Няма разлика в качеството на возене и обслужване на пътниците на българските железници между началото на ХХ век и второто десетилетие от ХХI век. А през 2018 г. железницата в България навършва 130 години. Ако не сте чули нито дума за това – не се чудете. От тази компания няма кой да ви го каже, защото темата просто не ги интересува. Най-вероятно през октомври ще направят някое и друго пътуване с парни локомотиви, ще прозвучат тържествени фанфари и всичко ще замлъкне. Това е железница, която не гради история и авторитет, а потъва с всеки нов ден. Нейното съществуване се дължи на ината на пътниците, които продължават да я ползват.
Българските държавни железници (БДЖ) обещават модерна билетоиздаваща система от десет години, която обаче е финансирана още преди 20 г. със средства от Световната банка. Излишно е да се изброяват министрите на транспорта и директорите на железницата, които са обещавали модернизация на компанията „до няколко месеца“.
Първата стъпка за онлайн билетоиздаване беше през 2010 г. и доведе потребителите до пристъп на неудържим кикот. Билети се продаваха по следния начин: човек си прави онлайн резервация, като въвежда всички възможни данни, включително и номер на банкова карта. След това пътникът отива лично до някое от 16-те бюра "Рила" в страната и срещу всички изброени в резервацията документи може да си плати билета и да го вземе! Срещу допълнително заплащане билетът дори може да бъде доставен до адрес, където се плаща на ръка. От БДЖ уточниха, че така ще повишат конкурентността на компанията.
През декември 2011 г от БДЖ тържествено съобщават, че през юни 2012 г. билетоиздаващата система потегля с пълна скорост.
През декември 2012 г. превозвачът официално съобщава, че ще продава билети като европейска железница още от есента на същата година. В съобщението се казва: „Системата ще е свързана с НАП и ще позволи на пътниците да си купят билет за влак 24 часа в денонощието, седем дни в седмицата. Билетите ще се издават с баркод, който ще се чете от PDA устройства.“
През 2014 г. от компанията отчитат, че онлайн системата за продажба на билети, които са само от начална до крайна гара и само по дългите дестинации – София – Варна – Бургас, са достигнали 566 души за месец, а приходът от тях е цели 14 хил. лева! Обещанието е, че до края на лятото на 2015 г. по всички направления в страната ще се продават онлайн билети.
И действително: за една година са продадени 6900 билета за общо 18 влакови направления. Малка подробност е, че който си е купил билет от компютъра, после трябва да отиде на каса, за да го завери и да стори същото на връщане. Ако обаче не го направи веднага, когато пристигне, рискува да остане без място, на което да седне.
През август 2014 г. държавната компания "Информационно обслужване" печели търг за модерна билетоиздаваща система на стойност 890 хил. лв. без ДДС. „Новата система е централизирана, осигурява връзка между касите по гарите, кондукторите и централното управление в реално време. Тя покрива всички жп маршрути и всички, приблизително 600 влака на ден". Не е ясно защо съобщението е в сегашно време, след като плановете за изпълнението са само в бъдеще. От компанията обещават възможност за купуване на билети и избор на място онлайн, от всяка гара или от кондуктор във влака при непрекъсната мобилна връзка с централния сървър.
През същата година, на 15-ата сесия на българо-китайската смесена комисия за икономическо сътрудничество, бе съобщено, че китайски инвеститори ще „построят и модернизират високоскоростната жп линия Кулата-Лом като важен европейски транспортен коридор".
Съществена подробност е, че България изцяло се отказа от рехабилитация (да не говорим за строителство) на линията между София и Видин, което оставя Дунав мост 2 да виси като украса над река Дунав – дотам липсва качествена инфраструктура, а румънците нямат никакво намерение да строят ново жп трасе на своя територия.
Ежегодното „участие“ на китайски компании в подобрението състоянието на националната жп инфраструктура и условия за пътуване по релсите е официално обявявано също така методично, както и въвеждането на електронна система за продажба на билети. Общото между двете е, че не се случва нито едното, нито другото.
През 2015 г. при общо 22,5 млн. продадени билети, онлайн са купени 14 хиляди, което е 0,06 процента от всички билети.
През 2016 г. „Информационно обслужване“ АД представи пред премиера Борисов и пред транспортния министър Ивайло Московски новата билетоиздаваща система и гарантира, че системата ще се ползва по жп гарите в цялата страна, а пътниците ще могат да купуват билети направо от кондукторите във влака. „Системата е абсолютно достъпна онлайн и позволява закупуването на билети от всяка точка на страната. Платформата обслужва всички жп дестинации в България“.
В началото на лятото на 2018 г. ръководството на БДЖ спусна забрана за продажба на запазени места. Причината е, че новата им компютърна система, въведена на всички големи гари в страната, започна да разпределя пътниците на произволен принцип и така ако пътува четиричленно семейство и влакът е с четири вагона, едното малко дете е с място в единия, другото във втория, в третия и четвъртия се падат мама и татко. Не съществува опция компания от хора да получат места заедно, нито двойка да бъдат един до друг; няма вариант пътникът да поиска място до прозореца. И освен че онлайн продажбите не работят, а ако работят, всеки билет се заверява ръчно на каса, кашата в билетоиздаването довежда до гигантски скандали по време на всяко пътуване.
Програмата на „Информационно обслужване“ е истински творец и в спалните вагони, където е практика инвалиди, старци и бременни жени да трябва да се качат на най-горното легло.
За пореден път билетоиздаваща система не съществува. И това се случва в години, когато от компютъра си човек си купува билет за всяка точка по света и пътува спокойно, независимо за какъв тип транспорт става дума.
В годината, когато българските железници навършват 130 г., нивото на услугата е почти като преди сто години. Средната скорост на движение е 47 км/ч, преобладаващата част от вагоните са без вентилация, за климатици дори не може да се мечтае. Само за сравнение, първият влак в Германия, който е пътувал с 200 км/ч, е по трасето между Берлин и Хамбург и потегля за първи път на 11 май 1936 година.
След няколко години в България – може би три, може би четири, може би пет или неизвестно колко още, ще се появят нови мотрисни влакове, които да се движат със 160 км/ч по единствената скоростна линия у нас – от София до Бургас. Пълна лъжа е, че ще се оптимизира скоростта на влаковете към Варна – дотам и след 30 г. ще се пътува за 9 часа.
Освен обещанието, че започва онлайн продажба на влакови билети, систематично се повтаря и другото опаковано в целофан… обещание: китайците идват! Те ще сменят релсите, влаковете, скоростите и всичко ще е по китайски европейско.
През 2015 г. влак-стрела от България до Китай, който ще изминава разстоянието от 10 300 км за 35 часа, ако се движи със скорост 300 км/ч. Тази идея бе обсъдена по време на посещението на премиера Бойко Борисов в Китай.
Най-краткият път за скоростна железница от Китай до България е през Казахстан, Узбекистан, Туркменистан, Иран, Турция и България.
Подобен проект не се обсъжда за първи път. Той е оценен на 17 млрд. долара, като срокът за построяването му е десет години.
И докато чакаме да дойде влака от Пекин, сме предложили китайски инвеститори да обновят първата у нас жп линия между Русе и Варна. Нейната дължина е 227 км, а в момента влаковете по нея се движат със скорост 45 км/ч. Предвижда се да се вдигнат до 160 км. За целта ще са необходими 383 млн. евро.
През февруари, 2017 г, по време на служебното правителство, при поредна среща с китайски инвеститори, вицепрезидентът на китайската компания CRRC заяви, че ще поемат българските железници. Те щели да дадат 500 млн. лв, а 200 милиона от тях щели да покрият дълговете на БДЖ.
През 2018 г. шефът китайската жп компания CREC изяви умерена инициативност, за разлика от шефа на CRRC. За разлика от предишното посещение с твърдо инвестиционно намерение за 500 млн. лева, официалното съобщение за намеренията звучи като обещание, ама друг път: „Китай има сериозен интерес да изгради платформа за споделяне на китайския опит и за обучение на персонал в България. Китайската жп корпорация е готова да обсъди финансиране на българските железопътни проекти, както и подписване на споразумения за изграждане на капацитет".
Дъждовното лято категорично работи в полза на БДЖ – мокрите мотриси не горят. Хората обаче продължават опитите си да пътуват с влак и се удрят челно в дивотия без аналог. В България за билет за влак не може да се плати на ПОС терминал. Или кеш, или търсете си терминал. Опитите на касиерките да работят на компютър приличат на тежко насилие над личността. Опитите да се купят билети от Централна гара София е начало на страшно тичане между касите и търсене на работещи служители на правилната каса.
В същото време изпълнителният директор на БДЖ Владимир Владимиров заяви пред Нова телевизия, че дребните неща не го интересуват, защото гледа в бъдещето и управлява цяла компания, а не отношенията между някакви си служители и пътници. Който не бил доволен, можел да се жалва.
Зам.-министърът на транспорта Велик Занчев е също така шеф на борда на директорите на БДЖ, но явно и той няма отношение към услугата, която предоставя железницата, нито към елементарната учтивост, която на фона на трагикомичното състояние на пътническите вагони, от компанията дължат на всеки пътник поотделно.
Истината за реалното състояние на БДЖ е видна от пост във Фейсбук на Ана Благова. И макар да няма пряко отношение към ръководството на цялата голяма компания БДЖ, тя е човекът, благодарение на когото железницата все още работи:
Такова идиотско управление като на Български Държавни Железници - BDZ няма. Отиваме значи ние да си купим билет за Добрич. Отиваме, защото системата за онлайн продажба на билети в 2018 е "ПИЛОТНА" и работи само с определени разписания. Любезно питаме с карта може ли и любезно ни казват, че да. Редим се 20 минути на една опашка за предварителна продажба на билети, за да ни кажат, че тя била за предварителна продажба в ДРУГИ ДНИ, а не в този. Да идем на друга опашка. След 20 минути чакане на другата опашка обаче ни обясняват, че НОЩНИТЕ ВЛАКОВЕ все пак са на първата опашка и се връщаме там, където след още 20 минути разбираме, че точно туй гише няма ПОС терминал. Търсим началника. Пред кабинета опашка с дължина 20 минути, началникът го няма. Завеса.
Второ действие. Връщам се в 7 вечерта, че по-празно и сигурно ще уцеля гише с ПОС терминал. Да, ама не. "Дежурният" на гишето с ПОС терминала сега не работел. До края на седмицата им били обещали всички да имат, ма сега бил само той. Да, обаче аз вече имам кеш! "Значи, в 8 часа отивате на ВОЕННА КАСА и оттам може да си купите за Добрич" "?!?! Ама това е след един час? Вие един час имате ли да висите?" Да, но смяната сега приключва и системата трябва ДА ЗАТВОРИ, за да отвори в 8, разбирате ли... (жената беше много спокойна и усмихната). След още любезности разбирам, че не работи системата за ЗАПАЗЕНИ МЕСТА, пък билети можело, обаче виждате ли, ако се спънете и паднете тука, всичко се случва, и си отмените пътуването, няма да можем да ви върнем парите без запазено място (50 стинки)... Ивайло Московски, омитай се, преди да си причинил още нечия смърт!"
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 пиу пиу
Коментиран от #6, #7
17:07 28.07.2018
2 Plovdiv
17:07 28.07.2018
3 хихих
17:08 28.07.2018
4 Московски ли
17:28 28.07.2018
5 КЪК НИ ВЪ ИЗСРАМ БЕ КРАДЛЮВЦИ
17:41 28.07.2018
6 ГосТ
До коментар #1 от "пиу пиу":
70 евро плащаш за влакове които се движат с 300-400,не с 160. Париж - Лион е 400км и се взима за 2 часа със спирките. 200 средна,но на места ги лепи 300. Париж -Страсбург ги праи на места 400. Така че, недей така.Коментиран от #8
18:41 28.07.2018
7 ГосТ
До коментар #1 от "пиу пиу":
Ааа и още нещо, за работата си във Франция взимах 2700 евро,а в България -500 лв....мило ми става чак. Надявам се, след две години пак да се върна (защото живота е най хубав там) с по дебело cv и да взимам 4000. Толкова взимат специалистите там.Коментиран от #9, #11, #13, #27, #28
18:45 28.07.2018
8 goni
До коментар #6 от "ГосТ":
Е! Човека се е объркал със скоростта, ама иначе е прав! А, това че железница в България няма да има е ясно!Прекалено народна е! А, кой дава пет пари за народа! Шегувам се! Всички го обичат!:)18:51 28.07.2018
9 goni
До коментар #7 от "ГосТ":
С тия пари сигурно вече имаш собствено жилище!:) Грънци!:) Под наем си и повече от половината ти заплата отива за наема!Останалото отива за преживяването ти и елементарни неща! Никога няма да имаш жилище във Франция и ти го знаеш! Мечтата ти е да се пенсионираш там и да си харчиш пенсията в България! Ще живееш в бащиното ти жилещe, което той е построил по времето на соца!:) Ти лично нищо няма да оставиш на детето си!Коментиран от #12, #14
19:00 28.07.2018
10 Ефтини сензации
Като изключим Сименс влакчетата, най новите от подвижния състав са от 1974та.
От тогава до сега БДЖ е на изживяване.
С тези цени на билетите, още по зле ще става. Пример миналия месец Мюнхен Нюрнберг, ми струваше пътуването 53 евро. Ха сега ми кажете колко е София Пловдив?
Е какво очаквате?
19:11 28.07.2018
11 чернобил
До коментар #7 от "ГосТ":
На цялата имигрантска измет,трябва да се отнеме бг гражданството....Коментиран от #19, #20
19:17 28.07.2018
12 ГосТ
До коментар #9 от "goni":
Това със заплатите, го дадох най вече за да се отнесат цените към стандарта. Жилища във Франция, да кажа Гренобъл -прекрасно градче с един от най старите ускорители за частици,и един от най големите научни центрове в момента и заобиколен от три алпийски вериги,жилищата започват от 30 000 и стигат до 1 000 000. Така че, съвсем не е невъзможно човек с професия да си купи жилище. Е за замък,както казва Балзак,трябва задължително да е направил някаква измамаКоментиран от #17
19:20 28.07.2018
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 ГосТ
До коментар #9 от "goni":
Наема за студио,което е перфектно за сам човек е 450 евро. Сьомгата е по евтина от България, останалите цени като в България, но в евро. И най важното, работиш професията си в генеративна среда и постигаш резултати. Заплатите започват от 2500. Това е. Някой ще кажат,че и в България ги взимат,но сори батка,има биолози,химици,физици,инженери, лекари освен т.нар. юпита,което не знам точно какво означава, но честно казано ми е....Коментиран от #16
19:28 28.07.2018
15 ГосТ
До коментар #13 от "Никъде не дават 2700 евро":
😂 давам ти + ,да сЪберЕш повече19:30 28.07.2018
16 goni
До коментар #14 от "ГосТ":
Яж си сьомгата и гледай да забършеш някоя по-богата!:) Иначе!:) Не че е проблем!:) Ще се върнеш в България, ама вече нашти моми не се лъжат лесно!:)19:45 28.07.2018
17 goni
До коментар #12 от "ГосТ":
За 30 000 там не можеш да си купиш и кокошарник!:) Кат земеш пенсииката пак ще си тука! Всички сте такива! И ще ревеш че от България нищо не става!Коментиран от #18
19:50 28.07.2018
18 ГосТ
До коментар #17 от "goni":
Е казвам ти,преглеждал съм обяви, 30 000- 25 квадрата,в Гренобъл. И е супер оферта,защото винаги можеш да го дадеш под наем или да ходиш да почиваш (особено зимата ) атмосферата е съвсем различна освен това. Къщите с дворове и шалетата вече наистина са скъпи. В централен Париж , само такива като костов разбира се, могат да си позволят-професионалисти по политикономикаКоментиран от #21, #26
20:03 28.07.2018
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 МАК
До коментар #11 от "чернобил":
Ти за кой се мислиш ??да се отнемало гражданството!! Отивай и се крий в мишата си дупка и не се изказвай неподготвен!! Работих 6 години за БДЖ пътнически превози почти безаварийно най тежките рамена ВАрна и Бургас и какво всеки месец 800 лева заплата няма такава нагла паплач в тая дирекция на бдж!! Затова ми се отдаде възможност да работя във англия тази професия и съм доволен нищо общо няма със простията в България!!българия само за почивка и релакс и това е !!Коментиран от #22
20:57 28.07.2018
21 goni
До коментар #18 от "ГосТ":
Абе, едно е обявата! Друго е като тръгнеш да купуваш! Няма лошо! Ако, наистина намериш толкова изгодна оферта! Ама....! Внимавай!:)21:01 28.07.2018
22 goni
До коментар #20 от "МАК":
И за какво се ядосваш?! Някой се изказал неподготвен!:) Да не ти дреме!:) България се чуди как да даде повече гражданство! Камо ли на някои да го отнеме!:) Приятна вечер!21:06 28.07.2018
23 Император Магус Калигула
22:49 28.07.2018
24 Беше много отдавна
Коментиран от #35
09:01 29.07.2018
25 България е виновна за всичко
09:18 29.07.2018
26 име
До коментар #18 от "ГосТ":
Купи си за 30 000 в Априлци или Вършец цял блок - 2500 квадрата.09:20 29.07.2018
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Гост
Много често може да попаднеш в повръщано и напикано купе и смърдящи пътници. Както си пътувате с максимална скорост 60 км/ч влакът внезапно спира в някоя пустош, никой не ви информира какво какво става, след половин час разбираш, че локомотивът се бил счупил и чакат да докарат друг. Предлагат ти опция да си вземеш куфарите и пеша по релсите да отидеш до най близката гара Рядко путувам с влак но преди 2 месеца преживях всиччко това, мисля, че положението е по зле от преди 50г.
Московски подай си оставката не ставаш за тази работа мой човек, разбери го най после.......
10:16 29.07.2018
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Вая
Коментиран от #32
16:07 29.07.2018
32 МАК
До коментар #31 от "Вая":
Няма как да разбира , преди години е бил изгонен от ДАИ за некадърност , а не знам как се вмъкна чрез некадърника Московски със задачата да ликвидира железницата и го правят успешно-жалка подръжка на локомотивите и вагоните даже и да внесат те се скапват защото и тях не могат да подържат мизерни заплати на машинистите затова бягат в Метрото и другите частни превозвачи и още много други факти..17:41 29.07.2018
33 Тъпакът
02:49 30.07.2018
34 Диана Експрес
04:37 30.07.2018
35 Анонимен
До коментар #24 от "Беше много отдавна":
БДЖ Всеки сам да си го тълкува, НО и автобусите не са толкова приятни. Пътувам с юнион ивкони и при тях няма прозорци. Климатик не се пуска за да се пести гориво и след 15 мин почваш да се потиш. Автобусът започва да мирише особенно ако е по-пълен. Затова предпочитам БДЖ пред автобусите. Но най-често пътувам с колата и ми излиза малко по-скъпо от автобуса.12:13 30.07.2018
36 пишман политици
ПОМНИТЕ 2007 година Ентропа и Д. Черни.
Е, ТАКИВА СМЕ! Но истината боли.
Тук българин трудно се оправа , че знае за чете езика, а камо ли ако си чуждоземец.
БДЖ е същия уникат. Не са трепнали за тия 130 години.
Всичко е с цел: НЯКОЙ НОВ ПАРТИЕН ДЕБЕЛОСЕРКО ДА ЛАПНЕ ЗАЛАКА БДЖ.
Винаги когато искам информция за влакове отивам или на страницата на полските железници или друг сайт, но не на БДЖ, защото докато търсиш си изпуснал влака, накачват те нерви.
По цяла Европа щъкат товарни превози и чисти пътнически вагони, само нашите са на загуба.
КАКВО ИМ ПРЕЧИ да има в целото ЦАРСТВО големи влакови композиции там където се пътува най много, а останалите Губернии да се пуснат влакове с прекачване., като пътумат начесто.
София - Перник - Дупница, от там хващаш за Б-град от където пътуват през 2-3 часа влакове до Кулата и Петрич.
Инак както е тръгнало БДЖ ще иде на скрап, но няма да е в на завод за претопяване , защото и тях съсипахме.
11:33 31.07.2018
37 ПЛАМЕН
11:45 31.07.2018
38 шефа
10:24 02.08.2018