Българската историография все още не съумява да предложи критичен прочит на националната история, достъпен и за широката общественост. В резултат в културната памет на нацията историческите факти и обективните свидетелства все така се подменят с митове. Ето какво ни казаха по темата философът Калин Янакиев и историците Людмил Спасов и Христо Матанов.
Според проф. Христо Матанов от Софийския университет, българите трудно се доверяват на архивите и документираните исторически факти, когато те противоречат на създалите се обществени представи за перманентното „героично минало“. Ето защо опитите на част от научната общност да свали мистичния ореол на националната история са твърде мъчителни.
„Не бих могъл да направя дори съкратен списък на митовете в българската история. Повечето от тях са плод на усилията да се изкараме по-велики, отколкото сме били. Неузрялото национално самосъзнание винаги се стреми към насаждане на своеобразна национална грандомания", казва историкът и обяснява, че именно тази грандомания поражда историческите манипулации. А тяхната популярност в обществото и в медиите означава, че между идеализираните представи на хората и реалността се е отворила пропаст.
„Като професионални историци се опитваме да разсейваме вкоренените митове, но нерядко покрай това създаваме нови митове. Учебниците и учебното съдържание не са изчистени докрай от легендите в българската история, защото преследват преди всичко възпитателни цели, а не разпространението на знания, базирани върху документи и обективни анализи“, допълва Матанов.
"Класическо робство в България не е имало"
Философът Калин Янакиев обяснява на свой ред, че митологемите в българската културна памет се появяват в периода на националното възраждане. „През 19 век европейските нации започват да се утвърждават. Тогава, под въздействието на националния либерализъм, те започват да се вглеждат назад в своето минало и да изграждат прославящи или травматични митове за това минало. Целта е да се укрепи крехката национална идентичност.
Само че тези митове, които са били естествени за 19 век, след конституирането на нациите би трябвало отдавна да са надживени. В България обаче това определено не се случва“, казва Янакиев. Според него фалшивото национално самосъзнание се гради върху преувеличенията за някакво славно средновековно или дори антично минало и върху трайно насаждания национален антагонизъм спрямо нарочените за „угнетители".
„Класическо робство в България не е имало. Нашите възрожденци могат да говорят за „робство“, но това е емоционална категория с литературен привкус. Тя захранва цялата митология за нашето освобождение и обяснява крушението на националните ни идеали", казва проф. Матанов. Но прави уговорката, че когато се отрича съществуването на робство по време на османското владичество, не бива да се стига до другата крайност: че, видите ли, животът в Османската империя е бил прекрасен за българите.
„За отбелязване е обаче, че в българската историография продължават да циркулират някои от клишетата, втълпени от руската пропаганда. Не бива да забравяме, че през по-дълги или по-кратки периоди в края на 19 век и през втората половина на 20 век България е била директно управлявана от Москва. Масовата русофилия след Освобождението допринася за насаждането на внушенията, произвеждани от руската пропаганда. Например - за вековната и безкористна дружба между Големия брат и „братушките", както и за вечната признателност, която България дължи на „двойните“ си освободители“, казва Матанов.
Историкът подчертава, че руската пропаганда съвсем не е елементарна - тя разчита на завоалирани методи, за да прокара своите внушения. „Новата телевизия на БСП и водещият Велизар Енчев например са си поставили задачата да втълпяват на зрителите, че „турското робство“ си е чиста проба историческа истина, а отричането на тази метафора е равносилно на национално предателство. Но да внушаваш, че твоите предци са били роби на някого, е просто белег на ниско самочувствие и национални комплекси. Само в подобна среда могат да виреят всевъзможни исторически митове и легенди", изтъква историкът.
Руският проект за закрепостяване на България
Колегата му Людмил Спасов от Пловдивския университет определя съветската окупация на България през 1944 като начало на едно още по-агресивно митологизиране на българската история. „Още на 3 март 1945, само пет месеца след нахлуването на Червената армия и последвалите вълни на масов терор и безогледни екзекуции, марионетното правителство на Кимон Георгиев по заповед от Москва свиква в София Всеславянски събор. Една от целите му е да провъзгласи болшевишка Русия за двоен освободител на българите и останалите славяни. Всъщност още от времето на царизма панславянската идея за обединението на всички славянски народи под скиптъра на Кремъл е част от инструментариума на руския империализъм. Макар че унищожава царизма, съветската власт изобщо не се свени да използва пропагандните клишета от епохата на Романови. Съветският съюз продължава геополитическия проект на руския царизъм за закрепостяване на България, чиято същинска цел е да бъде създаден протекторат в непосредствена близост до Проливите. Защото както имперска Русия, така и всичките ѝ превъплъщения, винаги са се борили за контрол над Проливите", припомня Спасов.
Историкът говори и за друг мит на съветската пропаганда и нейните български глашатаи: че Третото българско царство било „фашистка държава“. Според официалното клише, тъкмо поради това Москва участвала в „антифашисткото“ Септемврийско въстание през 1923 и в „освободителната“ окупация през 1944 година. Общото в руските „освобождения“, според проф. Спасов, е, че България винаги е плащала на дежурната си „освободителка“ неимоверно висока цена - преки контрибуции, грабеж на национално богатство, окупация и дългогодишно закрепостяване.
Философът Калин Янакиев смята, че българската историография не полага особени усилия да образова българите със средствата на един задълбочен и критичен прочит на историята. „Така „турското робство“ се превръща в някакво сурогатно самооправдание за някои негативни национални черти. Да вземем като пример безпроблемното разпространение на фобиите сред българите спрямо мигранти и бежанци. Организаторите на кампаниите, които сеят омраза срещу търсещите убежище хора, плашат българите с дежурната ислямска „заплаха" за страната", припомня Янакиев.
"Това е дълбока заблуда"
Людмил Спасов пък обяснява българските комплекси по отношение на историческата съдба на страната така: За разлика от Гърция и Сърбия, където въстанията срещу властта на султана са траели понякога десетилетия и в крайна сметка са довели до самостоятелно освобождение на тези бивши османски владения, българските въстания са били много редки и са приключвали за няколко дни или седмици.
Калин Янакиев насочва вниманието към обратната страна на същия проблем: В България не се поставя достатъчно силен акцент върху някои факти от историята, с които българите с право трябва да се гордеят. Така например, въпреки волята и тоталното присъствие на имперска Русия в страната, България сама извършва Съединението и сама ликвидира сръбското нашествие, подстрекавано от Санкт Петербург. "В българското национално съзнание се е наложил митът, че Русия ни е възродила върху картата на света. Тъкмо той ни пречи да видим истинските факти за нашето освобождение и ролята на западноевропейската цивилизация за развитието на страната. Да наричаш договореностите от Сан Стефано „освобождение", камо ли пък „раждане на нова България" - това е дълбока заблуда. Руската империя никога не е желаела появата на обширна, силна и най-вече независима от нея българска държава. И днес, както при комунизма, всяко споменаване на приноса на Западна и Централна Европа за изграждането на съвременна България си остава табу заради факта, че хвърля сянка върху мита за безкористното ни освобождение от Русия. Това злокачествено наследство е всъщност символ-верую на всички партии и движения в днешна България, които изповядват евроскептицизъм, евразийски и славянофилски митологии, подхвърляни им от пропагандната машина на режима на Путин", обобщава проф. Янакиев.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Нормално
13:03 30.05.2019
2 Коментар📝
Коментиран от #5
13:04 30.05.2019
3 ССХ КЛУБ
Коментиран от #133
13:06 30.05.2019
4 А стига бе
Коментиран от #151
13:06 30.05.2019
5 fjj
До коментар #2 от "Коментар📝":
И аз така.13:06 30.05.2019
6 плевен
Коментиран от #101
13:07 30.05.2019
7 Професора
Коментиран от #18, #20
13:08 30.05.2019
8 Професора
13:10 30.05.2019
9 До като
Коментиран от #15
13:11 30.05.2019
10 Крокодил
Какъв точно е приносът им, че нещо ми се губи, факти липсват???
Коментиран от #14
13:16 30.05.2019
11 Шойгу
13:17 30.05.2019
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Белана
13:18 30.05.2019
14 Приноса
До коментар #10 от "Крокодил":
Приноса на Запада е в Ньойския договор, че са ни взели територия. На Германия не знам да са взели, въпреки че ни принуждават да сме на тяхна страна.Коментиран от #19
13:19 30.05.2019
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 ПЕНКО
13:20 30.05.2019
17 Госあ
Коментиран от #130
13:21 30.05.2019
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Истината
До коментар #14 от "Приноса":
В началото на 19 век е възлизало на 215 000 км2, от които в рамките на нашата Родина са останали малко повече от половината - 111 000 км2.Но малко българи знаят печалният факт, че отнемането на преобладаващата част от загубените територии българска земя, възлизащи на 93400 км2, е резултат от последователната, многовековна,
антибългарска политика на руските държавници
Ето и хронологията на хищническото ограбване на българския народ:
13:27 30.05.2019
20 Академика
До коментар #7 от "Професора":
Темата заслужава дискусия. Първо кажи какво разбираш под термина „роб”, за да говорим по нататък! Християнското население са били поданици на султана, плащали са данъци и са имали достъп до правосъдие. Имали са право и на църковна организация. Могли са и да се местят от град на град. Отделно от това е имало роби в най-класическия смисъл, но те са били военнопленници и съвсем не представляват значителна част от християнското население. Да, зулуми е имало колкото щеш, да, това е НАЙ-ТЕЖКИЯТ период в историята ни, но НЕ Е РОБСТВО. Ние сме били под османска власт, окупация, господство и т.н., били сме дискриминирани, но не сме били роби.Коментиран от #26
13:28 30.05.2019
21 Истината
Общо са отнети 14 600 км2 български земи заедно с българите там и са подарени на Сърбия, която веднага започва сърбизирането на българите от тези територии!
13:28 30.05.2019
22 Истината
Коментиран от #69
13:29 30.05.2019
23 Биде
13:30 30.05.2019
24 Истината
Освен това чрез извънредния си и пълномощен посланик в Цариград Михаил Гирс подтиква Турция да се намеси в Междусъюзническата война. Посланик Гирс уверява турските държавници, че турската армия може да навлезе до Марица!
В резултат на всичко това от българското землище са заграбени както следва:
1. От Сърбия- цялата Вардарска Македония в размер на 27 500 км2.
2. От Гърция- цялата Егейска Македония в размер на 21 300 км2.
3. От Турция – цялата Източна Тракия в размер на 14 500 км2.
4. От Румъния – Южна Добруджа в размер на 8000 км2., която по-късно през 1940 г. съгласно Крайовската спогодба е върната на България.
13:31 30.05.2019
25 Истината
да се знае жестокият факт,
че по време на Междусъюзническата война, турци, гърци, сърби и румънци провеждат безмилостно варварско етническо прочистване на завладените територии, което прочистване е най-жестоко и повсеместно в Източна Тракия, Вардарска и Егейска Македония!
Изобщо Междусъюзническата война , проведена под егидата на Русия, е най-голямата катастрофа за българския народ в цялата му история!
България загубва 94 300 км2 територии, населени с над три милиона българи, почти равни на днешна България, а българското землище е фатално и безвъзвратно разпокъсано!
С решаващата роля на Русия!
За да бъдем напълно точни, следва да отбележим и факта, че без пряко руско участие са ни взети в Ньой Западните покрайнини и Струмишко, в размер на 2430 км2 и Западна Тракия в размер на 8200 км2!
Горните факти до сега са премълчавани, за да не се засегне „братската, славянска, православна Русия”!
Коментиран от #140
13:32 30.05.2019
26 Професора
До коментар #20 от "Академика":
Държава в която населението няма собствени предствители във власта е робия ощеповече когато уоравниците сасе настанили без покана! ДУМАТА,, РОБ"Е С ДОСТА ШИРОКО ЗНАЧЕНИЕ! ЕСИЧКИ ПЪТИЩА В БЪЛГАРИЯ СА СТРОЕНИ ПО ТУРСКО С РОБСКИ ТРУД! НЯКОЙ СЕ Е ОБЪРКАЛ ЖЕСТОКО ЧЕ РОБСТВО СЕ СВЪРЗВА САМО НЕГЪРСКОТО РОБСТВО В САЩ! Робите също плащат данъци на чужда държаваКоментиран от #39
13:35 30.05.2019
27 Meganoob BG
Коментиран от #37
13:38 30.05.2019
28 Анти милиционер
13:40 30.05.2019
29 анонимен
Коментиран от #31
13:40 30.05.2019
30 БАРС
13:43 30.05.2019
31 Анти милиционер
До коментар #29 от "анонимен":
Не е немска, бе бунак. Чисто 100% еврейска.13:44 30.05.2019
32 Аврам
Като не е имало робство защо ги е имало В.Левски Хр.Ботев,Бенковски и много други.Може би Ботев е пътувал по Дунав с круизен кораб,заседнал в плитчина до българския бряг.Когато пишат историците ако имат нормална съвест не би трябвало да забравят за саможертвата на борците за национална и религиозна независимост.Русофобията е сега модерна но все пак не бива да бъде за сметка на националното самочувствие и уважение към борците за национално освобождение.
Коментиран от #54
13:48 30.05.2019
33 гост
13:48 30.05.2019
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 СссереМ
13:56 30.05.2019
36 онзи
13:58 30.05.2019
37 Истината
До коментар #27 от "Meganoob BG":
Стига с тая славянска Русия бе българофоб! Благодарение на Русия и с активно нейно участие, българското землище е окастрено с 93 400 км2 наши земи, населени с над три милиона българи.14:02 30.05.2019
38 Borislav Popov
14:04 30.05.2019
39 Академика
До коментар #26 от "Професора":
Тежкия теруд и зулумите не са равносилни на робство. Зад този термин има точно определени неща, които се разбират. Останалото са литературни и емоционални интерпретации, които нямат много общо с историчност и с истина. Периодът е много интересен за разглеждане, ако се освободим от емоцията. А що се отнася до робския труд, във феодална европа да не би да е било по-леко на населението, което е било в по-голяма зависимост от господаря, отколкото при нас. Но не виждам на запад да се самоунижават хората по този повод и да се наричат „наследници на роби”. Пак повтарям - зад това понятие има точно определени неща, които се разбират, а свободните интерпретации са за лаицитеКоментиран от #44
14:04 30.05.2019
40 Borislav Popov
Коментиран от #68
14:04 30.05.2019
41 Borislav Popov
„… Венеция се стремяла с всички средства да опази своето място в търговския обмен на Източното Средиземноморие, за да съхрани застрашените си владения и да разшири господството и влиянието си в други балкански земи. Затова тя непрекъсната лавирала между Унгария, османците и Генуа и използвала разединението и затрудненията на онези балкански страни, към които отдавна насочвала домогванията си…“
14:06 30.05.2019
42 Borislav Popov
14:07 30.05.2019
43 Borislav Popov
14:08 30.05.2019
44 Професора
До коментар #39 от "Академика":
Е хйде дефинирай през кривата ти призма понятието,, РОБСТВО" какво ви казал козяк да пробурвате за робство?Коментиран от #51
14:10 30.05.2019
45 Borislav Popov
Турските войски не влезли единствено в Галата, където имало и доста синагоги!…
14:12 30.05.2019
46 Borislav Popov
14:13 30.05.2019
47 Borislav Popov
14:15 30.05.2019
48 Йени чер
До коментар #18 от "Ами от свидетелства на съвременници":
В края на съществуването на еничарският корпус, еничарите са искали попълненията в корпуса да бъде само от синовете им. Мюсолмани не са обрязвали синовете си и се правели на християни за да бъдат приети в корпуса. В историята има 76 велики везира които са били еничари.14:16 30.05.2019
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 гост
14:25 30.05.2019
51 Академика
До коментар #44 от "Професора":
49-ти коментар е за теб. За домашна работа ти възлагам да почетеш за войнуците и за дервентджиите.Коментиран от #122
14:28 30.05.2019
52 Само питам
14:32 30.05.2019
53 Само питам
Коментиран от #135, #136
14:32 30.05.2019
54 Citizen X
До коментар #32 от "Аврам":
Борбата е била за самоуправление. А омразата към Русия, не е модерна. Тя си я проси сама ,а така наречените русофили я увеличават.14:33 30.05.2019
55 Borislav Popov
Накратко еничерите били християнски и най-вече български момчета, взимани насила и отвличани на възраст 12-14 години. Те били потурчвани и предавани за обучение в религиозен ислямски фанатизъм от представителите на дервишкия орден на бекташите и задължени да спазват устава му, включително и обет за безбрачие! Така, изтръгнати от своята културно-религи-озна среда, лишени от родствени връзки, се превърнали в затворена военна каста и лична гвардия на султаните. Предназначението им било главно да водят нападателни войни, но с тяхна помощ султаните можели да ограничават своеволието на спахиите и да държат в покорство населението на завоюваните страни
14:37 30.05.2019
56 true that
Точно и ясно(освен за родоотстъпниците)!
14:37 30.05.2019
57 Този коментар е премахнат от модератор.
58 Borislav Popov
.........................
............................
Според европейски свидетелства 20% от подрастващото мъжко поколение, тоест всяко пето момче било откъсвано от българския народ, за да бъде загубено безвъзвратно. От съхранените източници личи, че тази страшна тегоба имала не само количествена, но и качествена страна. В султанските заповеди, издавани при акциите за събирания, винаги се подчертавало, че трябва да се събират не какви да е младежи, а „най-добрите“, „най-красивите“, „най-умните“. Това показва, че чрез девширмето централната власт подбирала най-перспективната част от подрастващите, за да ги включи в своята военна и административна организация, не само за да ги отнеме, но и да ги противопостави на българския народ. Показателен е факта, че от 48 велики везири, управляващи империята между 1453 и 1635 г., 22 били славяни (между които и българи), гърци и албанци, преминали в исляма чрез девширмето
Коментиран от #118
14:40 30.05.2019
59 Borislav Popov
14:41 30.05.2019
60 Сесерем
14:43 30.05.2019
61 Парк Гези
14:45 30.05.2019
62 Този коментар е премахнат от модератор.
63 "Братушките" за нас
„… българите, ние трябва да се отнасяме с тях като с врагове… целта на нашите усилия трябва да бъде не „целокупна“ България, а подялбата даже на сегашното княжество между съседите му: румъни, сърби и гърци, с изключение на широката полоса по дължината на Черно море, която Русия може да остави за себе си… с България трябва да се постъпи така, както е постъпено с Полша и да бъде изтрита от лицето на земята за назидание на всички … да се знае какъв позорен и бедствен край очаква всеки славянски народ, ако дръзне да вдигне ръка на великата Русия(1890)…“.
Коментиран от #165
14:48 30.05.2019
64 "Братушките" за нас
ИВАН АКСАКОВ
14:50 30.05.2019
65 "Братушките" за нас
“За да бъде властта ни здрава и и да не изисква постоянно извънредно напрежение от наша страна, е необходимо постоянно нравствено подчинение на съседните области и да превърнем българското и гръцкото население, от една страна, и арменското, от друга, в послушно оръдие на руската политика и в постоянни съюзници, като унищожим всякаква възможност за преминаването им във враждебен лагер” ( стр. 52)
СЛАВЯНИТЕ ТРЯБВА ДА ГЛЕДАТ САМО КЪМ РУСИЯ И ДА СЕ ПОСТАВЯТ В ЗАВИСИМОСТ ОТ НЕЯ, НАРЕЖДА ИГНАТИЕВ
“Всичките ми действия в Турция и сред славяните от 1861 до 1867 г. бяха вдъхновени от споменатите по-горе мисли и клоняха към това – да може Русия сама да господства на Балканския полуостров и в Черно море; и източните народи, особено славянските, да обръщат погледи изключително към Русия, поставяйки своето бъдеще в зависимост от нея, а не от другите европейски държави”. ( стр. 55)
БЪЛГАРИТЕ ЩЕ СТАНАТ ПО-ВРЕДНИ ЗА РУСИЯ АКО ПОПАДНАТ ПОД ЗАПАДНО ВЛИЯНИЕ
“… ако въстаналите срещу турците народи не бъдат под наше, а попаднат под западно влияние, тогава неизбежно (infailliblement) нещата на Балканския полуостров така ще се променят, че ще бъдат несравнимо по-вредни за Русия”.( стр. 58)
14:51 30.05.2019
66 Сесерем
Коментиран от #70
14:52 30.05.2019
67 Кирил
14:52 30.05.2019
68 Стига лъжи бре
До коментар #40 от "Borislav Popov":
Същият Владислав още при първият си поход през 1442 година обезбългарява цялата Дунавска равнина и коли българи на поразия. По време на вторият поход през 1444 българите сме срещу него, дори от Южна България към турските войски се присъединява голям български отряд.14:54 30.05.2019
69 Лпбопитко
До коментар #22 от "Истината":
А съгласно Берлинския договор какво ни ”подаряват” тия, които обслужваш с език?Коментиран от #78
14:56 30.05.2019
70 Панов
До коментар #66 от "Сесерем":
Както е писал Христо Ботев,особено тежка е била съдбата на онези българи преселили се в Бесарабия и Молдова,тогавашна русия.постоянните казашки насилия,грабежи убийства изнасилвания направили животът им непоносим.14:56 30.05.2019
71 Кирил
14:58 30.05.2019
72 онзи
15:00 30.05.2019
73 Пацо
15:00 30.05.2019
74 JustForFun
15:00 30.05.2019
75 Сесерем
15:01 30.05.2019
76 Сесерем
15:02 30.05.2019
77 Сесерем
15:04 30.05.2019
78 Истината
До коментар #69 от "Лпбопитко":
Е, че по-добри в тези услуги от русофилите няма. Самите руснаци го признават и при тях памперси "Русофилче" са на почит.Коментиран от #132
15:04 30.05.2019
79 Сесерем
15:05 30.05.2019
80 "Братушките" за нас
Освобождението на християните под игото на исляма е една химера. Българите тук са по-заможни и живеят по-щастливо от селяните в Русия. Тяхното най – съкровено желание е освободителите да напуснат колкото е възможно по-бързо страната им.
15:05 30.05.2019
81 Сесерем
15:05 30.05.2019
82 Истината
на Балканите да не се създава голяма държава
Съгласно текста на Райхщадското споразумение Австро-Унгария и Русия се съгласяват, че „ако се стигне до териториални промени или разпадане на Отоманската империя, създаването на голяма компактна славянска или друга държава е изключено“
15:06 30.05.2019
83 Сесерем
15:07 30.05.2019
84 Бесен язовец
15:08 30.05.2019
85 Бесен язовец
Коментиран от #94
15:09 30.05.2019
86 Истината
15:10 30.05.2019
87 Наблюдател
15:13 30.05.2019
88 Бесен язовец
15:14 30.05.2019
89 Borislav Popov
Коментиран от #96
15:14 30.05.2019
90 Бесен язовец
15:16 30.05.2019
91 Бесен язовец
Коментиран от #97
15:17 30.05.2019
92 Психиатър
15:19 30.05.2019
93 Този коментар е премахнат от модератор.
94 Кирил
До коментар #85 от "Бесен язовец":
При селското въстание на Емилиан Пугачов според руски историци са убити над 150000 цивилно население и са разорени 680 селища.по време на 30 годишната война,централна Европа губи над 50% от населението си.кои от тези говорят за робство.у нас са само комплексарите и платените руски подлоги15:25 30.05.2019
95 Бесен язовец
Съществуват редица сведения, че палачите в Османската империя били предимно евреи*. Вече отбелязахме, че евреи палачи е имало и в България в края на Второто българско царство през XIV в.
15:25 30.05.2019
96 Само питам
До коментар #89 от "Borislav Popov":
Всички знаем, че копи пейста го владееш. Да ни кажеш нещо за методите, с които генерал Скобелев е потушавали въстанието на поляците през 1830 година и колко поляци е избил като генерал - губернатор на Полша?15:25 30.05.2019
97 Този коментар е премахнат от модератор.
98 Бесен язовец
15:26 30.05.2019
99 someone
Принос ли ? Тези, които обучаваха султанските войски снабдяваха ги с оръжие и инструктори ( Великобритания, Франция, Германия) или Австроунгария върл противник на голяма славянска държава на Балканите ( Разбирай България). За този ли принос говорим ? Вие сте едни жалки историци и срам за българския народ, казвам го като завършил история в Пловдивския университет. Срамно за мен е и мнението на Людмил Спасов, който ми е преподавал. Видиш ли лошите комунисти, които ограбили цялата ни хазна, изнасилвали и безчинствали, а кой построи заводите , а защо населението ни сега пада с главоломни темпове , а до 89та сме почти 9 милиона , защо в индустриално развитие сме били в топ 20 на Европа , а сега сме бананова република ? Нали са ни били само крадяли?
15:29 30.05.2019
100 Бесен язовец
15:30 30.05.2019
101 Обикновен човек
До коментар #6 от "плевен":
Кажи го по просто помак да те разберат хората .Помакът е отвратително човешко същество продало род и родина за комат хляб. Юда е бил като ангелче пред помака след като предава Исус за 30 сребърника се самоубива ,явно го е жегнала съвестта . Помакът съвест няма, акъл в главата няма, помак _философ,?Какво е това животно???15:30 30.05.2019
102 Borislav Popov
15:30 30.05.2019
103 Borislav Popov
15:35 30.05.2019
104 Бесен язовец
15:36 30.05.2019
105 Този коментар е премахнат от модератор.
106 Сесерем
15:37 30.05.2019
107 Коментар
15:38 30.05.2019
108 Сесерем
15:39 30.05.2019
109 Бесен язовец
Коментиран от #112
15:40 30.05.2019
110 Този коментар е премахнат от модератор.
111 Borislav Popov
15:43 30.05.2019
112 Този коментар е премахнат от модератор.
113 Borislav Popov
Защитниците на Богдановата къща, между които жени и деца, стават жертва на измама. Подлъгани, че ако се предадат, ще бъдат пощадени, те предават оръжието си. Започва обаче безмилостна сеч. Пред училището е поставен специален дръвник и на него с неописуема жестокост са посечени десетки жени, деца и старци. Същото става и в черквата „Св. Неделя“. Около дръвника се образуват грамади – купища от човешки тела и глави.
Клането продължава с часове! Други са изгорени живи. Повече от 6000 батачани биват избити......................................
15:46 30.05.2019
114 Сесерем
15:47 30.05.2019
115 Бесен язовец
15:50 30.05.2019
116 Тръмп
15:51 30.05.2019
117 Наблюдател
Коментиран от #128
15:53 30.05.2019
118 Този коментар е премахнат от модератор.
119 сори сорос
16:05 30.05.2019
120 Бесен язовец
16:06 30.05.2019
121 Този коментар е премахнат от модератор.
122 Професора
До коментар #51 от "Академика":
Това от коя колабороциониска книга го прочете?16:23 30.05.2019
123 Borislav Popov
.......................
......................
Резултатите от анкетата на Скайлър, Церетелев и Макгахан се оказват особено разобличителни за Портата и нейните защитници. Анкетьорите установяват по безспорен начин чудовищните зверства на башибозуците и турските войски, дават списък на изгорените, разорени и ограбени български селища при потушаване на въстанието и опровергават обвиненията, отправени срещу българите. Изводите на анкетьорите са страшен обвинителен документ срещу Портата
16:34 30.05.2019
124 Бесен язовец
Той цитира и данните на френския и руски консули, според които броят на изгорените села са над 100, а убитите – около 100 000, което се потвърждава и от данните на Буров
16:37 30.05.2019
125 Сесерем
16:38 30.05.2019
126 Borislav Popov
16:39 30.05.2019
127 Бесен язовец
16:40 30.05.2019
128 Borislav Popov
До коментар #117 от "Наблюдател":
Кое е най милото бе сорос ? Българите и българската история ? Нали така бе Мустафа ?16:41 30.05.2019
129 Borislav Popov
Коментиран от #131
16:43 30.05.2019
130 Sky-blue
До коментар #17 от "Госあ":
И какво е направил Бисмарк подарил 400 оръдия на Турция да ни избиват и изпратил сумати военни да помагат на резците. Аман от предатели17:28 30.05.2019
131 Sky-blue
До коментар #129 от "Borislav Popov":
Прав си браво17:32 30.05.2019
132 Лизачо честолюбиви;-),
До коментар #78 от "Истината":
Нещо буксуваш при конкретиката май;-)? Та с помощта на днешните ни "съюзници" и "любящи" "приятели" от ЕС как е "набъбнало" родното ни землище след Берлинския договор от 1878?17:51 30.05.2019
133 "Стига РОБСТВО и тиранство!" -
До коментар #3 от "ССХ КЛУБ":
Това Добри Чинтулов ли го е писал и кога е живял - сега или тогава, през "присъствието"???17:55 30.05.2019
134 месара
19:39 30.05.2019
135 Този коментар е премахнат от модератор.
136 Този коментар е премахнат от модератор.
137 Бай ти
19:49 30.05.2019
138 Този коментар е премахнат от модератор.
139 Лупи
20:00 30.05.2019
140 Djoko
До коментар #25 от "Истината":
Колкото и да пишеш доказани факти,Бай Ганя си знае неговото верую майка Русия и това е,сега татко Путин20:18 30.05.2019
141 Тодор
20:43 30.05.2019
142 патриотъ
Коментиран от #144
21:00 30.05.2019
143 име
21:15 30.05.2019
144 Тодор
До коментар #142 от "патриотъ":
до "патриота" - та пич след кат ме блокираха във фейса за "език на омразата" отдавна не съм разлайвал троловете и викам да експериментирам дали Сорос или Вова имат по активни чикии...как да е - вземай ушанката, ватенката и бегом в Сибир при Вова, ако беше либераст щях да те пратя на гей парада в Брюксел...заради вас "патрЕоти" България е разграден двор и всеки педал си продава задника за пари на който плаща...ако Апостола беше жив щеше да има клане, вие сте срам за нацията...21:20 30.05.2019
145 Бил ли е Младен Маринов
21:38 30.05.2019
146 Този коментар е премахнат от модератор.
147 Бил ли е Младен Маринов
21:41 30.05.2019
148 Слав
21:44 30.05.2019
149 Дърти Мъди Уйедър
До коментар #146 от "сноу":
Ша ги поря като риби ша ги поря в пърделниците всички комунета, атакисти, вмроисти и агент "Иван" Шкембето в джакузито като Митю Пищова ша ги поря21:48 30.05.2019
150 Дърти Мъди Уйедър
21:50 30.05.2019
151 Иванов
До коментар #4 от "А стига бе":
Не им чета простотиите на картофите, заглавието им ми е достатъчно. Не разбирам защо не си правят голфовете и не си е"ат мамата, а са тръгнали да ни казват какво минало сме имали. Пфу!22:34 30.05.2019
152 един от всички
23:38 30.05.2019
153 фалшиви новини
07:51 31.05.2019
154 чалма тв
07:54 31.05.2019
155 Да роби сте
Малоумник до тъпанар сте наредени тук. Хората ви казват - не сте били роби бе, не и по турско, обаче вие - не! - роби сме, искаме си робството. Кой роб има двор, животни, дюкян и фабрика?? Кой роб го съдят за провинения в съд??
Айде сега си задайте същите въпроси по времето на така любимия ви правешки диктатор.
В заключение - да, роби сте.
Коментиран от #156
11:49 31.05.2019
156 Ghost
До коментар #155 от "Да роби сте":
Ние вече не чакаме някой друг да ни казва. Ние вярваме на паметта на нашите предци.На това което те са почувствали и казали. И разсъждаваме сами. И ще пазим тази памет. Тези предци са се чувствали роби но и са намерили сили да възстанат и един ден дори да стигнат с войската си на 30 км от Цариград. Гордеем се с това и сме също и техни наследници.15:33 31.05.2019
157 ОБЕКТИВНО
16:09 31.05.2019
158 Националист
Лъжат и мажат, пропагандират Русофобия, трябва да се забрани на Дойче веле да публикува каквито и да са материали в България.
Коментиран от #160
16:15 31.05.2019
159 Националист
Това е все едно някоя медия да убеждава Евреите в Израел, че холокост не е имало никакъв срещу тях!
Нашите управници докога ще търпят това безочие на ДВ?
16:19 31.05.2019
160 Едни съмнения...
До коментар #158 от "Националист":
Цитат: "... пропагандират Русофобия...". НЕ! Пропагандират открита БЪЛГАРОфобия, като се напъват да ни кандардисат, че "в сянката на падишаха" прадедите ни са "добрували и рахатясвали"!!!19:07 31.05.2019
161 СЛАВА РОССИИ ! СЛАВА СССР !
01:41 01.06.2019
162 На тези ХЮМНЕТА ще напомним
01:44 01.06.2019
163 Нека помним и Асен Генов
01:58 01.06.2019
164 Помнещ
09:49 01.06.2019
165 Как ще се изчистим от Соросоп/тките ?
До коментар #63 от ""Братушките" за нас":
ТРУДНО, много ТРУДНО - ние членуваме в ЕС, в НАТО, ние сме Марионетна Зависима от ЗАПАДА държава. Парламент, Правителство, Президентство безпрекословно се подчиняват на външното ВЛИЯНИЕ , УПРАВЛЕНИЕ и КОНТРОЛ ! А вътре в страната Миш Маша се върти от Законодателя, Мин Съвет. Прокуратура, Съдебна и Изпълнителната Власт. Художественото Оформление се пада на ПРОПАГАНДАТА - Средствата за Масова дезИНФОРМАЦИЯ и дебилиЗАЦИЯ ! Радио, Телевизия, Преса, Интернет и Википедия ! Всичко е пропито с ОСМАНСКА ИМПЕРИЯ а 1,300 години я БЪЛГАРИЯ - НЯМА ! ПРОПАГАНДАТА ЗА ЛИКВИДИРАНЕ НА БЪЛГАРЩИНАТА Е ШИРОКО приета срещу заплащане от УПРАВЛЯВАЩИТЕ ДЪРЖАВОЛАТА НИ ! Тя вече е толкоз и държава ! РИБАТА МИРИШЕ ОТ ГЛАВАТА ! ИМАМЕ ЛИ СИЛИ ЗО ОБЕДИНЕНИЕ И СЪПРОТИВЛЕНИЕ ЗА СПАСЕНИЕ ИЛИ ЩЕ ГЛЕДАМИ Лафазански !18:37 01.06.2019
166 Партиите ни се борят помежду си а не за
18:56 01.06.2019
167 Бурените не се чистят с молитва
18:59 01.06.2019
168 Ще се хванем ли за Мотиките ?
19:00 01.06.2019
169 Какво научихме от плашип/тарниците
19:07 01.06.2019
170 РУСИЯ ни изведе от ОСМАНСКАТА империя
21:12 01.06.2019
171 Колко щастливо сме живяли в Османската
21:28 01.06.2019
172 Националист
08:56 03.06.2019
173 Този коментар е премахнат от модератор.
174 Националист
09:43 03.06.2019
175 Иван
23:29 03.06.2019
176 георги
12:58 21.04.2022
177 георги
13:31 21.04.2022