Германските автомобили дълго време бяха символ на надеждност и техническо съвършенство. Но сега продажбите бележат срив. Защо?
Автомобил, който постигне добро време на основната отсечка на пистата Нюрбургринг в Германия , със сигурност е в отлично състояние, обяснява пред ДВ автомобилният състезател и инфлуенсър Миша Чарудин. Затова всички големи автомобилопроизводители имат тестови центрове на пистата, построена не на последно място с тази цел през далечната 1927 година.
Марки като Мерцедес-Бенц, БМВ, Ауди и Фолксваген, използвали пистата за своите изпитания, в продължение на години бяха символ на прецизна техника, мощност и надеждност. Това не бяха просто автомобили - това бяха културни икони и гръбнакът на германската икономика . Но тази магия все повече избледнява.
Първите пукнатини и фаталното изоставане
В германската автомобилна промишленост работеха над 1 милион души, дълго време тя беше барометър за икономическото положение. 200 000 коли са продали германските производители през 1950 година, днес продажбите достигат 14 милиона в световен мащаб. В продължение на десетилетия формулата на успеха беше съвсем проста: инженерно майсторство от световна класа плюс глобално търсене.
Добрите времена обаче вече са в миналото. Броят на продажбите спада, съкращават се служители, немалко заводи са пред закриване. "Натискът расте, навсякъде се пести" казва пред ДВ служител на Мерцедес, пожелал анонимност.
Първите пукнатини се откроиха през 2015 година със скандала, при който се разкри, че Фолксваген е мамил с тестовете за емисии. Скандалът струваше на концерна над 30 милиарда евро и разруши доверието в германските марки. Но не е само това: той съвпадна с глобалното преосмисляне в посока към благоприятни за климата технологии. И докато Тесла удвояваше продажбите на електромобили , германските производители още се колебаеха.
Как бе изгубена една надежда за бъдещето
В продължение на години основен пазар за Германия бе Китай . През 1980-те години китайските политици дори поканиха Фолксваген да основе съвместни предприятия и да произвежда в Китай автомобили за китайското население. На моменти концернът от Волфсбург достигаше там пазарен дял от почти 50 процента.
Впоследствие примера последваха и други автомобилопроизводители. И колкото повече растеше китайската икономика, толкова по-голям ставаше и китайският автомобилен пазар. Допреди няколко години германските производители продаваха всяка трета кола именно в Китай.
Но Китай си имаше план: да се учи от чуждестранните партньори и след това да поеме лидерството. През 2009 година Пекин прие закон за насърчаване на електромобилите . "Не ставаше дума непременно за промените в климата, а за разработването на технология, с която Китай да задмине чуждестранните си конкуренти и да процъфтява", казва пред ДВ Беатрикс Кайм, работила 20 години за Фолксваген в Китай. Според нея германските автомобилопроизводители не са си дали сметка за това развитие - и са подценили както решимостта на китайското ръководство, така и темпото на развитие.
Днес Германия зависи от Китай
Благодарение на високите субсидии в промишлеността и инфраструктурата днес Китай е световен лидер в производството на електромобили и батерии. "С електромобилите те имаха уникалната възможност да изпреварят Германия. И го направиха", посочва пред ДВ експертът за Китай Мануел Вермеер. Днес всеки втори автомобил, продаван в Китай, е електрически, като почти всички са от китайски марки. Така продажбите на Германия на най-важния ѝ пазар се сринаха.
Същевременно Германия зависи от батериите, внасяни от Китай. "Дори да произвеждаме много добри електромобили, продължаваме да имаме нужда от батериите от Китай. Даже сме по-зависими от преди", обяснява Вермеер.
Може ли Индия да запълни празнината?
Тъй като Китай губи значимост за германските производители, вниманието се насочва към Индия , която е страната с най-многобройното население в света. Дали тя може да стане следващият голям играч?
В град Ченай в Югоизточна Индия германски автомобили се срещат рядко - индийските, японските и корейските коли преобладават по улиците на града, наричан "Детройт на Индия" заради разположените там множество автомобилни заводи.
Заводът на БМВ в Ченай произвежда само по около 80 автомобила дневно, но въпреки това отбелязва растеж - над 10 процента годишно. Директорът на завода Томас Дозе казва пред ДВ, че индийският пазар привлича голям интерес. "Всички мислят: Ако сега ни няма в Индия, ще изпуснем голям шанс." Но Дозе е реалист. "Дали Индия е новият Китай? Не бих казал. Индия определено има потенциал. Но няма да видим такъв огромен растеж, какъвто имаше в Китай."
Експертите споделят това мнение. Индийският пазар е многообещаващ, но германските производители на автомобили са изправени пред културни пречки. "Ние искаме да продаваме най-добрите коли на света, но техническите ни изисквания са прекалено високи за индийските условия. В Индия 80 процента са напълно достатъчни. Нашият перфекционизъм не е оптимален за този пазар", обяснява Вермеер.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 гост
Коментиран от #5, #6, #7, #13, #43
20:16 05.01.2026
2 Е, всичко приключи!
20:18 05.01.2026
3 ЕСССР
20:19 05.01.2026
4 ДрайвингПлежър
Докато китайците субсидираха - Европа слагаше нови и нови рестрикции!
Китайците бяха с предимство, защото тръгнаха от бял лист и изградиха цялостна инфраструктура и те започнаха с основата - батериите и компонентите
На европейците, едни безумци с мозък на синигер, им наложиха отгоре промени, спретнаха им планова икономика по най-мезумния начин и това не ппроработи и рефлектира! Европейското автомобилостроене вече е безвъзвратно мъртво!
20:22 05.01.2026
5 гост
До коментар #1 от "гост":
Само ще допълня , че европейските производители на дрехи и обувки , които според някои отдавна трябваше да са фалирали напротив , цъфтят и връзват !! И магазините им са във всеки мол в Европа , докато китайците обират само търсачите на най- евтиното в онлайн магазините !! И дори не говоря за скъпите дрехи и обувки , всеки тинейджър търси европейските и американски марки и никой не иска китайска марка на дрехата си !! И дори да е произведена в Китай , там е останала най- много 10-15 % от цената , другото е отишло в Европейските и американски марки , което е мечтата на всеки търговец !!Коментиран от #10
20:23 05.01.2026
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 ДрайвингПлежър
До коментар #1 от "гост":
Не си прав! Въпросът не опира до европейския пазар - китайците изтласкват традиционните европейски марки всички пазари. Освен това бюджетния клас реално вече не съществува - уби го брюкселското безумие - сега ще го съживяват с някакви пародии на К-кар - да бе!Освен това производителите няма как да оцеляват без масовите продажби, в ниския клас! Високи клас носи по-голям марджин на печалба, но средния клас и надолу е гръбнака който трупа парите за оперативните разходи.
И автомобилостроенето си остава технологичен бранш, каквото и да се говори. Беше и все още е отговорен за почти всички технологични открития в Европа - материали, електроника, технологични процеси и т.н.
Ако го загубим - което е на път да стане заради брюкселските ненормалници, които убиват точно нишата в която еропейските произвдители имат най ясно изразено предимство губим не само основния износен продукт, но и основния технологичен център!
Мета и ИИ не са точно технологичен бранш и не са върха на сладоледа, въпреки безумната си капитализация и балона, който се надува! Писането на код не е върха на технологията! Всъщност от ИИ никой не е изкарал и пукнат цент и е малко вероятно да успее!
20:32 05.01.2026
8 Kaлпазанин
20:33 05.01.2026
9 Гост
Та той горкия, не може да си върже телефона през блутута, ама Ти обяснява колко екстри имала колата, и как му масажирала ъза! Абе, лудница! Ама, всяко чудо за 3 дни, та и тази мода ще отмине...
Коментиран от #15
20:33 05.01.2026
10 ДрайвингПлежър
До коментар #5 от "гост":
И тук не си прав - спада в търсенето на премиум фешън брандовете е брутално - вече всички продават на 40-50% отстъпки и се чудят какви инфлуенсъри да пробутат стоката им!Прада, Диор Версаче - ултра богатите отдавна не се впечатляват от тия брандове те наистина са за тинейджърите, които подражава на тиктокъри и "звезди" .. ама тийновете завалиите не са платежоспособна целева група, а влиятелните купувачи не искат да се асоциитат с пъпчив тинейджър сложил си метър на метър емблема на Гучи, за която е взел кредит и похарчил последния си цент.
нещата в бранша са много зле! И ТАМ
Коментиран от #20
20:40 05.01.2026
11 Да,бе
20:40 05.01.2026
12 Шнапсовете
Коментиран от #21
20:46 05.01.2026
13 Опаа
До коментар #1 от "гост":
Ти ли написа статията?Хихихи
20:51 05.01.2026
14 Вашето мнение
Коментиран от #16, #17, #19, #33
20:52 05.01.2026
15 гост
До коментар #9 от "Гост":
Той Ганя само може да се блазни , щото и китайските ги гледа само на картинка , щото са по- скъпи от Дачия примерно и то доста , но тук номера е друг , въпиющата надеждичка , че някой , примерно китаеца ще разкаже играта на тая гнила Европа , нищо че без нея щеше да кара още Трабант и Запорожец и да мечтае за Лада , върха на технологията , хахаха !!20:57 05.01.2026
16 Браво брат!
До коментар #14 от "Вашето мнение":
Със здраве да си я караш!!! 👍👍👍👍👍👍20:57 05.01.2026
17 Петър
До коментар #14 от "Вашето мнение":
Искам да те подкрепя, първо германските дефектират толкова често, че ми писна от майстори. Второ изключително скъпа поддръжка. Трето, предпочитам да влагам парите си в други много по-стойностни неща отколкото да се правя на мъжка кифла.20:59 05.01.2026
18 Край
Коментиран от #27
21:06 05.01.2026
19 Гост
До коментар #14 от "Вашето мнение":
Еми нормално, като си нямал Пари за нов немски автомобил, си си взел каквото си могъл. Новото си е ново!Коментиран от #22
21:06 05.01.2026
20 гост
До коментар #10 от "ДрайвингПлежър":
Не беше лошо преди да ни разправяш розовите си мечти да беше поне малко запознат с реалността !! Първо политиката на промоции и намаления е част от всеки вид търговия и особено в днешната мода , където колекциите се сменят на всеки 6 месеца най- много !! Когато стигнат до намаления 40-50 и дори 70 % те вече са продали поне 70-80% от количествата и това което е останало ще им струва повече да го съхраняват до следващия сезон , когато плюс това ще е безвъзвратно остаряло , отколкото да го продадат с намаление и за твое учудване дори при 40-50 % намаление те все още са на печалба !! Защото там надценките са по- големи от заведенията , говорим за 300-400 % , че и отгоре !! Дънките по 100-200 лева , които гледаш в мола са излезли от Пакистан , Индонезия и дори Африка на 10-15 лева най- много !! И да , за твой ужас отдавна не са китайски !! И това не е премиум мода , а точно бюджетния клас в Европа , премиум модата почва от 2-3 000 евро за същата дреха , не се излагай , и за нея пък китайците не могат и да мечтаят и собственика на тези марки е най- богатия човек в Европа и трети или четвърти в света !! Озапти мокрите си мечти и не говори за неща за които нямаш и идея !!21:08 05.01.2026
21 ДрайвингПлежър
До коментар #12 от "Шнапсовете":
РАЗБЕРЕТЕ БЕ ХОРА - НЯМА КАК ДА ПРАВЯТ КОЛИ КАТО 2000!!!Повярвайте те искат, щото са лесни за правене и имат по-висок марж на печалба! НЕ МОГАТ!
Мотае ми се нещо от рода на 12 000 страници регулации наложени от ЕС за автомобил!!! Всяка страница е излишно евро в цената и излишно усилие и хвърляни на вятъра инвестиции за производителя!
Китайците въпреки целия щум около BYD и още няколко компании не продават електрички! Те изнасят коли с ДВГ - коли копия на Фолксфаген, Пежо, Нисан, Тойота - купили са лицензи на коли от 2000 година и ги произвеждат и изнасят за Африка, Латинска Америка и Азия!!!
В същото време европейските производители са принудени да харчат милиарди за нови разработки на все по-сложни и по-сложни коли с все повече и повече електроника изисквана от безумците в Брюксел!
Това, че колите станаха калпави е само и единствено заради фашистката идеология идваща от Брюксел!
Коментиран от #23, #24
21:09 05.01.2026
22 Ай стига
До коментар #19 от "Гост":
С тия германски курници....Много нахвалени таралясници и накрая нищо И аз съм разочарован от тях като цяло.21:10 05.01.2026
23 Етооо
До коментар #21 от "ДрайвингПлежър":
Да си дойдем на думата ,че пак ...........г.........йсъюзът усложнява живота на хората.....Да им се не види с тия стандарти колко крива да бъдела кастравицата и каква да е колата......Дано скоро европейските народи се събудят и разчупят тия окови.21:16 05.01.2026
24 Точно
До коментар #21 от "ДрайвингПлежър":
Всичките беди на Европа идват от урсуляка...21:24 05.01.2026
25 Само OPEL
Коментиран от #34
21:38 05.01.2026
26 Драйвинг смотан
21:42 05.01.2026
27 Абе и ти си открил квадратурата на кръга
До коментар #18 от "Край":
Италианци, французи и англичани като не са загубили войната да не правят по - добри коли? Те сигурно имат по- добра електроника! А САЩ? Нали са върха в електрониката? На практика точно електрониката се дъни навсякъде. И тойота бяха върха докато нямаха прекалено електроника. А истината е че прекалените регулации прецакаха качеството на колите. Пък за материалите влагани в колите нямам думи- сигурно предпочиташ 900 кубикова пласмасова Дачия на която таблото е облицовано с плат като за маратонки.... Смях.Коментиран от #36
21:45 05.01.2026
28 Добре дошли в Еврозоната глупаци!
21:47 05.01.2026
29 Чета
22:11 05.01.2026
30 Гарантирано боклуци
22:27 05.01.2026
31 Джуган
22:29 05.01.2026
32 Евтини боклук
22:33 05.01.2026
33 Вярвам ти
До коментар #14 от "Вашето мнение":
Господ е създал Лада Нива, за да може човек цял ден да се занимава с нея и да има работа.22:35 05.01.2026
34 Шегуват ли се
До коментар #25 от "Само OPEL":
Ауди решили да пробват колко ще им издържи колата и на всеки 100 000 км слагали по един кръг. И минали 400 000 км и се счупила и отбелязали 4 кръга. Опел и те решили същото и малко преди да направи 100 000 км и се счупил и зачеркнали кръга.Коментиран от #38
22:42 05.01.2026
35 Zахарова
22:49 05.01.2026
36 РЕАЛИСТ
До коментар #27 от "Абе и ти си открил квадратурата на кръга":
В автомобилните заводи работниците са основно турци. Правят дюнери, но не са на ти с техниката. Купувайки немска кола е същото , все едно купуваш турска.22:52 05.01.2026
37 Германци искат да печелят от Азиатци
23:04 05.01.2026
38 Този е
До коментар #34 от "Шегуват ли се":
Много стар лаф ,90те работих с Ауди и го казах на шефа ,след един ден всички го знаеха23:18 05.01.2026
39 УдоМача
03:11 06.01.2026
40 Бла- бла
08:12 06.01.2026
41 Добри
15:08 06.01.2026
42 мислител
16:09 06.01.2026
43 Някой
До коментар #1 от "гост":
Има вярно в това което си написал. Но ако тези премиуми започнат да се развалят масово , и нямат старото качество . А те се развалят масово . Тогава кой балък ще продължи да настоява да си купи подобен автомобил , при това двойно по скъп. Ще се върви по някаква инерция . Гаранционните сервизи ще писнат . Докато ерозията обхване целият сектор , и продажбите станат бутикови . Мисля , че четох някъде подобна статистика , че германското автомобилостроене е на 50 процента от предходни години. И трябва ли да си купиш нов германски премиум , който ще строши автоматика на 30 000 км , на път за планираната почивка. Това последното не е измислено , а съвсем реален случай.07:07 07.01.2026