20 Май, 2021 09:53 3 372 18

Първите инвестиции по проекта "Три морета"

  • три морета-
  • джо филипс-
  • инициатива-
  • проекти-
  • финансиране-
  • инвестиции

Фондът разполага с 1 млрд. EUR

В България слабо се знае за инициативата "Три морета". Страната ни е част от нея - това е политически проект на 12 държави по Адриатическо, Балтийско и Черно море. Към проекта има създаден фонд, чиято цел е да инвестира в инфраструктурни, транспортни или енергийни проекти, припомня БНТ. Големият фонд бива консултиран от "Амбър фонд", който е базиран в Лондон. Джо Филипс е старши инвестиционнен директор на фонда, който отговоря за това къде да бъдат вложени 1,2 милиарда евро. Най-голям донор и ключов играч са САЩ.

Колко проекта биха могли да бъдат инвестирани в България и има ли финансов лимит?

Фондът към момента има капитал от над 1 милиарда евро, като идеята е да прави дялови инвестиции. А съответно можем да финансираме между 50 и 250 милиона евро в една компания или проект. Надяваме се общата сума във фонда да продължи да расте и да стигне 5 милиарда евро. Така че към момента целта ни е да направим добро портфолио от разнообразни компании и сектори в тези 12 държави. Нашата цел е да открием поне една голяма инвестиция в България. И да ги увеличим, след като фондът също се увеличи финансово. Сега сме се съсредоточили много активно върху 2 проекта, но разглеждаме още 3-4. И от всички тези се надявам, че в краткосрочна перспектива ще изберем един, а след това и други.

В кой сектор ще е тази една и първа инвестиция?

Ние сме се насочили в инфраструктура, енергетика, транспорт и дигитализация - инвестициите, които разглеждаме, покриват транспорт и енергетика, а тази с най-голямото предимство е в транспорта.

Можете ли да кажете конкретни компании?

Не може да кажем конкретни имена. В България има две неща, които ни вълнуват в краткосрочен план, подчертавам кратките срокове - едното е съхранението на газ, а второто са пристанищата. Има достатъчно потенциал на Черно море, да се разраснат портовете там и търговията през тях.

И съвсем логично идва следния въпрос, тъй като преди време български политици вече обявиха, че вече има предложени проекти като газохранилището в Чирен и магистралата Варна Бургас - те още ли са на масата?

Тези две предложения наистина дойдоха от страна на България, и да, разглеждаме ги. А това, което е с най-голямо предимство по линия на енергетиката, е газохранилището.

Но доколкото разбирам магистралите и транспорта не са такъв приоритет?

Не, можем да инвестираме, но по-скоро това е държавна политика - как се използва частното финансиране. Ако частна компания инвестира в магистрала, трябва да е като концесия или публично частно партньорство - така че това си е въпрос на самата държава: как и дали ще го урегулира.

А кога да очакваме всичко това да се случи?

Винаги е трудно да се предвиди, смятаме, че краткосрочният срок, за който говорим, е краят на тази година, а дългосрочно е след 2022 година. Самият фонд ще работи общо 5 години, до 2024-а година, така че трябва да се използва този прозорец за нови инвестиции. Имаме ключови критерии за всяка компания. Търсим възвращаемост за всяка инвестиция. Имаме 15-годишен финансов хоризонт, така че всеки проект или компания, в която инвестираме, трябва да сме сигурни, че могат да осигурят възвращаемост за дълъг период.

Относно кратките срокове, които споменахте, политическата несигурност в страната притеснява ли ви?

Винаги е по-добре да е сигурно, инвеститорите предпочитат да няма избори, но не е нещо необичайно и не мисля, че имаме каквито и да е притеснения.


Поставете оценка:
Оценка 2.3 от 3 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 честен ционист

    7 3 Отговор
    Първата инвестиция ще е един комплекс Иджис в близост до кратера Варна.
  • 2 ТаУмВзе

    11 2 Отговор
    Соросоидчета пак ще пазаруват политяги Слугинаж.
  • 3 туземец

    9 3 Отговор
    Тия в Папуа Нова Гвинея наляха навремето повече. Може ли такава подигравка, 1 млрд разделени между топ 5 корумпирани страни в Европа, трудна задача.

    Коментиран от #14

  • 4 Fate

    12 2 Отговор
    Енергетика, инфраструктура ...тоест доограбване на колонията
    Инвестиции в производство нама !
  • 5 Халосен патрон

    13 2 Отговор
    Да имаш 3 000 язовира,собствени,и да търсиш 3 морета,до които никой няма да те допусне..
  • 6 Друга е целта

    12 3 Отговор
    Щом сащ дават парите, то не е за хубаво. Там винаги се цели конфронтация с Русия и нишо друго! Никакви инвестиции или др простоти. Всяка една държава като се подпише дава неконтролиран дотъп до изграждане на щатска инфраструктура по границата с Русия. Чист военен проект. За 1 млрд могат да направят само радарни системи. Като транспорта не е приоритет какво ни интересува проект 12 държави?!? А да, важното 12 държави да имат повод да се събират и да плюят Русия.

    Коментиран от #16

  • 7 ТраЛаЛа

    3 1 Отговор
    тя магистрала Хемус се точи от години и не се вижда края, а за варна - бургаз, изобщо не се и надяваме !! Чирен си го има, какво е новото ???
  • 8 dfu

    3 1 Отговор
    От "България на три морета", получихме само "Три морета".
  • 9 Димитров

    0 4 Отговор
    Дано има икономически резултати,но дано зад това да не е скрито нещо политическо!
  • 10 Американците

    1 6 Отговор
    го казват много ясно - пристанища. Тоест връзката Балтийско море-Черно море и Балтийско море-Егейско море. А това означава една нова магистрала в България, пресичаща Дунав при Корабия между Видин и Русе в посока Плевен и тунел Шипка до Ст.Загора и Димитровград. Такава магистрала се свързва идеално през АМ Хемус и АМ Тракия респективно с Варна и Бургас на Черно море. И още през АМ Струма и АМ Марица респективно със Солун и Александруполис на Егейско море. Даже може да се направи и директната връзка през Маказа до Комотини. Трябва да сме много глупави, за да не се възползваме от подобен ключов проект Крайова/Румъния-Плевен-Шипка-Димитровград-Маказа.
  • 11 Захранка

    7 0 Отговор
    Американски фонд 1млд€ разпределен на 12държави. Американците дават 1,2 млд€, т.е. консултанта от Великобритания взима 0,2 млд за да работи за американските интереси. Кукичка за шарани. Тези пишман икономисти познават ли политиката "заем-наем" на сащ от 2СВ?
  • 12 Захранка

    7 1 Отговор
    Инвестиция наричате портфейл от фирми с бърза възвращаемост. Ако има такива те ще работят и без консултанти. Парите ще отидат в американски и сороски НПО фирми , а страната ни ще е гарант за парите. Браво бе, държавна гаранция за чужди интереси
  • 13 Захранка

    6 1 Отговор
    Дадохте млд-и за опаковане на сгради , т.е. нулева възвращаемост. Дадохте млд-и уж за ковида, но българина плаща от джоба си да тестове и лечение. А нямате 50-100млн за инфраструктурни обекти необходими на страната, а не на САЩ. Истинска кукичка за шарани.
  • 14 Не са пет

    0 0 Отговор

    До коментар #3 от "туземец":

    Не 5, а 12, чети.
  • 15 Русофилите

    3 6 Отговор
    търсят само военни конспирации в намеренията на американците в Европа 😂. Това е държавна политика на България за развитието на своите региони. В действителност инфраструктурата от нашите пристанища Варна и Бургас през България и после през Сърбия към Унгария или Черна Гора е от икономически интерес и за самите руснаци. А Русия като е загрижена толкова, че Америка може да инвестира в България, защо и тя не предложи пари за един коридор от делтата на Дунав покрай Черно море до Истанбул?
  • 16 Рашавия

    1 2 Отговор

    До коментар #6 от "Друга е целта":

    "Щом сащ дават парите, то не е за хубаво."

    Руснаците само взимат. Това е много хубаво.
    ЗА ТЯХ!
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.