22 Ноември, 2004 00:00 688 0

Имотите в газифицираните райони ще поскъпват

  • имоти-
  • метро-
  • цените-
  • имотите-
  • терени-
  • магазин-
  • строителство-
  • метър-
  • големите-
  • момента-
  • голям-
  • недвижими-
  • верига-
  • години-
  • долара-
  • около-
  • средната-
  • столицата-
  • интересът-
  • софия-
  • станимиров-
  • райони-
  • затова-
  • недвижими имоти-
  • все още
Масовото строителство, интересът на чужденците и на големите търговски вериги са основният фактор за поскъпването на недвижимата собственост през последните години.

През 1994 г. жилищата в страната са били 3 414 000, а в края на 2003 г. вече са 3 704 000. В същото време населението не намалява. Този дисбаланс води до понижаване на цените на жилища и къщи в малките градове и, често лишено от всякаква логика, поскъпване в големите.

Засега броят на чужденците, желаещи да купят имот в България, не е особено голям, но тъй като интересът им е преекспониран в медиите, те са сериозен психологически фактор за повишаване на цените, твърдят брокерите на недвижими имоти. Започналата газификация на столицата оживи пазара на недвижими имоти по газоразпределителното трасе. Първи ще усетят ефекта от евтиното гориво жителите на кварталите "Суходол", "Горна баня", старата част на "Овча купел", "Княжево", "Бояна", "Драгалевци" и "Горубляне".

Парцелите за строеж в южния край на София вече вдигат цените си, каза Любомир Станимиров, директор на "Имоти БГ". Средната цена на парцел в регулация там е 250 евро за кв. м. Според Станимиров тя е повлияна и от предстоящото строителство на малки блокове и кооперации, които ще са с газовите инсталации. В "Бъкстон" все още квадратният метър на незастроена площ може да се купи за 100-150 евро. "Търсенето на терени в тези райони на столицата от строителните предприемачи е голямо, а предлагането малко.

"В "Бояна" и "Драгалевци" в момента няма предлагане",

твърди Станимиров.

"Газификацията е изключително предимство за хората, но те все още не го разбират. Те не знаят, че освен за бита, газифицирането има потенциал за изграждането на климатизацията "топло-студено", което е по-евтина енергия от електрическата", каза пък управителят на агенция "Явлена" Страхил Иванов. Затова според него все още е слаб интересът към новостроящите се сгради в местността "Манастирски ливади", въпреки че цената на квадратен метър е доста по-ниска от средната за ново монолитно строителство в София - 450 евро.

Валентин Съйков, управител на "Имоти"ООД, смята, че газификацията на селищата в южната дъга на София ще окаже положително влияние върху пазара на недвижимите имоти, защото тя насочва инвеститорите към доскоро непривлекателни за високо строителство райони, като Малинова долина" например.

Доста по-оптимистични са кметовете на вече газифицираните райони в столицата. Кметът на район "Витоша" Йордан Йорданов е категоричен, че газифицираната къща струва по-скъпо. Кметицата на "Банкя" Венета Йовчева също се похвали с нараснал през последната година интерес към имотите в курортното селище.

"Само слухът, че някоя голяма търговска верига ще строи

магазин в определен район, е достатъчен цените на имотите там да се повишат драстично", каза арх. Петко Събев, ръководител на отдел "Строителство" в "Билла". Между 100 и 150 евро струва квадратният метър земя близо до голям магазин. Освен удобствата за пазаруване, веригите подобряват и инфраструктурата.

Чуждестранните инвеститори обаче също се сблъскват с куп проблеми. Те имат определени правила и критерии за големина на имота и местоположение, така че покупката може да продължи повече от три години, обясняват брокери. Естествено, веднага щом се прояви интерес от търговска верига, цените на имотите скачат необосновано. Затова много често до сделка не се стига.

От друга страна, притежателите на съседни имоти също не искат да останат извън играта и завеждат жалба в съда за нарушени права. В 95% от случаите тя е неоснователна, но забавя сделката. Затова агенциите за недвижими имоти искат в съществуващата законова уредба максимално да се облекчат административните процедури при отреждане на терени.

"Метро" планира обектите си на основни входно-изходни магистрали край големите градове. Хипермаркетите са построени на места, където преди тях не е имало нищо. И като се има предвид, че в магазина влизат 4-5 хил. клиенти дневно, зоната става популярна. Така имотите наоколо стават атрактивни и цените се повишават", обяснява управителят на "B & H Имоти" Христо Бойков, посредник при покупка на терени на "Метро".

"Преди да дойде "Метро" в "Младост" там беше едно поле - както от страната на магазина, така и отсреща", спомня си той. Днес застрояването в района е голямо - хотел, панаирен център, търговско представителство на "Тойота", "Офис 1", "Експрес", "Практикер".

Когато през 1997 г. "Метро" купува имота на "Цариградско шосе", средната цена на квадратен метър е била 19,97 долара. "Там бяха земеделски ниви на около 800 собственици, каквито в малките селища струват 100 лв. на дка", обяснява Байков. За нива в онези години това били много пари. Сега обаче тази цена е ниска. В момента имотите около сградата на хипермаркета вървят от 32 до 40 евро на кв. м, а отпред на локала кв. м е над 100 евро.

Подобно е и положението за имотите край "Метро"

във Варна и Бургас. През 1999 г. цената на кв. м в Бургас е била 9 долара, две години по-късно вече е 20 долара.

В момента във Варна около "Метро" земята се продава по 25 евро за кв. м. Но това вече не са земеделски земи, а терени в регулация, защото търговската верига я е изградила. Има ток, вода и канал, нови кръстовища, пътища, паркинги.

Хората, които се занимават с недвижими имоти, се интересуват къде, кога и как ще започне голям проект, за да инвестират заедно с големите изпълнители. В момента сериозно на българския пазар навлиза "Кауфланд". Планът на германската фирма предвижда догодина да има свой магазин във всеки по-голям град. Вече са избрани терени в Монтана, Добрич, Пловдив.

Друга немска верига HIT откри първия си магазин между "Младост 3" и "Младост 4", а следващият ще бъде в "Модерно предградие". Стратегията на HIT е да изгражда цялостни комплекси не само за храни и промишлени стоки. Предвижда се в комплексите да има и т.нар. алеи за услугите - с химическо чистене, обущар, фризьори, кафенета. Сериозни програми имат и българските вериги "Пикадили" и "Фантастико".


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА