Last news in Fakti

21 Април, 2020 19:15 3 570 8

С два вида мерки държавата подпомага туризма

  • туризъм-
  • мерки-
  • коронавирус-
  • пандемия-
  • работа-
  • служители-
  • промотиране
С два вида мерки държавата подпомага туризма - 1
Снимка: М. Богданова ©

Съхраняване на работните места в сектора и инвестиции за привличане на туристи. Това са двете основни групи от мерки, за чието реализиране работи Министерството на туризма. Институцията е предложила в Закона за мерките и действията по време на извънредното положение да се предвиди краткосрочна форма за подкрепа на предприемачите в туризма. Според промяната туроператор, който трябва да възстанови на туриста платена вече сума за отменено заради извънредното положение пътуване, да му предложи ваучер на същата стойност. Ако туристът не е съгласен с този вариант, може да му се предложи споразумение за туристически пакет заместител. Ако и този вариант не е подходящ за потребителя, туроператорът трябва да възстанови сумата до месец след отмяната на извънредното положение.

Отчитайки тежката ситуация, в която изпаднаха туроператорските фирми и след серия от срещи с тях, Министерството на туризма внесе предложение и Народното събрание прие да се даде отсрочка за плащане към клиентите на туристически услуги. Тя е вече до 13 юни 2020 г. (ако извънредното положение бъде прекратено на 13 май). Това бе възможност за туроператорите да преговарят с клиентите си по вариантите за ваучер, отлагане на същото пътуване за нова дата или кои от тях държат да получат обратно вече инвестираните в почивката средства.

От началото на извънредното положение туристите бяха посъветвани да изберат ваучер или отлагане на почивката, за да подкрепят българския туризъм.

Настояването на някои туроператорски организации обаче веднага държавата да регламентира 12 или 18 месечен мораториум върху плащанията на средства към потребителите за неосъществени почивки ще освободи от финансовото бреме фирмите, но би поставило в неизгодна позиция една част от потребителите - и то точно тези, които в пандемията, заради съкращения или болест, нямат шанс да ползват почивката си в близката година, а средствата, платени за нея, са им спешно необходими, за да покрият ежедневните разходи за семействата си.

При всяко решение се търси необходим баланс и как то би се отразило на бъдещото развитие на отрасъла. Не бива да се пренебрегва и рискът, че оставени да поемат цялата щета в пандемията, потребителите може трайно да откажат услугите на туроператорските фирми за дълъг период, след като кризата приключи. В указанията си Европейската комисия недвусмислено заявява, че вариантът за плащане на отложена почивка трябва да остане като една от опциите за туристите.

Друга мярка в подкрепа на бизнеса е, че с един месец след края на извънредното положение бяха удължени и сроковете, посочени в Закона за туризма по отношение на права и задължения на лицата и фирмите в сектора. В тази рамка са и сроковете за всички видове документи, както и сроковете по компетентността на специализираните комисии в туристическата администрация. През периода на извънредното положение са преустановени проверките за категория и сертификация на обектите. При положение че крайният срок на съответните удостоверения и на временните удостоверения за дейностите изтича, той се удължава също с един месец, отчитан след отмяна на извънредното положение.

В постоянен диалог с ресорните еврокомисари и след разяснения от Генерална дирекция „Потребители и правосъдие“ на Европейската комисия как да се прилага Директивата за пакетните туристически пътувания в условия на COVID-19, бяха издадени с КЗП съвместни указания и препоръки. Те са свързани с вече сключени договори за туристически пакети, реализацията на които е невъзможна при извънредното положение, и са публикувани на интернет страницата на Министерството на туризма. В конкретна помощ на бранша Министерството на туризма изготви също Декларация за пътуване на собствен риск и Препоръки към местата за настаняване за дейността им след края на извънредното положение.

Ведомството разработва механизъм за отпускане на ваучери за късен летен сезон, чиято цел е да насърчи вътрешния туризъм. Обмислят се и ваучери за най-рисковите лица – хората от първа линия в борбата срещу пандемията, които ще могат да почиват в обекти, вписани в Националния туристически регистър.

Министерството на туризма е готово с проект на Стратегическа кризисна програма за реклама, която трябва да стимулира възстановяването на позициите на туризма след кризата. Този документ се фокусира отново върху вътрешния туризъм, българските туристи и туристите от съседните страни, които обичайно не ползват авиоуслуги. Целта е късното лято поне частично да покрие огромните щети, предизвикани от пандемията. Надежди за това дава фактът, че засега няма отменени резервации за туристически посещения след 15 юни.

Като дългосрочна мярка институцията се връща и към идеята за създаване на Гаранционен фонд, която преди няколко години беше отхвърлена от бизнеса. Тя не е нова, но за да се реализира този път, е нужно бизнесът консенсусно да я подкрепи и да бъде подложена на широко публично обсъждане.

Министерството на туризма подготви и механизъм за управление на морските плажове в условията на извънредно положение и изисквания за ползването им за сезон лято 2020 г., което отговаря на мерките срещу разпространението на коронавируса.


Поставете оценка:
Оценка 2 от 4 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Кокорчо🙄

    6 1 Отговор
    Едната е с повече бетон по лайноморието, другата с диги
  • 2 опорна точка

    2 4 Отговор
    А Кремъл защо не подпомага туризма на Русия? Защо !?
  • 3 опорна точка

    0 6 Отговор
    Охоо само да знаете колко опорни точки имам срещу Кремъл - бедна ви е фантазията.
  • 4 Николай

    3 1 Отговор
    95% от турагентите и туроператорите са малък бизнес. Тоест офис с 1-2 служители, често работят само съдружниците. Печалбата им идва от малкия марж в продажбата на услуги или комисионна от порядъка на 7-10% за препродажба на екскурзии. От началото на кризата приходите са 0. Разходите вървят. Отделно не се отчита един факт- споменатите приходи са реализирани предишните месеци. Тоест средствата, с които са живели, са от продажби през февруари, януари и дори по-рано. Сега клиентите трябва да си получат цялата платена сума, а маржът за турагенциите вече е изхарчен за текущи разходи. Което прави положението им много тежко и реално занулява приходната част доста от преди да започне епидемията...
  • 5 Васил

    2 1 Отговор
    Вие сте много малоумни, значи поставя клиента в позиция на прецакан, а това че Туроператора е платил към хотела и за да върне парите на клиента трябва се бръкне в собствения джоб значи Туроператора не е прецакан, а? Или както Тиквата каза "те агенциите имат мазнинка" - ахам имат ама като гледам ти имаш и за тях. Виж какъв тулуп мазен си станал, защо да не раздадеш малко от твоите пари за да придадеш истинско значение на твоите любими фрази, които непрекъснато повтаряш " аз дадох", "аз направих "!!!
  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 парите ни

    2 0 Отговор
    Туроператорите са застраховани, да връщат парите ! Гадни оядени кръвопийци, защо пазите застрахователите ? Още повече, че парите ни не са ползвани и от туроператорите.
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.