Last news in Fakti

20 Май, 2009 00:00 669 0

Държавата влага повече пари в портовете по време на криза

  • инфраструктура-
  • които-
  • варна-
  • трябва-
  • бургас-
  • големи-
  • засега-
  • експерти-
  • инвестиции-
  • повече-
  • развитието-
  • транспортната-
  • фирми-
  • летища-
  • транспортната инфраструктура
В момент на световна икономическа и финансова криза държавата ще трябва да вложи повече публичини средства в развитието на транспортната инфраструктура по Черноморието, за да запази и да осигури максимални приходи за туризма, който е един от основните двигатели на местната икономика. Това съобщи транспортният министър Петър Мутафчиев в своята презентация, която направи пред конференцията Туризъм по време на криза, свързана със срещата на българските медии в Бургас.

Формули
Това е така, защото бизнесът изпитва известни затруднения и досегашните формули, планирани за съвместни инвестиции между държавата и частни фирми, трябва да бъдат преразгледани. Властта не се отказва от модела за публично-частно партньорство за развитието на транспортната инфраструктура, но на този етап ще трябва да се изчака, докато частните фирми, проявили интерес да вложат пари в модернизацията на пристанища и летища, се стабилизират, категорични са от транспортното министерство. Дотогава трябва да се използват всички възможни механизми, включително и да се усвоят максимално средствата от европейските фондове за развитието на пътната и железопътната инфраструктура, уточни Петър Мутафчиев.

Портове
За големите портове като Варна и Бургас, от една страна, съществува шанс да привлекат повече инвестиции чрез увеличаването на транзитните товари през България. Това ще стане чрез изграждането на контейнерните терминали в двата черноморски града, за които правителството сключи споразумение с Япония за кредит в размер на 226 млн. EUR, стана ясно по време на форума.

Друга възможност е да се търсят повече приходи от привличането на големи туроператори, които организират пътнически круизи до черноморските градове. Това обаче наистина налага сериозни вложения в модернизацията на пристанищната инфраструктура, твърдят експерти. Според източници на в. Пари именно големи чужди фирми, които потенциално може да организират подобни круизи до Варна и Бургас, поставят като условие намаляването на пристанищните такси заради все още недобре изградената инфраструктура.

Концесии
Засега се бавят и концесиите на пристанищата, които може да се използват от големи предприятия в региона за износ на продукция в чужбина. Става въпрос за стопанисването на Варна-запад, специализирано за превоз на опасни товари. Заради кризата в момента предприятията, които искаха да получат по право концесия над порта, а по-късно се оказа, че законната форма може да бъде съвместно дружество с общината, като Солвей-Соди и Девня Цимент засега се въздържат да поемат подобен ангажимент. Според експерти друга форма за модернизация на терминала и за намирането на сериозни инвестиции за него освен концесия няма.

Летища
Положението с подобряването на летищната инфраструктура по Черноморието е по-добро. Концесионерът на авиопортовете Варна и Бургас Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт засега изпълнява ангажиментите си по стопанисването на черноморските летища. Независимо от кризата, която оказа своето влияние върху цялостния инвестиционен процес, в края на тази година се очаква да започне реалното изграждане на новите терминали. Това означава гарантирано увеличение на туристите през следващия сезон, твърдят експерти.

Летище Пловдив може да поеме нарасналия туристически трафик в областта, защото се предвижда да се подобри транспортната инфраструктура до туристическите обекти, включително и на по-малките пътища, уточни транспортният министър.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА