Нелегалният трафик на хора е най-бързо развиващата се форма на престъпност. Рискът за онези, които дърпат конците, е минимален, защото полицията залавя предимно шофьорите, но не и хората, които прибират големите пари.
Потсдам/Виена, ноември 2016
Над 300 полицаи претърсват жилища в седем федерални провинции и арестуват заподозрени. По същото време и австрийските сили за сигурност провеждат операция срещу каналджийските банди. Властите съобщават за "международен удар на полицията срещу организирания трафик на хора".
Бавария, август 2016
Германската полиция открива един ТИР без шофьор. Измежду превозваните стоки са се сврели 20 афганистанци. Всеки от тях е платил по 5. 000 евро, за да бъде превозен от Будапеща до Германия.
Будапеща, август 2016
Унгарски специални части, заедно с полицаи от Германия арестуват един сириец и един унгарец. Те са заподозрени, че се занимават с трафик на хора.
Това са само три примера за безбройните иначе операции на германската полиция срещу трафика на хора. Особено важна роля играе сътрудничеството с властите на другите европейски държави. През септември бяха извършени арести в Италия, Белгия, Франция и Швеция. През границите на Бавария с Чехия и Австрия пристигаха най-голям брой от бежанците, пътували по Балканския маршрут. Друга голяма част от тях достигаше германска територия през Италия.
От есента на 2015 години беше въведен контрол по тези вътрешни европейски граници, който беше продължен до 2017 година. През 2015 година само в Бавария са разследвани около 3 600 души, заподозрени в трафик на хора. Предполага се, че те са вкарали в Германия близо 10 000 нелегални мигранти. През 2016 година бяха назначени допълнителни съдии и прокурори. Федералната полиция също получи подкрепление от 7 000 допълнителни сътрудници.
Кога каналджийството е наказуемо деяние?
"Аз исках само да помогна!" Това изречение чуват най-често полицаите от задържаните каналджии. Престъплението "трафик на хора" е описано в параграф 96 и 97 от Закона за правото на пребиваване в Германия. На наказание подлежи всеки, които извлича изгода от нелегалното вкарване на едно или повече лица на територията на Германия. Законът предвижда строги наказания, когато трафикантите действат като организирана банда и застрашат живота на мигрантите. Законът предвижда наказание до 15 години затвор за лицата, по чиято вина са загинали нелегални имигранти.
Един подобен случай в Австрия предизвика огромно възмущение през 2015 година. В ТИР от Унгария австрийските полицаи откриха труповете на 71 бежанци. Окръжният съд във Франкфурт на Одер пък осъди един сириец на четири години затвор за "каналджийство, довело до смърт". Сириецът е организирал транспорта на бежанци от Турция до гръцките острови. За "услугата" получил по 2 400 евро на човек. Двигателят на претъпканата лодка отказал и тя потънала. При инцидента загиват петима души.
Междувременно Европа затвори границите и се капсулира. През април влезе в сила Споразумението за бежанците с Турция, съгласно което Анкара се задължи да приема обратно бежанци от Гърция, които нямат право на убежище в ЕС. Председателят на ЕК Жан-Клод Юнкер заяви: "Успяхме да разрушим бизнес-модела на трафикантите".
Експертите от германското министерство на вътрешните работи обаче са скептични – те са наясно, че хората, които разполагат с достатъчно пари, за да платят на трафикантите, пак ще се отправят на път. По данни на вътрешното министерство, всеки ден стават стотици нелегалните преминавания на германската граница.
Европол нарича каналджийството "най-бързо разрастващата се форма на организирана престъпност". Германското вътрешно министерство оценява риска за организаторите на нелегалния трафик като минимален поради "изключително добре изградените организационни структури". Силите за сигурност залавят най-често шофьорите, които поемат най-висок риск, а печелят най-малките суми.
Безсмислени усилия?
ЕС търси решения, за да предотврати и смъртта на хилядите бежанци в Средиземно море. Върховният комисариат за бежанците към ООН настоява за "създаването на легални пътища към Европа за нуждаещите се от закрила лица". Правозащитни организации като Pro Asyl и Мedico international предупреждават, че липсата на подобни легални пътища обезсмисля войната срещу каналджиите.
Показателно е какво споделят много от онези, които са пристигнали в Европа с помощта на трафиканти на хора: "Няма никакво значение дали Европа ще предприеме нещо срещу каналджиите, или не. Хората в беда винаги ще намерят начин да избягат. Аз отново бих сторил същото, защото в Дамаск отдавна щях да съм вече мъртъв", казва сириецът Алаа Хауд.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА