Само изменение на действащия План за управление на Природен парк „Витоша“ може да възроди туризма в планината, която в момента тъне в разруха – за това решение са постигнали категорично съгласие столичните общински съветници, ангажирани с казуса.
Според източници на „Труд“ от местната управа промяната в плана вече е обявена като „наложителна“, тъй като състоянието на ПП „Витоша“ не позволява ползването на природните дадености от софиянци и гостите на столицата.
Още през март 2016 година Столичният общински съвет (СОС) създаде „Временна комисия за анализ на съществуващите проблеми, свързани с целогодишния достъп до Природен парк „Витоша“ на граждани с цел туризъм, отдих и спорт и изработване на предложения и мерки за решаване на тези проблеми“. Начело на комисията е председателят на СОС Елен Герджиков, а поредното й заседание се проведе миналата сряда. На него отново се е стигнало до извода, че новият план за управление няма да скоро влезе в сила. Документът гарантирано ще възроди планината, но има огромно забавяне заради стотици становища и забележки с еднакъв текст, пуснати по електронната поща време на обществените обсъждания от няколко „природозащитни“ организации. Целта на тази копи пейст акция е планът да се забави далеч напред във времето. Затова общинарите са се спрели на варианта за промяна в сега действащия план.
В същото време продължава анализът на междуведомствената работна група, която включва представители на няколко министерства, Столичната община и Дирекцията на ПП „Витоша“.
Тя бе създадена в средата на януари след среща при кмета Йорданка Фандъкова, на която присъстваха министърът на спорта Красен Кралев, на околната среда Нено Димов, вицепремиерът Валери Симеонов и Атанас Кацарчев, началник на кабинета на земеделския министър Румен Порожанов.
Тогава Кралев обяви, че най-добрият начин за „отваряне“ на Витоша е именно изменение на действащия План за управление.
Рестриктивни текстове
Заради липсата на адекватен План за управление вече седма година е замразен проектът за модернизация на туристическа и ски зона „Алеко“. Инвестицията на стойност 70 милиона евро на собственика на лифтовете и влековете в зоната - „Витоша ски“, не може да бъде реализирана, въпреки решението на Върховния административен съд, че намерението е законно.
Инвеститорът е поискал цялостна модернизация на съществуващите въжени линии. Предвидено е Драгалевският и Симеоновският лифт да бъдат подменени с 8-местни кабинки. Капацитетът на седалковите съоръжения ще бъде увеличен. Според проекта трасето на Княжевския кабинков лифт ще се удължи и той ще стига до Златните мостове и „Офелиите“ и там може да се мисли за 10-местна кабина, уточнявва в. „Труд“.
Но инвестицията не може да се случи, тъй като в сега действащия План за управление е записано, че „не се предвижда изграждането на нови ски писти и съоръжения“. Освен това „не се допуска изграждане на нови въжени линии за достъп до туристическите центрове“.
Тези рестриктивни текстове в сега действащия План за управление на практика блокират всяко инвестиционно намерение в ПП „Витоша“, защото нито могат да се модернизират съществуащите лифтове и влекове, нито да се удължат техните маршрути. Така планината остава да тъне разруха, докато не бъдат предприети мерки за актуализация на Плана.
„Витоша ски“ очаква решението
Ето каква модернизация предвижда собственикът на съоръженията „Витоша ски“:
• Лифт „Симеоново-Лале“, 8-местна кабина с капацитет 3000 души на час.
• Лифт „Драгалевци-Фънпарк, спира зад „Щаслтивеца““ - 8-местна кабина с капацитет 3000 души на час.
• Лифт „Простор-плац „Стената“ - 4-седалков за 2000 души на час.
• Лифт „Лале-Учебен плац“ - 4-седалков с шлем за 2000 души на час.
• Лифт „Лале 1“ - 6-седалков за 3000 души на час.
• Лифт „Лале 2“ - 6-седалков за 3000 души на час.
• Лифт „Боби -учебен плац „Алеко“ - „Зелена писта“ - 4-седалков за 1200 души на час.
• Лифт „Алеко-Малък Резен“ - 6-седалков за 3000 души на час.
• Лифт „Лале 4“ - 4-седалков за 2000 души на час.
•Съществуващият „Романски лифт“ е разделен на две части – ниска и висока, както е описано по-горе. Причината е в силните ветрове на връх Малък резен.
• Ще се обособят 19.5 км нови и стари писти. Ски трасетата преминават през вече обезлесени терени, тежко пострадали през последните години от природни бедствия и болести по горите (корояд).
• Очаква се да бъдат отстранени 1200 дървета (около 1500 кубика), като ще има компенсаторни мерки – за всяко едно ще бъдат засадени нови пет. 1500 кубика е повече от три пъти по-малко от годишната санитарна сеч в ПП „Витоша“, която е 7000 кубика.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 атака
10:49 26.03.2018
2 зелен
Коментиран от #5, #14
10:56 26.03.2018
3 Morgoth
11:20 26.03.2018
4 Гост
Боже господи! Никъв шанс за таа държава.
Хора! Не разбрахте ли,че на съществуващите съоръжения,където и каквото трябва да се подмени и вкарат в експлоатация. Това е оптималния вариант на Витоша. Той е измислен от австрийци. Така ще се вкарат много по малко пари и картите няма да има резон да струват като в Шамони. Не разбирате ли освен това, че тези пари ще дойдат от вас и ЕС,а после бай цеко само ще прибира от свръх надутите карти.и ще плаща смешни суми на държавата. изродска работа
11:24 26.03.2018
5 Гост
До коментар #2 от "зелен":
Няма абсолютно никаква пречка за подмяна на съществуващите съоръжения и работа на пълен капацитет на парка. Абсолютно никаква пречка. В момента се извършва рекет на държавата. Продължава да се извършва. Спомнете си само,как една прекрасна и снежна зима нищо не работеше на Витоша.11:31 26.03.2018
6 ФЕЯТА
12:13 26.03.2018
7 Радо
Коментиран от #8
15:40 26.03.2018
8 Гост
До коментар #7 от "Радо":
Разходката пеша е много по добра от това да се качиш с лифта, да изядеш 5 кебапчета и да слезеш ;)Много добре звучи модернизация но съществуващите съоръжения. Разбира се, че трябва да се направи и няма никакви пречки. Като гледам плана обаче, това си е изграждане на нови,които чупят тъпомера.на Боби, заека и Спас -четириседалки....хахаха.този лифт до малък резен си е романски.а идеята за лифт княжево офелиите и кабина на Драгалевци направо цепат мрака. Защо да не се сложи една нова седалка и да остане трасето за маунтин байк, защо княжевски просто не се подмени и отново да осигури условия за летен туризъм и маунтин байк (там има прекрасни условия за това).защо лалетата и романски не се модернизират,влековете да работят.защо не се експлотира конярника с прекрасни условия за фрийстайл парк. Защо?
Защо не се вкарат минимум средства и щети за природата и Витоша отново не заработи пак подчертавам на пълен капацитет с минимална сума за карти!!!
Какви са тея безумия. Така става,когато си алчен, глупав и арогантен! И на хората не им пука
16:49 26.03.2018
9 Васил
22:02 26.03.2018
10 Зап
22:47 26.03.2018
11 Гого
00:09 27.03.2018
12 Добър ден
13:57 27.03.2018
13 Мартин
Коментиран от #15
14:16 27.03.2018
14 Мирослав
До коментар #2 от "зелен":
Къш бе трол!15:23 27.03.2018
15 Гост
До коментар #13 от "Мартин":
Не на рекета над зържавата от един селянин!Да се спират всички грандиозни тъпотии и да се взима концесията от юлен. Кандидати много ще се намерят да обновят и пуснат в експлоатация съществуващиге съоръжения!
15:41 27.03.2018