Пълно съгласие за Витоша постигна Столична община

Инвеститорът е поискал цялостна модернизация на съществуващите въжени линии

Публикувана: 26 Март, 2018 10:41
15 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 1108

Само изменение на действащия План за управление на Природен парк „Витоша“ може да възроди туризма в планината, която в момента тъне в разруха – за това решение са постигнали категорично съгласие столичните общински съветници, ангажирани с казуса.

Според източници на „Труд“ от местната управа промяната в плана вече е обявена като „наложителна“, тъй като състоянието на ПП „Витоша“ не позволява ползването на природните дадености от софиянци и гостите на столицата.

Още през март 2016 година Столичният общински съвет (СОС) създаде „Временна комисия за анализ на съществуващите проблеми, свързани с целогодишния достъп до Природен парк „Витоша“ на граждани с цел туризъм, отдих и спорт и изработване на предложения и мерки за решаване на тези проблеми“. Начело на комисията е председателят на СОС Елен Герджиков, а поредното й заседание се проведе миналата сряда. На него отново се е стигнало до извода, че новият план за управление няма да скоро влезе в сила. Документът гарантирано ще възроди планината, но има огромно забавяне заради стотици становища и забележки с еднакъв текст, пуснати по електронната поща време на обществените обсъждания от няколко „природозащитни“ организации. Целта на тази копи пейст акция е планът да се забави далеч напред във времето. Затова общинарите са се спрели на варианта за промяна в сега действащия план.

В същото време продължава анализът на междуведомствената работна група, която включва представители на няколко министерства, Столичната община и Дирекцията на ПП „Витоша“.

Тя бе създадена в средата на януари след среща при кмета Йорданка Фандъкова, на която присъстваха министърът на спорта Красен Кралев, на околната среда Нено Димов, вицепремиерът Валери Симеонов и Атанас Кацарчев, началник на кабинета на земеделския министър Румен Порожанов.

Тогава Кралев обяви, че най-добрият начин за „отваряне“ на Витоша е именно изменение на действащия План за управление.

Рестриктивни текстове

Заради липсата на адекватен План за управление вече седма година е замразен проектът за модернизация на туристическа и ски зона „Алеко“. Инвестицията на стойност 70 милиона евро на собственика на лифтовете и влековете в зоната - „Витоша ски“, не може да бъде реализирана, въпреки решението на Върховния административен съд, че намерението е законно.

Инвеститорът е поискал цялостна модернизация на съществуващите въжени линии. Предвидено е Драгалевският и Симеоновският лифт да бъдат подменени с 8-местни кабинки. Капацитетът на седалковите съоръжения ще бъде увеличен. Според проекта трасето на Княжевския кабинков лифт ще се удължи и той ще стига до Златните мостове и „Офелиите“ и там може да се мисли за 10-местна кабина, уточнявва в. „Труд“.

Но инвестицията не може да се случи, тъй като в сега действащия План за управление е записано, че „не се предвижда изграждането на нови ски писти и съоръжения“. Освен това „не се допуска изграждане на нови въжени линии за достъп до туристическите центрове“.

Тези рестриктивни текстове в сега действащия План за управление на практика блокират всяко инвестиционно намерение в ПП „Витоша“, защото нито могат да се модернизират съществуащите лифтове и влекове, нито да се удължат техните маршрути. Така планината остава да тъне разруха, докато не бъдат предприети мерки за актуализация на Плана.

Витоша ски“ очаква решението

Ето каква модернизация предвижда собственикът на съоръженията „Витоша ски“:

• Лифт „Симеоново-Лале“, 8-местна кабина с капацитет 3000 души на час.

• Лифт „Драгалевци-Фънпарк, спира зад „Щаслтивеца““ - 8-местна кабина с капацитет 3000 души на час.

• Лифт „Простор-плац „Стената“ - 4-седалков за 2000 души на час.

• Лифт „Лале-Учебен плац“ - 4-седалков с шлем за 2000 души на час.

• Лифт „Лале 1“ - 6-седалков за 3000 души на час.

• Лифт „Лале 2“ - 6-седалков за 3000 души на час.

• Лифт „Боби -учебен плац „Алеко“ - „Зелена писта“ - 4-седалков за 1200 души на час.

• Лифт „Алеко-Малък Резен“ - 6-седалков за 3000 души на час.

• Лифт „Лале 4“ - 4-седалков за 2000 души на час.

•Съществуващият „Романски лифт“ е разделен на две части – ниска и висока, както е описано по-горе. Причината е в силните ветрове на връх Малък резен.

• Ще се обособят 19.5 км нови и стари писти. Ски трасетата преминават през вече обезлесени терени, тежко пострадали през последните години от природни бедствия и болести по горите (корояд).

• Очаква се да бъдат отстранени 1200 дървета (около 1500 кубика), като ще има компенсаторни мерки – за всяко едно ще бъдат засадени нови пет. 1500 кубика е повече от три пъти по-малко от годишната санитарна сеч в ПП „Витоша“, която е 7000 кубика.

България

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

Ловци на бисери