През 1993 г., докато учи в Университета по национално и световно стопанство, Николай Недялков решава да инвестира в бизнес с курсове за брокери на имоти. Тогава това изглежда като добра идея – интересът към такива курсове е значителен, затова той и неговите съдружници Камен Алексиев и Габриел Тодоров регистрират фирма, като плановете им са да предлагат курсове и посреднически услуги.
Днес те са съдружници в група от дружества, които формират една от най-големите интернет компании в България. Издават и най-големия вестник за имотни обяви в страната. Докато трае импровизираната фотосесия за интервюто му с Forbes в офиса му на столичната улица „Карнеги”, Недялков показва пожълтяло от времето копие на първия брой на вестник „Софийски имоти”. Издава го от 17 години. Обяснява успеха на бизнеса си с добре позната формула: бъди на правилното място в правилното време (и евентуално се възползвай от въвеждането на данък добавена стойност).
Много неща са се променили през тези 17 години. „Резон медия”, на която Недялков е управител, издава „Софийски имоти” заедно с още няколко регионални вестника за имотни обяви (и за автообяви). Към момента компанията е основен играч на пазара за такъв тип вестници, но Недялков не е оптимист за печатните издания. „Движението е само в една посока – надолу”, казва той. Обяснява тенденцията с два фактора – кризата, която свива целия имотен пазар и намалява търсенето на специализирани вестници, и миграцията на медиите от хартия към глобалната мрежа. Това е миграция, която се случва с повечето периодични печатни медии и която пренасочва рекламата от хартиените страници към интернет. По данни на НСИ тиражите на вестниците в България са паднали средно с над 20% за периода 2000-2010 г.
Тази тенденция засяга и „Софийски имоти“, въпреки че по думите на Недялков вестникът все още генерира значима аудитория. Но основният проект на компанията в този сегмент сега е imot.bg - най-големият български сайт за имоти, който постепенно ще наследи хартиеното издание на „Софийски имоти” и другите специализирани издания за имотни обяви.
Сайтът свързва купувачи с продавачи на имоти, катопотребителите могат да търсят обяви по градове, квартали, цени, вид строителство и други критерии.
По данни на Gemius през ноември (последния месец, за който има данни) imot.bg e привлякъл 216 хил. посетители – с 35% повече от основния конкурент imoti.net. Това го превръща в един от най-посещаваните български сайтове за обяви. Общо сайтовете в групата на компанията регистрират месечно посещения от над 1 млн. потребители.
Въпреки голямото си пазарно покритие „Резон” не остава незасегната от кризата. За периода между 2008 г. (когато бележат връх), и 2010 г. приходите от продажби на дружеството са се свили наполовина от 7.7 млн. лв. до 3.6 млн. лв.
Компанията има собствена печатница, която обслужва тиражите на всички регионални печатни издания на групата. Включително и тези, които се продават в Сърбия, където „Резон медия“ издава чрез дъщерно дружество Beogradski Nekretnine и притежава imovina.net.
През лятото на 1993 г. Недялков заедно със своите съдружници основават „Софийски имоти” (да не се бърка с общинската фирма „Софийски имоти”, която е създадена няколко години по-късно). Първоначално идеята им е да се занимават с брокерство на имоти, но тъй като нямат необходимите познания, се записват на курс за брокери.
За тези курсове Недялков казва, че не са били кой знае колко полезни, но пък му помогнали да осъзнае, че от обучението на брокери може да се печели. Така бизнесът на „Софийски имоти” се пренасочва към брокерските курсове, като се запазва и дейността като имотна агенция.
Решават да рекламират бизнеса си в единствения по онова време национален вестник, специализиран в имотния пазар – „Имоти”. „Пуснахме си реклама, но като излезе броят, не можахме да си намерим карето във вестника. Казахме си, че това е голям бизнес, и решихме, че ще правим вестник”, спомня си Недялков. По това време няма интернет, а имотните обяви се появяват предимно във в. „Имоти” (тогавашния монополист на този сегмент от пазара) и големите ежедневници като „Труд” и „24часа”.
Първият брой на вестника излиза в края на март 1994 г. Тримата съдружници не познават пазара и нямат установени контакти с разпространителите на печатни издания. Въпреки това за кратко време успяват да наложат продукта си - вестникът става предпочитано четиво на брокерите на имоти и на хората, които си търсят жилище. Ключът към този успех? Просто Недялков систематизира и подрежда по критерии огромния масив информация, който представляват обявите за имоти.
„Цялата ни иновация беше, че ние подредихме обявите на агенциите. Преди това рекламите на агенциите бяха в карета, а ние събрахме всички оферти и ги подредихме: едностайни апартаменти, по квартали, по цена. И по този начин отваряш вестника и виждаш за секунди в “Младост 2” какви едностайни апартаменти има и на каква цена се предлагат. Сега това сигурно изглежда смешно, но през 1994 г. беше супериновация”, казва Недялков.
Интересът към черно-бялото издание е почти нулев. „Събрахме офертите, въведохме ги, направихме вестника, отпечатахме го. Качихме го в една зелена жигула и отидохме да го разпространяваме. Но никой не поиска да го вземе”, казва Недялков. Докато седят в едно кафе в Студентския град, той и съдружниците му решават, че ще предлагат безплатно вестника си директно на търговците по сергиите. Започват да пренасят копия от сергия на сергия и да ги раздават безплатно на продавачите. Така от напечатан тираж 4000 бройки са раздадени около 2000 бройки, от които издателите на „Софийски имоти” не получават нищо.
В началото на април 1994 г. в България влиза в сила Законът за ДДС. Това се оказва и първият голям двигател за продажбите на новосъздадения вестник за имоти. „Всички вестници решиха, че ДДС е вредно за тяхното здраве, и в знак на протест спряха да излизат за няколко дни. На нас това ни даде голяма глътка въздух, защото разпространителите нямаха какво друго да продават и вземаха нашия вестник”, казва Недялков.
Постепенно изданието намира своята аудитория, а разпространителите започват да се интересуват от вестника. Стратегията да подредят по определени критерии обявите за имоти се оказва успешна. Недялков казва, че до края на същата година „Софийски имоти” задминава „Имоти” и става лидер на този пазар.Така в средата на 90-те години бизнесът на Недялков набира скорост. Компанията окончателно се отказва от посредничеството на имотния пазар и започва да се занимава с издателство. Започват да излизат регионални вестници за имоти в Русе и Варна. Всяка седмица агенти на „Софийски имоти” обикалят офисите на имотните агенции в столицата и събират от тях бланки, на които брокерите са попълнили актуалните си оферти. Всички тези оферти се събират и обработват в една обща база от данни, която след това се разпечатва като вестник.
Отделно компанията предлага тази база данни на онези имотни агенции, които си платят. Така те получават на дискета съдържанието на новия брой един ден преди вестникът да се появи по сергиите. Затова Недялков казва, че са направили „първия вестник, който се разпространява в електронен вариант в България”.
Вестниците за обяви запазват статуквото си до края 90-те години, когато в българското интернет пространство започват да се появяват сайтове за обяви, включителнои такива за имоти. Издателите на „Софийски имоти” осъзнават този факт и създават портала bulinfo.net, в който потребителите могат да публикуват обяви от всякакъв тип (за целта регистрират и едноименно дружество, което се занимава и с доставка на интернет). Изчакват няколко години, преди да изчистят концепцията – трябва да има специализиран сайт само за имотни обяви. През 2002 г. регистрират портала imot.bg.
В групата сайтове около „Резон”освен imot.bg влизат още zaplata.bg (обяви за работа), bazar.bg (наследник на хартиеното издание „София днес”), новинарският сайт fakti.bg, сайтът за запознанства adamieva.info и др. Последният проект на компанията, функциониращ от средата на миналата година, е бизнес социалната мрежа probook.bg, която свързва квалифицирани кадри и професионалисти от различни сектори.
Сайтът, който генерира най-много посещения, е порталът за автообяви mobile.bg, който е основа за две печатни издания и е най-посещаваният портал от всички сайтове на компанията. Недялков използва mobile.bg като пример за един от двата случая, в които компанията излиза на пазара като играч номер две и след това става лидер (другият е „Софийски имоти” и imot.bg). „Ако не бяхме направили сайтове, сега със сигурност нямаше да сме това издателство. Но сега сме с много по-добри позиции, отколкото сме били, когато имахме само печатни издания.”
Материалът е препубликуван от сп. FORBES
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 nedovolen
Коментиран от #5
12:31 25.01.2012
2 Mира Георгиева
1. НА ПЪРВО МЯСТО СЕ ЛЪЖАТ И РАЗИГРАВАТ КЛИЕНТИТЕ, което спред мен е недопустимо.
2. Дава се погрешна представа за пазара на наеми на имоти – и за цените и за брой свободни оферти.
3. Губи се страшно много време – и от клиенти и от брокери- преглежда се огромна по обем информация.
4. Създава се предства в обществото и клиентите, че брокерите до един са мошеници и лъжци, което е вярно, но само за тези, които пускат лъжливите обяви.
5. И в крайна сметка се създава име на „имот.бг”, че е лъжлив сайт, което не може да не Ви засяга лично, нищо, че засега си получавате парите, това все пак няма да е вечно- една лъжа няма как да просъществува.....
В крайна сметка забелязах, че това са няколко фирми, които действат по един и същи начин – без офис, без адрес- само някакъв фиктивен адрес например- „Бул. Стамболийски” , без стационарен телефон – само с GSM и се научих да ги игнорирам. Направих си труда да извадя имената им и нищо чудно това да са двама трима души, които се опитват да печелят на гърба на другите и да се правят на по-хитри.
Ето и списъкът от фирми:
RUBY PROPERTIES
ВИП КОНСУЛТ
VERSUS
ANGEL HOMES
SUNSET PROPERTIES
HOME SELECT
DELMAR
ПЛАТИНУМ ЕСТЕЙТ
ПРОФЕСИОНАЛНИ ИМОТИ
МОРФИС ГРУП
ИЙСТ САЙД
МАРБЕЛА
МАДЖЕСТИК ГРУП
ХОУП ПРОПЪРТИС
Сигурно има и други. Е? Как ви се струва? Доста са напрЪднали нещата, май. Дали това става със или без знанието на сайта?
12:47 25.01.2012
3 dobrojelatel
Коментиран от #6
12:49 25.01.2012
4 АДРЕС
Другият им сайт мобиле, го разглеждам ежедневно от любопитство и също е много интересен и актуален - и с обяви и с новини.
Поздравления на екипите!!!
12:56 25.01.2012
5 Николай Недялков
До коментар #1 от "nedovolen":
1. Няма как да проверяваме верността на офертите. Абсурдно е.2. Когато потребители "докладват" конкретна оферта, останалите потребители може да я изключват при търсене, като кликнат в филтъра на: Да не се показват обяви, докладвани за проблем.
12:57 25.01.2012
6 Николай Недялков
До коментар #3 от "dobrojelatel":
3. Не може да сваляме обяви по сигнал на потребители.Ако това го правим, когато някой хареса имот, ще може злонамерено да ни сигнализира за да го свалим и никой друг да не го види.
Не можем и не желаем да ставаме съдия.
13:07 25.01.2012
7 ИРАКЛИ
Аз,съм регистриан във вашия сайт !Явно обслужващия персонал на
сайта има интерес към мен!Свободното изказване,без да се нарушава законана е факт.Защо сигнала към моя компютър е със подбрани форуми!,а към други мои приятели също участващи с
коментари в форуми на САЙТ №1 С ДРУГИ!!Аз имамам информация,
точна от днес 25.012012 г. Спокойно,ИРАКЛИ не вреди на сайта,
но ако някои служители се изживяват на ОР,това професионално
е необмислено.С уважение г-н НЕДЯЛКОВ !
13:20 25.01.2012
8 хичо
Поздрави!
13:37 25.01.2012
9 14/88
Проблема с фалшивите обяви и "агенции" обаче е огромен (и не е само в imot.bg). Лесно се разпознават след известна практика тип "проба-грешка", но от тази дейност произтичат страшно много негативи:
- Подвеждат се и се мамят клиенти, което рефлектира ужасно върху АБСОЛЮТНО ВСИЧКИ.
- Става невъзможно за един обикновен потребител да се ориентира за реалните пазарни цени. Графиките (страхотни като идея) за средните цени на имотите са с нереални и занижени стойности.
- Всички знаем коя е агенцията, от която тръгва всичко - АДАПТКОНСУЛТ, където всеки брокер е агенция и където измамата е фирмена политика.
Желая им агония.
Поздрави на всички коректни брокери и агенции !
13:39 25.01.2012
10 NO ONE
13:40 25.01.2012
11 Бря!
14:02 25.01.2012
12 Л.
14:26 25.01.2012
13 Класната
Коментиран от #23
15:10 25.01.2012
14 осос
15:41 25.01.2012
15 осос
15:54 25.01.2012
16 осос
И ние си плащаме - не само тези с дизайнерските жилища за EUR 100 - и искаме коректно отношение. Сайтът е Ваш, не казвайте, че правилата не са Ваши.
15:58 25.01.2012
17 Ивайло Манахов - imotdnes.com
Минахме през подобни изпитания с тази разлика, че три месеца след началото станахме безплатни за клиента :), по-късно издавахме списание, но от три години прключихме с хартията....
Защо ли? Развиваме интернет изданието www.imotdnes.com и на месец влизат около 15 000 уникални потребителя - обявите ни са само от Варна и областта и до тук с рекламата :)
1. Ние също се борим с безплатните обяви и най-умното, което измислихме е - всеки подател в края на седмицата получава имейл с линкове към всичките си оферти и е длъжен да кликне и да потвърди валидността. Ако всички са валидни - клика върху един линк и всички обяви стават подновени.
2. И понеже тук повечето коментари са от брокери - подавам пас: Губите ужасно много време да публикувате оферти тук и там нали? Решението е едно: Инсталиране на система, от която обявите ви автоматично се публикуват в големите портали.
3. Проблема е, че те на този етап се дърпат, защото така няма да влизате по 20 пъти на ден в портала и така ще загубят рекламодатели, защото:
4. Ако приемем, че на ден в даден портал влизат 5000 брокера по 3 пъти - се получават 15 000 посетителя, обаче ако се въведе системата, която споменах - няма да влизат брокерите, а само търсещите и тогава ще иамме 3000 посетителя например, а това е покъртително за рекламодателите и те ще избягат с гръм и трясък :)
5. Затова в момента брокерите губят колосално много време да влизат тук и там, за да крепят рекламата на порталите (казвам го от позицията на портал, в който рекламата чрез банери е забранена :))
Мога да пиша още, който се е заинтригувал да ми пише: [email protected]
15:58 25.01.2012
18 Ивайло Манахов
16:15 25.01.2012
19 багера
16:36 25.01.2012
20 Pernik
16:56 25.01.2012
21 Започнат
16:56 25.01.2012
22 Мразим селяни
17:00 25.01.2012
23 Ленивец
До коментар #13 от "Класната":
@13казва се мОбиле - с ударение на О-то, госпожо18:56 25.01.2012
24 Пенчо Бахчеванов
19:28 25.01.2012
25 agent
Моля да ми отговорите
Коментиран от #27
08:42 26.01.2012
26 NO ONE
09:39 26.01.2012
27 Бря!
До коментар #25 от "agent":
@25 А защо е необходимо да се качват много оферти на веднъж? Зада се пълни сайта със спам и плява?! Така е идеално! Отсяват се мързеливите спамери! А кадърните знаят как да си качват много оферти на веднъж, защото и такава възможност съществува за тези, които не хленчат, а седнат и се позамислят малко ...09:40 26.01.2012
28 Jordan
10:17 26.01.2012
29 Dani
Публикувах обява за продажба на имот миналата година и за мое учудване, обявата и снимките и бяха копирани от няколко агенциии за недвижими имоти и пуснати от тяхно име без мое съгласие. При което аз се свързах с вашия офис с намерение да ми съдействате обявите на теаи така наречени "агенции" да бъдат махнати от вашия сайт. Но не срешнах никакво съдействие, вашия отговор беше, че не можете нищо да направите. Убеден съм, че не направихте нищо по въпроса защото агенциите ви плащат за правото да пускат при вас обяви, които са откраднали от обикновенни хора като мен.
Ако продължавате така, намя още дълго време да сте N1 в обявите.
Съдействайки на мошенническите агенции, с вашето бездействие, вие ставате доброволно съучастници в мръсните им делата.
11:57 26.01.2012
30 Владимир Йосифов
12:37 26.01.2012
31 Име 1
Коментиран от #35
13:04 26.01.2012
32 осос
13:08 26.01.2012
33 Бургас
13:43 26.01.2012
34 Night Rider
17:04 26.01.2012
35 Гризач
До коментар #31 от "Име 1":
@31 "Не сме доволни , 73 лв за 50 Активни обяви ми се струва твърде скъпо." Наистина е скъпо, като гледам тарифата, в имот.бг ще ви излезе 25 лв.! Сменете сайта20:18 26.01.2012
36 осос
http://www.imot.bg/pcgi/imot.cgi?act=5&adv=2d129681938182218&topmenu=5&f1=2&f2=1&f3=a12942183820813051&f5=1&f6=%C2%F1%E8%F7%EA%E8&f7=%C2%F1%E8%F7%EA%E8&f8=2&f9=1
14:59 27.01.2012
37 осос
http://www.imot.bg/pcgi/imot.cgi?act=5&adv=2b131395569200123&topmenu=5&f1=2&f2=1&f3=a12778841782744504&f5=1&f6=%C2%F1%E8%F7%EA%E8&f7=%C2%F1%E8%F7%EA%E8&f8=2&f9=1
15:17 27.01.2012
38 сос с магданоз
Коментиран от #39
23:36 27.01.2012
39 Knedlata
До коментар #38 от "сос с магданоз":
@38Браво, един свестен коментар,никой не отчита печалбата, а само това което е дал, докато хората не променят мисленето си, че приказката "Дай, за да вземеш е вярна", никога няма да проумеят, че всичко е взаимно.
00:12 28.01.2012
40 ПИСНА НИ ОТ ЛЪЖИ
09:17 24.03.2012