Темата за концесията летище „София” днес отново беше на дневен ред. Поде я БСП като поиска процедурата да бъде спряна, а окончателното решение да бъде взето от следващия редовен кабинет. Причината е, че подобен важен въпрос не може да бъде обект на разглеждане от служебно правителство.
Не на това мнение обаче са от Министерството на транспорта. Искането на БСП предизвика бърза ответна реакция от страна на министър Ивайло Московски, който на извънредна пресконференция заяви, че концесията няма да бъде спряна, а удължена. Новият срок е 31 януари 2017 г., а причината е искане за удължаване на един от кандидат концесионерите, този на летището в Манчестър.
„Оставяме на служебен кабинет – вероятно господин Радев или пък друг формат, те да решат дали ще прекратят тази процедура или не”, каза министър Московски. Той лично не би прекратил процедурата, защото концесията на летище „София” не е била самоцел за правителството. Тя винаги е била обвързана с това, че е единствената възможност да бъде стабилизирано БДЖ. „В предишния си мандат ги заварихме с 850 млн. лв. необслужвани дългове, натрупани именно от партията и хората, които в момента настояват да не се намери решение за тях. Към момента задълженията са под 500 млн. лв., но въпреки това кредиторите не позволяват повече разсрочване и единственият вътрешен вариант да се намери ресурс в системата беше този”, допълни министърът на транспорта.
„Понеже се изказаха съмнения, че процесите отиват в определена посока и едва ли не ще бъде отблагодаряване към Ердоган заради гласове към Цецка Цачева, летището да бъде концесиониране от руска компания, ще кажа: Първо, който е чел е запознат, че става въпрос за авансово плащане от 640 млн. лв. плюс по 10 млн. лв. на година концесионни такси плюс 300 млн. лв. инвестиции. От там почват да се състезават. Второ – тъй като се прокрадват съмнения, че ще бъде „подарено” на турска фирма, затова имаме законно основание и ще удължим срока. Нека тези хора, които претендират за прозрачност, незадколисие, те да вземат решението, но трябва да отговорят на въпроса откъде ще дойдат тези около 500 млн. лв. дългове”, обясни Московски.
Вероятният сценарий за намиране на средства за покриване на дълговете според министърът в оставка е, че парите ще де вземат от бюджета, като ще бъдат ощетени други сектори и ще се плати за железниците, тъй като няма как държавата да остане без железници. Има и друг вариант: държавата действително да остане без железници.
Дали това е последното удължаване на срока на процедурата по концесионирането на летище „София” ще стане ясно в края на януари догодина. Тогава обаче ще има служебен кабинет и вероятността да стане ясен новият стопанин на столичното летище за следващите 35 години е малко вероятно. Но като че ли по-важен е въпросът каква ще е съдбата на БДЖ, отколкото това колко време ще продължи измъчената концесия за най-голямото летище в България.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 хуьо
20:29 18.11.2016
2 хуьо
20:32 18.11.2016
3 хуьо
20:36 18.11.2016
4 хуьо
20:39 18.11.2016