Last news in Fakti

6 Ноември, 2013 15:33 5 746 0

10 най-скъпи произведения на изкуството

  • произведения на изкуството-
  • картини-
  • най-скъпите-
  • художничка

Най-високата цена, платена за творба, създадена от жена, е почти 11 милиона долара

Картини на Наталия Гончарова – прочута руска авангардистка, починала в началото на ХХ век в Париж, пристигнаха за изложба в Москва, която ще остане в руската столица до 16 февруари 2014 г. В Третяковската галерия ще бъдат представени около 400 експоната, но най-скъпата работа на Гончарова - „Цветя“, беше продадена миналата година за 10,9 млн. долара. Това е абсолютен световен рекорд за картина, създадена от жена. Ето и Топ 10 на тази престижна класация в изобразителното изкуство - за най-скъпи произведения, сътворени от жени художнички.

 

Наталия Гончарова - „Цветя“ (1912)

Цена: $10,9 млн.
Аукционна къща: Christie’s
Година на продажба: 2008

Тази картина е знакова за руския авангард. В нея Гончарова смесва най-новите за времето тенденции в европейското изобразително изкуство (Гоген, Матис, Пикасо) и създаденото от самата нея и съпруга й – футуриста Михаил Ларионов, течение „лъчизъм“. Художниците изобразяват лъчите светлина с цветни линии, като по този начин предават образите на предметите.

 

Луис Буржоа - „Паяк“

Цена: $10,7 млн.
Аукционна къща: Christie’s
Година на продажба: 2011

Американката от френски произход Луис Буржоа доживява почти до 100 години и експериментира, най-вече като скулптор, във всички основни направления в изкуството на ХХ век: кубизъм, футуризъм, сюрреализъм, конструктивизъм и абстракционизъм. Уникална система от символи обединява нейните творби, които се преди всичко пресъздадени детски спомени. Женският паяк при нея олицетворява майчинството, а гигантските бронзови пластики на това насекомо се продават за огромни суми на търгове за произведения на изкуството. Рекордът принадлежи на почти 7-метрова скулптура „Паяк“ от частна колекция в долината Напа близо до Сан Франциско.

 

Наталия Гончарова - „Испанка“ (1916)

Цена: $10,7 млн.
Аукционна къща: Christie’s
Година на продажба: 2010

Платното е създадено от художничката по време на Първата световна война, когато в живота й настъпват големи промени. От Русия тя се мести в Париж, където прави декорите за „Руските балети“ на Дягилев. В „Испанка“ тя се проявява като талантлив театрален художник: в композицията е предадена мощната енергия на испанския танц, като детайлизацията, типична за театралния декор, се съчетава с опростяването, характерно за абстрактното изкуство. В картината е използвана радикално нова техника, наречена по-късно театрален конструктивизъм.

 

Наталия Гончарова - „Бране на ябълки“ (1909)

Цена: $9,8 млн.
Аукционна къща: Christie’s
Година на продажба: 2006


Не е известно кой е дал баснословната сума за тази картина, тъй като купувачът от търга „Импресионисти и майстори на ХХ век“ е пожелал анонимност. По времето, когато е създала тази своя творба, Гончарова се увличала от импресионизма, постимпресионизма, кубизма и футуризма, но особено силно в нея се усеща влиянието на Гоген, както и на руската иконописна традиция.

 

Джоан Мичъл - „Без заглавие“ (1959)

Цена: $9,3 млн.
Аукционна къща: Sotheby’s
Година на продажба: 2011


Това е една от първите работи на Мичъл в новия по онова време за нея стил абстрактен експресионизъм. По данни на берлинската трейдингова компания Artnet.com, Мичъл е най-успешната художничка по аукционен оборот. От 1985 до 2013 г. са продадени 646 нейни творби, за които клиентите са заплатили общо $239,8 млн. За разлика от другите американски автори, работили в стила на абстрактния експресионизъм, Мичъл се обръща към европейската традиция.

 

Тамара де Лемпицка - „Мечта“/„Рафаела на зелен фон“ (1927)

Цена: $8,5 млн.
Аукционна къща: Sotheby’s
Година на продажба: 2011


Тамара де Лемпицка е американска художничка с полски корени, живяла известно време и в Русия. Тя работи в стила „ар деко“, въплъщаващ духа на джаза от 20-те и 30-те години на ХХ век. „Мечта“ е от плодотворния парижки период на художничката и след търга от 2011 г. се оказва най-скъпата й работа. Дотогава рекорда държат нейните „Портрет на Марджъри Фери“ ($4,9 млн) и „Портрет на мадам М.“ ($6,1 млн), и двете продадени през 2009 г.

 

Джоан Мичъл - „Привет, Сали!“ (1970)

Цена: $7 млн.
Аукционна къща: Chistie’s
Година на продажба: 2012

Картината е посветена на по-голямата сестра на художничката и рязко се отличава от предишните й работи. В този период Джоан е била щастлива, затова и платното грее с ярки слънчеви багри. По онова време тя се установява в собствен дом на 55 километра от Париж с голяма тераса, от която наблюдава природата и рисува на спокойствие. Мичъл получава и признание от френската публика след първата й самостоятелна изложба през същата година.

 

Кади Ноланд - „Осуалд“ (1989)

Цена: $6,6 млн.
Аукционна къща: Sotheby’s
Година на продажба: 2011


Американката Кади Ноланд е скулптор и автор на инсталации, работи в стила на постмодернизма. Върхът в творчеството й е в периода 1980-1990 г., а последната си творба създава преди 11 години. Това не пречи, а дори помага картините й непрекъснато да поскъпват. Според Bloomberg, Ноланд е един от тримата автори, чийто произведения са поскъпнали най-много за последните 13 години (+ 5,488 %). Тези впечатляващи цифри тя постига и благодарение на „Осуалд“: инсталация, изобразяваща единствения заподозрян за убийството на президента Кенеди – Ли Харви Осуалд. Инсталацията е в типичната за Ноланд техника, която използва увеличени изрезки от вестници и кадри от хрониката върху алуминиево фолио, като за повече изразителност пробива и отверстия, имитиращи дупки от куршуми.

 

Тамара де Лемпицка - „Спящата“ (1930)

Цена: $6,6 млн.
Аукцион: Sotheby’s
Година на продажба: 2011


Портретите в жанра „ню“ заемат значимо място в творческото наследство на Де Лемпицка. Тя създава образи на силни и секси жени и не е изненада, че един от най-големите колекционери на нейни произведения е поп-кралицата Мадона. Светът на художничката е преизпълнен с разкош, скъпи тоалети и идеални тела.

 

Наталия Гончарова - „Цъфтящи дървета“/“Ябълков цвят“ (1912)

Цена: $3,96 млн.
Аукционна къща: Sotheby’s
Година на продажба: 2011

В тази си работа, според художествените критици, Гончарова е по-близо до френската живописна традиция от XIX век, отколкото до произведенията на авангардиста Казимир Малевич и абстракциониста Василий Кандински.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА