Предвид социално - икономическата значимост на горивата, поради прякото им въздействие по отношение на цените на стоките и услугите, предлагани на българския пазар, в рамките на образувано антитръстово производство, Комисията извърши анализ на конкурентната среда на пазарите по веригата на реализация на автомобилните горива.
В хода на производството, Комисията идентифицира конкурентни проблеми, свързани с достъпа до данъчни складове, поради което фокусира проучването върху поведението на „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД и „Лукойл България“ ЕООД (група Лукойл) във връзка с ограничаване на достъпа до данъчни складове и транспортна инфраструктура, което е от естество да ограничи вноса на горива в страната.
Комисията установи, че група "Лукойл" притежава най-голямата складова и свързана с нея транспортна инфраструктура, която я прави господстващо предприятие на пазара на съхранение на автомобилни горива. Дружествата от групата са извършили злоупотреба с господстващо положение чрез съвкупност от действия, изразяващи се в непредоставяне на услуги по прием и съхранение на горива в собствени данъчни складове, ограничаване на достъпа до данъчните складове, свързани с най-големите морски петролни терминали в страната и непредоставяне на достъп до нефтопродуктопроводите на групата за транспортиране на внесени горива.
Разглежданите практики представляват една обща стратегия на групата за създаване на пречки пред вноса на горива в страната и следва да се квалифицират като едно нарушение, тъй като са насочени към един и същ антиконкурентен резултат.
Тези действия ограничават конкуренцията още на първото ниво по веригата на реализация на нефтопродуктите – при производството и вноса, което позволява поддържането на лидерската позиция на група "Лукойл" в страната на следващите нива – търговията на едро и дребно. Създаването на бариери пред вноса на горива в страната е от естество да доведе до пренасочване на търсенето към горива с местен произход, т.е. тези на" Лукойл Нефтохим Бургас" АД. Това намалява избора на търговците на едро и съответно се прехвърля надолу по веригата на реализация на автомобилните горива и в крайна сметка върху потребителите.
Поведението представлява злоупотреба с господство, както по националното право, така и съгласно правото на Европейския съюз, тъй като ограничавайки вноса на територия на страната, може значително да повлияе върху модела на търговия между държавите членки.
В срок от 60 (шестдесет) дни адресатите на определението имат право да представят в Комисията писмени възражения по предявените твърдения.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 КОТарАК
17:31 11.11.2021
2 гадно
17:35 11.11.2021
3 Гого
17:40 11.11.2021
4 dron
лукойл , че данъчните складове са само на чизмарите , но
за сметка на това чекмеджето сигурно е пълнено регулярно!
17:46 11.11.2021
5 Как'Сийка
Защо чак сега се произнесе КЗК...
Коментиран от #9
17:47 11.11.2021
6 Сега хванете Иван Костов
18:01 11.11.2021
7 Кински
18:55 11.11.2021
8 Пипи Чорапчето
Направо сте жалки! И абсолютно безполезни...
19:19 11.11.2021
9 Съдията Дред
До коментар #5 от "Как'Сийка":
Всъщност така е почти от 22 години, откак Костов им продаде Нефтохима.12:16 12.11.2021
10 Франки
Коментиран от #11
17:28 12.11.2021
11 Да бе да
До коментар #10 от "Франки":
С други думи , да оставим лук ойл да си краде защото вината е на нашите съюзници ? По вашата логика би трябвало да оставим боко да си краде защото тегленето на пари в чували не е незаконно ??За колко глупави ни имате ?
Аз пък казвам , Златев и боко в затвора и съюзниците няма нужда да строят рафинерия, не е ли по разумно ?
Коментиран от #12
20:11 12.11.2021
12 Франки
До коментар #11 от "Да бе да":
Какво краде лукойл? Че оскъпява бензина с десетина стотинкили? Парите ти ги крадат чрез акцизи и данъци, после в чували. Акцизът е над лев и двадесет на литър, които след това облагат с 20% ДДС. Помисли реално кой е истинският крадец!Коментиран от #13
20:35 12.11.2021
13 Да бе да
До коментар #12 от "Франки":
Обвиненията са за монополизиране на складовата база !Не е нормално една частна компания да притежава 90% от складовете , защото всяка компания е в бизнеса за да печели , роля на държавата е да защитава интересите на поданиците си , което явно не се случва. Та , потребителите не са доволни , локойл също ( защото твърдят че нямат печалби ) и въпреки всичко продлжават да инвестират в губещ проект 10 г. вече ! Но ,явно вие не виждате нищо нередно!!! Кажете ми как един бизнес съществува без печалба години наред , щото или са открили розета стоне или са просто филантропи !!!! В коя категория бихте поставили не- моноплистите от русия ?
,
Коментиран от #14, #17
23:49 12.11.2021
14 Франки
До коментар #13 от "Да бе да":
Както казах, проблемът не е монопола на лукойл, а в данъчната политика на държавата, но вие упорито продължавате да си затваряте очите и да търсите под вола теле. Представете си сега, че го няма лукойл, а има няколко големи вносителя на петролни продукти. Цената няма да спадне нито със стотинка, защото акцизът и ДДС-то образуват цената на горивата, а не производителят. Какво ме топли мен коя компания е монополист, след като ме ограбва не компанията, а собствената ми държава?!Коментиран от #15
15:54 13.11.2021
15 Да бе да
До коментар #14 от "Франки":
Митрофанова , ти ли си бе душа ? Скоро, много скоро !22:52 13.11.2021
16 Сесесере
05:25 14.11.2021
17 123
До коментар #13 от "Да бе да":
Алооо! :) Данъчните складове не са собственост на държавата, че тя да нарежда на кого да бъдат предоставяни :) А си погледнете закона за акцизите и данъчните складове :) демократите станахте по-големи комунисти и от комунягите :) Който не иска да се ваксинира и него искате да дамгосвате и бегом в концлагера! Който има различно мнение от ваксърското от лекарите пък искате да отнемате лекарски права :) Много бързо усвоихте комунистическите похвати, за съжаление само лошите, защото дори те имаха добри попадения, непознати за вас, защото вие обичате да приватизирате печалбите, а национализирате загубите :)10:27 14.11.2021
18 Мунчо Радев
12:06 14.11.2021
19 Макробиолог
14:43 14.11.2021