Новини

Има ли светлина в тунела

Нямаме нито едно забележително постижение в строителството

Публикувана: 4 Ноември, 2019 08:33
16 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 6378
Има ли светлина в тунела
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 3.7 от 13 гласа.

„Евро Алианс” е единствената голяма компания в България за тунелно строителство. За 30 години тя е изградила 150 км тунели, 95% от които са в чужбина. Компанията води началото си от 1990 г., като обратно на очакванията тя се развива и утвърждава първо в Германия и Западна Европа и после се появява на нашия пазар. Днес „Евро Алианс” работи в Австрия, Германия, Испания, Финландия, Гърция, Сърбия, също и в България. Намерила е добра ниша, но бизнесът не е никак лесен, защото тунелното строителство е доста неприветливо като условия на труд, то не може да разчита на постоянни ангажименти и на регулярно финансиране, пише economic.bg. В България цените са ниски, което е определящо за качеството.

„Години наред опитвам да извлека една дума, с която да опиша случващото се в България. И намерих думата безхаберие. Ние стигаме донякъде и зарязваме започнатото, като всички рамкирани постулати биват забравени. За съжаление, ние, българите, нямаме нито едно забележително постижение в строителството, на което цял свят да се възхищава. Имаме няколко обекта, сред които мостът над река Янтра край Бяла, църквата "Света Троица" в Свищов, както и още няколко сгради, правени от Колю Фичето, който е самоук майстор. В ново време постигнахме известен напредък в научната теория, но е под всякаква критика изпълнението във всички негови аспекти, от които зависи крайният резултат – от подготовката и отговорността на изпълнителя, контрола върху построеното от него, качеството на използваните материали. Виждаме какви са последствията, когато към всичко се прибави и порочният начин, по който стават процедурите по възлагането. След 1989 г. си отворихме очите и видяхме, че всичко е полу и е пред полуразруха, но и сега в България нещата се правят по добре познатия метод „полу”“, казва инж. арх. Валентин Трашлиев, мажоритарен акционер и главен изпълнителен директор на „Евро Арианс Инженеринг“

БГ стандарти

Често чуваме българи да казват, че работят толкова, за колкото им плащат. Всъщност им плащат толкова, колкото работят, а не обратно. Голямата страна на въпроса обаче е начинът, по който функционира този отрасъл. Тунелното строителство 99% става с обществен ресурс. Този вид работа в България е изцяло зависим от държавата и нейните нагласи да изгражда и да плаща за строителството на тунели. Човешкият ресурс обаче не може да стои, без да бъде поддържан. Затова е важно и държавата добре да планира какви обекти да се правят, за да може ресурсите да се ползват без прекъсване. В Германия материалите са малко по-скъпи, отколкото тук, но в България правим тунел, който на линеен метър е 4-5 пъти по-евтин, отколкото на Запад. Там материалите не се заменят с по-евтини и няма компромиси с качеството. Навсякъде предварително се правят геоложки проучвания, и въпреки това често има изненади, които оскъпяват, но това се заплаща. Използваме най-съвременни машини, материали и технологии. Новостите в тунелите се появяват като в геометрична прогресия. И преди, и сега нашите строителни работници получават високи доходи. Запазването на качествената работна ръка обаче е трудно.

Очаквания

В България, доколкото през медиите научавам, се очаква изграждането на близо 90 км тунели и то до 2023 г. Не е ясно осигурено ли е финансирането, какви точно са срокове, защото възможностите за изпълнение не са неограничени. С целия си ресурс можем да изграждаме максимум по 400-500 м на месец – и то при перфектна организация и осигурено финансиране. Това означава максимум около 4-5 км годишно. Не можем рязко да увеличим потенциала си, тъй като строителството е сложно. Но нека си дадем сметка, че за подобно мащабно строителство ще трябват и много ресурси. Кой ще ни ги произведе от днес за утре? Те не ни чакат на склад. Ще са нужни доста хора и машини. Да не забравяме също, че освен в България, тунели се строят и в другите страни на Балканите, където също няма потенциал. Ето защо всичко трябва добре да се планира и аз силно се надявам тези проекти да тръгнат. Надявах се и цените тук да бъдат коригирани в името на високото качество и на по-доброто заплащане на труда, което да задържа хората тук.

На нови релси

Географското ни положение е такова, че не може да сме все последни – рано или късно ще бъдем принудени да оправим инфраструктурата в страната. Неприемливо е до Калотина да има например скоростни влакове, а отсам границата влаковете постоянно да аварират и да се палят. Колега казваше, че сме на пътя Лондон-Вакарел-Бомбай, като на Вакарел, едва ли не, се снима филм на ужасите. Тази ситуация трябва да се промени. Компетентни хора трябва да сложат нещата на „нови релси”, защото и в момента ние не просто бягаме по различни писти с развития свят, а играем на различни стадиони. Нека реално да си дадем сметка къде сме ние. България все още има потенциал, но моделът на организация на цялото ни общество е сбъркан.

България

Поставете оценка на статията:
Оценка 3.7 от 13 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Змей горянин
1 Отговор
По строителни умения , сме много далеч от древните римляни например!

Коментиран от #10


Оценка:
-4 +26

1234
2 Отговор
Имаме Стара Планина 600 км дълга през която няма нито един тунел, само проходи! А бдж практически не съществува

Оценка:
-2 +39

Супер е сичко😂😂
3 Отговор
Важното е боки да е трилионер

Оценка:
-4 +60

Хаджи хаджи Българин
4 Отговор
" в България правим тунел, който на линеен метър е 4-5 пъти по-евтин, отколкото на Запад. Там материалите не се заменят с по-евтини и няма компромиси с качеството " А обратно пропорционално е при строежа на магистралите в България!

Оценка:
-2 +29

Мнение
5 Отговор
Много точен коментар, този хаос не е само в строителството той е във всички области на обществения живот. Не може да се разчита на един човек да взема решения за всичко. Това води до некомпетентни и грешни решения, второ един човек няма физическата възможност да обхване всички проблеми, а тези които трябва да решават компетентно, обикновенно са назначени на партиен принцип и са некомпетентни, чакат с години да се доредят до одобрението на първия, нещата боксуват и се стига до този хаос. Като прибавим и корупцията картината става плачевна. Ето защо трябва да се започне от правораздавателната система която да бъде абсолютно независима и да нареди пъзела, така че всеки да си гледа работата според правилата, по този начин хаосът ще се замени с ред, законност и справедливост ще има концепции и стратегии във всички области и ще се изпълняват.

Оценка:
-2 +34

боцмана
6 Отговор
"България , филм на ужасите". Главен режисьор , сценарист и изпълнител , Бойко Борисов. Пак го избрахте , затегнете коланите и се наслаждавайте на следващите епизоди от филма.

Оценка:
-3 +38

vvvvv
7 Отговор
Тиквата да питат. Той знае всичко.

Оценка:
-1 +21

Лъчезар
8 Отговор
90км тунели до 2023 ХАХА! разбойко за толкова време не можа един километър качествена магистрала да направи, щял 90км тунели! Да ги направи вертикално и да се погребе в тях!

Оценка:
-2 +16

Богат беден
9 Отговор
... но моделът на организация на цялото ни общество е сбъркан.

Оценка:
-0 +13

ЕльоментА
10 Отговор

До коментар #1 от "Змей горянин":


Змей, много вярно. По време на Римската империя е имало 7 моста на р. Дунав. Сега са "цели" 2...

Оценка:
-1 +14

Бат Мишо
11 Отговор
поздрави на сички в област русе от област разград НАЗДРАВЕ

Оценка:
-1 +4

Бат Мишо
12 Отговор
До боцмана
кого сме избрали я пак

Оценка:
-0 +2

Бат Мишо
13 Отговор
Чуек ний тука сме с ръце на пушките ако бяха спечелили ти избрали сме ги били ТО НЕ СА ТРАЕШЕ ВЕ - не ва зная в сф с кой акъл -ама гъ.ъ си е ваш

Оценка:
-1 +2

ИМПЕРИАЛИСТ
14 Отговор
Пропуснато е: "ПЛАТЕНА ПУБЛИКАЦИЯ"

Оценка:
-1 +3

Подизпълнител
15 Отговор
А г-н Трашлиев, като работи толкова дълго и успешно в Германия, не се ли научи да плаща на подизпълнителите си?

Оценка:
-1 +2

Не плащат
16 Отговор
Тъй като са много голяма фирма,затова 4ти месец не си плащат една фактура на стойност около 600 лева.Смешници.Даже ни звъннах,да ни кажат че си разпродавали техниката,защото щели да фалират.

Оценка:
-0 +0

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

Ловци на бисери
Цецка Цачева
Първата ми реакция беше на гняв – как е възможно това да се случи.
Министърът на правосъдието Цецка Цачева с коментар за бягството от затвора."

Още бисери