4 Ноември, 2019 08:33 7 248 16

Има ли светлина в тунела

  • трашлиев-
  • тунелно строителство-
  • ситуация

Нямаме нито едно забележително постижение в строителството

Има ли светлина в тунела - 1

„Евро Алианс” е единствената голяма компания в България за тунелно строителство. За 30 години тя е изградила 150 км тунели, 95% от които са в чужбина. Компанията води началото си от 1990 г., като обратно на очакванията тя се развива и утвърждава първо в Германия и Западна Европа и после се появява на нашия пазар. Днес „Евро Алианс” работи в Австрия, Германия, Испания, Финландия, Гърция, Сърбия, също и в България. Намерила е добра ниша, но бизнесът не е никак лесен, защото тунелното строителство е доста неприветливо като условия на труд, то не може да разчита на постоянни ангажименти и на регулярно финансиране, пише economic.bg. В България цените са ниски, което е определящо за качеството.

„Години наред опитвам да извлека една дума, с която да опиша случващото се в България. И намерих думата безхаберие. Ние стигаме донякъде и зарязваме започнатото, като всички рамкирани постулати биват забравени. За съжаление, ние, българите, нямаме нито едно забележително постижение в строителството, на което цял свят да се възхищава. Имаме няколко обекта, сред които мостът над река Янтра край Бяла, църквата "Света Троица" в Свищов, както и още няколко сгради, правени от Колю Фичето, който е самоук майстор. В ново време постигнахме известен напредък в научната теория, но е под всякаква критика изпълнението във всички негови аспекти, от които зависи крайният резултат – от подготовката и отговорността на изпълнителя, контрола върху построеното от него, качеството на използваните материали. Виждаме какви са последствията, когато към всичко се прибави и порочният начин, по който стават процедурите по възлагането. След 1989 г. си отворихме очите и видяхме, че всичко е полу и е пред полуразруха, но и сега в България нещата се правят по добре познатия метод „полу”“, казва инж. арх. Валентин Трашлиев, мажоритарен акционер и главен изпълнителен директор на „Евро Арианс Инженеринг“

БГ стандарти

Често чуваме българи да казват, че работят толкова, за колкото им плащат. Всъщност им плащат толкова, колкото работят, а не обратно. Голямата страна на въпроса обаче е начинът, по който функционира този отрасъл. Тунелното строителство 99% става с обществен ресурс. Този вид работа в България е изцяло зависим от държавата и нейните нагласи да изгражда и да плаща за строителството на тунели. Човешкият ресурс обаче не може да стои, без да бъде поддържан. Затова е важно и държавата добре да планира какви обекти да се правят, за да може ресурсите да се ползват без прекъсване. В Германия материалите са малко по-скъпи, отколкото тук, но в България правим тунел, който на линеен метър е 4-5 пъти по-евтин, отколкото на Запад. Там материалите не се заменят с по-евтини и няма компромиси с качеството. Навсякъде предварително се правят геоложки проучвания, и въпреки това често има изненади, които оскъпяват, но това се заплаща. Използваме най-съвременни машини, материали и технологии. Новостите в тунелите се появяват като в геометрична прогресия. И преди, и сега нашите строителни работници получават високи доходи. Запазването на качествената работна ръка обаче е трудно.

Очаквания

В България, доколкото през медиите научавам, се очаква изграждането на близо 90 км тунели и то до 2023 г. Не е ясно осигурено ли е финансирането, какви точно са срокове, защото възможностите за изпълнение не са неограничени. С целия си ресурс можем да изграждаме максимум по 400-500 м на месец – и то при перфектна организация и осигурено финансиране. Това означава максимум около 4-5 км годишно. Не можем рязко да увеличим потенциала си, тъй като строителството е сложно. Но нека си дадем сметка, че за подобно мащабно строителство ще трябват и много ресурси. Кой ще ни ги произведе от днес за утре? Те не ни чакат на склад. Ще са нужни доста хора и машини. Да не забравяме също, че освен в България, тунели се строят и в другите страни на Балканите, където също няма потенциал. Ето защо всичко трябва добре да се планира и аз силно се надявам тези проекти да тръгнат. Надявах се и цените тук да бъдат коригирани в името на високото качество и на по-доброто заплащане на труда, което да задържа хората тук.

На нови релси

Географското ни положение е такова, че не може да сме все последни – рано или късно ще бъдем принудени да оправим инфраструктурата в страната. Неприемливо е до Калотина да има например скоростни влакове, а отсам границата влаковете постоянно да аварират и да се палят. Колега казваше, че сме на пътя Лондон-Вакарел-Бомбай, като на Вакарел, едва ли не, се снима филм на ужасите. Тази ситуация трябва да се промени. Компетентни хора трябва да сложат нещата на „нови релси”, защото и в момента ние не просто бягаме по различни писти с развития свят, а играем на различни стадиони. Нека реално да си дадем сметка къде сме ние. България все още има потенциал, но моделът на организация на цялото ни общество е сбъркан.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 13 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Змей горянин

    26 4 Отговор
    По строителни умения , сме много далеч от древните римляни например!

    Коментиран от #10

  • 2 1234

    39 2 Отговор
    Имаме Стара Планина 600 км дълга през която няма нито един тунел, само проходи! А бдж практически не съществува
  • 3 Супер е сичко😂😂

    60 4 Отговор
    Важното е боки да е трилионер
  • 4 Хаджи хаджи Българин

    29 2 Отговор
    " в България правим тунел, който на линеен метър е 4-5 пъти по-евтин, отколкото на Запад. Там материалите не се заменят с по-евтини и няма компромиси с качеството " А обратно пропорционално е при строежа на магистралите в България!
  • 5 Мнение

    34 2 Отговор
    Много точен коментар, този хаос не е само в строителството той е във всички области на обществения живот. Не може да се разчита на един човек да взема решения за всичко. Това води до некомпетентни и грешни решения, второ един човек няма физическата възможност да обхване всички проблеми, а тези които трябва да решават компетентно, обикновенно са назначени на партиен принцип и са некомпетентни, чакат с години да се доредят до одобрението на първия, нещата боксуват и се стига до този хаос. Като прибавим и корупцията картината става плачевна. Ето защо трябва да се започне от правораздавателната система която да бъде абсолютно независима и да нареди пъзела, така че всеки да си гледа работата според правилата, по този начин хаосът ще се замени с ред, законност и справедливост ще има концепции и стратегии във всички области и ще се изпълняват.
  • 6 боцмана

    38 3 Отговор
    "България , филм на ужасите". Главен режисьор , сценарист и изпълнител , Бойко Борисов. Пак го избрахте , затегнете коланите и се наслаждавайте на следващите епизоди от филма.
  • 7 vvvvv

    21 1 Отговор
    Тиквата да питат. Той знае всичко.
  • 8 Лъчезар

    16 2 Отговор
    90км тунели до 2023 ХАХА! разбойко за толкова време не можа един километър качествена магистрала да направи, щял 90км тунели! Да ги направи вертикално и да се погребе в тях!
  • 9 Богат беден

    13 0 Отговор
    ... но моделът на организация на цялото ни общество е сбъркан.
  • 10 ЕльоментА

    14 1 Отговор

    До коментар #1 от "Змей горянин":

    Змей, много вярно. По време на Римската империя е имало 7 моста на р. Дунав. Сега са "цели" 2...
  • 11 Бат Мишо

    4 1 Отговор
    поздрави на сички в област русе от област разград НАЗДРАВЕ
  • 12 Бат Мишо

    2 0 Отговор
    До боцмана
    кого сме избрали я пак
  • 13 Бат Мишо

    2 1 Отговор
    Чуек ний тука сме с ръце на пушките ако бяха спечелили ти избрали сме ги били ТО НЕ СА ТРАЕШЕ ВЕ - не ва зная в сф с кой акъл -ама гъ.ъ си е ваш
  • 14 ИМПЕРИАЛИСТ

    3 1 Отговор
    Пропуснато е: "ПЛАТЕНА ПУБЛИКАЦИЯ"
  • 15 Подизпълнител

    2 1 Отговор
    А г-н Трашлиев, като работи толкова дълго и успешно в Германия, не се ли научи да плаща на подизпълнителите си?
  • 16 Не плащат

    0 0 Отговор
    Тъй като са много голяма фирма,затова 4ти месец не си плащат една фактура на стойност около 600 лева.Смешници.Даже ни звъннах,да ни кажат че си разпродавали техниката,защото щели да фалират.