Коментар на българския историк Александър Стоянов:
"Както известява нашият Генерален консул в Русе, въпросът за предполагаемото Софийско съзаклятие е получил задоволително решение. Изпратената от Цариград Следствена комисия е успяла да открие само неколцина злосторници. Тя е приключила своята работа и трябва скоро да се върне тук. Вътрешното положение в българските области обаче остава несигурно. Сред населението се шири дълбоко недоволство, предизвикано от лошото управление. Това състояние на духовете съдържа в зародиш елементите на не един заговор. Безспорно е, че щастливият изход от Софийската афера се дължи на умереността на Великия везир, който този път изглежда е последвал нашите съвети. Вместо да подпомага играта на Мидхат паша, придавайки на обстоятелствата преувеличено значение, той е препоръчал на Комисията да не надхвърля целта, като тласне разследванията отвъд строго необходимото". 18/30 януари 1873 година.
Какво научаваме от доклада:
Руската империя следи внимателно действията на българските революционери в и извън българските земи.
Руската дипломатическа мисия, в лицето на Игнатиев, съветва и съдейства на османското правителство при решаване на въпроси, свързани със залавянето, осъждането и ликвидирането на български революционери.
Граф Н. Игнатиев взема пряко отношение към разследването на Арабаконашкия обир и последвалите арести, направени от османските власти.
Руската позиция в ситуацията септември 1872 - януари 1873 г. е за ограничено по размах, наказателно действие на Портата, което да не предизвика масови брожения сред българите, които Русия в този момент не желае, тъй като гради съюз с Германия и Австро-Унгария и не иска да провокира Виена, така че да изглежда все едно Петербург има пръст в някаква българска конспирация за въстание.
Смъртната присъда на Левски е окачествено като "задоволително развитие", което показва, че за Русия Вътрешната организация е опасен антипод на руските идеи сред българския възрожденски елит. Също както и БРЦК, ВРО е организация, чийто принципи за самостоятелна борба противоречат на ролята на спасителка на българите, която Русия иска да изиграе в неопределен, бъдещ момент.
Очевидно е, че макар и да не играе пряка роля в залавянето на Апостола и да не действа директно за постигане на смъртна присъда, граф Николай Игнатиев е положил всички усилия, достъпни чрез средствата на дипломатическата му мисия, за да постигне бърза развръзка на "Софийската афера", да ликвидира заловените водачи на Вътрешната организация и да постави Русия в ясно положение на разграничаване от българските революционни дела, за да не предизвиква реакция от Австро-Унгария, която би застрашила изграждащия се Съюз на Тримата императори.
Зад тези действия не бива да търсим някакъв величав, анти-български план на Игнатиев. За него българите са досадна пионка, която твърде често действа не на мястото си, в ущърб на руските интереси. По-скоро тук трябва д аоценяваме действията на графа в контекста на по-голямата регионална и дори световна руска политика. По същото време Русия се намира в процес на активна експанзия в Централна Азия и напрежението между Петербург и Лондон се засилва. В този контекст, за Романови е от ключово значение да получат дружбата на Хоенцолерните и Хабсбургите, за да гарантират европейския си фланг.
Редно е, в такъв случай, да осъзнаем, че действията на граф Игнатиев поставят процеса срещу Левски и борбата за озаптяване на българските революционери в контекста на Голямата игра, която Русия води срещу Великобритания - както на Балканите, така и в Азия. Това е добър повод да погледнем и от една по-широка перспектива за значението на делото на Васил Левски и мястото на българската освободителна борба като част от големия исторически поток на Викторианската епоха.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния Софиянец
Коментиран от #81, #158, #229
20:58 23.03.2026
2 Атина Палада
Коментиран от #41, #98, #109, #126, #261
20:59 23.03.2026
3 Атина Палада
Коментиран от #7, #87, #92, #145, #184
21:00 23.03.2026
4 Последния Софиянец
Коментиран от #78, #241
21:02 23.03.2026
5 Цък
Подкрепа за медийни проекти: Неговият подкаст „Денивелация“ (в който участва като водещ или чест гост) е подкрепен от Институт „Отворено общество – София“ и съфинансиран от ЕС в рамките на проекти за медийна устойчивост.
Работа в тинк-танкове: Александър Стоянов е старши сътрудник и директор по научната дейност в Центъра за изследване на демокрацията (ЦИД). Тази организация е дългогодишен партньор на мрежата на „Отворено общество“ в България и работи по проекти, финансирани от нея и други международни донори като USAID и ЕК.
Публична позиция: В социалните мрежи и своите статии Стоянов често иронизира теориите на конспирацията, свързани със Сорос, и се разграничава от пропагандните внушения, насочени срещу неправителствения сектор.
Коментиран от #88, #124, #243
21:06 23.03.2026
6 Хмм
Коментиран от #26, #226
21:07 23.03.2026
7 Кви братушки това е бил СССР
До коментар #3 от "Атина Палада":
Народ който не е възстанал след залавянето на Левски и да го освободи какво възстание ще прави Боримечката и Черешово топче21:08 23.03.2026
8 ?????
А сега френските партньори. Адолф Тиер, два пъти премиер и президент на Третата република - „Изстъпленията са за съжаление, но не оправдават разрушаването на Империята (Османската).“
21:09 23.03.2026
9 Колега
Велико нещастие за Русия е, че тези новосъздадени държави веднага проявяват мегаломанските си стремежи за Велика Гърция/Мегали идея/, Велика Сърбия, Велика България и обвиняват Русия, че не е осъществила техните замисли. Балканите обаче са твърде тесни за толкова много"велики" държави плюс Велика Албания, Велика Македония.
Трабва да се има и предвид, че през целия 19 Европа се управлява от "концерта" на т.н. Велики сили и за всяка промяна се изисква консенсус между тях при запазване на баланса между тях и при всяка промяна на континента, независимо къде всяка от силите трябва да получи нещо.
21:10 23.03.2026
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Игнатиев е невинен
21:12 23.03.2026
12 Баба Урсулспия
21:13 23.03.2026
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Ами
21:13 23.03.2026
17 Баба Урспия
21:13 23.03.2026
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Много честен
21:14 23.03.2026
20 Тъпокрумова
21:14 23.03.2026
21 Супер,
21:15 23.03.2026
22 Българин
21:15 23.03.2026
23 Гост
21:16 23.03.2026
24 Костадин Костадинов
Коментиран от #224
21:16 23.03.2026
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Да бе
До коментар #6 от "Хмм":
този уотабаутизъм беше на мода 80те години, но в 21 век явно още не сте стигнали. статията е за игнатиев, а не за англия.21:17 23.03.2026
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Димитър
Коментиран от #62
21:19 23.03.2026
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 ДрайвингПлежър
21:24 23.03.2026
31 Яничар
Има ли смисъл повече да се дискутира? Що се отнася до нелепото изказване на Лора Недочула Неразбрала - то си е чиста провокация по демократичен маниер - без доказателства
21:24 23.03.2026
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Соросоид
21:26 23.03.2026
34 прав си Стоянов,
21:28 23.03.2026
35 Мдаа
Коментиран от #250
21:31 23.03.2026
36 Последния Софиянец
Коментиран от #71
21:31 23.03.2026
37 нннн
Ама, как само дяволът чете евангелието!
21:32 23.03.2026
38 9689
Коментиран от #230
21:32 23.03.2026
39 ФИЛИП ГЕОРГИЕВ
ТИЯ OT ПAPTИЯTA НА ПEДOФИЛИTE ИЗПЪЛНЯВАT ПОРЪЧКА ЗА ЗАTPИBAНЕ HA HAЦИЯТА. 😡
Коментиран от #138
21:32 23.03.2026
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 ПРОГРЕСИВЕН СОФИ ЯНЕЦ
УЛ.ГРФ.ИГНАТИЕВ
НА
Трм.тасе„ГЕОРГИ ОРБАНОВ”...☝
21:36 23.03.2026
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Абе
21:40 23.03.2026
46 Гост
До коментар #25 от "АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРИЯ":
и по нататък в същото стихотворение Русия" март 1877 г.:"Немци, френци, англичани наши са враждебници, дружни с нашите душмани, с нашите изедници.
Спекуланти са омразни - интерес им покажи,
че да видиш дела проказни и чифутски в тях лъжи.....!
Коментиран от #53
21:41 23.03.2026
47 хахахаха
Коментиран от #52
21:41 23.03.2026
48 Точен
Коментиран от #51
21:42 23.03.2026
49 Костадин Костадинов
21:43 23.03.2026
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 не точен, а крив
До коментар #48 от "Точен":
Русороб патриот няма!21:45 23.03.2026
52 е как да е
До коментар #47 от "хахахаха":
Венецуела замина, Сирия и тя сега Иран дими, аятолаха иска помощ, Путин...не може да даде.Смятай колко сериозен партньор е русийката днес!
21:47 23.03.2026
53 Този коментар е премахнат от модератор.
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Павел Пенев
21:53 23.03.2026
58 с тези две мозъчни
До коментар #55 от "3838":
клетки вероятно фамилията ти идва от някои стар пра, пра неандерталски род. нивото на интелект доказва това. аре заминавай за москвата и стига диша въздуха тука!21:54 23.03.2026
59 Този коментар е премахнат от модератор.
60 Морски
21:55 23.03.2026
61 Този коментар е премахнат от модератор.
62 Митака
До коментар #28 от "Димитър":
той Борис III хубава реч изнася ама после пионките на москвата се гаврят с гроба му!в русия има много свободно място, аре заминавай. даже могат да ти зачислят една рускиня да те обслужва
21:58 23.03.2026
63 пръц
Коментиран от #72
21:59 23.03.2026
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 Мда
22:00 23.03.2026
67 Тити на Кака
Всичко в този текст е на нивото на пилешкия акъл, клатещ въздуха за "дружбата" между императорите.
Само един факт: след самоинциативата на Игнатиев по СанСтефанския прелиминарен договор, той е забит в девета глуха с обвинението, че е пробългарски настроен. И това "пробългарски" не е оценка на българите, които са го носили на ръце, а е оценка на руския император .
Що се отнася до действията му около съдебния процес срещу Левски, всичко е насочено към това да се омаловажи мащаба на революционната организация на българите. Защото и англичаните, и виенският император никога не биха допуснали създаване на автономно българско държавно образувание след руска намеса, ако една мащабна вътрешна организация бързо би създала онова, от което Големите най-много се страхуват - обединена българска държава по близо 300 000 кв км на българското землище. Райхщадското споразумение ясно очертава тези граници на една миниатюрна България. Разделена и подчинена.
Толкова по антибългарските действия на Игнатиев.
22:01 23.03.2026
68 Голяма лисица е бил графа.
22:02 23.03.2026
69 ЦИРК
От години се правят проучвания и няма никакви ама абсолютно никакви исторически факти и доказателства за намеса на граф Игнатиев в обесването на Левски. Разни псевдо журналисти с паежинясал от изпушената трева мозък, се напъват да раждат простотии и да защитават една друга бездарна псевдо журналистка, ставаща за водеща единственно на кулинарни предавания (тип Ути).
Полудяхте бе лумпени полудяхте тотално, толкова ли ви боли от факта че днес имаме държава България само и единственно на Русия и Българското опълчение с подкрепата на Австро-Унгария. И тази наша България днес не се простира до Константинопол и няма излаз на средиземно море само и единственно благодарение на Англия. И не това за което пишете, манипулирате, смучете от пръстите си не е "друга гледна точка" това е малоумие.
И лудите в психиатриите виждат света по различен начин, но това не ги прави "хора с различна гледна точка". Така че хич не се опитвайте да замазвате собствената си идиотия.
22:02 23.03.2026
70 обаче как
До коментар #59 от "Лора КУРмова":
копейката скимтеше и увърташе, смешникът му със смешник. гърчеше се като червеи. не можа нищо да измисли и го удари на обиди. същият руски смешник като Волендолен22:03 23.03.2026
71 Този коментар е премахнат от модератор.
72 фръц
До коментар #63 от "пръц":
амин!22:05 23.03.2026
73 Караман
22:06 23.03.2026
74 Потресен
22:06 23.03.2026
75 604
Коментиран от #80
22:08 23.03.2026
76 Граф дьо Максуд си отива от политиката
Коментиран от #95
22:09 23.03.2026
77 Този коментар е премахнат от модератор.
78 Два пъти предаден
До коментар #4 от "Последния Софиянец":
Значи организацията един път е издадена от Иванчо Хаджипенчович с мемори до султана през 1872г. и втори път от Димитър Общи. Граф Игнатиев минимизира щетите като представя аферата като нещо изолирано за да не последват репресии. Митхад паша е уплашен защото е масон и го е страх да не се разкрие масонският заговор срещу султана и затова иска смъртни присъди, която поръчка Иванчо Хаджипенчович изпълнява успешно.22:10 23.03.2026
79 Сашко
22:11 23.03.2026
80 тебе да те питам
До коментар #75 от "604":
Робите имат ли собственост бе СмехКоментиран от #83, #86
22:11 23.03.2026
81 ТтТ
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Комунистически тъпотии!Тези ватенки са предали Васил Левски, а после, за да замаскират това в историята и съзнанието на българина, започват да възхваляват Левски в училищата и образователната система. А когато излезе истината наяве, българинът да бъде раздвоен и да каже: „Ама те комунистите го боготворяха!
22:12 23.03.2026
82 Този коментар е премахнат от модератор.
83 Този коментар е премахнат от модератор.
84 Забелязал
22:14 23.03.2026
85 Този коментар е премахнат от модератор.
86 Този коментар е премахнат от модератор.
87 ТтТ
До коментар #3 от "Атина Палада":
Лошото е, че промиха мозъците на голяма част от българите, които им вярват като на всяка руска дума и до ден днешен!22:15 23.03.2026
88 Лелее
До коментар #5 от "Цък":
Мерси за информацията.А аз се чудех,защо толкова ТЕНДЕНЦИОЗНО е против.И той си получава своите 30 сребърника.Вчера ,в социалните мрежи излезе таблица,кои журналисти колко получават от НПО Сорос--Лора беше,естествено там.Толкова обединени в мнението си,българите скоро не сме били.Чудя се само,толкова ли е лесно да продадеш достойнството си22:19 23.03.2026
89 защо
Ето конкретните му намерения и действия:
Политизиране и репресии: Мидхат паша е виждал в обира възможност да докаже съществуването на организирана конспирация срещу империята. Той е настоявал за строги мерки, за да всее страх сред населението и да предотврати бъдещи бунтове.
Ликвидиране на ВРО: Основният му стремеж е бил залавянето на ръководителите на организацията, като името на Васил Левски вече е фигурирало в докладите до него като главен организатор на тайното движение.
Използване на самопризнанията: Той се възползва от показанията на Димитър Общи, който умишлено разкрива комитетската мрежа с надеждата да придаде на процеса политически характер и да привлече вниманието на Великите сили. Мидхат паша използва тези разкрития, за да разгърне мащабни арести в Тетевенско, Орханийско и Ловешко.
Организиране на специална комисия: По негово разпореждане в София е свикана извънредна правителствена комисия (съд), която да разследва участниците и да наложи тежки присъди, включително заточение в Диарбекир за десетки българи.
Прочетете пак доклада и който може да разсъждава.
Коментиран от #117, #142
22:22 23.03.2026
90 Проф.Юлиян Кирилов
Пишете за четиримата българина,които подписват
смъртната присъда на Левски в състава на турския съд.
Това,е национално предателство.За Карагьозов ,които подвежда Левски да разкрие съмоличностаси,съветник в съда в В.Търново.
За Иванка Добрева,съпруга на Хр.Добрев,член на ТЧРК от Ловеч,която предава Левски.Която,е черковистка
За Черковисткото,движение,което праща на бесилката,много Български Революционери.
22:23 23.03.2026
91 Не се гаси туй що не гасне!
туй име свято, родно, мило!
То в мрака бива нам светило,
надежда — в нашите злини!
То спомня ни, че ний кога сме
забравени от целий свет,
любов, що никога не гасне,
за нази бди с най-сладък свет.
Русия! Таз земя велика
по шир, по брой, по сила! Тя
с небето има си прилика
и само с руската душа!
Там, там молбите ни се чуват
и в днешния печален час
сърца все братски се вълнуват
осемдесет милйона с нас!
О, скоро нам ще се протегне
могъща, силна, братска длан
и кръв поганска пак ще текне,
и пак ще гръмне стар Балкан.
22:24 23.03.2026
92 Като
До коментар #3 от "Атина Палада":
са я избили интелигенцията ти как си оцелял?22:25 23.03.2026
93 Бойчо Огнянов
Коментиран от #114
22:25 23.03.2026
94 България е в съюза на великите сили
Левски го е казал
Който ни освободи той ще ни пороби
И е казал
Ако губя губя мене си Ако спечеля печели цял народ
Което се случва
Левски е имал жена и дете ама ги е пазил в тайна да не ги поробят или убият
Трябва да се направи ДНК проба на всички българи и да се разбере кой е наследник на Левски
22:26 23.03.2026
95 Този коментар е премахнат от модератор.
96 Иван Вазов
защо сте вий тука? Защо сте
дошли на полята балкански
немили, неканени гости?
Желали би вас възхитени
да срещнем со сълзи и с китки…
Но идете вий настървени,
на грозни зовете ни битки!
Желали би вас да прегърнем
и тоз път сърдечно, горещо.
Но взорът ви свети зловещо…
Как ръце сега да разгърнем?
О, руси! Аз друг път ви славях
за подвиг велик и чудесен,
високо ви лґкът поставях
във мойта душа, в мойта песен!
Вий някога знаме Христово
развяхте за благо човешко —
строшихте ни игото тежко,
а днеска ни носите ново!
И пак не ви мразим (не крия:
обича ви още народа);
но любим и свойта свобода,
стократно пµ любим я ния.
За тоз кумир ние се бием
и с чужд, и със близък упорно
и няма ний врат да превием
пред никакво иго позорно!
О, колко ви, братя, жалея!
О, как би желал, братя клети,
свобода и вам и за нея
кат нас да живейте и мрете!
1916
22:27 23.03.2026
97 Моряка
22:30 23.03.2026
98 Този коментар е премахнат от модератор.
99 Факт
22:37 23.03.2026
100 Много прозрачна...
22:38 23.03.2026
101 Факт
На Трети март 1878г съгласно Санстефанския мирен договор България става ВАСАЛ на Османската империя и е такава чааак до 22.09.1908г - деня на Независимоста на България от Османската империя, когато вече България става свободна и независима държава!!!
22:39 23.03.2026
102 Факт
Отношението: В докладите си Игнатиев описва дейците на комитета като „неразумни" и „престъпно лекомислени", застрашаващи руските „дипломатически комбинации".
22:43 23.03.2026
103 Факт
Най-голямото изпитание за руската политика е Съединението през 1885 г. Тъй като то се случва без знанието на Петербург и под ръководството на суверенния княз Александър I Батенберг, Русия реагира с безпрецедентна жестокост.
Военен саботаж: По пряко настояване на руската дипломатическа линия, императорът изтегля руските офицери от българската армия точно когато Сърбия обявява война.
Целта е България да бъде разгромена, а Съединението — анулирано.
Дипломатическа война: Игнатиев и неговите последователи настояват пред Великите сили за връщане на статуквото и повторно разделяне на България на Княжество и Източна Румелия.
22:44 23.03.2026
104 Факт
Агентурата: Руското посолство в София се превръща в щаб на заговорниците. Чрез подкупи и обещания за кариера, офицери-русофили са подстрекавани да отвлекат законния държавен глава.
Мисията на Каулбарс: Последвалата мисия на генерал Каулбарс е връхната точка на отрицателната роля на Русия. Той се държи не като дипломат, а като господар на провинция, опитвайки се да диктува състава на правителството и изборите за Велико народно събрание
22:46 23.03.2026
105 Факт
Агентурата: Руското посолство в София се превръща в щаб на заговорниците. Чрез подкупи и обещания за кариера, офицери-русофили са подстрекавани да отвлекат законния държавен глава.
Мисията на Каулбарс: Последвалата мисия на генерал Каулбарс е връхната точка на отрицателната роля на Русия. Той се държи не като дипломат, а като господар на провинция, опитвайки се да диктува състава на правителството и изборите за Велико народно събрание
22:46 23.03.2026
106 Българин съм
22:46 23.03.2026
107 Факт
Из доклад на граф Игнатиев до канцлера Горчаков (1872 г.):
„Ние трябва да следим с най-голямо внимание за това, щото българското движение да не приеме характер, който би бил противен на нашите интереси... Всяка преждевременна проява на революционен дух трябва да бъде потискана."
Относно съдебния процес срещу Левски (януари 1873 г.):
„Софийските събития са плод на една престъпна лекомисленост. По-добре е тези неща да приключат бързо, за да се избегнат по-нататъшни усложнения за Портата."
Инструкция на руското МВнР след Съединението (1885 г.):
„По-добре разпокъсана България, но под наше влияние, отколкото цяла България, която ни обръща гръб. Съединението е акт на неподчинение."
Граф Игнатиев в писмо до Константин Победоносцев (1886 г.):
„Българският въпрос може да се реши само със силни мерки... Батенберг е пречка, която трябваше да бъде премахната. Тези хора трябва да разберат, че съществуват само благодарение на нас."
Равносметката: Историческите документи показват, че за граф Игнатиев България е била „задунайска губерния" в проект. Неговата роля е белязана от стремеж към пълен контрол, финансово изтощение на страната (чрез Окупационния фонд) и системно противодействие на всяка проява на влияние, отколкото цяла България, която ни обръща гръб. Съединението е акт на неподчинение."
Коментиран от #132, #246
22:48 23.03.2026
108 Факт
„Българският въпрос може да се реши само със силни мерки... Батенберг е пречка, която трябваше да бъде премахната. Тези хора трябва да разберат, че съществуват само благодарение на нас."
Равносметката: Историческите документи показват, че за граф Игнатиев България е била „задунайска губерния" в проект. Неговата роля е белязана от стремеж към пълен контрол, финансово изтощение на страната (чрез Окупационния фонд) и системно противодействие на всяка проява на българска независимост.
22:49 23.03.2026
109 Да ти кажа
До коментар #2 от "Атина Палада":
Живяла съм доста,видяла съм много,но винаги се чудя,на неблагодарността на хората.Вярно,сега не е политкоректно да се говори хубаво за Русия,но ще кажа само и това,че братушките ни построиха атомна централа,на която сега ние не можем на един реактор мембраната да сменим.Техни специалисти учиха наши инженери.Лора Крумова е нагла --руските паметници били високи.Не ми се говори за тортата с ,ще ме изтрият -(разчленени ...) Неука и нагла журналистка.Мисля,че този спор беше търсен от нея,имайки предвид явната любов на Костадинов към Русия.Обаче си вкара автогол.22:50 23.03.2026
110 Този коментар е премахнат от модератор.
111 Сандо
22:52 23.03.2026
112 Ами..
Знаете ли защо, защото знаят кой ги е освободил и от какво.
Много сте жалки когато празнувате "освобиждението" на България, а нито дума не казвате от какво. С.луги сте!
22:54 23.03.2026
113 За протокола каква е научната степен на
22:58 23.03.2026
114 Този коментар е премахнат от модератор.
115 !!!?
А защо е така е известно от писмото на Левски до Любен Каравелов:
"Байо Либене, дочувам че ти и оная луда глава Ботьова сте решили да докарате миризливия казашки ботуш в Булгорско. Ако туй е тъй аз с мойте кунки ще ви отрежа чепките !
В. Лъвскии"
Та ето защо "братушката" граф Игнатиев се е погрижил пред Високата Порта Левски да бъде обесен, по бързата процидура, като обикновен "чапкън", а не като един от най-видните възрожденски лидери за освобождението на България от турско иго !
НАРОДЕ ????
Коментиран от #119
23:02 23.03.2026
116 Този коментар е премахнат от модератор.
117 Масоните ! ! !
До коментар #89 от "защо":
Митхад паша е масон и в братско разбирателство с българските масони планират дуалистична монархия и смесено българо-турско образование. Масоните дават пари на Левски, но Левски отказва да подчини вътрешната революционна организация на масоните. Знаел е,че масоните са го турили на дръвника и затова събира архива на организацията. Митхад паша се страхува, че масонския заговор ще бъде разкрит и затова нарежда на масОна Иванчо Хаджипенчович да се издадат смъртни присъди. А граф Игнатиев се стреми да минимизира щетите и репресиите като представи случая като нещо изолирано.23:03 23.03.2026
118 Мюсулманите не могат да правят
Както преди освобождението така и сега мюсулманите имат оръжие от западните християни
Русия с армия въоръжена с руско оръжие и муниции и българите с логистика и обоз побеждават османската империя и основават Сан стефанска България което е разделена 1879 на берлинския конгрес на княжество България и източна румелия а македония и неломорска тракия отново са в османската империя
Трябва да се разбере защо Великите сили свикват берлинския конгрес и продължават да въоръжават турците с западни образци оръжие което правят и до ден днешен
Арменския геноцид е направен със западни оръжия на въоръжение в турция
23:03 23.03.2026
119 Това писмо е доказано, че е лъжовно!
До коментар #115 от "!!!?":
Манипулираш хората с невежеството си. Разбирам, че капацитета ти е толкова, но моля те следващия път потърси достоверна информация, а не онея от нпо-то къде ти сготвиха и без това сварения мозък.Коментиран от #221
23:07 23.03.2026
120 Този коментар е премахнат от модератор.
121 ВВП
Коментиран от #123, #238
23:12 23.03.2026
122 ВВП
23:14 23.03.2026
123 На равно поле хайдути на Витоша
До коментар #121 от "ВВП":
Ли искаш23:16 23.03.2026
124 Здрасти
До коментар #5 от "Цък":
С две думи - платен боклук.23:16 23.03.2026
125 ВВП
23:18 23.03.2026
126 Истината
До коментар #2 от "Атина Палада":
Без Русия нямаше да има България. Не се гаврете с историята ни !23:30 23.03.2026
127 Гавра и до днес
23:35 23.03.2026
128 Този коментар е премахнат от модератор.
129 Гласът
00:03 24.03.2026
130 Последния Софиянец
00:10 24.03.2026
131 Този коментар е премахнат от модератор.
132 Тракт
До коментар #107 от "Факт":
А защо не цитираш писмото на австрийския император Франц Йосиф до руския Александър II (Освободител) в навечерието на Берлинския конгрес. "Уверявам Ви, че по границата има 100 000 щика, готови веднага да тръгнат напред, ако Вие дори се появите в Берлин." Русия е изтощена от войната с Османската империя и не може да си позволи нов конфликт със свежата и добре подготвена армия на Австро-Унгария. Все пак на конгреса е изпратен представител, но просто наблюдава как т.нар. Велики сили осакатяват България. Сега ще кажеш, че Русия също е част от Великите сили, но за разлика от нея, останалите не само, че не си мърдат пръста за Освобождението, но и всячески се опитват да попречат: Англия с пари и кораби, Германската империя с оръжие. Висшите офицери на турската армия масово са завършили на Запад.00:52 24.03.2026
133 Този коментар е премахнат от модератор.
134 Феникс
01:53 24.03.2026
135 Следвай пътят !
02:38 24.03.2026
136 Професор
Коментиран от #137
02:59 24.03.2026
137 Професор
До коментар #136 от "Професор":
(продължение) Димитър Общи пък ограбва турската поща в Арабаконак и убива няколко заптиета. Сръбските власти това и чакат -- архивът на Каравелов мистериозно е откраднат и се подхвърля на турската полиция. С това и Общи, и Левски стават идентифицируеми престъпници, преследвани за убийства, престъпление което Отоманският наказателен закон наказва със смърт. Това са фактите, всичко останало е ала-бала и не ви е виновен нито граф Игнатиев, нито барон Мюнхаузен. Има книга по тези въпроси но е на английски език, продава се безплатно на Амазон. Казва се "Непоправимата история на Руско-Турската Война от 1877-78 г.". Преведете си заглавието на английски и си я даунлодвайте, ако знаете английски. Ако не -- четете си съветска литература по тези въпроси и бон шанс..03:02 24.03.2026
138 Михал Стоянов
До коментар #39 от "ФИЛИП ГЕОРГИЕВ":
Те затова на изборите ще духат супата.И то много яко , но още не им се вярва .Нищо ,от ниско като се изгърмиш най-боли.04:06 24.03.2026
139 Този коментар е премахнат от модератор.
140 Този коментар е премахнат от модератор.
141 Тиквата +Шиши =💩
05:34 24.03.2026
142 ще се разбера
До коментар #89 от "защо":
някой ден, че димитър общи е руски агент и умишлено не изпълнява разпорежданията на Левски07:59 24.03.2026
143 Мишел
08:06 24.03.2026
144 Този коментар е премахнат от модератор.
145 Ивелин Михайлов
До коментар #3 от "Атина Палада":
Под турско робство не сме имали златен резерв бе сорос09:18 24.03.2026
146 Този коментар е премахнат от модератор.
147 Милена
Следващата жертва на лошите руснаци ще е Ботев. Пак придружено с фейкове. Да живее EU, Viva LGBT, Слава на Америка, слава на еврото, искаме още по-високи цени и още по-голяма инфлация. Срамно е да плащаме ток по €250, трябва да е поне 1000. Ние да не сме някакви цървули.. Горди европейци сме!
И незабавно да се преименува ул. Граф Игнатиев на ул. Роналд Рейгън!
09:54 24.03.2026
148 Този коментар е премахнат от модератор.
149 Този коментар е премахнат от модератор.
150 Мисирки,
11:26 24.03.2026
151 Якото турско "съжителство"
Такива за са за Народен съд и .....!
Имам зверска непоносимост към разни неграмотни елементи, които за пари са готови да предават Родината и да се изплюват върху нашата история.
Никъде не видях насоката, която всички описват , че е повлиял на събитието за обесването на Левски!
Това не е исторически текст, а злонамерена манипулация. Авторът не изследва фактите, а насилва фактите, за да произведе удобна омраза. Да употребяваш Левски като инструмент за днешна идеологическа пропаганда е не проява на смелост, а на интелектуална и морална нечистоплътност. Историята не се пише с внушения, а с почтеност - нещо, което в тази публикация напълно липсва.
11:26 24.03.2026
152 Якото турско "съжителство"
• Левски е осъден от османски съд с подпис за смърт от Султана.
• Няма документ, доказващ руска заповед за екзекуцията му.
• Цитираните дипломатически писма се използват извън контекста им.
Следователно твърдението, че граф Игнатиев е „виновен“ за обесването на Левски, е спекулация, а не доказан исторически факт.
11:29 24.03.2026
153 Тъкмо на място
Коментиран от #155
11:33 24.03.2026
154 Якото турско "съжителство"
11:41 24.03.2026
155 Якото турско "съжителство"
До коментар #153 от "Тъкмо на място":
Бравооо, откри Америка! Русия имала имперски интереси.., за проливите?!А какви интереси са имали Англиа, Франция, Германия, м??
Коментиран от #156
11:45 24.03.2026
156 А не е ли имала?
До коментар #155 от "Якото турско "съжителство"":
Защо се правите на ощипани и не приемете простата истина - Русия не ни е освободила за черните ни очи.Нейните цели са били други, но новата държава , нашата България е имала свои разбирания и свои планове различни от Руските.Четете Симеон Радев - "Строители на съвременна България", там е описано доста добре!Коментиран от #159
11:50 24.03.2026
157 Ариел
11:51 24.03.2026
158 Този коментар е премахнат от модератор.
159 Якото турско "съжителство"
До коментар #156 от "А не е ли имала?":
Някъде да съм казвал, че Русия ни е освободила за черните ни очи,не! Напротив - казвам, че Русия ни освободи заради своите имперски интереси.ЗАЩО все Русия ви е в устата??
Какви са били имперските интереси на Англия, Франция, Германия, които поддържаха Осм.Империя последните и два века??
Коментиран от #160
12:01 24.03.2026
160 Тоз който ни освободи, той ще ни пороби!
До коментар #159 от "Якото турско "съжителство"":
Надявам се, да знаеш чии са тези думи!.....Ей затова Русия ни е в устата! А Великобритания, Австро-Унгария и Германия са друга бира от същото котило хиени от което е и Русия!Коментиран от #166, #169
12:08 24.03.2026
161 анонимен
Коментиран от #202
12:09 24.03.2026
162 анонимен
12:10 24.03.2026
163 анонимен
Коментиран от #171
12:10 24.03.2026
164 анонимен
12:12 24.03.2026
165 анонимен
Но фактите са категорични. Българо-руската война от 1916-1918г. съществува. И тази война е истинска. Тя се води по суша, въздух и вода , на два фронта - Добруджа , респективно Румъния и Македония.
12:13 24.03.2026
166 Този коментар е премахнат от модератор.
167 анонимен
В 7.30ч. към Варна се насочват два неприятелски хидроплана. Те правят пълна обиколка над града и хвърлят няколко бомби.Това е първата въздушна бомбардировка над български град в световната война.
12:14 24.03.2026
168 анонимен
12:16 24.03.2026
169 Якото турско "съжителство"
До коментар #160 от "Тоз който ни освободи, той ще ни пороби!":
"Тоз който ни освободи, той ще ни пороби" не са думи на Левски...по-добре не се мъчи..
Коментиран от #176
12:17 24.03.2026
170 анонимен
Коментиран от #225
12:23 24.03.2026
171 Якото турско "съжителство"
До коментар #163 от "анонимен":
"Раковски издава брошурата си „РУСКАТА УБИЙСТВЕНА ПОЛИТИКА ЗА БЪЛГАРИТЕ”Ехооо, Раковски издава брошура, но не с това име. И като гледам, че копираш глупости от нета, да питам:
Кое е оригиналното заглавие от Раковски и за какво пише?
Коментиран от #175
12:27 24.03.2026
172 анонимен
Коментиран от #254
12:28 24.03.2026
173 анонимен
С убийството на Дякона граф Н. Игнатиев доказва на практика на българските революционери, че техните самостоятелни революционни акции са обречени и няма да бъдат допускани от Русия. Българското революционно движение трябва да обслужва целите и интересите на Русия, а не обратно.
12:31 24.03.2026
174 анонимен
Докосването до живота и делото на Васил Левски, при когото отвсякъде извира българщината е истинска наслада.
12:33 24.03.2026
175 Въпросът тук опира до друго
До коментар #171 от "Якото турско "съжителство"":
Както установихме Русия не ние освободила за черните ни очи! Тук имаме пълно съвпадение на мнения.Благодарение на нея сме получили свободата си чрез 10-тата по ред Руско-Турска война!Ние мсе благодарни на падналите за свободата на България войни от всички народности, но и не сме получили даром тази свобода.Знаете - "И днес йощ Балкана щом буре захваща...".Писано е много за Българското опълчение, за помощта на знайни и незнайни местни хора превеждали руските части по тайни пътеки през зимния Балкан в тила на турците и т.н. и т.н.Въпросът е в друго.Русия не ще благодарност и братска любов.Тя иска ДА НИ КОНТРОЛИРА! Това е фундаменталният сблъсък и който си затваря очите за това не е наред с главата!Коментиран от #177, #178, #179, #182
12:37 24.03.2026
176 Да си видял някъде
До коментар #169 от "Якото турско "съжителство"":
В коментарите, Че са думи на Левски?Коментиран от #180
12:39 24.03.2026
177 Този коментар е премахнат от модератор.
178 Този коментар е премахнат от модератор.
179 Якото турско "съжителство"
До коментар #175 от "Въпросът тук опира до друго":
Добре бе разбрахме, че Русия не ни е освободила за черните ни очи! Освободи ни заради своите имперски интереси и да ни контролира.Но ЗАЩО все Русия ви е в устата??
Не разбрах, какви са били имперските интереси на Англия, Франция, Германия, които поддържаха Осм.Империя последните и два века?? И колко англо,френско,германи-турски войни са водени за свободата на българите??
Коментиран от #185
12:51 24.03.2026
180 Якото турско "съжителство"
До коментар #176 от "Да си видял някъде":
А чии са?Коментиран от #181
12:53 24.03.2026
181 Ти кажи
До коментар #180 от "Якото турско "съжителство"":
Нали си отворен и твърдиш, че не били на Левски!Коментиран от #183
12:55 24.03.2026
182 Якото турско "съжителство"
До коментар #175 от "Въпросът тук опира до друго":
"Раковски издава брошурата си „РУСКАТА УБИЙСТВЕНА ПОЛИТИКА ЗА БЪЛГАРИТЕ”Раковски издава брошура, но не с това име.
Не разбрах, кое е оригиналното заглавие от Раковски и за какво пише?
Коментиран от #190, #242
12:55 24.03.2026
183 Якото турско "съжителство"
До коментар #181 от "Ти кажи":
Аз знам, тебе питам. Чии са?Коментиран от #188
12:56 24.03.2026
184 И на края
До коментар #3 от "Атина Палада":
ти се изред....их..а.....12:59 24.03.2026
185 Ти тъп ли си?
До коментар #179 от "Якото турско "съжителство"":
Или се правиш на ощипан? Говорим за Русия, защото тя ни е освободила(И едва ли ще намериш тук някой да твърди друго).По тази причина не са ни интересни Англия, Франция, Австро-Унгария. Освен това има над 13 Руско-Турски войни, ако изобщо нещо ти говори това. Та затова Русия ни е в устата, защото тя не се задоволява с МОРАЛНАТА страна на въпроса, тя си иска КОНТРОЛ, да ни нарежда какво да правим, как да го правим и да е все в нейна угода.И това ако не си разбрал какво друго да ти обяснявам, просто чети!Коментиран от #189, #233
13:00 24.03.2026
186 и не е поп Кръстю
13:01 24.03.2026
187 мушмул
13:02 24.03.2026
188 Ако искаш
До коментар #183 от "Якото турско "съжителство"":
Да ти дам и студентската си книжка да ми пишеш оценка колко знам!?Коментиран от #192
13:02 24.03.2026
189 Якото турско "съжителство"
До коментар #185 от "Ти тъп ли си?":
За пореден път - тава за Русия е на всички ясно и известно!Отново и пак не разбрах, какви са били имперските интереси на Англия, Франция, Германия, които поддържаха Осм.Империя последните и два века?? И колко англо,френско,германи-турски войни са водени за свободата на българите??
Коментиран от #191
13:04 24.03.2026
190 По-точното е
До коментар #182 от "Якото турско "съжителство"":
„Преселение в Русия или руската убийствена политика за българите“ но по принцип си е все едно и също!Коментиран от #194
13:04 24.03.2026
191 Този коментар е премахнат от модератор.
192 Якото турско "съжителство"
До коментар #188 от "Ако искаш":
Айде бе още ли се мотаеш? До кога ще чакам да ровиш из нета?Чии са думите "Тоз който ни освободи, той ще ни пороби"??
Коментиран от #193
13:07 24.03.2026
193 Въпрос
До коментар #192 от "Якото турско "съжителство"":
Ти латерна ли си? Все едно и също и си се запънал като магаре на мост на едни и същи опорки! Давай изплюй камъчето за Франция, Великобритания и т.н., усещам че те сърби езикаКоментиран от #196
13:11 24.03.2026
194 Якото турско "съжителство"
До коментар #190 от "По-точното е":
Не е, това е еничарска измислица, оригинала на Раковски е "„Лудостта за преселението в Русия“ отпечатана във в. „Дунавски лебед“1861 г. ,Даже и заглавието не знаете, камо ли за какво пише в нея?
С неграмотност само задръствате нет пространството !
Коментиран от #195, #197
13:15 24.03.2026
195 Едва ли си я чел в оригинал
До коментар #194 от "Якото турско "съжителство"":
Е, важното е да напъчиш тука, че си много "грамотен", пък видите ли останалите и такава "фундаментална" подробност не знаят пък тръгнали да списуват против "Матушката".А бе я....Коментиран от #199
13:18 24.03.2026
196 Якото турско "съжителство"
До коментар #193 от "Въпрос":
Ако и това не разбираш, няма смисъл! Въпросът е риторичен. Недей се мъчи.Коментиран от #198
13:19 24.03.2026
197 Справка в Уикипедия
До коментар #194 от "Якото турско "съжителство"":
Сочи, че заглавието е „Преселение в Русия или руската убийствена политика за българите“, но кой съм аз да оспорвам такъв авторитет"!Коментиран от #201
13:24 24.03.2026
198 Имаше там нещо
До коментар #196 от "Якото турско "съжителство"":
За "риторика" и какво ли разбира свиня от кладенчова вода!13:25 24.03.2026
199 Якото турско "съжителство"
До коментар #195 от "Едва ли си я чел в оригинал":
Раковски е русофил, но преди това патриот и е писал да запази българите от преселение, блазнени от руските предложения за безплатна земя. В Осм. империя българите не са имали земя, била е собственост на султана.За това е бил против и критикува руската политика тогава в „Лудостта за преселението в Русия“
И не се пъча, а доказвам, че копирате глупости от нета без да проверявате.
Коментиран от #200
13:29 24.03.2026
200 Говориш глупости
До коментар #199 от "Якото турско "съжителство"":
В Османската империя основната част от населението се казва “рая” Робът е собственост на някого. А раята не е била собственост на никого, но пък е имала право да притежава ниви, ливади, гори, добитък.Коментиран от #203
13:39 24.03.2026
201 Якото турско "съжителство"
До коментар #197 от "Справка в Уикипедия":
Под това преиначено заглавие „Преселение в Русия или руската убийствена политика за българите“, по-късно ( 1886 г. ) я преиздава З.Стоянов( вече русофоб).Оригинала на Раковски е " „Лудостта за преселението в Русия“1861 г.
Коментиран от #204, #211
13:41 24.03.2026
202 Абе
До коментар #161 от "анонимен":
умнико, по това време Сърбия е вече протеже на Аустрийската империя, ама ти откъде да го зваеш.....13:45 24.03.2026
203 Якото турско "съжителство"
До коментар #200 от "Говориш глупости":
Ама вЕрно ли?Не знаете на кой са думите "Тоз който ни освободи, той ще ни пороби", не знаете за какво пише Раковски, не знаете политиката на Западните Велики сили, но знаете за робството в ОИ.
Айде стига толкова..
Коментиран от #205
13:47 24.03.2026
204 Кратка справка
До коментар #201 от "Якото турско "съжителство"":
В Уикипедия сочи срещу името на Георги Стойков Раковски оригиналното име на памфлета - "Преселение в Русия, или руската убийствена политика за българите" - издаден в 1861г.. Преиздаден е от Захарий Стоянов с негов предговор в 1886г.Коментиран от #206
13:51 24.03.2026
205 Ще се окаже
До коментар #203 от "Якото турско "съжителство"":
Че НЕзнаещия сте Вие, говорят го всички факти! На гол тумбак чифте патриотични пищови подплатени със солидна доза русофилизъм не са гаранция за качество и "ученост".Тъкмо напротив!Коментиран от #207
13:54 24.03.2026
206 Якото турско "съжителство"
До коментар #204 от "Кратка справка":
Защото не е вярно. Дали са снимка само на преиздаването от Захарий Стоянов - 1886г., но не са дали и няма снимка от вестника „Дунавскыи лебед“, год. II, бр. 53 от 3 октомври 1861 г. - когато е издаден оригинала на Раковски - „Лудостта за преселението в Русия“Уикипедия не е за подробна историческа информация.
14:09 24.03.2026
207 Якото турско "съжителство"
До коментар #205 от "Ще се окаже":
Да.., благодаря!14:10 24.03.2026
208 Русия е злото на света,
Коментиран от #236
14:30 24.03.2026
209 Есаул
Коментиран от #212
14:30 24.03.2026
210 Това трябва да се знае от всички българи
Толкова за отношението на графа към Левски.
14:36 24.03.2026
211 По турско робство турски не се учи
До коментар #201 от "Якото турско "съжителство"":
в училището, но по руско робство започвахме от детската ясла руски песнички възхваляващи един пропаднал народ и насила задължително учихме руски , преподаван от морално пропаднали рускини доведени в България от прости хорица с цел брак !Коментиран от #213
14:38 24.03.2026
212 Този коментар е премахнат от модератор.
213 Якото турско "съжителство"
До коментар #211 от "По турско робство турски не се учи":
Абе спрете се бе, не осъзнавате колко брутална е простотията!?Днешният книжовен турски език е създаден при управлението на Ататюрк през 20 в (след 1920г.), като за азбука използват латиницата. Османският език е бил официален в империята, и е с лексика от около 70% арабски и персийски заемки. И днешния турчин ще го гледа като теле в железница.
14:49 24.03.2026
214 За розовите понита и "някакво решение"
А сега френските партньори. Адолф Тиер, два пъти премиер и президент на Третата република - „Изстъпленията са за съжаление, но не оправдават разрушаването на Империята (Османската).“ - Ст. Поляков
14:58 24.03.2026
215 Пришелец
15:04 24.03.2026
216 анонимен
Този момент е много важен. Той доказва, че руските дипломати са в течение на разследването срещу българите и че са се намесили в полза на свой поданик, който е незабавно освободен.
15:12 24.03.2026
217 анонимен
Коментиран от #218
15:15 24.03.2026
218 Неук анонимен
До коментар #217 от "анонимен":
През 1872-1873г. нито Англия, нито Франция имат намерение да спасяват Апостола на българската свобода, за тва и не е спасен15:29 24.03.2026
219 Вис
15:29 24.03.2026
220 Та по тоя повод...
15:35 24.03.2026
221 Това писмо не е истиско
До коментар #119 от "Това писмо е доказано, че е лъжовно!":
Като се цитира писмото, ако е документ трябва да се посочи откъде и кой го е намерил и и как така досега не е било отркито?!Видна наши историци наши историци доказаха, че писмото не е автентично. Освен това то уж "било открито в един от труските архиви" и то една в наши дни след 150 години. Откривателите му пак случайно са свързани с либералите и соросите, които по всякакъв начин се опитват да прииначат и пренапишат българската история в угода на западните либерали и Сорос. Сам Н.Денков когато бе мин.- председател каза, че трябва ДА СЕ ПРОМЕНИ БЪЛГАРСКАТА ИСТОРИЯ, за да не изпитват българите благодарност и признателност към Русия!
Ето какви изменници и предатели разпространяват неавтентични писма и слагат в устата на български революционери измислени думи, или фрази извадени от контекста. Например Каракачанов каза, че думите на Левски"който ни освободи, той ще ни пороби" не са имали нищо общо с Русия, а са били във връзка с Гърция, по предложение да съдейства пред султана за освобождението ни. Така и с това измислено писмо, с което по манипулативен начин се цели да се очерни делото на граф Игнатиев за създаване на Санстефанска България!На всичко са способни предателите само и само да омаловажат делото на Русия за Освобождението ни и създаването на Третата българска държава! Граф Игнатиев е радетел за освобождаване на всички български земи и създател на договора за Сан Стефанска България! Той е бил любимец на всички българи и за го наричали "Графа н
Коментиран от #222
15:41 24.03.2026
222 Истината
До коментар #221 от "Това писмо не е истиско":
Граф Игнатиев е радетел за освобождаване на всички български земи и създател на договора за Сан Стефанска България! Той е бил любимец на всички българи и за го наричали "Графа на българите"! Носили са го на ръце от Шипка до Пловдив. Издигнали са паметници във Варна и други градове в негова чест и са кръстили улици и селища на него. Съвременниците на Руско-турската освободителна война са знаели истината за него и за Русия като Освободителка на България и за цар Александър II-ри, когото неслучайно са нарекли "Цар-Освободител!"Опитите на платени предатели да хвърлят сянка върху миналото ни са обречени на неуспех, а драсканиците и предателствата им ще бъдат заклеймени от историята и поколенията!
Коментиран от #244
15:47 24.03.2026
223 SDEЧЕВ
16:11 24.03.2026
224 Този коментар е премахнат от модератор.
225 Този коментар е премахнат от модератор.
226 До Хмм
До коментар #6 от "Хмм":
В доста от твърденията си сте прав. Покойният Георги Ифандиев имаше подобни виждания, подкрепени с факти и документи относно руската политика към България, граф Игнатиев и БРЦК. В книгата си 1915 Холокостът той много точно цитира фактите и документите за така наречената "освободителна руско-турска война" и причините за нейното избухване. Той се опираше на документацията на Раковски за действията на Русия и влиянието на фамилията Ротшилд върху руския император. А, че Русия и САЩ винаги играят заедно сте абсолютно прав.16:37 24.03.2026
227 Този коментар е премахнат от модератор.
228 С други думи
18:26 24.03.2026
229 ЛЪЖА
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
русофиляците никога няма да признаете злото идващо от мутушката ви18:27 24.03.2026
230 Моряка
До коментар #38 от "9689":
Чак сега ли разбра?Разбира се че Путин е окачил въжето на врата на Левски.И на Ботев и Вапцаров,Доже и на Гунди.Доказано е от оная трътлеста Свиня( Лорчето,исках да кажа.)Даже телевизията го потвърди- онази,канал 3,на Сорос.Тя почти не лъже.18:42 24.03.2026
231 Никой
18:42 24.03.2026
232 Този коментар е премахнат от модератор.
233 Тъпия си ти
До коментар #185 от "Ти тъп ли си?":
Сега кой ни контролира? Или не ти изнася да кажеш на кой сега сме роби18:52 24.03.2026
234 Този коментар е премахнат от модератор.
235 АхАх
До коментар #224 от "копейчик":
Ходи на централни гробища да си изпълниш заканата18:54 24.03.2026
236 Този коментар е премахнат от модератор.
237 Левски
19:56 24.03.2026
238 шоплука
До коментар #121 от "ВВП":
не представлява цяла България !20:03 24.03.2026
239 АЗ НА ВРЕМЕТО ПРИЦЪСТВАХ КОГАТО
20:28 24.03.2026
240 иван
20:29 24.03.2026
241 Професор
До коментар #4 от "Последния Софиянец":
Човече, образовай се малко. Казах ти, а и на всички ви тук -- КАК според теб се освобождава страна без пари? И, ако си съгласен, че за това трябват МНОГО пари, откъде да се вземат? В контекста на нашето освободително движение се разглеждат точно ПЕТ източника: 1. Добродетелната дружина. Това са богати български емигранти, всички добре образовани. Смятат, че освобождението ще дойде ПЪРВО чрез просвещение и образование, пък после ако трябва -- и с оръжие, но без ПЪРВОТО, второ не може да има. Имат пари, но ги дават само за това ПЪРВОТО. 2. Църквата. Основа на освобождението е църковната независимост. Антим Първи, Митрополит Климент (Васил Друмев) -- основата на теократична власт, която да премине и в политическа. Имат право да събират пари от миряните и имат средства. 3. Външна помощ. Любен Каравелов -- Сърбия, и чрез нея -- Русия. Взима пари от Сърбия, по малко и от Румъния, индиректно чрез Сърбия и от Русия. Това поставя всякаква българска революционна организация под чужд контрол. 4. Левски -- парите да дойдат от богати българи вътре в страната. Който не ще да дава -- рекет и заплахи. 5. Димитър Общи -- парите да се вземат от поробителя чрез грабежи. СПОРЕД ТЕБ, кой метод е правилен? Както казах четете -- има книга издадена на английски, продава се без пари на Амазон Киндъл. Казва се "Непоправимата История на Руско-Турската Война от 1877-1878". На английски език е, но нали ти не го говориш, ще ти помогне да го научиш.20:30 24.03.2026
242 Абу Талиб
До коментар #182 от "Якото турско "съжителство"":
папа Йоан 230ти има сключен договор с Турция която упълномощава с права на попечител върху територията ни за срок от 500 години считано от падането на Търново. Истината узнават масоните на Гарибалди влизайки в архива на ватикана;папата е арестуван. Значи ПОПЕЧИТЕЛСТВО а не съжителство или робство. Неса си изясним първо правните понятия после политическите които не си съвпадат почти никога.Коментиран от #257
20:50 24.03.2026
243 Снежанка Димитрова
До коментар #5 от "Цък":
Достатъчно е да се проследят договорите на Русия с Великите сили,за да се опровергае мантрата ".Освободителка" Ние сме били част от нейната доктрина за " единство" на православните християни. Нашата територия тогава е влизала за решаването на нейните спорни териториални проблеми.с Румъния,а засилването на руското влияние сред сърбите води до раздаването на български територии Западните покрайнини на Сърбия заради участието и във войната 1877/ 78 година.. Така намесата на Русияв национално-освободотелната ни борба на българите .разпарчетосва българските земи, разкъса единството на нацията а сега България граничи сама със себе си и се създаде българско малцинство в земите и предадени на съседите и. Въпреки всичко българите са толерантни и още търпят неправдите и обидите на своите съседи.
Време е нашста история, да се изчисти от тази" благодарност" и месианство. Да се акцентува върху борбата на българският народ на първо място. Да няма превъзходства на този или онзи външен фактор.
Коментиран от #258
21:53 24.03.2026
244 Професор
До коментар #222 от "Истината":
Виж сега, радетел е. Радетел е, понеже Русия избира да си смени проксито на Балканите. До 1877 г. това прокси е Сърбия. Веднага след разгрома на Априлското въстание именно Сърбия обявява война на Отоманската империя. Обаче е разбита поголовно. Това ПРИНУЖДАВА Русия да (а) обяви мобилизация; (б) даде ултиматум на Високата Порта да прекрати моментално военните действия; (в) да свика Цариградската конференция; и (д) обяви война на Турция след пробала на тази конференция. Всичко това предизвиква преразглеждане на Сърбия като надеждно прокси на Русия на Балканите и тя започва да залага на... България. Предимства на България като прокси на Русия: (а) по-близо е до Проливите и има реален шанс да излезе на Бяло море, а оттам и на Средиземно море; (б) Русия може да си я отгледа от зародиш, понеже е нейна освободителка, докато Сърбия се е освободила сама и ако внимателно се запознаете с произведенията на нейните политически философи като Гарашанин например (Предначертанието) ще видите, че те не отреждат централна роля на Русия; и (в) Русия може да сполучи да има обща граница с България в Добруджа и евентуално да я абсорбира. Затова любимият ти граф е радетел. Обаче настъпва 1883 г., когато император Александър II е убит, император става синът му -- ултраконсервативен монархист. По същото време в България княз Александър I прекратява "Режима на Пълномощията" установен с консервативния му преврат от 1881 г. и въстановява Търновската конституция -- открито кимване къмКоментиран от #245
22:03 24.03.2026
245 Професор
До коментар #244 от "Професор":
(продължение) По същото време в България княз Александър I прекратява "Режима на Пълномощията" установен с консервативния му преврат от 1881 г. и въстановява Търновската конституция -- открито кимване към либералната демокрация. Това за Александър III е предателство, слабост и глупост. И в резултат, проксито на Русия на Балканите отново се сменя. Става пак Сърбия, на която е даден даже и карт бланш да нападне България през 1885 г. за да си вземе Софийското поле, обещано и от Русия още преди да обяви война на Турция през юни 1876 г. Добре ама старото-ново прокси се проваля пак. Александър III е бесен, изгонва от България княз Батенберг, прави планове за абсорбиране на България като Задунайска губерния. Добре, ама няма граница с нея в Добруджа, а румънците вече танцуват с французите. Тогава цар Николашка 2 измисля да се сдобри и с двете си бивши проксита и да ги насъска да воюват ТЕ с Турция, а Русия да стои и да гледа. После ги скарва, та да воюват помежду си. НО, това му се отразява фатално -- вместо да използва пребитата Турция през 1912 г. и под звуците на "Прощание Слявянки" да влезе в Цариград, през 1918 г, болшевиките го принуждават да слезе в мазето на Ипатиевския дом в Екатеринбург и да напусне живота. Та така. Оттогава Русия научава простата истина -- може да има прокси на Балканите, но то може да е само ЕДНО -- или Сърбия, или България. България беше такова прокси 45 години, сега е ред на Сърбия. Много хора в България искат да са руски проксита,Коментиран от #249, #251
22:06 24.03.2026
246 Снежанка Димитрова
До коментар #107 от "Факт":
Достатъчно е да се проследят договорите на Русия с Великите сили,за да се опровергае мантрата ".Освободителка" Ние сме били част от нейната доктрина за " единство" на православните християни. Нашата територия тогава е влизала за решаването на нейните спорни териториални проблеми.с Румъния,а засилването на руското влияние сред сърбите води до раздаването на български територии Западните покрайнини на Сърбия заради участието и във войната 1877/ 78 година.. Така намесата на Русияв национално-освободотелната ни борба на българите .разпарчетосва българските земи, разкъса единството на нацията а сега България граничи сама със себе си и се създаде българско малцинство в земите и предадени на съседите и. Въпреки всичко българите са толерантни и още търпят неправдите и обидите на своите съседи.
Време е нашста история, да се изчисти от тази" благодарност" и месианство. Да се акцентува върху борбата на българският народ на първо място. Да няма превъзходства на този или онзи външен фактор.
23:57 24.03.2026
247 Снежанка Димитрова
в национално-освободотелната ни борба на българите .разпарчетосва българските земи, разкъса единството на нацията а сега България граничи сама със себе си и се създаде българско малцинство в земите и предадени на съседите и. Въпреки всичко българите са толерантни и още търпят неправдите и обидите на своите съседи.
Време е нашста история, да се изчисти от тази" благодарност" и месианство. Да се акцентува върху борбата на българският народ на първо място. Да няма превъзходства на този или онзи външен фактор.
Коментиран от #252
23:58 24.03.2026
248 абе льольо
Коментиран от #253
00:26 25.03.2026
249 Снежанка Димитрова
До коментар #245 от "Професор":
Берлинският конгрес 1878 е продължение на Виенският конгрес 1815, за промените настъпили в Европа след руско- турската война. 1877/78 година. Берлинският договор определя европейският ред. Докато Сан Стефанският договор е между Русия и Османска Турция.Берлинският договор не допуска създаването на голяма славянска държава,каквато би трябвало да е България,защото се опасява от силното руско влияние и зависимост. Само че българите освен благодарни,са и свободолюбиви( това доказва че никога не сме били роби),. Българите искат свобода и когато Русия се опитва да я ограничи те се противопоставят. Съединението и Сръбски -българската война 1885/86 са доказателство,следва Независимостта 1908. Чете историята с ум и сърце потърсете изворите и фактите така ще се опазите от пропаганда и чужди внушения.
00:31 25.03.2026
250 историята
До коментар #35 от "Мдаа":
се базира на факти и на писанията на съвременници от онова време, като например РАКОВСКИ, ЗАХАРИ СТОЯНОВ , СТЕФАН СТАМБОЛОВ и действията им за БЪЛГАРИЯ И БЪЛГАРИТЕ и противодействието на русия която убива двама от тях ДОКАЗАНО а вуйчото на раковски капитан ГЕОРГИ МАМАРЧЕВ ,който през 1828г се е бил за свободата на БЪЛГАРИЯ с 25 000 българи е със скъсани пагони от руснаците и пратен в диарбекир.турците са щели да ни дадат свобода още тогава ,но руснаците са я дали на сърби и румънци и са отмъкнали в робство150 000 българи в робство Това са бесарабските българи,които русия и днес избива в УКРАЙНА04:53 25.03.2026
251 абе льольо
До коментар #245 от "Професор":
"...прави планове за абсорбиране на България като Задунайска губерния", ей как не се спря с това абсорбиране бе!06:47 25.03.2026
252 от посолстовоТО
До коментар #247 от "Снежанка Димитрова":
Ама тутурутко, за копи пейс не плащаме!06:50 25.03.2026
253 Професор
До коментар #248 от "абе льольо":
Льолин, аз съм професор и думата е в речника ми, така че свиквай. Казах ти -- чети книги. Че България НЯМА обща граница с Русия е ясно. Че е МОЖЕЛО това да стане, МОЖЕЛО Е. В цяла Добруджа чак до Молдова са живели много българи по това време. Даже когато по времето на Цар Борис Трети става дума България да присъедини цяла Добруджа, не само Южна, Борис е ужасен от перспективата да има обща граница със СССР и категорично отказва и дума да става. Така че, Льолин, чети и се учи. Дадох то източници, действай. Обаче ти освен българосъветски език друг не знаеш, та как да четеш?Коментиран от #259
07:30 25.03.2026
254 Този коментар е премахнат от модератор.
255 Професор
Коментиран от #256, #263
07:50 25.03.2026
256 Отстрани гледам.
До коментар #255 от "Професор":
Тази позорна статия е опит “да насе…ш на метеното” (пардон, за грубост).Но да търсиш под вола теле, тоест някакъв измислен компромат на освободителката е подло и неприлично и се казва черна неблагодарност след блогороден братски порив на руснаите за спасение на единоверците08:41 25.03.2026
257 Якото турско "съжителство"
До коментар #242 от "Абу Талиб":
През 1848 г. Султан Абдул Меджид I официално забранява ПОПЕЧИТЕЛСТВОТО или РОБСТВОТО ?08:57 25.03.2026
258 Якото турско "съжителство"
До коментар #243 от "Снежанка Димитрова":
А преди 1877/ 78 година в чии западни доктрини и планове сме влизали?Какви са били действията за Свободата ни от Англия, Франция, Германия, Австрия?
Какви са били споразуменията и съглашенията на Англия, Франция, Германия, Австрия с ОИ ?
През Кримската война 1856 в българските земи бяха англо-френските войски, защо ТЕ не ни освободиха?
09:16 25.03.2026
259 шушляк
До коментар #253 от "Професор":
"...обща граница с Русия е ясно. Че е МОЖЕЛО това да стане, МОЖЕЛО Е", миии "професоре", ти да си чувал, че когато се борави с може, евентуално, ако и т.н. в историята това е алтернативна история? Ти по нея ли си професор?09:50 25.03.2026
260 Справедливост
09:51 25.03.2026
261 Ибрахим
До коментар #2 от "Атина Палада":
България(Третата българска държава) не е освободена от Русия,а буквално е създадена от нея. Близо половин хилядолетие България не съществува ...07:26 26.03.2026
262 Ибрахим
Историите на барон Мюнхаузен са по-истински.😆
07:32 26.03.2026
263 я пак
До коментар #255 от "Професор":
"на английски е, ама научете го тоя пуст език, само със съветски вече не става...", та какво казваш за съветския език?08:02 26.03.2026