Last news in Fakti

4 Ноември, 2011 13:48 6 407 0

Балет „Арабеск” ще отбележи 20 години творческа дейност на Теодора Стефанова

Балет „Арабеск” ще отбележи 20 години творческа дейност на Теодора Стефанова - 1
Снимки: "Арабеск"

На 10 ноември Балет „Арабеск” ще отбележи 20 години творческа дейност на великолепната солистка Теодора Стефанова. Фотографът Костадин Чернев ще представи запечатани мигове от танца на Теодора във фотоалбума „Талант и женственост”. След една година отсъствие, през която Теодора стана майка на един прекрасен син, тя отново е на сцената в спектакъла „Дон Жуан” на БорянаСечанова.


Трупата ще я поздрави с изпълнението на „Двойнственост” на Лиз Лий.

Теодора  Стефанова е родена в София, на 24.09.1970. Завършва ДХУ през 1989. От 1990 до днес е прима на „Арабеск”. Работила е с най-изявените български хореографи, както и с голям брой чуждестранни, между които :Марк Тейлър /САЩ/, Елза Лимбах /САЩ/, Виторио Биаджи /Италия/, Алберто Алонсо /Куба/, Люк Буи /Франция/,  Бе Ван Варк /Германия/, Робърт Таниан /Великобритания/, Лиз Лий / Великобритания/ , Роджър Джефри /САЩ/ и пр Гастролирала е в Австрия, Германия, Белгия, Италия, Франция, Корея, Гърция, Испания, САЩ, Югославия, Румъния и др. Те е един от създателите на АМАРАНТ данс студио през 1993. Носител на наградата „Кристална лира”1998.

 

 

Теодора Стефанова танцува в трупата „Арабеск”. Тя е солистка. Звезда. Твърдението, че в Бьлгария няма звезди, не се отнася за нея. Защото всички, които я познават, които са я виждали да танцува - у нас и извън България, са оставали с  неподправеното усещане, че наблюдават изключителен талант, първокачествен и поливалентен, който се определя  като привилегия на звездите.Изразът на таланта й е категоричен : изключително тяло, с животинска енергия, магнетична харизматичност и сексуалност, които привличат погледите върху нея, чувствена емоционалност и чувство за хумор, амбициозна педантичност и перфекционизъм в интерпретирането на хореографския текст. Теодора или Тошето, както всички я наричаме, / за прякора съществува твърдението, че именно той е истинското име на таланта, защото е нещо отделно и различно от персоналитета, подчиняващо се на други закони, логика и пр./ , та Тошето е постоянно жадна за изява.

Обича да се показва и да бъде в центъра на вниманието. Да й се възхищават. Да я обожават. В името на това е готова на всичко – целият й живот го доказва. Тя е всеотдаен сътрудникник на хореографа, готова да споделя идеите и съмненията му по време на процеса. Дава идеи. Спори и настоява и обикновено е права в интуитивните си преценки. „ Чуй ме, повярвай ми, че така ще е по- добре....” Винаги съм я слушала с внимание и е било за добро.Талантът е интуиция, която иде „отгоре”....Когато танцува, тя сякаш носи спектакъла на раменете си. Амбицията й нещата да станат на всяка цена добре, и то не само нейните неща, я превръща в мощен акумулатор на енергия за цялото представление.Тя е първото тяло , което се появява на сцената, за да „ загрява” преди спектакъл.А когато има премиера Тошето пристига още в 12 часа с извинението : „ Не ми издържаха нервите....”Всеотдайността й  воюва във всяка изява – публиката трябва да бъде спечелена, ние трябва да бъдем харесани и всички да сме доволни и покрити със слава... Не иронизирам. Без тази вяра, детска, но гениална, творците не биха могли да притежават ранга на звезди...А Тошето го притежава.

Разговарям с нея във връзка с предстоящото отбелязване на 40-годишнината на „Арабеск”, което съвпада с 20-годишното й присъствие в трупата. Тялото, което сме свикнали да гледаме, това тяло за милиони, ми говори с присъщата си детска наивност за полета на душата, който няма цена.... .

                                                                                                             Мила Искренова

 

            Теодора Стефанова е емблема на балет «Арабеск». Нейният талант и уникалност я превръщат в лице на съвременния танц в България.

 

Началото

            Била е на 3 години, когато облечена в кожухче, превръщала щепсела в микрофон и изнасяла пълна програма пред гостите й у дома. Отъждествявала се с Лили Иванова, но присъстващите й я укротявали, като й казвали, че не пее, а грачи. Но за танците всички били единодушни, че е номер 1. Още на тази възраст Теодора се записва в школата по балет на голямата Фея Мустакова. Започва като джудженце и постепенно се „издига” в Снежанка.

            Като всички малки момиченца и Теодора е искала да бъде принцеса и в  ІV клас е приета в балетното училище, което завършва през 1989 г. Оттогава танцува в балет „Арабеск.

 

Първи професионални стъпки

           

            Първата й професионална и солистична изява е в „Ария –Бах” от спектакъла „Още веднъж за любовта”  с хореограф  Маргарита Арнаудова.  Тя е дълбоко впечатлена от подхода на голямата хореографка. Започва първата репетиция не с движенията, а с разговор за психологията на човека и самочувствието на танцьора. В началото това е като шок за Теодора, като лекуване на психиката. За Маргарита Арнаудова, както разказва самата Теодора е било важно, излизайки на сцената танцьорът да разкрие целия си вътрешен потенциал. От нея научава, че основното за един танцьор е самодисциплината и увереността в себе си, че балетът изисква себеотдаване и че човек трябва непрекъснато да се преодолява. Маргарита Арнаудова е хореографа, от който Теодора получава неоценим опит и тласък в развитието си. Тя е човека, който винаги е до нея, защото е била свидетел какво е жертвала през целия си творчески път Маргарита, за да запази трупата.

            В началото балетът за Теодора е бил само красиви рокли, корони и аплодисменти. Но когато започва да се занимава професионално, разбира, че балетът е непрестенен труд, енергия и нерви. Има дни, в които репетира по 9 часа на ден. Този темпоритъм води след себе си много жертви от нейна страна и пропуснати мигове с приятеля й и с близките й хора. Защото танцът за нея е потапяне в друг свят  и докато включиш на нормална вълна, вече си заспал от умора.

           

Танцът и Теодора  

            Балетът, според Теодора, е не само физически труд, но и мисловен. Трябва да проговориш с тялото си. Сега тя не би искала да има тяло на 20-годишна. За онзи момент е направила всичко, което е било възможно с онова тяло. Но зрелостта, която носи тялото впоследствие не би заменила, защото то я провокира и я кара да търси, да върви напред и да твори. Докато танцува Теодора следи с ума си принципа на позите, всеки трепет в тялото, за да стигне посланието до публиката. Защото на сцената лъсват не само талантът и уменията ти, а и интелектът, вътрешната ти красота. Личи дали даваш всичко от себе си за това изкуство, дали си честен към него. Това е най-трудното – да извадиш сърцето си и да го подариш на публиката. И когато усети, че тя я е разбрала, полита от щастие. Пред нейно величество публиката нещата трябва да се изпълняват максимално, перфектно и безотказно.

            Затова Теодора споделя, че „Арабеск” за нея е като част от тялото й – част от нея, диагноза, любов. Танцът за Теодора не може без любов, себеотдаване и нечовешки труд. Невероятни неща се случват, когато танцьорът и хореографа се срещнат с любов и толерантност.Когато хореографът е искрен и откровен в идеите си, танцьорът създава фантастични роли и спектакли. В своя изповед солистката споделя, че танцът за нея е като душевно разсъбличане.

            Усещането за танца е като сексуалното, но не в пълния смисъл, не толкова първично….То е някаква еротика, преливаща в душевен ексхибиционизъм. Когато участва в прекрасен танц, създаден за нейния натюрел, чувството надхвърля оргазмичното удоволствие.

            За Теодора сцената е олтар. Преди спектакъл предпочита 10 пъти да умре, самата тя изгаря прекалено много. Не може да бъде спокойна. И ако някой ден се успокои, просто няма да бъде повече в това прекрасно изкуство.

            Благодарение на своето дарование и изключителен професионализъм прима балерината на балет «Арабеск», създава  галерия от различни по характер и натюрел образи, които впечатляват  и оставят трайна следа в съзнанието на зрителите в България и по света.

            Към тях в последните две  години Теодора прибави и ролята на мама на прекрасния Кристиян, роля на която Теодора се е посветила с присъщата си .всеотдайност и перфекционизъм.

 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА