15 Юли, 2017 08:00 7 538 9

Революцията на бъдещето: Синтетичен петрол

  • петрол-
  • дизел-
  • горива

Петролът вреди на климата, но индустрията и транспортът се нуждаят от него

Революцията на бъдещето: Синтетичен петрол - 1
Норвегия и Германия започват да произвеждат синтетичен петрол. Снимка: БТА/АП
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

От 2020 година в норвежкия индустриален парк Heroya ще заработи първото индустриално съоръжение, произвеждащо синтетичен заместител на петрола. Норвежката фирма Nordic Blue Crude смята на първо време да произведе 10 милиона литра синтетичен петрол. Съставките, които са необходими за тази цел, са: вода, електроенергия от водна централа и въглероден двуокис. "Целта ни е да удесеторим капацитета на инсталацията, след като наберем достатъчно опит с първите 10 милиона литра", казва директорът на Nordic Blue Crude Гунар Холен. В дългосрочна перспектива в Скандинавия могат да бъдат изградени десет подобни инсталации. За да постигне тези цели, Nordic Blue Crude задвижва напред не само развойната дейност, но и финансирането на новата индустрия.

Вода, въглероден двуокис и екологичен ток

Използваният метод за производство на синтетичен петрол е разработен от фирмата Sunfire в Дрезден. От своя пилотна инсталация фирмата е набрала положителен опит и вече е произвела и продала над 3000 литра синтетичен петрол.

"Създадохме заместител на петрола, който може да се произвежда с нашата технология по цял свят и да допринесе за постигането на климатичните цели", казва представителят на фирмата Нилс Алдак. При този метод водата чрез електролиза се разделя на съставните си части водород и кислород , след което се добавя въглероден двуокис.

Швейцарската фирма Climeworks ще доставя необходимите количества въглероден двуокис за големите инсталации. Фирмата е разработила нова технология за отделяне на въглеродния двуокис от въздуха и вече управлява първата комерсиална инсталация в Швейцария. Фирмата възнамерява да изгради подобни инсталации по цял свят и по този начин да допринесе за намаляването на концентрацията на въглероден двуокис в атмосферата. Норвегия пък ще използва добития по този начин въглероден двуокис за производството на синтетичен петрол.

Синтетичният петрол може да се използва като изходен продукт в химическата промишленост и за производството на дизел, бензин и керосин. При горене синтетичните горива вредят по-слабо на климата, отколкото суровият петрол, защото не съдържат сяра и аромати, а и отделят по-малко сажди. Фирми от въздухоплаването, автомобилостроенето и козметиката вече проявяват засилен интерес към заместителя на суровия петрол.

Цена под две евро за литър

Норвежката фирма Nordic Blue Crude смята, че след 2020 година е възможно цената на синтетичния петрол да е под две евро за литър. Днес литър суров петрол струва на световните пазари около 25 евроцента. Затова пък са огромни разходите на световната икономика, свързани с преодоляването на неблагоприятното въздействие на петрола над околната среда и човешкото здраве.

Въпреки че цените на синтетичния петрол все още не могат да се сравняват с тези на суровия, експертите смятат, че пред новия заместител на петрола се открива добро бъдеще и голям пазар. "Пробивът е само въпрос на време”, казва професор Михаел Щернер от изследователския Център за енергийни мрежи към техническия университет в Регенсбург. Според него, осъществяването на Парижкото споразумение за климата изисква заместването на суровия петрол в много сфери на икономиката. Особено в химическата промишленост, въздухоплаването и транспорта има остра нужда от суровини и горива, които да са безвредни за климата.

"Ще станем свидетели на същото развитие, както при фотоволтаичните инсталации. Допреди няколко години се говореше, че това е пълно безумие, а днес разполагаме с една мулти-гигаватова индустрия. Така ще стане и сега", казва професор Щернер. Според анализите на експертите от института „Фраунхофер”, подходящи места за производството на синтетичен петрол са преди всичко слънчевите и богати на ветрове региони в света, тъй като разходите за производството на необходимия ток там са особено благоприятни.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Реално

    28 8 Отговор
    Е ако тока не е от водна централа няма ли да се получи??? Разбирам напъните на зелената мафия,но вече ни взехте за канарчета.При изгарянето на синтетичният бензин също се отделят вредни газове-доказан факт.Опити има още от ВСВ.А и цената от 2 евро на литър е много"изгодна" разбира се....
  • 2 misli posle govori

    31 7 Отговор
    Пълна тъпотия.
    Щом си стигнал до хидролиза и имаш водород няма причина да си усложняваш живота с CO2, и нов петрол.

    Само да впрегнат енергията от морските течения, вятъра, геотермалната енергия(например на Земята има стотици постоянно действащи вулкани- на сушата и по морските дълбини) ще бъде достатъчно за началото на т.н водородна революция на човечеството.Отпадният продукт от горенето на водорода си е вода и водна пара
  • 3 юрист

    9 8 Отговор
    Ето ви проекта, който е финансиран от ЕС и става въпрос за слънчев керосин - http://renewables-bulgaria.com/article/1541-nauchen-proekt-sazdava-parvia-slanchev-kerosin/ 28.04.2014 Научният проект SOLAR-JET, реализиран с финансовата подкрепа на ЕС, създаде първото в света "слънчево" гориво за реактивни двигатели от вода и въглероден диоксид (CO2). Успешно бе демонстрирана работата на цялата производствена верига за възобновяем керосин, при която като високотемпературен източник на енергия се използва концентрирана светлина...
    http://www.solar-jet.aero/ и https://cleantechnica.com/2014/05/07/solar-jet-fuel-kerosene-sunlight-water-co2/ Някой пак претопля стари манджи....
  • 4 кирил

    24 12 Отговор
    цената не е проблем,ще падне както при фотоволтаиците.в чили постигнаха 29 долара за мегават час.да му мислят рашастанците и чаршафосаните
  • 5 един

    11 5 Отговор
    е а дано стане, ама да видим тогава като няма газ с какво ще караме тука старите си брички...
  • 6 Вода

    14 7 Отговор
    Интересно ми е от къде ще намерят вода?То няма за пиене те за гориво искат да я ползват!

    Коментиран от #7

  • 7 Сибирь

    5 3 Отговор

    До коментар #6 от "Вода":

    Колега ,как от къде ?! От Русия ! Над 80% от питейната вода в света са там :)
  • 8 Сибирь

    8 1 Отговор
    Всъщност през ВСВ нацистите правят изкуствен бензин по технология подарена им от американците. В заводите са работили основно съветски военопленници. Средната продължителност на животът им там е била ДЕСЕТ ДЕНА !!! Жалко ,че Сталин се оказа толкова милостив !
  • 9 Трол

    11 0 Отговор
    "Синтетичното масло за двигатели е измислено за военни нужди заедно със синтетичното гориво. Това става през Втората световна война, като интересното е, че се случва едновременно в Германия и в САЩ, така че не може да се каже кой е първи. Създадено е за нуждите на авиацията, но след това е разпространено във всички видове транспорт."
    Няко пак открива топлата вода.