16 Октомври, 2019 10:00 5 250 26

„Дойче Веле“: Това е шансът на България за завода на Volkswagen

  • volkswagen-
  • vw-
  • турция

Първите сериозни икономически последици след започването на турската военна операция в Сирия са вече факт

„Дойче Веле“: Това е шансът на България за завода на Volkswagen - 1
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Първите сериозни икономически последици след започването на турската военна операция в Сирия са вече факт: германският автомобилен концерн Volkswagen отложи подписването на готовия инвестиционен проект. Това е шанс за България. Това пише Андрей Гурков в анализ за „Дойче Веле“.

Дълго подготвяното инвестиционно решение вече беше прието, оставаше само официалното подписване на договора.

Но заради започналата на 9 октомври турска военна операция срещу кюрдите в Северна Сирия, на 15 октомври Volkswagen спря строежа на новия автомобилен завод.

Германският концерн възнамеряваше да го построи в западния турски град Маниса, намиращ се близо до пристанището в Измир. За целта в началото на октомври регистрира там дъщерна компания с капитал от 150 милиона евро.

„Управителният съвет на акционерното дружество Volkswagen отложи решението за новия завод“, съобщи пресслужбата на концерна и добави, че „ние много внимателно наблюдаваме ситуацията и следим развитието на нещата с голяма тревога“.

Прави впечатление, че в изявлението става дума само „за новия завод“.

Турция в тази фраза не се споменава, от което може да се направи изводът, че вече взетото принципно решение в полза на тази страна може да бъде и преразгледано.

Например, в полза на члена на Европейския съюз България, която също активно се стремеше да привлече такава мащабна инвестиция, каквато е заводът на най-големия автомобилостроител в света.

Volkswagen възнамерява да разположи новата производствена мощност по-близо до пазарите на Източна и Югоизточна Европа.

По данни на германските медии става дума за инвестиции в размер около 1 милиард евро и завод с капацитет до 300 хиляди автомобила годишно, в който ще работят около 4000 души.

Строителството се планира да започне в края на 2020 г., а през 2022 г. ще започне производството на моделите VW Passat и Skoda Superb.

В момента те се произвеждат в германския град Емден и чешкия Квасин, но тези предприятия на концерна са решили да се преориентират към производството на електромобили и джипове.

Смъртта на гражданското население ще погребе проекта

И ето сега проектът, който изпълнителният директор на Volkswagen Херберт Дийс обсъждаше това лято с турския президент Реджеп Тайип Ердоган, се оказа заплашен от срив. В Германия и по-рано звучеше критика по адрес на решението в полза на Турция, обещала, по непотвърдени данни, значителни държавни субсидии.

Тя беше предизвикана от значителното влошаване през последните години на ситуацията с демократичните свободи и човешките права, включително зачестилите арести на германски граждани под фалшиви претексти. Ръководството на концерна, на свой ред, акцентираше върху това, че Турция отдавна е кандидат за членство в ЕС.

Но настоящото широкомащабно нахлуване на турската армия на територията на Сирия, което Германия осъди заедно с останалите страни на Евросъюза, сериозно промени ситуацията.

Ако тази военна операция доведе до смъртта на още цивилни, а първите съобщения за жертви вече се появиха, то германският концерн няма да може на този фон без сериозни щети за своя имидж да подпише инвестиционното споразумение с Турция.

Германските политици може да наложат вето

Освен това, правителството на федерална провинция Долна Саксония, в която се намира централата на Volkswagen във Волфсбург, и която – като най-голям акционер в концерна – има право на вето, може да блокира сключването на споразумение в днешната ситуация.

В Долна Саксония управлява коалиция от социалдемократи и християн-демократи, които управляват и на федерално ниво. Двете партии осъдиха действията на Анкара в Сирия.

Премиерът на Долна Саксония – социалдемократът Щефан Вайл, направи недвусмислено изказване на 15 октомври: „За момента положението е такова, каквото е. Не мога да си представя милиардна инвестиция на Volkswagen в Турция“.

Според политика, турската военна операция в Северна Сирия е очевидно нарушение на международното право, тя ще доведе до изострянето на положението в региона, и ще предизвика огромен бежански поток.

В същото време Щефан Вайл подчерта, че решението за изграждането на завода в Турция за момента е отложено, а не отменено.

По-нататъшната съдба на проекта ще бъде обсъдена в средата на ноември на следващото заседание на Надзорния съвет, чийто член е той. До тогава не трябва да се очакват никакви официални решения.

За момента не е ясно колко дълго концернът е готов да изчаква и кога ще започнат да го пресират сроковете, свързани с твърдо планираната смяна на производството в заводите в Емден и Квасин.

Санкциите на САЩ и ЕС ще задълбочат кризата на турската икономика

Турската военна операция вече доведе до това, че САЩ наложиха 50% мито на вноса на турска стомана и спряха преговорите за търговско споразумение с Турция.

Възможни са по-нататъшни американски санкции, а също така наказателни мерки на ЕС. Всичко това може сериозно да дестабилизира турската икономика, която и без това вече е съществено отслабена от неотдавнашната тежка рецесия.

Така че ръководството на Volkswagen при взимането на окончателното решение за новия завод ще трябва да отчита не само политическите фактори, но и променящата се заради започналата война макроикономическа ситуация в Турция. В случай на нейното силно влошаване, ще се появят допълнителни аргументи в полза на България.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 13 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Димов

    30 7 Отговор
    Споко! Наште ще го пропилеят, като всичко останало.
  • 2 Тръмп

    11 13 Отговор
    Добре дошли в България,ФВ!!!:):):)
  • 3 Фридман

    12 9 Отговор
    Отново спеколации на DW! Ердоган държи 3 000 000 бежанци които са на издръжка на Анкара. Германия готова ли да поене 3 000 000 бежанци и емигранти? Защото Унгария, Италия, Испания не са готови да приемат хора. Германия бе е позиция в кояго може да изнудва и огъва ръце с един Завод!

    Коментиран от #23

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Психиятъра

    22 15 Отговор
    Нормалните знаят че WV ще е в Турция, а ненорналниге могат да се надяват, че ще дойье все пак в България! Нормалния човек е реалист, ненормалния живе в облаците! Турците са мнигонпо стабилни икономически от България въпреки всичко от последно време.

    Коментиран от #14, #22

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 ???

    6 0 Отговор
    Задръжте поне до28 октомври.
  • 9 скора

    9 14 Отговор
    Мурзилките ще почнат сега да обесняват,че VW няма как да отвори завод в Бг.

    Коментиран от #10

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Тръмп

    12 1 Отговор
    ФВ,мани са от Туркия бре!!!:):):)
  • 12 мръси гадове

    6 5 Отговор
    червените био-отпадъци всичко ще изплюят против България. Ей, ще търкате неизтъркваемото един ден
  • 13 Ю Кортес

    8 2 Отговор
    Германците искат подарък 400 милиона евро.
    Няма кой да им ги даде от нас.
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 onq s konq

    12 3 Отговор
    докато ни яправлява задкулисната мутромилиционерска държава това няма да стане. Хората не пасат трева.
  • 16 kaka

    8 3 Отговор
    Хаиде гербарчета викайте урааа и лъскайте лицеви опори в краката на първия. Обачеее май няма да ви огрее. ФВ само замразява договора. Не казват дали ще се местят в Тикволандия. или пък току виж огрели Сърбия.
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Morgoth

    6 1 Отговор
    DW вместо да публикува такива неща в нашенското си издание да вземе да го прави в немското, за да може да формира мнение там, където то би могло да има значение.
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 ПЕНКО

    6 1 Отговор
    ДЪРЖИМ МИЛИАРДИ В БАНКИТЕ , А НЕ ПРАВИМ НИЩО ЗА СЪЗДАВАНЕ НА СУПЕР АВТОМОБИЛ -БЪЛГАРСКИ -ЕЛЕКТРО- ВОДОРОДЕН -ГАЗОВ ХИБРИД -ОЛЕКОТЕН И ЕДИНСТВЕН ПО РОДА СИ !?!?!?!? НАГЪЗЛЯЧЕСТВОТО Е НАЦИОНАЛНА ЧЕРТА -ПРАВИТЕЛСТВЕНА !!!!!!!!!!
  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Бай *уй

    4 3 Отговор

    До коментар #3 от "Фридман":

    Нищо не може да изнудва диктатора, защото ако ЕС наложи на Турция икономическо ембарго, тогава Султана ще свърши като Кадафито, турският народ ще го изнасили с нож. Ние и Гърция ако затворим границата за турските тирове, цялата икономика им се срива и там ще стане страшно. Нищо не може да изнудва този нещастник. Просто еврогейските лидери са пу*тки и лицемери и си мълчат, вместо да ударят по масата и да му обяснят, че той не държи никакви силни карти !
  • 24 Коко

    4 1 Отговор

    До коментар #14 от "Менгеле.":

    И аз бих желал да е в България но при тая корупция шуробаджанащина кражби на еврофондове мафия навсякаде нестабилна политика липса на кадри надали ще ни удостят с честта да направят такава голяма инвестиция
  • 25 Гост

    2 0 Отговор
    Е как ще дойдат в Ботунец насред гетото да строят модерен завод.И каква е според вас вероятността да се провали като Кремиковци.
  • 26 незнайко

    0 0 Отговор
    Докато решат къде да е завода СВЕТА ще спре да произвежда КОЛИ !!!