Правителството направи грешка като не нае професионални консултанти и лобисти, за да привлече новия автомобилен завод на Volkswagen. Това каза през уикенда икономистът Владимир Каролев в ефира на БНТ, добавяйки, че е бил скептичен относно успеха на начинанието още от самото начало. Той даде пример със Словакия, Унгария и Полша, където са наели такива световно известни професионалисти и сега там има производства на германския концерн.
„Сигурно и Борисов е говорил с Меркел, но аз говоря за професионални лобисти, които имат контакти в автомобилния сектор и на най-високо политическо ниво“, коментира икономистът.
Той посочи и други неща, които още от началото са давали ясни сигнали, че компанията предпочита турската ни съседка. „Първо, VW си промени проекта заради Турция. По принцип този завод трябваше да е за производство на SUV. Защото това е новата фамилна кола. Но Ердоган обеща Турция да купува по 35 000 коли всяка година от този завод за публичната администрация. И те промениха проекта си, за да правят и седани там“, каза Каролев.
Той също така напомни и за липсата на достатъчно квалифицирани хора в България, които да работят в завода. „Да ме извинят пловдивчани, но в България има само едно място, където може да влезе инвестиция с такъв размер, както като пари, но и като хора – това е Софийското поле. Нямаше начин да се намерят в района на Пловдив 5000 души от необходимия калибър. На компанията и трябват 1000 инженери, 300-400 мениджъри, а другите да са хора с квалификация“, каза още икономистът.
Каролев коментира и темата със здравеопазването в България. Според него в системата има три проблема - има прекалено много болници, в които има много легла и малко пациенти, остойностяването на услугите се прави грешно и Касата харчи твърде много пари за лекарства.
„По брой болници и брой легла на глава от населението сме на второ място в ЕС. В България е пълно с болници, в които има много легла и малко пациенти. Трябва да се направи анализ и е неизбежно закриването на общински и държавни болници. Ако една частна болница не може да се издържа, тя ще се самозакрие и тези, които са инвестирали в нея, ще загубят парите си. Това досега не се е случвало“, каза Каролев.
Той обаче смята, че където се закрива болница, там трябва да се създава много модерен център за бърза помощ и да се създадат условия за мобилност. „Тоест, ако не може да се случи нещо в този център, ако трябва и с хеликоптер да се стигне до най-близката болница“, каза икономистът.
Като втора причина за проблеми в здравеопазването Каролев посочи начина на остойностяването на пътеките. „Фокусът върху клиничните пътеки според мен е грешен. Неслучайно частните болници се създават само за най-финансираните клинични пътеки – за онкологичните заболявания и за сърдечно-съдовите заболявания. И затова те просперират. Не са многопрофилни“, каза той.
Каролев даде пример с бюджета на Здравната каса, който расте 3 пъти по-бързо от икономиката. „Тази година бюджетът е 4.3 млрд. лв. Миналата година беше 3.8 млрд. лв. Само преди 5 години беше с 50% по-нисък. За този период икономиката е нараснала със 17%. Т.е. бюджетът на Касата расте три пъти по-бързо от икономиката. Очевидно не дава ефект този модел“, смята той.
Третият проблем, според Каролев, е с реинбурсирането на лекарства. „В болниците обикновено се поръчват най-скъпите лекарства и най-скъпото оборудване. Ние не сме Швейцария, за да можем да си позволяваме скъпи лекарства. Касата трябва да доплаща само генерични лекарства, т.е. с изтекъл патент. Затова трябва да има икономисти в управлението на здравния сектор. Аз съм доволен, че за първи път имаме такъв – министър Кирил Ананиев“, каза още Каролев.
Според него има двама министри в България, от които никой никога няма да бъде доволен – това е финансовият министър и министърът на здравеопазването.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Тоя па
Коментиран от #2
13:20 07.10.2019
2 абе
До коментар #1 от "Тоя па":
даже и да е тупан, турците им купиха 40 000 коли и им дадоха стабилна субсидия а ние гледаме като пукали.. в бъглария 40 000 вагена ще ги купят частни лица за колко време?Коментиран от #5, #10
13:22 07.10.2019
3 за кви грешки ми говориш
Коментиран от #25
13:23 07.10.2019
4 КойЗакара
Коментиран от #16
13:25 07.10.2019
5 AaПрецакахмеСе
До коментар #2 от "абе":
Е как ... прецакахме се ... Тол системата купи баш фолксваген, Полицайте си взеха Шкоди ... ние каквото можахме купихме от тях - хората вече няма нужда да ни будалкат, че ще правят бизнес тук. Вместо да кажеш, че ще ги купиш след построяването - ние издумкахме де ще пари имаме за таралясници предварително. Ще впечатлиш видиш ли производител ако им купиш 400-500 коли )13:27 07.10.2019
6 Ако се
Коментиран от #8, #20
13:27 07.10.2019
7 Калоян
13:35 07.10.2019
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 kkk
13:38 07.10.2019
10 хтр
До коментар #2 от "абе":
Много е лесно да даваш чужди пари. Как ги говорите милионите све едно са стотинки... Ще кажеш, че България е акционер във Волксваген, а не в Пееевските фирми и т.н.13:42 07.10.2019
11 👮 💂
13:46 07.10.2019
12 ???
14:02 07.10.2019
13 Последния софиянец
14:26 07.10.2019
14 Абсолютен аматьор
Коментиран от #33
15:40 07.10.2019
15 Шаран БГ
16:19 07.10.2019
16 Дедо
До коментар #4 от "КойЗакара":
Е нема такава държава, факт. Чехия, Словакия, Унгария, Румъния индустрия, заводи за автомобили, резервни части, хиляди заети , къде сме ние жална картинка.Ще ми говорите за растеж в икономиката, от какво да дойде БЕ. Ниски заплати, е от къде пари в бизнеса, че да плаща. С услуги и търговия икономкика не се прави. Това е третия свят. Жалка картинка. Нема такава държава.Факт. Този народ явно си заслужава политическия интелект.17:14 07.10.2019
17 Цецо Цветанов
18:10 07.10.2019
18 Диамантената ръка
19:10 07.10.2019
19 Пич
20:42 07.10.2019
20 Бай Ганю
До коментар #6 от "Ако се":
Той полета е два часа ама ако живееш в самолета. Я сметни времето до летището проверките, закъснението на полета после на другото летище като кацнеш пак проверки , багаж транспорт до където живееш / освен ако не живееш да летището/ . И колко часа прави това?; Май май ще отиде един ден самов едната посока и после на обратно- кво стана то от твоите 4 дни почивка останаха 2. Голяма далавера... Аман от тъпунгери дето си мислят че като билета до Лондон е 20 лева то толкова ще им излезе да отидат до там и да се върнат...Коментиран от #21, #24
21:44 07.10.2019
21 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #20 от "Бай Ганю":
Човекът има в предвид ЧАСТНИ САМОЛЕТИ на топ-специалистите, което е нещо нормално за тях...22:31 07.10.2019
22 Я па тоя
Та и тоя суяк.
22:54 07.10.2019
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Във
До коментар #20 от "Бай Ганю":
Великобритания през събота и неделя редовно идват немски лекари за да заработват допълнително. Познавам холандски инженери работещи в Сименс, които всяка седмица летят от УК до Холандия. Познавам и българи, които работят в Стокхолм и всеки уикенд се прибират в Лондон...Аман от тъпунгери, които още се държат за полата на майка си...02:46 08.10.2019
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 ДОКО
11:30 08.10.2019
27 Грую
15:26 08.10.2019
28 майтап ва
18:17 08.10.2019
29 Марин Маринов
18:34 08.10.2019
30 Ето го
Абе, индианец, абе те тия болници щом са ги строили едно време, значи е имало нужда бе! А е имало нужда, понеже имаше и хора! Сега закрихте държавата, изморихте хората, а ти ми пееш как нямало кой да работи в заводите на ФВ. Ми как ще има, бе?
Ей, дано да има БОг и да ви отсипе! Предатели мръсни!
07:18 09.10.2019
31 Българин
07:44 09.10.2019
32 Радослав
а не помислихте ли, че строежа на завода е 3 години и това време е напълно достатъчно да се подберът кадри и да се изпратят директно във VW на обучение.... спокойно можеха да си подготвят достатъчно кадри и да подпишат договори с тях...
09:42 09.10.2019
33 321
До коментар #14 от "Абсолютен аматьор":
Браво пич. Най-точният анализ е твоят. Точно тези са причините. Нито е ЕС, нито е смешният турски пазар. Търси се ниска цена за автомобили, които ще се реализират извън ЕС. А това, че в България нямало работна ръка - просто ще се пукна от смях. Тоя Каролев е решил, че ще се прави завод от мутробългарски тип - с 30% ръководен персонал. В такъв завод мениджмънта е към 1 % или 50 човека и инженерите са още толкова. Останалите 4900 човека може да ги хванеш от улицата и за 3 дена курс да ни научиш да завиват с гайковерта. А ако случайно заводът беше в БГ, най-голямата грешка щеше да е ако беше в софийското поле - голяма конкуренция при работната ръка, по-високи възнаграждения, пълен блок на пътната инфраструктура. Що ли г-н Каролев, по твоята логика не направиха завода в Истанбул?10:05 09.10.2019
34 Ежко
23:26 09.10.2019