печатат с два клика, някой трябва да работи, добива, проектира, сглобява, и то на нормална заплата.
  • 20 Елементарно

    9 0 Отговор
    Количествените натрупвания ( особено на простотията в политиката ) водят до качествени изменения! Който не е учил философия ... да знае.
  • 21 Умник

    8 1 Отговор
    Европейские авомобилни производиели, особено германские, се научиха как се прави ненеадежде, чуплив и скъп за поддържане авомобил от отпадъци. На всичкоо отгоре цената на този боклук е така завишена, че все еднос и купуваш нещо с доживотна гаранция. В добавка сервизите, дори и фирмение, за нищо не стават. Е как да си купиш такова нещо, като китайското е по-евтино и по-надеждно, с повече екстри и по-функционално, въпреки, че му викат китайски боклук, но на фона на европейския боклук си е по-добре.

    Коментиран от #22

  • 22 емил

    4 0 Отговор

    До коментар #21 от "Умник":

    Браво ! това го казвах от много години имах Немски коли и то не една . Беше ми омръзнал да вися по сервизите (при покупка винаги бяха проверени в специализираните сервизи ) като губене на време , пари и нерви . От началото си мислех ,че случайно не ми провървял -- (знаете човек когато се жени понякога е от значение дали има късмет да попадне на добра и разбрана съпруга ) и аз така си мислех след време разбрах ,че това не е случайно а въобще качеството им е -- слаба електроника , сложна и скъпа поддръжка , нискокачествени електрони компоненти и още по лош sofrware който няма intelilligent scan обикновено колите имат 5 или 7 модула за да сканира и да елиминира работещият модул съпоставяки с номиналните зададени параметри . Най малката грешка се предава от модул на модул и накрая е трудно да се разбере кой модул не е изправен вечно светещо табло най много след EURO-4 ot 2005 произведени когато целият горивен процес се контролира по електронен път когато това го казвах всеки път ми даваха отрицателна оценка и то с години . Когато прочетох коментара си спомних , бях писал преди години за качеството на Немските коли . Когато ресурсът на ДВГ е около 150- 200 хиляди - много и толкова не изкарват даже гаранционният при някои модели е 2 години или 90 хиляди . Не напразно шефът на Мерцедес се похвали, че най добре печелили след гаранционният срок от резервните части.
  • 23 Гост

    0 0 Отговор
    Мощната европейска икономика.