3 Януари, 2017 14:02 1 462 1

Пуснаха под гаранция машинистът на дерайлиралия влак в Хитрино

  • гаранция-
  • машинист-
  • влак-
  • хитрино-
  • взрив-
  • главният машинист
Пуснаха под гаранция машинистът на дерайлиралия влак в Хитрино - 1
Снимка: БТА

Състав на Апелативния съд във Варна измени определение на Шуменския окръжен съд от 22 декември миналата година, с което Димитър Михнев - първият машинист, управлявал товарната композиция, дерайлирала в с.Хитрино беше задържан под стража. При ревизията на това определение, втората съдебна инстанция прецени, че целите на Наказателно процесуалния кодекс могат да бъдат постигнати с третата по тежест процесуална мярка за принуда – „парична гаранция“ в размер на 10 000 лева.

И за този съдебен състав е безспорно, че събраните множество доказателства водят до обосновано предположение, че със своите действия на 10 декември 2016 година, при управляване на подвижен железопътен състав по непредпазливост е причинил смъртта на повече от едно лице и телесна повреда на други лица.(чл.343, ал.4, вр.ал.3, вр.ал.1). При инцидента в Хитрино загинаха седем души, 29 бяха ранени. Повече от 50 къщи и сгради в селото са били частично или напълно разрушени.

Съдебно-техническата експертиза е установила, че влаковата композиция се е движела с два пъти по-висока скорост от разрешената при навлизане в гара Хитрино. При стрелка № 1 тази скорост е била 80 км/час, а при стрелка № 5 - 78 км/час при разрешени 40 км/час. Това обстоятелство се установява не само от експертното заключение, но и от показанията на множество разпитани свидетели – служители на гара Хитрино, стрелочници, началник гара, които са видели приближаващия влак с много висока скорост. Налице са и свидетелски показания на третия машинист от локомотивната бригада, който също установява, че при навлизане в гарата влакът се е движел със скорост 78 км/час. Това е и основното нарушение, за което е обвинен първият машинист. Негово задължение е било да следи всички знаци и пътни показатели и да привежда скоростта на движение на влака, съобразно законовите изисквания. Апелативният съд намира, че Михнев (41г.) е отговорен за избирането на скоростта, с която се е движила композицията и това е негово умишлено решение.

Втората съдебна инстанция счита, че предстоящите съдебно технически експертизи и другите експертни заключения ще установят конкретната причина за тежкия инцидент и едва тогава ще бъде доказана по безспорен начин причинно-следствената връзка между всички обстоятелства и тежкия резултат. В настоящия етап от разследването обаче друга видима причина освен високата скорост на влака не е установена. Именно поради два пъти по-високота скорост на композицията при преминаването през Хитрино е станало възможно изместването на железния път между двете стрелки.

Варненският апелативен съд не сподели твърденията на прокуратурата, че има опасност машинистът да се укрие от наказателно преследване или да извърши друго престъпление. Съдът намира, че тежестта на санкцията, предвидена от закона не е основание за извода, че Михнев може да се укрие. За краткия период от време след инцидента и до 22 декември, когато е бил задържан под стража, обвиняемият на 3 пъти е участвал доброволно в различни процесуално-следствени действия, въпреки, че в следствие на преживения шок от инцидента е предприел активно лечение в Център за психично здраве в Русе.

Едва след внасянето на паричната гаранция в размер на 10 000 лева Михнев може да бъде освободен от Шуменския арест.

В друго съдебно заседание Варненският апелативен съд потвърди основанията на Окръжен съд Шумен, с които спрямо втория машинист Радослав Петков (60г.) не е била определена никаква мярка за процесуална принуда.

Втората съдебна инстанция коментира, че в това транспортно престъпление става въпрос за сложна влакова композиция, чието управление се извършва от локомотивна бригада. Задълженията на всеки един от машинистите в нея е разписан с подробности в специалната инструкция на БДЖ. В дейностите, които е упражнявал втория машинист не е включена скоростта на влака. Нещо повече. Вторият машинист няма никаква законова възможност да влияе върху решението на първия машинист за скоростта, с която да се движи композицията. И този съд намира, че обвиняемият не е извършил деянието, за което е привлечен под отговорност и не е налице предпоставката от закона за вземане на мярка за неотклонение. Този факт прави безпредметно разглеждането на другите две предпоставки - опасностите да се укрие или да извърши престъпление.

Определенията на Варненския апелативен съд, с които по отношение на Димитър Михнев - първият машинист, управлявал товарната композиция, дерайлирала в с.Хитрино бе определена „парична гаранция“ в размер на 10 000 лева и бе потвърден отказа за определяне на каквато и да е мярка за неотклонение спрямо втория машинист Радослав Петков са окончателни.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 гост 1

    1 0 Отговор
    машинистА , а не машинистЪТ