3 Юни, 2016 20:05 3 334 0

Разбулиха тайната среща на учени в Харвард

• тайната-
  • учени-
  • харвард

Възможен е революционен пробив в биотехнологиите

Преди три седмици както Факти.бг писа, в Harvard Medical Scool в Бостън 150 учени, юристи и бизнесмени са разисквали създаването на човешки геном или с други думи казано - на човек в лабораторни условия.

След огромна вълна от критика за секретността на срещата, участниците в нея бяха принудени да обявят публично амбициозните си планове за създаването на синтетичен човешки геном. Те обнародваха своята идея за проект, който да доведе до радикално съкращаване на стойността при синтезирането на геном. Това е възможен революционен пробив в биотехнологиите, който ще позволи да се „отглеждат“ човешки органи за трансплантация, коментира в. „Вашингтон пост“.

„Съобщението, публикувано в списание Science е най-новото свидетелство, че биотехнологиите преживяват период на изключително бързо развитие, което също толкова изключително е свързано с етически затруднения“, пише в. Вашингтон пост“. Този проект си е навлякъл гнева на Франсис Колинс, който ръководеше проекта „Човешки геном“(„Human Genom projеct”) и който твърди, че е преждевременно този проект да стартира. Факти.бг припомня, че проектът „Human Genom projеct”(1990 – 2003 г.) е на правителството на САЩ и бе координиран от Департамента по енергетика (DOE) и Националните здравни институти (NIH). Той струваше 3 милиарда долара и си бе поставил следните цели: да отрие предполагаемите около 100 000 гена в човешката деоксирибонуклеинова киселина (ДНК); да определи последователността (точния ред) на трите милиарда нуклеотидни чифта бази, които изграждат човешката ДНК; да складира информацията в база данни (GenBank); да развие начини за анализ на данните; да посрещне моралните, юридическите и социалните проблеми, които могат да възникнат в резултат на отварянето на „Кутията на Пандора“...

Според в. „Вашингтон пост“ новия проект има четирима основни организатори – Джордж Чърч, водещ генетик от Харвардската медицинска школа, Джеф Боеке, ръководител на Института по системна генетика в Нюйоркския университет, Андрю Хесел, изследовател на компанията Аutodesk, Нанси Дж. Кели, която преди време оглавяваше Центъра по генома в Нюйоркския университет. Те се надяват до края на годината да съберат 100 милиона долара като целта е за проекта да се отделят общо 3 милиарда.